Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Pascal Smet (SP.A): "Geen opdeling tussen ASO, TSO, BSO en KSO" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143661)

Heftruck 14 september 2010 02:28

Pascal Smet (SP.A): "Geen opdeling tussen ASO, TSO, BSO en KSO"
 
Citaat:

"Geen opdeling tussen ASO, TSO, BSO en KSO"

Minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) wil de opdeling tussen algemeen, technisch, beroeps en kunst in het middelbaar onderwijs afschaffen. Minister Smet wil vooral de eerste twee jaar veel gemeenschappelijker maken. Definitief kiezen moet pas op 16 jaar, vindt Smet. En hij wil een veel striktere begeleiding bij de overgang van lager naar middelbaar onderwijs. Daarvoor plant hij een verplichte taaltest Nederlands.

Woorden als technisch, beroeps en algemeen onderwijs zouden vanaf 2014 verdwenen moeten zijn. Te snelle onderverdeling wil de minister niet meer. Zeker de eerste twee jaar moet grotendeels gemeenschappelijk zijn met een inleiding op alle soorten vakgebieden. En met zwakke en sterke leerlingen samen.

Van bij het begin moet dan wel veel duidelijker zijn wie meekan en wie speciale begeleiding nodig heeft. Een veel strenger getuigschrift lager onderwijs zal dat moeten aantonen samen met een verplichte taaltest Nederlands.

Pas in het derde jaar volgt het begin van voorzichtige specialisatie. Zo zou er bijvoorbeeld techniek en wetenschap zijn of richting hout maar dan nog kan men kiezen voor voortstuderen of meteen klaarstomen voor de arbeidsmarkt.

Minister Smet wil komaf maken met het zogenoemde watervalsysteem in het secundair onderwijs. "Gefaseerde studiekeuzen structureel inbouwen, betekent dat we ASO, TSO, BSO en KSO radicaal gaan breken. We schaffen dat af", zegt Pascal Smet.

De minister van Onderwijs heeft een visietekst klaar die de komende maanden wordt voorgelegd aan alle onderwijspartners. In 2014 moet de hervorming klaar zijn.

vervolg
Ja, het onderwijs is aan een stevige hertekening toe, maar dit riekt gewoon naar gigantische eenheidsworst waardoor het niveau weer maar eens naar beneden getrokken wordt. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar de devolutie van het onderwijs tijdens de laatste decennia geeft me weinig reden tot hoopvol zijn.

markasiet 14 september 2010 05:22

Ik hoop mee!
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4980636)
Ja, het onderwijs is aan een stevige hertekening toe, maar dit riekt gewoon naar gigantische eenheidsworst waardoor het niveau weer maar eens naar beneden getrokken wordt. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar de devolutie van het onderwijs tijdens de laatste decennia geeft me weinig reden tot hoopvol zijn.

Dit is zeker niet een revolutie, maar ik heb toch een redelijk positief gevoel bij deze plannen. Toen ik m'n manuscript aan het maken was, formuleerde ik een 5-tal verbeteringen die ik zag. Ik was verrast en teleurgesteld ( voedingsbodem van mijn boek verdwijnt ) dat hij er 2 van dus integraal overneemt (:twisted:).
1 Ja, uitdrogen van de waterval door geen ASO-label meer te gebruiken, want de technieken om vals te spelen zijn onuitputtelijk en de medische, psychische en pedagogische wereld doet naar hartenlust mee!
2 Ja, keuze uitstellen maar ontdekken welk nu de richting is die je zoon/dochter ligt!

Ik kan hier zeer uitvoerig en gestaafd met jammerlijke anekdotes ( 17 jaar lang 300tal deliberaties met achtergrond en feedback ), maar ik zie wel hoe de discussie hier uit draait.

Rudy 14 september 2010 07:48

Noodzaak dwingt
 
Het huidig systeem werkt enkel voor wie vanaf het eerste jaar secundair een bewuste keuze maakt, en ook overtuigd is te kunnen slagen binnen een richting. Veel scholen specialiseren zich in specifieke richtingen. Bij een slecht resultaat is de leerling dikwijls gedwongen dan ook een andere schoolkeuze te maken. Voor wie in een stad woont is schoolshoppen niet echt een probleem. Maar dat shoppen leidt ook tot schoolmoeheid: andere omgeving, andere speelplaatsgenoten, enz.
De vraag wordt dan uiteindelijk of een school alles moet kunnen aanbieden: ASO, TSO en BSO.
Ik denk dat we evolueren naar megascholen. Minder scholen maar dan wel met alle mogelijke opties.

vlijmscherp 14 september 2010 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4980748)
Het huidig systeem werkt enkel voor wie vanaf het eerste jaar secundair een bewuste keuze maakt, en ook overtuigd is te kunnen slagen binnen een richting. Veel scholen specialiseren zich in specifieke richtingen. Bij een slecht resultaat is de leerling dikwijls gedwongen dan ook een andere schoolkeuze te maken. Voor wie in een stad woont is schoolshoppen niet echt een probleem. Maar dat shoppen leidt ook tot schoolmoeheid: andere omgeving, andere speelplaatsgenoten, enz.
De vraag wordt dan uiteindelijk of een school alles moet kunnen aanbieden: ASO, TSO en BSO.
Ik denk dat we evolueren naar megascholen. Minder scholen maar dan wel met alle mogelijke opties.

wel, dat is idd de grootste zorg van de scholen, wat ga je doen met mensen die kiezen voor en houtbewerking en kunst?

maar dat moet toch op te lossen zijn? bepaalde combinaties zullen gewoon niet kunnen in elke school.

Sfax 14 september 2010 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4980636)
Ja, het onderwijs is aan een stevige hertekening toe, maar dit riekt gewoon naar gigantische eenheidsworst waardoor het niveau weer maar eens naar beneden getrokken wordt. Ik hoop dat ik ongelijk heb maar de devolutie van het onderwijs tijdens de laatste decennia geeft me weinig reden tot hoopvol zijn.

Nog meer eenheidsworst en nog meer vervlakking inderdaad. Een goede zaak voor het onderwijsniveau is dat niet. Zwakke en sterke leerlingen samen, dus nog meer vooruit gaan aan het tempo van de traagste...

Ik mag hopen dat tegen de tijd dat ik kinderen heb die naar het middelbaar moeten, dat er privéscholen zijn die hun onderwijsniveau tenminste ietwat op niveau houden.

Heftruck 14 september 2010 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door markasiet (Bericht 4980651)
1 Ja, uitdrogen van de waterval door geen ASO-label meer te gebruiken, want de technieken om vals te spelen zijn onuitputtelijk en de medische, psychische en pedagogische wereld doet naar hartenlust mee!

Wat bedoel je hier precies mee? Vals spelen in wat?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door markasiet (Bericht 4980651)
2 Ja, keuze uitstellen maar ontdekken welk nu de richting is die je zoon/dochter ligt!

Ik ben eerder bezorgd om het psychologische en sociale aspect van het samen zetten van 'zwakke en sterke leerlingen' alsook de serieuze afremming van de ontwikkeling die sterke leerlingen ondervinden door het constant moeten wachten op anderen.

Rudy 14 september 2010 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4980759)
wel, dat is idd de grootste zorg van de scholen, wat ga je doen met mensen die kiezen voor en houtbewerking en kunst?

maar dat moet toch op te lossen zijn? bepaalde combinaties zullen gewoon niet kunnen in elke school.

Best eerst afwachten hoe onze minster en zijn kabinet dit ziet. Dit hoofdstuk wil ik wel eens worden gezien als zijnde opgedeeld. Naar Scandinavische normen.

We gaan naar een tijd waar ieder zich kan beroepen op louter het aantal jaren schoolbank.
Wie meer wilt zal het zelf moeten betalen.
Het spijtige is dat wie de beslissing neemt binnen de overheid zelf niet moet opdraaien voor de gevolgen, de kosten.
We hebben er dus alle belang bij de evolutie in de gaten te houden.

Voor de rest. Probeer zoveel mogelijk te leren. Je kan er enkel moreel gezag bij winnen. Tenzij je moet opboksen tegen de massale onweterij, de opportunisten, die proberen de weg te zoeken van de minste weerstand en de meeste profijt.

Tot later,

Rudy

Den Duisteren Duikboot 14 september 2010 17:39

De afschaffing van de indeling in BSO, TSO en ASO zal niets veranderen aan de maatschappelijke waardering van de keuzes die leerlingen maken (of die voor hen worden gemaakt). Bovendien bereidt het LO vandaag primair voor op het ASO. Niet zo gek dus dat disproportioneel veel leerlingen in het ASO terechtkomen. Veel ASO-scholen bieden trouwens ook LO aan, in tegenstelling tot de BSO- en TSO-scholen.

Men zou de toegang tot het ASO derhalve moeten beperken tot die leerlingen die een bepaald minimum hebben behaald in het zesde jaar. Nu weet ik ook wel dat een leerling van 12 een heel andere leerling kan zijn op zijn 15de. Er moet dus nog altijd wel een "route" bestaan om over te schakelen op het ASO.

Meer flexibiliteit en trajecten-op-maat zie ik wel zitten, maar praktisch is zoiets niet eenvoudig te realiseren, zoals de experimenten daarmee in het hoger onderwijs aantonen. Toch valt het te overdenken om bijvoorbeeld een creditsysteem te lanceren waardoor goede leerlingen sneller hun middelbare opleiding kunnen voltooien en slechte één jaar extra tijd krijgen (verlengde leerplicht). Wie zijn opleiding in vijf jaar afrondt, krijgt een jaar vakantie plus een geldbonus ter waarde van de maatschappelijke kost van dat uitgespaarde zesde jaar (hij of zij mag natuurlijk ook meteen naar de universiteit).

Bovendien moeten we dringend af van het schoolbankensysteem: zeker in de derde graad zou het al mogelijk moeten zijn om minder schooluren op touw te zetten en meer op zelfstudie in te zetten. Dat maakt bovendien de overgang naar hoger onderwijs minder bruusk. Eventueel kunnen leerlingen die toch behoefte hebben aan extra schooluren nog bediend worden in kleine groepjes. Op deze wijze kunnen leerkrachten in de derde graad ook meer tijd vrijmaken om zich verder te bekwamen in hun vakgebied.

Het probleem van de doorstroming van arbeiderskinderen naar het ASO lossen we alleszins niet op door de lat lager te leggen, en ik hoop dat dan ook niet de bedoeling is. Eerlijk gezegd vrees ik dat we wat dit thema betreft de grenzen van de maakbaarheid wel bereikt hebben. Of beter: dit kan niet (louter) binnen het raamwerk van het onderwijsbeleid opgelost worden.

Blue Sky 14 september 2010 20:54

Ja ... dit is weer zo typisch iets dat de handtekening draagt van een socialist. Ziet er allemaal prima uit op papier, de zwakkeren krijgen betere kansen ( oh wat mooi toch )... maar in de realiteit zal het dus het niveau van het onderwijs serieus naar beneden halen. Het verschil tussen TSO, BSO en ASO is toch wel erg groot. Smijt die groepen samen en het kan niet anders dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Men zal eerder het tempo van de zwakkeren moeten volgen, ten koste van de sterkere leerlingen. En dan hebben we het nog niet gehad over de leerlingen met gedragsstoornissen die zich nu veelal in het TSO of BSO situeren.

Het is goed dat de leerlingen kennis maken met allerhande vakken (erg ruim) en op basis daarvan hun uiteindelijke keuze bepalen, maar zoals iemand reeds aangaf blijft dit best in het bestaande raamwerk in plaats van ze gewoon allemaal samen te smijten.

Mambo 14 september 2010 21:06

Ik vind het goed dat de stigmatisering van bepaalde onderwijs-typen er uit gehaald zullen worden op die manier.
Tot spijt misschien van wie dat verder wenst te stigmatiseren.

vlijmscherp 15 september 2010 07:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4982069)
Ja ... dit is weer zo typisch iets dat de handtekening draagt van een socialist. Ziet er allemaal prima uit op papier, de zwakkeren krijgen betere kansen ( oh wat mooi toch )... maar in de realiteit zal het dus het niveau van het onderwijs serieus naar beneden halen. Het verschil tussen TSO, BSO en ASO is toch wel erg groot. Smijt die groepen samen en het kan niet anders dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Men zal eerder het tempo van de zwakkeren moeten volgen, ten koste van de sterkere leerlingen. En dan hebben we het nog niet gehad over de leerlingen met gedragsstoornissen die zich nu veelal in het TSO of BSO situeren.

Het is goed dat de leerlingen kennis maken met allerhande vakken (erg ruim) en op basis daarvan hun uiteindelijke keuze bepalen, maar zoals iemand reeds aangaf blijft dit best in het bestaande raamwerk in plaats van ze gewoon allemaal samen te smijten.

je moet wel eerst de tekst lezen en dan je mening geven hoor.

het is net de bedoeling om de sterkeren sterker te maken, net zoals de zwakkeren.
het ene moet het andere niet uitsluiten.

markasiet 15 september 2010 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4982468)
je moet wel eerst de tekst lezen en dan je mening geven hoor.

het is net de bedoeling om de sterkeren sterker te maken, net zoals de zwakkeren.
het ene moet het andere niet uitsluiten.

Ah, toch nog iemand die al die bladen tekst gelezen heeft!

markasiet 15 september 2010 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4982069)
Ja ... dit is weer zo typisch iets dat de handtekening draagt van een socialist. Ziet er allemaal prima uit op papier, de zwakkeren krijgen betere kansen ( oh wat mooi toch )... maar in de realiteit zal het dus het niveau van het onderwijs serieus naar beneden halen. Het verschil tussen TSO, BSO en ASO is toch wel erg groot. Smijt die groepen samen en het kan niet anders dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Men zal eerder het tempo van de zwakkeren moeten volgen, ten koste van de sterkere leerlingen. En dan hebben we het nog niet gehad over de leerlingen met gedragsstoornissen die zich nu veelal in het TSO of BSO situeren.

Het is goed dat de leerlingen kennis maken met allerhande vakken (erg ruim) en op basis daarvan hun uiteindelijke keuze bepalen, maar zoals iemand reeds aangaf blijft dit best in het bestaande raamwerk in plaats van ze gewoon allemaal samen te smijten.

Oordeel je op basis van de krant, internetpagina of na het lezen van de integrale tekst?

markasiet 15 september 2010 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4981339)
Wat bedoel je hier precies mee? Vals spelen in wat?

In mijn boek ga ik al de gebruiken ( lees misbruiken ) van de spitsvondige ouders, medici en pedagogen gedocumenteerd uit de doeken doen. De grote lijn zal ik hier mee geven:
Een klassiek rapport bestaat uit nederlands, frans, wiskunde, één of meerdere hoofdvakken en een hoop vulsel voor de 'algemene' vorming.
Stel 2 kinderen, eentje minder in taal, eentje minder in wiskunde.
Waarom verbaast het me niet dat er vaak diagnoses van dyslexie en dyscalculie worden vastgesteld nadat men dreigt te moeten degraderen ( dit vies woord is niet mijn oordeel ) naar TSO toe.
Er zijn kinderen met leesproblemen. ( Ironisch genoeg willen deze vaak net niet die verpamperende maatregelen. )
Er zijn kinderen met rekenproblemen ( alhoewel dyscalculie recentelijk "ontdekt" is ).
Maar je kan niet ontkennen dat men alsmaar meer "dys"functies koopt als een alibi om een beter rapport af te dwingen!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4981339)
Ik ben eerder bezorgd om het psychologische en sociale aspect van het samen zetten van 'zwakke en sterke leerlingen' alsook de serieuze afremming van de ontwikkeling die sterke leerlingen ondervinden door het constant moeten wachten op anderen.

Dat sterk en zwak is in de maatschappij ook zo! Ik geef les in een ASO-TSO-BSO school en zie genoeg hoe op de speelplaats er 'pikorders en pikorden' zijn. Hoe kleintjes op de trappen geintimideerd worden, hoe er klasse(n)verschil is. In de klas kan men net die verfoeilijke graad, vak en netoverschrijdende eindtermen dan ineens implementeren zonder daarvoor een artificieel rollenspel te moeten spelen.

gertc 15 september 2010 08:50

Citaat:

Pas in het derde jaar volgt het begin van voorzichtige specialisatie. Zo zou er bijvoorbeeld techniek en wetenschap zijn of richting hout maar dan nog kan men kiezen voor voortstuderen of meteen klaarstomen voor de arbeidsmarkt.
Met andere woorden, we krijgen mensen op de arbeidsmarkt met specialisatie houtbewerking die vier jaar echt houtbewerking gevolgd hebben. Bovendien hebben die mensen 8 jaar (lager + 2 jaar secundair) algemeen onderwijs gevolgd, wat hun niet of minder interesseert, dus is er veel kans op schoolmoeheid.
Wat moet een werkgever daarmee?
Gelijke kansen is absoluut nodig. Gelijkheid is een utopie.

gertc 15 september 2010 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4981620)
De afschaffing van de indeling in BSO, TSO en ASO zal niets veranderen aan de maatschappelijke waardering van de keuzes die leerlingen maken (of die voor hen worden gemaakt).

Juist. Zelfs al biedt 'het college' twee algemene jaren aan, die niet meer het label 'ASO' hebben, het blijft 'het college', waar je geen schildertechnieken of metaalbewerking leert, maar wel voorbereidt op hogere studies.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 4981620)
Bovendien bereidt het LO vandaag primair voor op het ASO. Niet zo gek dus dat disproportioneel veel leerlingen in het ASO terechtkomen. Veel ASO-scholen bieden trouwens ook LO aan, in tegenstelling tot de BSO- en TSO-scholen.

Ook juist. Als de minister dan toch graag twee oriënterende jaren heeft, waarom zou dan men dan niet een beetje meer techniek en kunst in het lager onderwijs brengen?

Pieke 15 september 2010 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door markasiet (Bericht 4982501)
Er zijn kinderen met rekenproblemen ( alhoewel dyscalculie recentelijk "ontdekt" is ).

1974 vind ik nu toch ook weer niet zo recent

gertc 15 september 2010 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door markasiet (Bericht 4982501)
Stel 2 kinderen, eentje minder in taal, eentje minder in wiskunde.
Waarom verbaast het me niet dat er vaak diagnoses van dyslexie en dyscalculie worden vastgesteld nadat men dreigt te moeten degraderen ( dit vies woord is niet mijn oordeel ) naar TSO toe.
Er zijn kinderen met leesproblemen. ( Ironisch genoeg willen deze vaak net niet die verpamperende maatregelen. )
Er zijn kinderen met rekenproblemen ( alhoewel dyscalculie recentelijk "ontdekt" is ).
Maar je kan niet ontkennen dat men alsmaar meer "dys"functies koopt als een alibi om een beter rapport af te dwingen!

Dat is spijtig en op het randje van misdadig. Ouders die dat doen, bewijzen zichzelf, hun kind, de school en de maatschappij een zeer slechte dienst!
Maar denk je echt dat je dit gaat kunnen veranderen door een ander label?

lombas 15 september 2010 09:07

Lang leve de Jezuïeten.

Anna List 15 september 2010 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 4982567)
Lang leve de Jezuïeten.

vergeet het maar, heb dat ook lang gedacht, maar ik schat dat ze inmiddels zo'n 10 �* 15 jaar achter lopen wat betreft 'zorg'.

goede ervaringen met Athenea, zowel qua niveau als qua persoonlijke zorg.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be