![]() |
22/05 Louis Michel wijst inbraak CD&V in federale regering af
Louis Michel wil niet weten van een inbraak van de CD&V in de federale regering, als die partij in een nieuwe Vlaamse coalitie terechtkomt. Hij verbindt het lot van zijn partij op federaal niveau aan dat van de VLD. "Wat mij betreft, hebben deze verkiezingen geen invloed op het federaal niveau," zegt de minister van Buitenlandse Zaken. "Maar ik begrijp wel dat CD&V een ander beeld probeert op te hangen". Michel vindt het de logica zelf dat de huidige federale coalitie blijft voortregeren tot in 2007. Hij verbindt het lot van zijn partij opnieuw aan dat van de VLD. "Wij hebben met de VLD een akkoord van 'samen in, samen uit' tot het einde van de legislatuur. (...) Ik heb geen goesting in een regering zonder de VLD. En zeg mij eens waarom de VLD zelf uit de federale regering zou stappen," vraagt hij zich af. Michel zegt dat aan zijn uitspraken in Le Soir vorige week een verkeerde interpretatie is gegeven. Ook Michel merkt op dat de regionale en federale verkiezingen in de toekomst opnieuw moeten samenvallen. "Het huidig systeem veroorzaakt instabiliteit". De eis tot splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde begrijpt Michel in historisch perspectief, "maar voor de rest: neen". De vrees voor een verfransing van Vlaanderen is ongegrond. "De Franstaligen hebben destijds voor de faciliteiten een prijs betaald. Met een splitsing negeren wij de burgerlijke rechten van 100.000 Franstaligen. En dat kan niet," luidt het. (GVA) |
Die Michel toch... vorige week vertelde hij in de Standaard exact het tegenovergestelde. Hij verbrak het samen uit-samen thuis-contract met de VLD. Als de (nu al intern waggelende) VLD beslist omwille van interne problemen om uit de federale regering te stappen, zal CD&V hoedanook moeten inspringen. Of de federale regering zou vallen en VLD-MR-SPa-PS kunnen zoals het er nu naar uitziet geen meerderheid meer vormen. Dat is de eerste bom onder de huidige federale regering.
Een tweede is de uitspraak van onze Robert tegen asymetrische regeringen. Als CD&V weigert met spa te regeren, valt meteen de federale regering ook. Maar ja, het zou niet de eerste keer zijn dat Robert Stevaert zijn krasse uitspraken niet waar maakt he ;) |
Citaat:
|
Best is nieuwe federale verkiezingen (als het Kartel de verhoopte uitslag zou behalen)
|
Niets kan bij mij de indruk wegnemen dat CD&V zich het kartel zwaar gaat beklagen.
Het zal de onderhandelingen na 13/06 erg moeilijk maken. Welk departement kan je nu iemand als Bourgeois toevertrouwen? Het ministerie van vliegend wild en kruipend ongedierte? |
Citaat:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is heel simpel: als Leterme niet al van de daken had geschreeuwd zeker het CS niet te doorbreken, dan was die uitspraak waardeloos. Dan hoefde hij maar te dreigen met het VB een coalitie te vormen en de sossen zouden Guy wel onmiddelijk op straat zetten.
Als de verkiezingsuitslag overeenkomt met de peilingen blijft CD&V hoe dan ook volledig afhankelijk van 'goodwill' bij de sossen om federaal mee te mogen doen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be