Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Meer verkeersdoden op Belgische snelwegen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143176)

gehuigert 2 september 2010 12:11

Meer verkeersdoden op Belgische snelwegen
 
Citaat:

Het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen is tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar lichtjes gedaald. Maar het aantal dodelijke slachtoffers op autosnelwegen nam wel met 4,5 procent toe. Dat blijkt uit de Verkeersbarometer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

Het jaartotaal voor de maand mei (819 dodelijke slachtoffers) daalt met 1,3 procent tegenover mei vorig jaar. De cijfers gaan enkel over de zogenaamde 'verkeersdoden ter plaatse'.

De daling van het dodental is te wijten aan de evolutie in het Waals gewest, want in Vlaanderen en Brussel evolueerden de cijfers de voorbije maanden niet. In 2009 was er nog sprake van een Vlaamse daling, terwijl het aantal dodelijke slachtoffers in Wallonië toen steeg.

Opvallend is dat het aantal dodelijke slachtoffers op autosnelwegen met 4,5% steeg - tot 116 - ten opzichte van het jaartotaal mei 2009, terwijl het aantal dodelijke ongevallen met 1,9 procent naar beneden ging. Uitgesplitst naar de gewesten valt op dat het aantal dodelijke slachtoffers op de Vlaamse snelwegen zelfs met 18,9 procent aangroeide tot 63. Voor Wallonië gaat het om een daling met 7,1 procent tot 52.
Citaat:

De afname van de vrachtwagenongevallen sinds medio 2007 blijft zich intussen doorzetten, terwijl het aantal doden daar blijft schommelen rond de 100. Twee derde van hen viel in Vlaanderen.

Van alle ongevallen gebeurde 29 procent in het weekend, maar daarbij vielen wel maar liefst 44 procent van de dodelijke slachtoffers. Het aantal weekenddoden stagneerde sinds 2009, met een jaartotaal van 358 voor mei 2010.
Ik vraag mij af wat hun einddoel cijfer is. Ze kunnen toch niet in de illusie leven er ooit in te slagen 0 verkeersdoden te maken?

Discobitch 2 september 2010 12:20

Wij hebben een recht op verkeersdoden.

Micele 2 september 2010 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4958647)
Ik vraag mij af wat hun einddoel cijfer is. Ze kunnen toch niet in de illusie leven er ooit in te slagen 0 verkeersdoden te maken?

Een halvering van de verkeersdoden in 2010 met als uitgangsjaar 1998 / 1500 doden, waar ze nadien wel "onbetrouwbare" cijfers van hadden, zogezegd door de beslommeringen van de politiehervorming, in 2003 hebben ze dan de cijfers gehercalibreerd tot en met 2002.
Bron: http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/e...%202007_nl.pdf < punt 1.2 Betrouwbaarheid >

Citaat:

http://www.imob.uhasselt.be/var/file...t-haalbaar.pdf
Verkeersdoden halveren tegen 2010 niet haalbaar
HASSELT Het voornemen van de regering om het aantal verkeersdoden tegen 2010 te halveren is niet haalbaar.
Dat zegt Filip Van den Bossche, sinds gisteren doctor in de verkeerskunde aan de Universiteit Hasselt.
In 1998 vielen er nog 1.500 verkeersdoden. Een halvering zou betekenen dat er in 2010 nog 750 verkeersdoden zouden vallen. Dat lijkt te hoog gegrepen, zegt Van den Bossche. Voor zijn doctoraat bekeek hij het aantal verkeersdoden doorheen de tijd en waagde zich aan een voorspelling. Als hij de lijn van de huidige dalende trend de komende jaren doortrekt, voorspellen de meeste modellen 800 tot 900 doden in 2010. Niet slecht, maar geen halvering.
Toch is niet uitgesloten dat het alsnog zou lukken. Van den Bossche gebruikte ongevallencijfers tot en met 2001.
En wat blijkt? Na 2001 is het aantal doden fors gedaald, tot 1.162 in 2004. «Die sterkere daling in de laatste jaren zou de doelstelling toch dichterbij kunnen brengen», zegt Van den Bossche. (PGL)
Toen -cijfers 2005- waren ze nog optimistisch, maar ondanks de economische crisis heeft de dalende trend zich niet doorgezet zoals in andere EU-landen.

Be is ondertussen al afgezakt naar de voorlaatste plaats net voor Griekenland in de EU-15.
In de EU-27 landen hebben enkele Ex-oostbloklanden Be ook al ingehaald betreft verkeersdoden per inwoner.

Laatste evolutie verkeersdoden terplaatse (zonder dodelijke gewonden + 30 dagen)
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...mei%202010.pdf

Internationaal, 1e kwartaal 2010:
http://www.internationaltransportfor...orttermtrends/

Variable Country 2010 2009 Evolutie
Road Fatalities Q1 Q1

Road Fatalities Austria 107 126 - 15 %
Road Fatalities Belgium *Annual(verkeersbarometer) - 1,3 % * jaartotaal t/m maart 2010
Road Fatalities Croatia 83 95 - 13 %
Road Fatalities Czech Republic 123 189 - 35 %
Road Fatalities Denmark 53 74 - 28 %
Road Fatalities Finland 46 54 - 15 %
Road Fatalities Germany 657 812 - 19 %
Road Fatalities Greece 278 315 - 12 %
Road Fatalities Hungary 159 180 - 22 %
Road Fatalities Latvia 32 64 - 50 %
Road Fatalities Lithuania 54 82 - 34%
Road Fatalities Luxembourg 5 8 - 37 %
Road Fatalities Moldova 63 77 - 18 %
Road Fatalities Norway 43 38 + 13 %
Road Fatalities Poland 591 885 - 33 %
Road Fatalities Romania 464 514 - 10 %
Road Fatalities Serbia 108 151 - 28 %
Road Fatalities Slovenia 20 36 - 44 %
Road Fatalities Sweden 49 54 - 9 %
Road Fatalities Turkey 666 750 - 11 %

Evolutie lange termijn:
http://internationaltransportforum.o...f/longterm.pdf
de cijfers voor 2009 zijn in de meeste landen al gekend, de meeste Europese landen hadden een daling van 10 %, Be quasi een status quo of lichte stijging... van 944 naar wslk 955
Citaat:

Volgens de berekeningen van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) kan het totale aantal doden (tot 30 dagen na het ongeval) worden geraamd op 955.

-=EXCALIBUR=- 2 september 2010 13:30

Laat maar. ;-)

gehuigert 2 september 2010 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- (Bericht 4958863)
Laat maar. ;-)

Lol ;-) Ik reageer en uw post is al veranderd :(

-=EXCALIBUR=- 2 september 2010 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 4958867)
Lol ;-) Ik reageer en uw post is al veranderd :(

Sorry, ik was iets te vlug geweest. :oops:

Micele 2 september 2010 15:24

Nog een redelijk juiste evolutie 2001 - 2009 gevonden op basis van ETSC-Report/juni 2010.
http://www.etsc.eu/documents/ETSC%20...ort%202010.pdf Fig 4, page 15 is identiek met onderstaande grafiek.

uitvergrootbaar:


(6) Fig. 1: Road deaths per million population in 2009 (with road deaths per population in 2001 for comparison)

* 2009: Provisional figures or national estimates based on provisional figures as final figures for 2009 were not yet available at the time of going to print. **UK 2009: ETSC estimate based on EC CARE Quick indicator for GB only.

Be staat 22e op 30 Europese landen in 2009; en het 1e kwart 2010 voorspeld niets goeds, integendeel... (vorige post)

bron: http://www.rsa.ie/Utility/News/2010/...ty-award-2010/

Discobitch 2 september 2010 15:27

Verkeersdoden is iets wat wij erbij nemen.

Zij zijn noodzakelijk voor de vooruitgang.

stropke 2 september 2010 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4959131)
Verkeersdoden is iets wat wij erbij nemen.

Zij zijn noodzakelijk voor de vooruitgang.

Tot het u eigen familie is zekers.
Ga ergens anders zeveren, onozelaar.:x

Raven 2 september 2010 20:28

verkeersdoden zijn een natuurlijke zuivering van hen die niet geschikt zijn een voertuig te beheersen

Micele 2 september 2010 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 4959866)
verkeersdoden zijn een natuurlijke zuivering van hen die niet geschikt zijn een voertuig te beheersen

Maar kun je wel serieus pech hebben als zulke personen uw verkeersweg kruisen...

Een belabberde verkeersveiligheidsevolutie tov van bijna gans Europa, en vooral tov onze West-Europese buren, is een serieus teken van achteruitgang.

(zie ook mijn handtekening ;-))

brother paul 3 september 2010 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4958764)
Een halvering van de verkeersdoden in 2010 met als uitgangsjaar 1998 / 1500 doden, waar ze nadien wel "onbetrouwbare" cijfers van hadden, zogezegd door de beslommeringen van de politiehervorming, in 2003 hebben ze dan de cijfers gehercalibreerd tot en met 2002.
Bron: http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/e...%202007_nl.pdf < punt 1.2 Betrouwbaarheid >



Toen -cijfers 2005- waren ze nog optimistisch, maar ondanks de economische crisis heeft de dalende trend zich niet doorgezet zoals in andere EU-landen.

Be is ondertussen al afgezakt naar de voorlaatste plaats net voor Griekenland in de EU-15.
In de EU-27 landen hebben enkele Ex-oostbloklanden Be ook al ingehaald betreft verkeersdoden per inwoner.

Laatste evolutie verkeersdoden terplaatse (zonder dodelijke gewonden + 30 dagen)
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...mei%202010.pdf

Internationaal, 1e kwartaal 2010:
http://www.internationaltransportfor...orttermtrends/

Variable Country 2010 2009 Evolutie
Road Fatalities Q1 Q1

Road Fatalities Austria 107 126 - 15 %
Road Fatalities Belgium *Annual(verkeersbarometer) - 1,3 % * jaartotaal t/m maart 2010
Road Fatalities Croatia 83 95 - 13 %
Road Fatalities Czech Republic 123 189 - 35 %
Road Fatalities Denmark 53 74 - 28 %
Road Fatalities Finland 46 54 - 15 %
Road Fatalities Germany 657 812 - 19 %
Road Fatalities Greece 278 315 - 12 %
Road Fatalities Hungary 159 180 - 22 %
Road Fatalities Latvia 32 64 - 50 %
Road Fatalities Lithuania 54 82 - 34%
Road Fatalities Luxembourg 5 8 - 37 %
Road Fatalities Moldova 63 77 - 18 %
Road Fatalities Norway 43 38 + 13 %
Road Fatalities Poland 591 885 - 33 %
Road Fatalities Romania 464 514 - 10 %
Road Fatalities Serbia 108 151 - 28 %
Road Fatalities Slovenia 20 36 - 44 %
Road Fatalities Sweden 49 54 - 9 %
Road Fatalities Turkey 666 750 - 11 %

Evolutie lange termijn:
http://internationaltransportforum.o...f/longterm.pdf
de cijfers voor 2009 zijn in de meeste landen al gekend, de meeste Europese landen hadden een daling van 10 %, Be quasi een status quo of lichte stijging... van 944 naar wslk 955


Miljaar en dan zetten we al die flitspalen en dan blijkt dat ze geen zier helpen...

Wat als de verkeersveiligheid stijgt met de vernieuwing van het autopark, die in Belgie niet gebeurd is... omdat wij niet wilden de autoindustrie steunen tijdens de crisis

MaGNiFiCaT 3 september 2010 22:46

Zelfs al is het aantal verkeersdoden met de helft gedaald -wat dus effectief zo is!- dan is het meer dan de moeite waard om er voor te ijveren.

Zeker wanneer we weten dat het merendeel van de slachtoffers jonge mensen zijn aan het begin van hun leven, en die dus van grote waarde zijn voor onze maatschappij.

Discobitch 3 september 2010 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 4959787)
Tot het u eigen familie is zekers.
Ga ergens anders zeveren, onozelaar.:x

Dat is nochtans de mening van het volk.

MaGNiFiCaT 3 september 2010 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raven (Bericht 4959866)
verkeersdoden zijn een natuurlijke zuivering van hen die niet geschikt zijn een voertuig te beheersen

Als het je bedoeling is om de idioot uit te hangen dan lukt dit je wonderwel. Wat een bijzonder achterlijke redenering!:?

Ratatosk 3 september 2010 22:59

Wat ik mis zijn de omstandigheden waarbij ongelukken gebeuren. Zeggen dat je er iets aandoet door flitspalen bij te plaatsen is niet altijd effectief. Dit zal maar effectief zijn voor bepaalde omstandigheden maar het brengt geld op. Kreukelpalen en motovriendelijke wegrasteringen zal je nooit horen als oplossing wegens te duur en niet-winstgevend. Men kan veel meer dodelijke ongelukken vermijden als men naar de aard van de ongelukken kijkt en oplossingen bedenkt die relevant zijn.

MaGNiFiCaT 3 september 2010 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4959131)
Verkeersdoden is iets wat wij erbij nemen.

Zij zijn noodzakelijk voor de vooruitgang.

De enige groep die er wat aan heeft aan verkeersdoden, zijn ziekelijke mensen, orgaanacceptoren dus, die nood hebben aan een hart , nier, longen ed, vaak door ouderdom en of slechte levensstijl.

MaGNiFiCaT 3 september 2010 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 4962481)
Wat ik mis zijn de omstandigheden waarbij ongelukken gebeuren. Zeggen dat je er iets aandoet door flitspalen bij te plaatsen is niet altijd effectief. Dit zal maar effectief zijn voor bepaalde omstandigheden maar het brengt geld op. Kreukelpalen en motovriendelijke wegrasteringen zal je nooit horen als oplossing wegens te duur en niet-winstgevend. Men kan veel meer dodelijke ongelukken vermijden als men naar de aard van de ongelukken kijkt en oplossingen bedenkt die relevant zijn.


Sensibilisering lijkt me heel doeltreffend en ook wel de hoge boete's.

Enja ook ik heb al vaak hoge boete's moeten betalen, maar ja ik moest me maar houden aan de reglementen.

Ratatosk 3 september 2010 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 4962488)
Sensibilisering lijkt me heel doeltreffend en ook wel de hoge boete's.

Enja ook ik heb al vaak hoge boete's moeten betalen, maar ja ik moest me maar houden aan de reglementen.

Hoge boetes voor zware fouten ben ik akkoord mee maar hoge boetes voor kleine overtredingen is een stap te ver voor mij.

Discobitch 3 september 2010 23:10

Ter plekke uitvoeren van de doodstraf voor dronken bestuurders lijkt mij een noodzakelijke maatregel.

Wie tegen is, vindt verkeersdoden een goede zaak.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be