Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
(Bericht 4968950)
Neen aan Wallobrux
Het lijkt mij nuttig dat Vlaanderen van zoveel mogelijk fora, vooral internationale fora, gebruik zou maken om het huidig gemeenschappelijk en tweetalig bestuur van Brussel te onderstrepen. De internationale gemeenschap zal wanneer België uiteenvalt erkennen dat dit moet gebeuren langs de bestaande gewestgrenzen. Brussel is (helaas!) een derde gewest. Maar een Waalse enclave in Vlaanderen zal nooit erkend worden, zeker niet als voldoende duidelijk blijkt dat dit weliswaar een overwegend Franstalige maar geen Waalse enclave is. Reden ook waarom in die laatste Belgische akkoorden geen afbreuk mag worden geduld van de taalgrens bij een slecht akkoord over BHV, maar ook niet van de tweetaligheid der instellingen in Brussel, iets wat nochtans wel op tafel ligt momenteel in de paketten van De Wever inzake BHV. Internationaal het beeld laten ontstaan dat Wallonië en Brussel omwille van de taal samen horen mag absoluut niet geduld worden.
Gerolf Annemans op zijn weblog, 4 september 2010 (vanop lvb.net) hattip lvb
http://www.gerolfannemans.org/3/inde...lumn&Itemid=74
|
Laat ons het eens anders bekijken.
Brussel heeft een economie die zuiver draait op overheidsinstellingen.
Nu, even die instellingen even ontleden en hun voortbestaan analyseren bij een splitsing van België waarbij Brussel bij Wallonië gaat
De Belgische instellingen verdwijnen zonder meer samen met België.
De Vlaamse instellingen verhuizen naar het Vlaamse gewest.
De Europese instellingen zitten zonder enige verbindingsweg die binnen de staatsgrenzen blijven en kunnen zelfs nog niet eens een potloot invoeren zonder over Vlaamse grond te moeten.
Erger zelfs, veel Europese werknemers wonen en verblijven plots niet meer in het land waar ze te werkgesteld zijn.
Treinen tussen Brussel en Wallonië moeten plots over buitenlandsgrondgebied, waardoor deze door Vlaanderen een opgelegde omweg moeten maken. Treinverbindingen tussen de luchthavens in de buurt en de Europese instellingen worden afgebouwd en zelf afgeschaft door Vlaanderen wegens niet meer rendabel. De nationale luchthaven van Wallo-Brux is dan immers niet meer Zaventem en Vlaanderen sluit deze door te veel problemen met Brussel zijn geluidsnormen.
Door deze problemen verdwijnen de Europese instellingen, hoewel de kans groot is dat die zelfs zonder die problemen, verdwijnen na een splitsing van België. Er zijn voldoende andere staten die er naar lokken.
Het NATO-hoofdkwatier, waar Vlaanderen bij zijn opstart geen lid van is en waar ook Wallo-Brux geen lid van kan zijn voor de staat officieel erkend is door de VN, bevindt zich plots in een staat die geen lid is, iets dat de Amerikanen en Engelse NOOIT zullen aanvaarden en verdwijnt dus naar Polen, dat enkele jaren geleden reeds kandidaat was om het te herbergen.
Bedrijven zien plots hun hoofdkwartieren in een enclave liggen en alle instellingen waarom ze in Brussel gevestigd zijn verdwijnen.
En het word nog leuker Brussel heeft geen eigen energievoorzieningen en moet dus voor alles via Vlaanderen.
Daar beide landen pas nadat ze internationaal erkend zijn lid kunnen worden van de EU en dan eerst nog de toelatingstesten moeten afleggen en aan alle voorwaarden moeten voldoen, kunnen dus niet gedwongen worden om zomaar energie over hun grondgebied te laten transporteren door derde.
Vlaanderen krijgt dus plots alle energievoorzieningen van Brussel in handen en bepaald de prijs voor het transport en de eisen waaraan het moet voldoen over haar grondgebied.
Zelfs elke korel graan die Brussel nodig heeft moet over Vlaamse grond.
Transport via de lucht kan niet, want de luchthaven ligt op Vlaamse grond en de rest is volgebouwd.
Echt eenleuk vooruitzicht voor Brussel.