![]() |
'Chaos in het westen'
za 04 sep 2010, 10:31
'Chaos in het westen' WENEN/FRANKFURT/LONDEN - De Oostenrijkse krant Krone ziet zaterdag de mislukking van de kabinetsformaties in zowel Nederland als België met grote onrust: „chaos in het westen”. De Zwitserse Neue Zürcher Zeitung (NZZ) berichtte over de Nederlandse politieke crisis apart en constateert „drie maanden na de parlementsverkiezingen stilstand in Nederland”. Onder de aanhef „christendemocraten tegen Wilders” ziet de Zwitserse krant als oorzaak van de mislukking van de gesprekken de groeiende afkeer van „de christendemocraten tegen de islamvijandige Geert Wilders”. Die heeft vrijdag de onderhandelingen over de vorming van een minderheidsregering met zijn gedoogsteun afgebroken. Hoe het verder moet gaan, weet ook de NZZ niet. Het Belgische nieuws wordt gedomineerd door het mislukken van de formatiebesprekingen daar, maar het Belang van Limburg weet te melden dat „ook het Nederlandse formatieoverleg is mislukt”. De Belgische krant De Standaard berichtte over de Nederlandse formatie onder de kop „Wilders eiste het onmogelijke', gebaseerd op uitspraken van de CDA-fractieleider Maxime Verhagen. La Libre Belgique heeft kort maar krachtig gemeld dat de vorming van een liberaal-conservatieve minderheidsregering gesteund door extreemrechts in Nederland is mislukt. De Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) heeft gemeld dat „de rechtspopulist Geert Wilders” de onderhandelingen heeft afgebroken. De „rechtsliberale Mark Rutte” wil nu alleen een regeringsprogramma schrijven en daar dan partners voor zoeken, berichtte de FAZ. Het Britse dagblad The Financial Times stelde zaterdag dat Wilders uit de onderhandelingen is gestapt door het groeiend ongemak van de christendemocraten. De krant citeert uitvoerig de brief van de „christendemocratische intellectueel” Ab Klink die het einde van de formatiebesprekingen inluidde. Franse media hebben zich zaterdag wel gestort op de vrijdag mislukte missie van preformateur Elio Di Rupo in het buurland België, maar kabinetsformaties ten noorden van Brussel boeien de Franse media dit weekeinde niet. http://www.telegraaf.nl/binnenland/7...___.html?p=3,2 :oops: Tja de Lage Landen , Le pays-bas, The Netherlands staan weer op de kaart. Maar niet zoals we zelf zouden willen. Op zijn vlaams gezegd: we staat der weer schoon op!!! In elk geval wordt naar ons gekeken. De, onder frans cultuur imperialisme, bezette Zuidelijke Nederlanden onder de nickname 'Belziek" moet dan nog doorgaan als voorzitter Europese unie...:roll: Hopelijk komt er snel een oplossing en kunnen de Nederlanden zich weer positief presenteren. Miss dat de komende EK daar iets aan doet? |
Als ik Di Rupo hoor spreken dan beginnen mijn botten te knersen. Wat een afschuwelijke uitspraak en taalgebruik van iets dat in de verte lijkt op het Nederlands anno 1700.
Dat heb ik in België wel anders gehoord. Spreek dan gewoon Frans als je te dom bent om behoorlijk Nederlands te leren. Ik kan me voorstellen dat er Vlamingen zijn die hard wegrennen als ze dit moeten aanhoren. Het is mijn persoonlijke mening dat er alleen een kabinet kan komen als het electoraat een politieke loer gedraaid wordt. Een andere mogelijkheid is er niet omdat de partijen te veel gelijk op gaan en er geen sluitende of passende combinatie kan komen zonder de verkiezingsuitslag schromelijk geweld aan te doen. Voor paarsplus heeft niemand gekozen en bij een eventuele herverkiezing zal men zien dat zowel PvdA als CDA aanzienlijk meer wegzakken. Een vergeten partij in dit politieke spel is de SP. Ik zag in de laatste poll dat deze partij 5 zetels steeg, wellicht die van de PvdA. Zolang Wilders zijn toon niet matigt - of aanpast aan de realiteit zal hij op het strafbankje blijven zitten. De stekker eruit trekken op een moment dat het tij aan het keren is NB in hun eigen voordeel is stommer dan stom, n'importe de opgevoerde reden. Het geeft aan dat Wilders een opportunist is maar geen bestuurder van enig niveau. Er moet een partij komen die in het redelijke blijft maar wel verdere migratie/immigratie afstopt. Tenslotte is Nederland meer dan vol,ongeacht wat de politiek zegt. |
Ik vind alle ophef in de buitenlandse media nogal overdreven. Lange kabinetsformaties zijn in Nederland en België veel vaker voorgekomen. En op dit ogenblik is het politieke landschap in beide landen tot op het bot versplinterd. Dat is helaas een democratische realiteit waar we mee moeten dealen.
|
Citaat:
Citaat:
|
@ Nr 10
Men is toch 2-talig in België - dus worden 2 talen onderwezen? Een beetje off topic, dat wel. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be