Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Een realistisch scenario voor herstructurering Infrabel bij splitsing, iemand? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143588)

Discobitch 11 september 2010 18:12

Een realistisch scenario voor herstructurering Infrabel bij splitsing, iemand?
 
Wat de titel zegt.

Hoeveel zal dat kosten, hoe zal men dat regelen, wie gaat waar werken, wie krijgt bevoegdheid over wat, ...?


Zure kleine zelfstandigen van het type "born2bewild", gelieve braaf belastingen te betalen en niet te reageren.

nihao 11 september 2010 18:23

Dat wordt inderdaad een zware klus, want dankzij het wafelijzer bestaat er een Waalse transversale as, maar geen Vlaamse...

t' Is anders wel een argument om Brussel in Vlaanderen te houden.... :lol:

Discobitch 11 september 2010 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4976886)
Dat wordt inderdaad een zware klus, want dankzij het wafelijzer bestaat er een Waalse transversale as, maar geen Vlaamse...

t' Is anders wel een argument om Brussel in Vlaanderen te houden.... :lol:

Brussel is een zeer belangrijk spoorwegknooppunt. Als men Brussel laat afscheiden, moet Infrabel sowieso ook in Brussel blijven bestaan.
Iets anders is waanzin.

toccata 11 september 2010 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976865)
Zure kleine zelfstandigen van het type "born2bewild", gelieve braaf belastingen te betalen en niet te reageren.

:rofl::rofl::rofl::rofl:

nihao 11 september 2010 18:35

Citaat:

Iets anders is waanzin.
Er is toch ook nog het ringspoor...

Discobitch 11 september 2010 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4976904)
Er is toch ook nog het ringspoor...

Klopt, maar het betreft hier niet enkel het spoor op zich, maar ook infrastuctuur voor treinonderhoud.

Bovendien is het zo dat als Brussel niet langer onder Infrabel komt te staan, men niet enkel nieuwe infrastructuur (treinwascabines, reparatiedepots, depots voor speciale voertuigen et cetera) moet aanleggen, maar dat men meteen ook de Brusselse verliest.

Enorme verspilling. Ik zie het natuurlijk zitten om Flamingante zageventen dit gratis te laten uitvoeren, voor een hongerloon en geketend aan hun werktuigen, maar dat mag tegenwoordig niet meer.

flatliner 11 september 2010 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976865)
Wat de titel zegt.

Hoeveel zal dat kosten, hoe zal men dat regelen, wie gaat waar werken, wie krijgt bevoegdheid over wat, ...?


Zure kleine zelfstandigen van het type "born2bewild", gelieve braaf belastingen te betalen en niet te reageren.

Definieer wat jij realistisch noemt.

Waar een wil is is een weg. Als men wil splitsen, is er altijd een uitweg te vinden. Wil men niet splitsen, zal men de domste argumenten uitvergroten tot kweet niet waar.

En ter info, de treinen stoppen niet aan de grenzen met nederland, duitsland, luxemburg en frankrijk. Er zijn zelfs treinen tot in londen, had dit enkele tientalle jaren geleden gezegt, men verklaarde je voor zot.
Waarom zou dan nu de grens met wallonie of brussel een probleem vormen?

Ik kan in belgie een ticket kopen bij de nmbs, om via belgie, frankrijk naar de UK te reizen. Indien dit lukt, zal het splitsen van infrabel wel geen probleem vormen, indien me wil.

Discobitch 11 september 2010 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flatliner (Bericht 4976926)
Definieer wat jij realistisch noemt.

Waar een wil is is een weg. Als men wil splitsen, is er altijd een uitweg te vinden. Wil men niet splitsen, zal men de domste argumenten uitvergroten tot kweet niet waar.

En ter info, de treinen stoppen niet aan de grenzen met nederland, duitsland, luxemburg en frankrijk. Er zijn zelfs treinen tot in londen, had dit enkele tientalle jaren geleden gezegt, men verklaarde je voor zot.
Waarom zou dan nu de grens met wallonie of brussel een probleem vormen?

Ik kan in belgie een ticket kopen bij de nmbs, om via belgie, frankrijk naar de UK te reizen. Indien dit lukt, zal het splitsen van infrabel wel geen probleem vormen, indien me wil.

Realistisch: wanneer het vlot genoeg gaat. En met vlot genoeg bedoel ik dat er niet teveel "wil" moet worden ingestoken.

Flamingantisme is namelijk geen goed argument om een goed afgesteld infrastructuurbedrijf te beginnen opklieven. Zoiets kost geld. Alles zal opnieuw moeten worden gepland.

Tenzij het bedrijf blijft.

fonne 11 september 2010 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4976886)
Dat wordt inderdaad een zware klus, want dankzij het wafelijzer bestaat er een Waalse transversale as, maar geen Vlaamse...

Klein stukje Mechelen-Aarschot aanleggen en een paar aanpassingen en je hebt Duinkerken-Gent-Mechelen-Hasselt-Maastricht-Aken. En de IJzeren Rijn ligt er ook nog altijd.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 4976886)
t' Is anders wel een argument om Brussel in Vlaanderen te houden.... :lol:

't is een goed argument om de Brusselaars te overtuigen dat ze bij Vlaanderen horen. Als de treinen met Vlaamse pendelaars niet meer naar Brussel rijden, zullen de bedrijven er ook rap wegzijn. Met de ongeletterde Brusselse doppers kunnen ze niets aanvangen.

Discobitch 11 september 2010 19:25

Kunnen we de Flamin-argumenten van creationisten eruitlaten?

fonne 11 september 2010 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976959)
Kunnen we de Flamin-argumenten van creationisten eruitlaten?

Zo weten we ook weer hoe je hier voor 31/8/2010 heette.

fonne 11 september 2010 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976929)
Realistisch: wanneer het vlot genoeg gaat. En met vlot genoeg bedoel ik dat er niet teveel "wil" moet worden ingestoken.

Flamingantisme is namelijk geen goed argument om een goed afgesteld infrastructuurbedrijf te beginnen opklieven. Zoiets kost geld. Alles zal opnieuw moeten worden gepland.

Tenzij het bedrijf blijft.

Een goed afgesteld infrastructuurbedrijf 8O Kan je eens terug naar de realiteit afdalen? Overbodige investeringen in Wallonië, weigering om aan de reële vraag naar extra capaciteit in Vlaanderen te voldoen. De bewuste afbouw van de internationale verbindingen van Vlaanderen, de obstructie van de Ijzeren Rijn. Limburg totaal opgegeven.
De schandalen met de bouw van nieuwe stations.
Vertragingen die steeds hoger oplopen. Winter: het sneeuwde, het vroor. Herfst: er lagen bladeren op de rails. Zomer: de leiding is gebroken door de hitte. Lente: het heeft geregend.

Discobitch 11 september 2010 19:40

Treinen, in tegenstelling tot beurzen enzo, zijn echt. Die kunnen vertragen, ja.

Discobitch 11 september 2010 19:41

En ja, er is nood aan meer treinsporen in Vlaanderen. Maar kijk:

Je hebt hier kleine zelfstandigen, liberalen, en ander tuig, die vinden dat het stoppen met overheidssubsidies voor Infrabel op een of andere manier meer geld en meer lijnen gaat voortbrengen. Dat is niet evident om door te voeren met zoveel liberalen in de regering.

fonne 11 september 2010 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976922)
Klopt, maar het betreft hier niet enkel het spoor op zich, maar ook infrastuctuur voor treinonderhoud.

Zou het onderhoud van de treinen toch niet de verantwoordelijkheid zijn van NMBS ipv. Infrabel? Jezelf informeren helpt.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976922)
Bovendien is het zo dat als Brussel niet langer onder Infrabel komt te staan, men niet enkel nieuwe infrastructuur (treinwascabines, reparatiedepots, depots voor speciale voertuigen et cetera) moet aanleggen, maar dat men meteen ook de Brusselse verliest.

Wist je dat de NMBS ook buiten Brussel over infrastructuur beschikt? Waarschijnlijk niet. Maar de werkplaatsen in Mechelen zijn toch wel heel groot hoor. Om nog over rangeerterrreinen in de Antwerpse haven te zwijgen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976922)
Enorme verspilling. Ik zie het natuurlijk zitten om Flamingante zageventen dit gratis te laten uitvoeren, voor een hongerloon en geketend aan hun werktuigen, maar dat mag tegenwoordig niet meer.

Vlamingen verdienen daar heel veel centjes mee, in tegenstelling tot doppers die graag de Belgicist uithangen uit schrik dat ze in een onafhankelijk Vlaanderen zouden moeten gaan werken:-P

fonne 11 september 2010 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976976)
Treinen, in tegenstelling tot beurzen enzo, zijn echt. Die kunnen vertragen, ja.

En net daar zijn Belgen heel goed in. Alles vertragen. Maar de steeds toenemende vertragingen van de treinen zijn een groot schandaal als je ziet hoeveel geld aan Infrabel en NMBS wordt verspild.

flatliner 11 september 2010 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976929)
Realistisch: wanneer het vlot genoeg gaat. En met vlot genoeg bedoel ik dat er niet teveel "wil" moet worden ingestoken.

Flamingantisme is namelijk geen goed argument om een goed afgesteld infrastructuurbedrijf te beginnen opklieven. Zoiets kost geld. Alles zal opnieuw moeten worden gepland.

Tenzij het bedrijf blijft.

Hoe werkt het bedrijf nu? Laat ons als voorbeeld nemen het onderhoud, technisch en wassen/kuisen van de treinen. Tot op heden doet men dat zelf in brussel. Waarom doet men dat, omdat dagelijks de prijs wordt vergeleken tussen het zelf doen, of in prive uit besteden. Momenteel is het zelf doen goedkoopste. Allee, volgens de vakbonden toch :) Maar dat was effe buite de lijnen.

Nu, veronderstel dat we splitsen. Het zelfde verhaal blijft van pas. Indien Brussel het goedkoper doet als de prive, vlaanderen en wallonie passen indentiek hetzelfde systeem toe als nu, en betalen infrabel brussel. Probleem opgelost. Infrastructuur blijft bestaan, zelfde personen aan het werk, enkel het logo op een trein kan verschillen.

flatliner 11 september 2010 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976977)
En ja, er is nood aan meer treinsporen in Vlaanderen. Maar kijk:

Je hebt hier kleine zelfstandigen, liberalen, en ander tuig, die vinden dat het stoppen met overheidssubsidies voor Infrabel op een of andere manier meer geld en meer lijnen gaat voortbrengen. Dat is niet evident om door te voeren met zoveel liberalen in de regering.

en wat is je reactie hierop?

copy and paste van het belang ;

Infrabel en De Lijn nekken het spoorverkeer tussen Hasselt en Maastricht." Dat zegt Vlaams Belang in een reactie op de overdracht van de spoorbedding tussen Beverst en Lanaken aan De Lijn. Hierdoor kan De Lijn de spoorbedding gebruiken voor Spartacuslijn 1, de geplande sneltram van Hasselt naar Maastricht.

Volgens Infrabel zal de tramlijn de geplande ingebruikname van het goederenspoor tussen Lanaken en Maastricht niet in de weg staan. "Dat is een illusie", vindt Wim de Meester (Vlaams Belang). "Door het beschikbaar maken van de sporen voor tramstellen, worden die veel te licht voor treinstellen. De seinen zijn ontwikkeld voor trams en totaal niet geschikt voor treinen. Door de overdracht van de bedding wordt de containerterminal in Lanaken waardeloos voor Vlaanderen en Limburg. Dit speelt volledig in de kaart van Luik want alle goederenverkeer richting Vlaamse zeehavens moet via Luik, terwijl er een veel kortere en goedkopere weg is." De Meester doelt op de historische spoorlijn 20, van Antwerpen over Hasselt en Maastricht naar Aken. "Door de tramlijn kan men ook de aansluiting van Belgisch-Limburg op de belangrijke Euregiobahn vergeten. Wij roepen dan ook alle politici met verantwoordelijkheidszin op om alles in het werk te stellen om de plannen van Spartacuslijn 1 op te bergen", aldus nog De Meester.
GuT

guido 007 12 september 2010 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch (Bericht 4976959)
Kunnen we de Flamin-argumenten van creationisten eruitlaten?

Waarom?

speurneus 12 september 2010 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 4976985)
En net daar zijn Belgen heel goed in. Alles vertragen. .

Ohh, maar de Vlamingen ook hoor. Probeer maar eens een uitbatingsvergunning of een uitbreiding van een bestaande vergunning te verkrijgen. In Wallonie gemiddeld 8 maand en in Vlaanderen 20 maanden.
Niet voor niets dat er momenteel meer buitenlandse investeringen zijn in Wallonie.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be