![]() |
Pascal Smet (SP.A): "Geen opdeling tussen ASO, TSO, BSO en KSO"
Citaat:
|
Ik hoop mee!
Citaat:
1 Ja, uitdrogen van de waterval door geen ASO-label meer te gebruiken, want de technieken om vals te spelen zijn onuitputtelijk en de medische, psychische en pedagogische wereld doet naar hartenlust mee! 2 Ja, keuze uitstellen maar ontdekken welk nu de richting is die je zoon/dochter ligt! Ik kan hier zeer uitvoerig en gestaafd met jammerlijke anekdotes ( 17 jaar lang 300tal deliberaties met achtergrond en feedback ), maar ik zie wel hoe de discussie hier uit draait. |
Noodzaak dwingt
Het huidig systeem werkt enkel voor wie vanaf het eerste jaar secundair een bewuste keuze maakt, en ook overtuigd is te kunnen slagen binnen een richting. Veel scholen specialiseren zich in specifieke richtingen. Bij een slecht resultaat is de leerling dikwijls gedwongen dan ook een andere schoolkeuze te maken. Voor wie in een stad woont is schoolshoppen niet echt een probleem. Maar dat shoppen leidt ook tot schoolmoeheid: andere omgeving, andere speelplaatsgenoten, enz.
De vraag wordt dan uiteindelijk of een school alles moet kunnen aanbieden: ASO, TSO en BSO. Ik denk dat we evolueren naar megascholen. Minder scholen maar dan wel met alle mogelijke opties. |
Citaat:
maar dat moet toch op te lossen zijn? bepaalde combinaties zullen gewoon niet kunnen in elke school. |
Citaat:
Ik mag hopen dat tegen de tijd dat ik kinderen heb die naar het middelbaar moeten, dat er privéscholen zijn die hun onderwijsniveau tenminste ietwat op niveau houden. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
We gaan naar een tijd waar ieder zich kan beroepen op louter het aantal jaren schoolbank. Wie meer wilt zal het zelf moeten betalen. Het spijtige is dat wie de beslissing neemt binnen de overheid zelf niet moet opdraaien voor de gevolgen, de kosten. We hebben er dus alle belang bij de evolutie in de gaten te houden. Voor de rest. Probeer zoveel mogelijk te leren. Je kan er enkel moreel gezag bij winnen. Tenzij je moet opboksen tegen de massale onweterij, de opportunisten, die proberen de weg te zoeken van de minste weerstand en de meeste profijt. Tot later, Rudy |
De afschaffing van de indeling in BSO, TSO en ASO zal niets veranderen aan de maatschappelijke waardering van de keuzes die leerlingen maken (of die voor hen worden gemaakt). Bovendien bereidt het LO vandaag primair voor op het ASO. Niet zo gek dus dat disproportioneel veel leerlingen in het ASO terechtkomen. Veel ASO-scholen bieden trouwens ook LO aan, in tegenstelling tot de BSO- en TSO-scholen.
Men zou de toegang tot het ASO derhalve moeten beperken tot die leerlingen die een bepaald minimum hebben behaald in het zesde jaar. Nu weet ik ook wel dat een leerling van 12 een heel andere leerling kan zijn op zijn 15de. Er moet dus nog altijd wel een "route" bestaan om over te schakelen op het ASO. Meer flexibiliteit en trajecten-op-maat zie ik wel zitten, maar praktisch is zoiets niet eenvoudig te realiseren, zoals de experimenten daarmee in het hoger onderwijs aantonen. Toch valt het te overdenken om bijvoorbeeld een creditsysteem te lanceren waardoor goede leerlingen sneller hun middelbare opleiding kunnen voltooien en slechte één jaar extra tijd krijgen (verlengde leerplicht). Wie zijn opleiding in vijf jaar afrondt, krijgt een jaar vakantie plus een geldbonus ter waarde van de maatschappelijke kost van dat uitgespaarde zesde jaar (hij of zij mag natuurlijk ook meteen naar de universiteit). Bovendien moeten we dringend af van het schoolbankensysteem: zeker in de derde graad zou het al mogelijk moeten zijn om minder schooluren op touw te zetten en meer op zelfstudie in te zetten. Dat maakt bovendien de overgang naar hoger onderwijs minder bruusk. Eventueel kunnen leerlingen die toch behoefte hebben aan extra schooluren nog bediend worden in kleine groepjes. Op deze wijze kunnen leerkrachten in de derde graad ook meer tijd vrijmaken om zich verder te bekwamen in hun vakgebied. Het probleem van de doorstroming van arbeiderskinderen naar het ASO lossen we alleszins niet op door de lat lager te leggen, en ik hoop dat dan ook niet de bedoeling is. Eerlijk gezegd vrees ik dat we wat dit thema betreft de grenzen van de maakbaarheid wel bereikt hebben. Of beter: dit kan niet (louter) binnen het raamwerk van het onderwijsbeleid opgelost worden. |
Ja ... dit is weer zo typisch iets dat de handtekening draagt van een socialist. Ziet er allemaal prima uit op papier, de zwakkeren krijgen betere kansen ( oh wat mooi toch )... maar in de realiteit zal het dus het niveau van het onderwijs serieus naar beneden halen. Het verschil tussen TSO, BSO en ASO is toch wel erg groot. Smijt die groepen samen en het kan niet anders dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Men zal eerder het tempo van de zwakkeren moeten volgen, ten koste van de sterkere leerlingen. En dan hebben we het nog niet gehad over de leerlingen met gedragsstoornissen die zich nu veelal in het TSO of BSO situeren.
Het is goed dat de leerlingen kennis maken met allerhande vakken (erg ruim) en op basis daarvan hun uiteindelijke keuze bepalen, maar zoals iemand reeds aangaf blijft dit best in het bestaande raamwerk in plaats van ze gewoon allemaal samen te smijten. |
Ik vind het goed dat de stigmatisering van bepaalde onderwijs-typen er uit gehaald zullen worden op die manier.
Tot spijt misschien van wie dat verder wenst te stigmatiseren. |
Citaat:
het is net de bedoeling om de sterkeren sterker te maken, net zoals de zwakkeren. het ene moet het andere niet uitsluiten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een klassiek rapport bestaat uit nederlands, frans, wiskunde, één of meerdere hoofdvakken en een hoop vulsel voor de 'algemene' vorming. Stel 2 kinderen, eentje minder in taal, eentje minder in wiskunde. Waarom verbaast het me niet dat er vaak diagnoses van dyslexie en dyscalculie worden vastgesteld nadat men dreigt te moeten degraderen ( dit vies woord is niet mijn oordeel ) naar TSO toe. Er zijn kinderen met leesproblemen. ( Ironisch genoeg willen deze vaak net niet die verpamperende maatregelen. ) Er zijn kinderen met rekenproblemen ( alhoewel dyscalculie recentelijk "ontdekt" is ). Maar je kan niet ontkennen dat men alsmaar meer "dys"functies koopt als een alibi om een beter rapport af te dwingen! Citaat:
|
Citaat:
Wat moet een werkgever daarmee? Gelijke kansen is absoluut nodig. Gelijkheid is een utopie. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar denk je echt dat je dit gaat kunnen veranderen door een ander label? |
Lang leve de Jezuïeten.
|
Citaat:
goede ervaringen met Athenea, zowel qua niveau als qua persoonlijke zorg. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be