![]() |
CD&V : Sneller naar groener wagenpark
In 2007 voerde de regering een maatregel in om de verkoop van wagens met een lage CO2-uitstoot te stimuleren. CD&V-Kamerleden Jef Van den Bergh en Nathalie Muylle hebben een wetsvoorstel ingediend om deze wet vanaf 2012 aan te passen zodat beter wordt verkregen wat wordt beoogd, namelijk een vergroening van het wagenpark.
Wagens die minder dan 115 g CO2/km uitstoten krijgen momenteel een korting van 3% op de aankoopprijs, wagens die minder dan 105 g CO2/km uitstoten mogen rekenen op een korting van 15%. In 2008 werd voor 40 miljoen euro gebruik gemaakt van deze korting. In 2009 werd voor 76 887 ‘groene’ voertuigen een totaal bedrag van 65,6 miljoen euro uitgekeerd. Voor 2010 verwacht men een toename van de kost tot 125 miljoen euro. “De idee achter de korting - tot een milieuvriendelijker wagenpark komen met een lage CO2-uitstoot - is goed. Twee jaar ervaring met het systeem leert ons echter dat het doel nog beter bereikt had kunnen worden indien men de CO2-limieten anders uitgetekend had,” stellen Jef Van den Bergh en Nathalie Muylle. De verandering die de Kamerleden willen bekomen met hun wetsvoorstel is tweeërlei. In de eerste plaats, willen ze onderscheiden grenzen voor benzine- en dieselvoertuigen invoeren. Aangezien dieselwagens goed scoren qua CO2-uitstoot, kunnen zij in de eerste plaats van de korting genieten. Diesel stoot echter 50 keer meer fijn stof uit dan benzine. Aangezien 12.000 Belgen een vroegtijdige dood sterven door fijn stof dringen maatregelen zich op. “Vandaag opteren meer dan 7 Belgen op 10 voor de aankoop van hun wagen voor een dieselvoertuig. Het bestaande kortingsysteem werkt dit verder in de hand. Door ruimere grenzen toe te kennen voor benzinewagens willen we deze verdieseling tegengaan,” stellen Jef Van den Bergh en Nathalie Muylle. Daarnaast zijn de huidige grenzen niet langer houdbaar. De evolutie in de autotechnologie staat niet stil en het aantal voertuigen dat onder de korting valt is explosief toegenomen tot bijna één op drie. Hierdoor bereikt het systeem niet langer wat het beoogt en wordt het bijzonder duur in economisch moeilijke tijden. “De regering heeft de belofte gedaan om de huidige kortingen aan te houden tot eind 2011. We vragen deze belofte te houden. We hopen daarnaast dat men het kind niet met het badwater weggooit omdat één en ander onbetaalbaar wordt. Het invoeren van onderscheiden grenzen voor diesel- en benzinevoertuigen en van strengere normen die een blijvende uitdaging vormen kunnen de maatregel vanaf 2012 beter maken en betaalbaar houden,” besluiten Jef Van den Bergh en Nathalie Muylle. Concreet stellen de Kamerleden voor om vanaf 1 januari 2012 de grens van 105 naar 100 g CO2/km te brengen voor de korting van 15% en van 115 naar 105 g CO2/km voor de korting van 3%. Voor benzinewagens betekent dit een korting van 15% voor een CO2-uitstoot van maximum 115 g CO2/km en een korting van 3% voor een maximale uitstoot van 120 g CO2/km. Meer info: Jef Van den Bergh Nathalie Muylle Bron: politics.be |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be