![]() |
Syncretisme of traditie
Beste forummers,
Men kan, bij de mensen die bewust en vruchtenvol doen aan religieuze beleving, twee grote groepen onderscheiden. De ene groep is de groep van de traditie. Mensen die daaronder te classeren vallen, kiezen doorgaans voor een van de grotere traditionele stromingen en volgen grotendeels de voorschriften voorgeschreven door deze tradities. Eventuele uitwisselingen met andere geloofssystemen, vaak qua meditatietechniek, gebeuren, maar opvattingen over de wereld en het wereldoverstijgende worden zelden overgenomen. De tweede groep is de groep die niet zo lang geleden ontstaan is, en die een meer pragmatische kijk heeft op religieuze beleving. Deze groep ontleent aan een aantal geloofssystemen, alsook buitentraditionele esoterische praktijken, elementen die ze bruikbaar acht voor de vaak zeer persoonlijke godsdienstbeleving. Voorschriften en rituelen worden geevalueerd naar praktisch nut, en wereldvisies worden samengesteld op "eigen gevoel", in plaats van traditioneel voorschrift. Uiteraard houden de twee groepen niet zo van elkaar. De traditionalisten verwijten de syncretici kwakzalverij en stoerdoenerij, waar ze niet zelden gelijk in kunnen hebben. Hun argument bestaat eruit dat het vaak een poging is om een binnenweg naar verlichting (of nog erger, egogedreven persoonlijk gewin) te nemen en dat men op die manier rituelen selecteert die een minimum aan zelfdiscipline en inspanning vereisen. Ook refereren de traditionalisten naar de grote aantallen New Age-obscurantistjes, die de reinste kwakzalverij camoufleren met dure woorden, vaak ontleend aan de meer contra-intuitieve begrippen uit de moderne wetenschap. De syncretici verwijten de traditionalisten regelneukerij en inflexibiliteit. Vaak is ook dit waar. Bepaalde godsdienstige regels hebben een historische reden, die vroeger nodig was maar tegenwoordig vaak overbodig of zelfs contraproductief is. Bovendien vervallen de traditionalisten volgens de syncretici vaak in dogma. Dat is ook iets wat ik kan bijtreden. Wij zien zo grote aantallen mensen op dit forum, die beweren dat hun logocentrische opvattingen over de kosmologie waar zijn. Dit lokt een reactie uit van meer wetenschappelijk ingestelde mensen, en bezorgt religie zo een slechte naam, een proces dat wel eens naar de grootste boekenverbranding van de laatste tientallen jaren zou kunnen leiden. Nu de vraag: wat denkt u? (Mensen met een diploma toegepaste informatica die ergens iets hebben gehoord over wetenschappelijke methode, vakidioten, Dawkinslezers, creationisten, mensen die het woord "reliwacko" in mond nemen, gelieve jullie te onthouden van reactie) |
Ik weet niet of traditionalisten de syncretici als kwakzalvers bekijken. Syncretici nemen van vele religies de voor hen beste stukken uit, religion a la carte. Dit doen ze vermoedelijk om meer plezier en zingeving te geven aan hun rituelen. Dat betekent niet dat die groep flexibel is. Sommige groeperingen zitten heel strak vast, ook staan ze daar met hun handen te zwaaien en te shaken op een podium.
Traditionalisten hebben een duidelijk kijk, een wereldbeeld die gemakkelijk gedeeld wordt met hun gemeenschap, die toch meestal min of meer hetzelfde beeld hebben. Ze houden van duidelijke regels en structuren. De traditie speelt een belangrijke rol. Het wil niet zeggen dat ze onveranderlijk zijn, maar ze springen niet onmiddellijk mee wanneer een samenleving veranderd en nieuwe regels uitvind. Ze bekijken die vernieuwing vanuit hun traditie die consequent doorheen eeuwen is opgebouwd. Niet alleen uit respect, maar uit de waarde en de waarheid dat hieraan toegedicht wordt. |
Citaat:
GreetzZ |
Citaat:
Syncretisme betekent dat je verschillende religies door elkaar gaat beoefenen. Ik denk dat je met syncretisme, je uzelf gemakkelijk overschat en de tradities waaruit je 'shopt' onderschat. Het aanvaarden van een bepaalde religie in zijn geheel en deze praktiseren volgens haar traditie lijkt essentieel om de wijsheid en de waarde van deze traditie in je op te nemen. Wat niet wegneemt dat je van andere religies kan leren of dat je binnen een door jouw gekozen religie steeds je eigen manier van religieus zijn kunt bepalen. Het is belangrijk dat je daarbij evenwel niet indruist tegen de leerstellingen van de religie anders mist het zijn effect en ben je weer dingen door elkaar aan het gebruiken. Het belangrijkste bij elke religie is dat deze het beste in jezelf naar boven brengt, en dat je spirituele voldoening krijgt. Er bestaan net zoveel religies als er mensen bestaan, iedereen legt wel andere klemtonen etc. Ook binnen een bepaalde traditie is geloof een persoonlijke zaak waar zelfs je meest dierbaren geen tussenkomst in moeten hebben. Het lijkt primordiaal om je plaats te kennen als gelovige en daarvoor moet je een relgie aanvaarden als een waardevol geheel waar jij een aanhanger van wilt zijn en niet omgekeerd. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=12 http://forum.politics.be/showpost.ph...03&postcount=4 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En nu is het weer aan het regenen. |
Citaat:
In hoeverre kan men flexibel zijn binnen een traditie die alles bepaalt? |
Citaat:
Wel. Ja. Maar in hoeverre leken de toenmalige ritueelovernames op de fenomenen die men vandaag ziet (a la Peter Carroll)? |
Citaat:
|
Citaat:
Om aan jou dezelfde vraag te stellen die ik aan Inno stelde? |
Citaat:
Bier drinken= haram, iemand die bier drinkt en moslim is zondigt in de ogen van ALLAH. Maar andere moslims kunnen hem/haar niet uit de islam sluiten. Wat aan de andere kant niet mogelijk is, is dat de bierdrinker gaat claimen dat het mag volgens de islam (de Koran is niet voor verandering vatbaar), neen hij moet toegeven dat hij zondigt tegen het verbod op alcohol. Snap je? |
Ja. Dus is er meer dogmatiek dan enkel wat in de Shahada verwat zit.
Je sprak over dingen die haram waren. En dat de Koran niet voor verandering vatbaar is. Dus is er meer dogmatiek. Die men niet in vraag mag stellen. En laat nu net dit het grootste probleem zijn met tradities. |
Citaat:
|
Citaat:
Kijk. Als men een religie hebt waarbij een van de religieuze regels zegt: mediteren is taboe, dan is het ondermijnen van die regel het eerste wat men hoort te doen. In feite kijkt men naar wat een regel concreet oplevert. Technisch gezien, it is. Vasten is iets wat technisch gezien zowel het lichaam reinigt als een geestesverhelderende functie heeft. Vasten kan ook als een heilig gebod worden, gezien, dat men moet uitvoeren omdat het zo hoort. Ik kijk op de eerste manier naar regels. |
Citaat:
In feite is traditie logisch opgebouwt en getoetst en de kans om een radicale verschuiving te verkrijgen is veel kleiner. Die radicale verschuiving zou nefast zijn, zie bijvoorbeeld Vaticanum II. Indien met gewoon rustig voortbouwt op de traditie, zonder rare sprongen te maken, is de kans klein dat men dingen moet afwijzen of afbreken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be