Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   25% voor onafhankelijkheid, 60% tegen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143614)

Vito 13 september 2010 09:09

25% voor onafhankelijkheid, 60% tegen

http://www.nieuwsblad.be/article/det...&kanaalid=1612

Op de vraag of Vlaanderen onafhankelijk moet worden, antwoordt nog altijd 59,3 procent negatief. Met 25,7 procent maken de aanhangers van onafhankelijkheid ongeveer een kwart van de bevolking uit, terwijl 15 procent geen mening heeft.
-----------------

Gezien de politieke impasse verbazen deze cijfers me.

speurneus 13 september 2010 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 4979087)

Op de vraag of Vlaanderen onafhankelijk moet worden, antwoordt nog altijd 59,3 procent negatief. Met 25,7 procent maken de aanhangers van onafhankelijkheid ongeveer een kwart van de bevolking uit, terwijl 15 procent geen mening heeft.
-----------------

Het is niet omdat men voor een VL partij stemt dat men voor de opdeling van het land is.
In de postelectorale studie uitgevoerd door KUL na de verkiezingen van 2007 bleek dat 7% van de VB stemmers tegen een onafhankelijk Vlaanderen was.
Alhoewel de postelectorale studie van de laatste verkiezingen nog belange niet klaar is, is toch al gebleken dat meer dan 15% van de NVA kiezers tegen een onafhankelijk Vlaanderen is. Uiteraard zullen er bij de tjeven, sossen, libero's en groenen ook wel independisten zitten.
Als er nu effectief geen akkoord uit de bus komt lijkt het me logisch dat het aantal independisten langs beide kanten van de taalgrens alleen maar zal stijgen.

Zwartengeel 13 september 2010 09:27

Citaat:

-----------------

Vlaanderen moét op dit moment ook helemaal niet kost wat kost onafhankelijk worden, maar moet eerst leren van zijn politieke meerderheid binnen België te gebruiken om zijn eigen emancipatie te voltooien. Zolang dat niet gebeurd is, is onafhankelijkheid niet meer dan vluchtgedrag en is Vlaanderen er mentaal ook nog niet klaar voor.

Vito 13 september 2010 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 4979109)
Het is niet omdat men voor een VL partij stemt dat men voor de opdeling van het land is.
In de postelectorale studie uitgevoerd door KUL na de verkiezingen van 2007 bleek dat 7% van de VB stemmers tegen een onafhankelijk Vlaanderen was.
Alhoewel de postelectorale studie van de laatste verkiezingen nog belange niet klaar is, is toch al gebleken dat meer dan 15% van de NVA kiezers tegen een onafhankelijk Vlaanderen is. Uiteraard zullen er bij de tjeven, sossen, libero's en groenen ook wel independisten zitten.
Als er nu effectief geen akkoord uit de bus komt lijkt het me logisch dat het aantal independisten langs beide kanten van de taalgrens alleen maar zal stijgen.

Ik denk dat er aan beide zijden voor- en tegenstanders zijn.
Ik denk eveneens dat dit geen gefixeerd aantal is, maar dat de meningen overslaan aan de hand van de gebeurtenissen. Het is het aanwezige potentieel op sleutelmomenten, op het moment dat er knopen moeten doorgehakt worden, dat bepalend is in de geschiedenis.

Als de cijfers correct zijn, is dat geen goed nieuws voor de "independentisten" zoals je ze noemt, want naar mijn gevoel gaan we naar zo'n sleutelmoment.

vlijmscherp 13 september 2010 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4979117)
Vlaanderen moét op dit moment ook helemaal niet kost wat kost onafhankelijk worden, maar moet eerst leren van zijn politieke meerderheid binnen België te gebruiken om zijn eigen emancipatie te voltooien. Zolang dat niet gebeurd is, is onafhankelijkheid niet meer dan vluchtgedrag en is Vlaanderen er mentaal ook nog niet klaar voor.

voil�*.

Het is niet omdat we zouden onafhankelijk van Wallonië worden, dat opeens alle problemen van de baan zijn.

Vlaanderen staat op dit moment sterk binnen België, nu is het moment om daar iets mee te doen, voor het goed van zowel Vlamingen als Walen.

lombas 13 september 2010 09:29

Je zou je kunnen verbazen hoeveel mensen voor "eens iets anders" zouden kiezen bij een publiek referendum.

Fieseler 13 september 2010 09:30

Ik heb de vraagstellling van deze peiling niet gezien maar kan mij iemand vertellen hoe de percentages lagen op de vraag: "Wil U het behoud van de Belgische constructie die, van de geïndustrialiseerde wereld, heeft geleid tot de grootste staatsschuld , tot de laagste uitkeringen, tot een armoedepercentage van 16%, tot één van de meest ondemocratische overheidssystemen,...." JA/NEEN

Hoe was het antwoordpercentage?

E. Gidius 13 september 2010 09:32

Citaat:

Zeer precieze analyse.

Boduo 13 september 2010 09:39

Citaat:

Juist !
Het is nu of nooit dat de Vlamingen hun eigen emancipatie moeten voltooien. NVA én CD&V hebben de plicht om dat te verwezenlijken.
:x

speurneus 13 september 2010 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 4979126)
Ik heb de vraagstellling van deze peiling niet gezien maar kan mij iemand vertellen hoe de percentages lagen op de vraag: "Wil U het behoud van de Belgische constructie die, van de geïndustrialiseerde wereld, heeft geleid tot de grootste staatsschuld , tot de laagste uitkeringen, tot een armoedepercentage van 16%, tot één van de meest ondemocratische overheidssystemen,...." JA/NEEN

dit is in de statistiek geen representatieve vraag beste.

Pericles 13 september 2010 09:46

Citaat:

-----------------

Men moet natuurlijk de vraag correct stellen . De vraag is niet "bent u voor Vlaamse onafhankelijkheid" maar "bent u voor Vlaamse onafhankelijkheid nu u weet dat onze francophone medemens onze centen wil blijven verbrassen , geen enkele financiële verantwoordelijkheid op zich wil nemen en ons als dank voor onze solidariteit blijvend mag uitschelden voor nazi's en asocialen". :-D

speurneus 13 september 2010 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 4979118)
Ik denk eveneens dat dit geen gefixeerd aantal is, maar dat de meningen overslaan aan de hand van de gebeurtenissen. Het is het aanwezige potentieel op sleutelmomenten, op het moment dat er knopen moeten doorgehakt worden, dat bepalend is in de geschiedenis.

Als de cijfers correct zijn, is dat geen goed nieuws voor de "independentisten" zoals je ze noemt, want naar mijn gevoel gaan we naar zo'n sleutelmoment.

Elke socioloog zal beamen dat mensen die een relatief confortabel leven leiden afkerig staan van van grote omwentelingen.

guido 007 13 september 2010 09:57

Citaat:

-----------------

Hoe zijn de vragen gesteld?

guido 007 13 september 2010 09:58

Citaat:

Zo denk ik er ook ongeveer over.

guido 007 13 september 2010 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 4979118)

Het sleutelmoment is inderdaad zeer belangrijk.
De vraagstelling ook.

guido 007 13 september 2010 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4979122)
voil�*.

Het is niet omdat we zouden onafhankelijk van Wallonië worden, dat opeens alle problemen van de baan zijn.

Vlaanderen staat op dit moment sterk binnen België, nu is het moment om daar iets mee te doen, voor het goed van zowel Vlamingen als Walen.

Inderdaad, alleen wordt er binnen de Vlaamse "meerderheid" opositie gevoerd door Groen en SP.A.
Ga met zo mensen naar de oorlog.

guido 007 13 september 2010 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4979124)
Je zou je kunnen verbazen hoeveel mensen voor "eens iets anders" zouden kiezen bij een publiek referendum.

Inderdaad, de vraagstelling in zo'n referendum is van cruciaal belang.
Als je gewoon zwart of wit vraagt zullen veel mensen stemmen voor België.

Mits een beetje uitleg of meerdere keuzes krijg je een heel andere uitslag, een uitslag waarbij de koning zijn C4 krijgt.

guido 007 13 september 2010 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 4979126)

Dat is inderdaad het punt. Hoe stel je de vraag.

Pericles 13 september 2010 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4979173)
Inderdaad, alleen wordt er binnen de Vlaamse "meerderheid" opositie gevoerd door Groen en SP.A.
Ga met zo mensen naar de oorlog.

Tja, vervang de SP.A. dan door het VB hé Guido. Dewever is toch tegen het Cordon. ;-)

guido 007 13 september 2010 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 4979140)
Juist !
Het is nu of nooit dat de Vlamingen hun eigen emancipatie moeten voltooien. NVA én CD&V hebben de plicht om dat te verwezenlijken.
:x

N-VA en CD&V zullen misschien wel de plicht hebben maar begin maar met een schatplichtige SP.A en een voorzitter van Groen die overal positieve elementen in ziet, zelfs als ze hem een koekje geven vindt hij dat positief.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be