Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Moet er een referendum komen over de toekomst van België? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143396)

BWarrior 6 september 2010 21:02

Moet er een referendum komen over de toekomst van België?

Wordt het niet eens tijd om een referendum te organiseren over de toekomst van België?

Garry 6 september 2010 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4967845)
Wordt het niet eens tijd om een referendum te organiseren over de toekomst van België?

Niet nodig. België heeft geen toekomst.

Kawadude 6 september 2010 21:04

Laat het uit, alsjeblief.

Waarom niet meteen de taaltellingen terug invoeren?

Cyrano 6 september 2010 21:05

Citaat:

Als je binnen de grondwet wil blijven kan je geen bindend referendum organiseren. Hiervoor hebben we onze volksvertegenwoordigers en de wet.

BWarrior 6 september 2010 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 4967853)
Als je binnen de grondwet wil blijven kan je geen bindend referendum organiseren. Hiervoor hebben we onze volksvertegenwoordigers en de wet.

Ik heb me niet uitgesproken over de aard van het referendum.

Dit gezegd zijnde, zijn er partijen die de Grondwet willen opschorten (wat verboden is) en die worden gesubsidieerd door de Belgische staat.

BWarrior 6 september 2010 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude (Bericht 4967851)
Laat het uit, alsjeblief.

Waarom niet meteen de taaltellingen terug invoeren?

Naast de kwestie. Als u tegen een referendum bent, gelieve dan mede te delen waarom.

Max van Dietschland 6 september 2010 21:09

Ik ben voor, maar leg het volk genoeg keuzemogelijkheden voor, onder andere een de omvorming van België bijvoorbeeld naar Zuid-Dietsland onder solidaritische leest.

BWarrior 6 september 2010 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4967866)
Ik ben voor, maar leg het volk genoeg keuzemogelijkheden voor, onder andere een de omvorming van België bijvoorbeeld naar Zuid-Dietsland onder solidaritische leest.

Als je zo begint, wordt het een hele lange lijst.

Busse87 6 september 2010 21:14

Vlaamse grondwet maken met alles erop en eraan en Vlaanderen onafhankelijk maken door een stemming in het Vlaams parlement .

Max van Dietschland 6 september 2010 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4967875)
Als je zo begint, wordt het een hele lange lijst.

Dat mag. De beste twee gaan naar stemronde twee en dan beslist de meerderheid.

Garry 6 september 2010 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano (Bericht 4967853)

In het bestaan van België is het anders niet de eerste keer dat dat zou gebeuren.

Na de oorlog is bij referendum gekozen of de koning terug de troon op kon en diens plaats is ingenomen door zijn zoon, en dit door de Vlamingen, niet door de Walen. Had het aan de Walen gelegen was er geen meerderheid Vóór geweest.

Dus als dat toen kon zie ik niet in waarom dat nu niet zou kunnen.

driewerf 6 september 2010 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4967866)

Max van Dietschland 6 september 2010 21:16

Zowieso zouden grote wijzigingen in de grondwet altijd ter referendum moeten aangeboden worden aan het volk. In draad over het Dietse Rijk is dat ook ooit eens ter sprake gekomen.

BWarrior 6 september 2010 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 4967886)
Zowieso zouden grote wijzigingen in de grondwet altijd ter referendum moeten aangeboden worden aan het volk. In draad over het Dietse Rijk is dat ook ooit eens ter sprake gekomen.

De N-VA is nochtans tegen referenda.

Welke territoria zou uw Diets Rijk omvatten?

Cyrano 6 september 2010 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 4967881)
In het bestaan van België is het anders niet de eerste keer dat dat zou gebeuren.

Na de oorlog is bij referendum gekozen of de koning terug de troon op kon en diens plaats is ingenomen door zijn zoon, en dit door de Vlamingen, niet door de Walen. Had het aan de Walen gelegen was er geen meerderheid Vóór geweest.

Dus als dat toen kon zie ik niet in waarom dat nu niet zou kunnen.

U kent toch de uitslag en de afwikkeling ? Ik dacht dat het niet bindend was.
Om een volksraadpleging te houden om te weten hoe de bevolking denkt zijn er tegenwoordig modernere middelen.

MORPHEUS 6 september 2010 21:21

Citaat:

ik mis de stem "NEE". Niet dat dit mijn voorkeur is. Pro forma

Europese Vlaming 6 september 2010 21:37

Ik denk dat we ieder jaar dit referendum doen, het heet "Verkiezingen". Het Vlaams Belang heeft Vlaamse onafhankelijkheid open en bloot in zijn programma staan, dus op een manier is dit wel een soort referendum.

De mensen kozen voor NVA en het partijprogramma maakt duidelijk wat het antwoord is: "NEE, België moet via staatshervormingen ontmanteld worden"

Shadowke 6 september 2010 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming (Bericht 4967931)
Ik denk dat we ieder jaar dit referendum doen, het heet "Verkiezingen". Het Vlaams Belang heeft Vlaamse onafhankelijkheid open en bloot in zijn programma staan, dus op een manier is dit wel een soort referendum.

De mensen kozen voor NVA en het partijprogramma maakt duidelijk wat het antwoord is: "NEE, België moet via staatshervormingen ontmanteld worden"

"anders moeten de Franstaligen maar zelf de stekker eruit trekken" ben je vergeten ;)

Garry 6 september 2010 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming (Bericht 4967931)

Nee, dat is onjuist aangezien het VB niet alleen dat ene punt in zijn programma heeft staan. Mogelijk heeft een partij een hele boel andere zaken in haar programma staan die iemand, ook al is hij voorstander van dat ene punt, verhinderd van op die partij te stemmen. Dus dit kan niet fungeren als referendum

schaker 6 september 2010 21:42

Citaat:

Bijvoorbeeld:
Bij een referendum is 45% van de belgische bevolking vóór onafhankelijkheid van de gewesten (namelijk 5% van Wallonie en 70% van Vlaanderen).
Dus de meerderheid is dan in dit voorbeeld tegen onafhankelijkheid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be