Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Waarom is 'God' steeds een man ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143466)

hurricane 8 september 2010 17:29

Waarom is 'God' steeds een man ?

Al ben ik niet religieus, toch stel ik me soms vragen omtrent bepaalde dingen die voor 'waar' worden aangenomen.
In vrijwel alle religies zijn de opperwezens steeds mannelijke figuren.
Waarom geen vrouw ?
Naar mijn bescheiden mening zou dat 'natuurlijker' zijn, vermits een vrouw liefdevoller om kan gaan met 'kinderen' dan een man.
Iets om over na te denken ?

Distel 8 september 2010 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 4972147)
Al ben ik niet religieus, toch stel ik me soms vragen omtrent bepaalde dingen die voor 'waar' worden aangenomen.
In vrijwel alle religies zijn de opperwezens steeds mannelijke figuren.
Waarom geen vrouw ?
Naar mijn bescheiden mening zou dat 'natuurlijker' zijn, vermits een vrouw liefdevoller om kan gaan met 'kinderen' dan een man.
Iets om over na te denken ?

Omdat goden verzinsels zijn uit periodes in de geschiedenis waarin mannen de plak zwaaiden en vrouwen braaf moesten luisteren. Plain and simple.

hurricane 8 september 2010 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 4972158)
Omdat goden verzinsels zijn uit periodes in de geschiedenis waarin mannen de plak zwaaiden en vrouwen braaf moesten luisteren. Plain and simple.

Klopt, en dat is nu exact wat ik bedoel.
Is dat dan niet het bewijs dat Goden verzinsels zijn ?

The Common Sense 8 september 2010 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 4972165)
Klopt, en dat is nu exact wat ik bedoel.
Is dat dan niet het bewijs dat Goden verzinsels zijn ?

Niet voor gelovigen

Discobitch 8 september 2010 17:55

Verre, verre, verre van altijd.

Cdude 8 september 2010 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4972182)
Verre, verre, verre van altijd.

zegt "ze" zonder dit te staven met een voorbeeld ...

Discobitch 8 september 2010 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4972184)
zegt "ze" zonder dit te staven met een voorbeeld ...

Kijk. Ik begrijp dat mensen graag hebben dat zaken en dingen met voorbeelden worden gestaafd.

Maar.

Kunnen mensen niet eenvoudigweg op google iets intikken en wat lezen, vooraleer ze beginnen te roepen op fora?

Gewoon naar Wikipedia gaan en "goddess" intikken verheldert al veel.

Want wat is dit? De Atheist mag op zijn kont zitten en roepen, en de reliwacko mag alle materiaal komen brengen?

hurricane 8 september 2010 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4972194)
Kijk. Ik begrijp dat mensen graag hebben dat zaken en dingen met voorbeelden worden gestaafd.

Maar.

Kunnen mensen niet eenvoudigweg op google iets intikken en wat lezen, vooraleer ze beginnen te roepen op fora?

Want wat is dit? De Atheist mag op zijn kont zitten en roepen, en de reliwacko mag alle materiaal komen brengen?

Ik heb het niet over de godin van de jacht of de godin van het frietkraam eh ;-)

Discobitch 8 september 2010 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 4972203)
Ik heb het niet over de godin van de jacht of de godin van het frietkraam eh ;-)

Jij vernauwt je visie tot de drie Abrahamitische religies?

In dat geval is je vraag te nauw om op te antwoorden.

hurricane 8 september 2010 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4972208)
Jij vernauwt je visie tot de drie Abrahamitische religies?

In dat geval is je vraag te nauw om op te antwoorden.

Waarom ?

Cdude 8 september 2010 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4972194)

Maar.

Dus je bekent?
WITCH WITCH !!!

Was jij het trouwens niet die zei : ik maak jouw huiswerk niet?

Discobitch 8 september 2010 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 4972211)
Waarom ?

Om op die vraag te beantwoorden, moet men vrij uitgebreid de overgang van poly- naar monotheisme, die toen gebeurde, uitleggen. Alsook de hele godsdienstgeschiedenis die daarvoor komt.

Ik kan wel een goed boek aanraden dat vrij kort de godsdienstgeschiedenis schetst? Toegankelijke taal en leest vlot.

Discobitch 8 september 2010 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4972213)
Dus je bekent?
WITCH WITCH !!!

Was jij het trouwens niet die zei : ik maak jouw huiswerk niet?

Ik heb eerder gezegd dat ik geen atheist/agnost/... ben.

En ja. Het geldt ook hier. Maak je eigen huiswerk.

Cdude 8 september 2010 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4972217)
Ik heb eerder gezegd dat ik geen atheist/agnost/... ben.

En ja. Het geldt ook hier. Maak je eigen huiswerk.

Dus je weigert uitleg te geven over je nietzeggende reacties maar reageert toch?

Ik begrijp pmotseling waar je "beeld hallucinaties" vandaan komen :rainbowa:

Discobitch 8 september 2010 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4972221)
Dus je weigert uitleg te geven over je nietzeggende reacties maar reageert toch?

Ik begrijp pmotseling waar je "beeld hallucinaties" vandaan komen :rainbowa:

"Beeldhallucinaties" worden zonder spatie geschreven.

En waarover wens je uitleg? Als het dingen zijn die men eenvoudig kan googlen, doe het dan, ipv principieel te eisen dat ik het doe. Als je extra uitleg nodig hebt, vraag het.

Doe gewoon redelijk.

Discobitch 8 september 2010 18:27

En uiteraard: "nietszeggend", niet "nietzeggend".

Cdude 8 september 2010 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4972231)
"Beeldhallucinaties" worden zonder spatie geschreven.

En waarover wens je uitleg? Als het dingen zijn die men eenvoudig kan googlen, doe het dan, ipv principieel te eisen dat ik het doe. Als je extra uitleg nodig hebt, vraag het.

Doe gewoon redelijk.

Extra uitleg impliceert "uitleg"
Als je reageert doe het dan met één vb.
Dat noem ik redelijk.

Als je niets te zeggen hebt, reageer dan niet.

zeddie 8 september 2010 18:39

Western Civilisation, as we know it today, is the result of two main influences, science and Christianity. Christianity is based on a religious influence from the Judaic culture and interpretations of the teachings of Jesus Christ especially through Paul, modified by Greek philosophy, first through Plato then through Aristotle. Judaism itself had earlier repudiated pagan influences and put emphasis on the mind and the development of the moral nature and subservience to a somewhat ambivalent male God. Although early Greek thought involved belief in the divinity of physis or nature, it eventually emphasised the spiritual aspect of life and experience of the numinosity of nature became lost.

As a result of these two influences Christianity, too, laid emphasis on the spiritual aspect of life and the gods of nature, Dionysus and Pan, became the Devil. Greek philosophy resurfaced during the Renaissance as humanism and continues to have a major influence on the Western mind to this day. Another influence has been Gnosticism that maintained the belief in a light hidden in nature and then alchemy that eventually developed into science.

GreetzZ

Discobitch 8 september 2010 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 4972250)
Extra uitleg impliceert "uitleg"
Als je reageert doe het dan met één vb.
Dat noem ik redelijk.

Als je niets te zeggen hebt, reageer dan niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mother_goddess

De pre-klassieke beschavingen aanbaden vaak een moedergodin. Dit had te maken met de landbouw die centraal stond in hun levens, en die uiteraard door een vrouw werd voorgesteld.

Aanraders qua literatuur: A short history of myth -- Karen Armstrong.

The Common Sense 8 september 2010 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4972320)
http://en.wikipedia.org/wiki/Mother_goddess

De pre-klassieke beschavingen aanbaden vaak een moedergodin. Dit had te maken met de landbouw die centraal stond in hun levens, en die uiteraard door een vrouw werd voorgesteld.

Aanraders qua literatuur: A short history of myth -- Karen Armstrong.

Inderdaad, een beeldje van haar gestalte is het oudste kunstwerk ooit gevonden, dacht ik. (of tenminste het oudste beeldhouwwerkje)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be