Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Religie in de 21ste eeuw (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143395)

Amon_Re 6 september 2010 20:40

Religie in de 21ste eeuw

Weet er iemand of er recente studies zijn die aanduiden wat de verdeling is van religie per regio & generatie? De reden is hoofdzakelijk omdat ik in mijn directe vriendenkring geen enkel persoon ken die niet atheïstisch is, en vroeg me af hoe het zit met de rest van België.

De enige personen die ik ken die gelovig zijn zijn minstens 2 generaties ouder.

respublica 6 september 2010 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4967795)
Weet er iemand of er recente studies zijn die aanduiden wat de verdeling is van religie per regio & generatie? De reden is hoofdzakelijk omdat ik in mijn directe vriendenkring geen enkel persoon ken die niet atheïstisch is, en vroeg me af hoe het zit met de rest van België.

Tsja, ik denk dat de uitkomst op voorhand al bekend is. Voor autochtonen in Vlaanderen telt dat hoe ouder men is, hoe waarschijnlijker men religieuze overtuigingen koestert. Veel jongeren komen zelfs amper nog in contact met de christelijke traditie, iets dat los van religieuze overtuigingen een erg betreurenswaardige zaak is. Als je het over regio's hebt, zal je zien dat gebieden met lage bevolkingsdichtheden meer religieuzen kennen dan bijvoorbeeld stedelijke gebieden. Vandaar staat het katholicisme sterker in West-Vlaanderen en Limburg dan in de rest van Vlaanderen.

Inno 6 september 2010 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 4967869)
Tsja, ik denk dat de uitkomst op voorhand al bekend is. Voor autochtonen in Vlaanderen telt dat hoe ouder men is, hoe waarschijnlijker men religieuze overtuigingen koestert. Veel jongeren komen zelfs amper nog in contact met de christelijke traditie, iets dat los van religieuze overtuigingen een erg betreurenswaardige zaak is. Als je het over regio's hebt, zal je zien dat gebieden met lage bevolkingsdichtheden meer religieuzen kennen dan bijvoorbeeld stedelijke gebieden. Vandaar staat het katholicisme sterker in West-Vlaanderen en Limburg dan in de rest van Vlaanderen.

Wel in mijn vriendenkring zijn er twee katholieken te vinden, voor de rest is het hier maar magertjes aan het worden in West-vlaanderen. De kerken zitten er wel nog vol, vol van bejaarden helaas. Met uitzondering van de tridentijnse mis waar vooral jongere mensen zitten.

Discobitch 7 september 2010 00:54

Iedereen die verstandig is is atheist!

Jaaaaaaaaaaaaaaa! Dawkins!!!!!!!!!!!!!!

driewerf 7 september 2010 05:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4968203)

Zijn Stephen Jay Gould, Ken Miller, Redwasp, Francis Collins, Robert Bakker of Christian de Duve dan dom?

Distel 7 september 2010 08:15

Citaat:

Nee hoor, er zullen wel enkele agnosten bijzitten ook. :twisted:

Alboreto 7 september 2010 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4968153)
Wel in mijn vriendenkring zijn er twee katholieken te vinden, voor de rest is het hier maar magertjes aan het worden in West-vlaanderen. De kerken zitten er wel nog vol, vol van bejaarden helaas. Met uitzondering van de tridentijnse mis waar vooral jongere mensen zitten.

Dat is ook mijn observatie.
Er zijn nog gelovigen bij de jeugd, maar dat is een minderheid.
In de kerk is de gemiddelde leeftijd zo rond de 60.

respublica 7 september 2010 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4968153)

Tsja, zoals ik zei, het katholicisme staat er sterker dan in andere regio's, maar dat wil nog niet zeggen dat het er sterk staat. 8-)

The Common Sense 7 september 2010 20:50

Citaat:

NEE!!!

The Common Sense 7 september 2010 20:51

Citaat:

Was er geen enquete op het forum? Ook ben ik onlangs nog een recente religie-kaart tegen gekomen. Misschien vind ik het nog terug en kan ik het posten.

Amon_Re 7 september 2010 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Common Sense (Bericht 4970082)
Was er geen enquete op het forum? Ook ben ik onlangs nog een recente religie-kaart tegen gekomen. Misschien vind ik het nog terug en kan ik het posten.

In hoeverre is dit forum een weerspiegeling van de maatschappij? ;-)

Discobitch 7 september 2010 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Common Sense (Bericht 4970079)
NEE!!!

Ik was een beetje dronken.

lombas 8 september 2010 09:13

Ik ben op zoek naar een religie. Liefst oud. Met beeldjes om te aanbidden.

Maar waar koop je zo'n replica's?

Visjnu 8 september 2010 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4970824)

Al aan het Vaishnavisme gedacht?

Voor beeldjes:
http://www.brassstatues.com/krishna-....html#vishnuji
Ze accepteren PayPall.

Cdude 8 september 2010 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4970824)

je verzint maar zelf een , uiteraard oncontroleerbaar verhaal en maakt(laat maken in China) zelf je beeldjes en verkoopt ze dan aan woekerprijzen aan je "heilige bron" of andere religieuze variant.

Katsjingggg

Cdude 8 september 2010 09:39

*onmogelijke identieke dubbelpost*8O

lombas 8 september 2010 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 4970860)
Al aan het Vaishnavisme gedacht?

Voor beeldjes:
http://www.brassstatues.com/krishna-....html#vishnuji
Ze accepteren PayPall.

Ik dacht eerder aan iets leuk Romeins of Grieks. Of Oosters. Dichtbij-Oosters dan.

Visjnu 8 september 2010 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4970876)
Ik dacht eerder aan iets leuk Romeins of Grieks. Of Oosters. Dichtbij-Oosters dan.

Semini misschien?

Beeldjes van Semini in zijn volle glorie lijken me gegarandeerd een enorm commercieel succes te worden en tegenstanders van je religie kan je eenvoudig stigmatiseren als anti-seminisme.

Tommm 8 september 2010 10:35

Citaat:

Ik heb wel gelezen dat zelfs in the usa het aantal atheïsten toeneemt. Vroeger was het aantal atheïsten een te verwaarlozen groep in Amerika, nu neemt hun groep toe. In Europa is er vooral een kloof tussen jong en oud denk ik als het op religie aankomt.

redwasp 8 september 2010 14:51

vrede,

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4968232)
Zijn Stephen Jay Gould, Ken Miller, Redwasp, Francis Collins, Robert Bakker of Christian de Duve dan dom?

eerst en vooral vind ik het een eer oč in dit soort gezelschap te vertoeven.

maar ik kan voor die anderen niet spreken. ik zelf ben inderdaad meestal een grote domkop.

vrede,

redwasp

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be