Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Duitstalig België heeft geen Plan-B (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143672)

sjarel 14 september 2010 12:05

Duitstalig België heeft geen Plan-B

Citaat:

Het lijdt geen twijfel dat Duitstalig België los wil, niet alleen van Luik, maar ook van Wallonië. Het wordt tijd om dit element in het verdere verloop van de staatshervorming te betrekken.
http://opinie.deredactie.be/2010/09/...t-geen-plan-b/

Misschien wel een leuke piste om op tafel te leggen voor de Vlamingen :
1. volop de Duitstalige gemeenschap steunen bij de oprichting van een Duitstalig gewest
2. De provincie Luik opsplitsen
3. gemeenschappen afschaffen
4. Brussel omvormen van gewest tot officieel 3-talig hoofdstedelijk district

Enfin, zijn er mogelijkheden om druk uit te oefenen op de Franstaligen door de Duitstaligen te steunen?

Sidharta 14 september 2010 12:08

Zij verkopen hun deel aan de hoogste bieder.

Anna List 14 september 2010 12:11

de DE gemeenschap zal doen wat ze altijd doet, de PS volgen.

E. Gidius 14 september 2010 12:54

Sinds onze Duitstalige vrienden geheel gratis zijn meegedraaid in het alarmbellen-klokkenspel tegen de splitsing van BHV, moeten ze op mij niet meer rekenen.

Xenophon 14 september 2010 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4981241)
Sinds onze Duitstalige vrienden geheel gratis zijn meegedraaid in het alarmbellen-klokkenspel tegen de splitsing van BHV, moeten ze op mij niet meer rekenen.

Als ik me goed herinner deden ze dat op vraag vande CD&V.

Diegenen die nu mee aan tafel zitten voor Vlaanderen...

Anna List 14 september 2010 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4981278)
Als ik me goed herinner deden ze dat op vraag vande CD&V.

Diegenen die nu mee aan tafel zitten voor Vlaanderen...

die moeten ook op mij niet meer rekenen ;-)

Jonathandv 14 september 2010 13:23

Ik vraag me af, hebben zij zelf een duitstalige "Belgische" zender of kijken zij uitsluitend Duitse TV?

Anna List 14 september 2010 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonathandv (Bericht 4981294)
Ik vraag me af, hebben zij zelf een duitstalige "Belgische" zender of kijken zij uitsluitend Duitse TV?

laat me raden

uwe google is kapot ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgischer_Rundfunk

Jonathandv 14 september 2010 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4981300)
laat me raden

uwe google is kapot ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgischer_Rundfunk

Nog nooit van gehoord :|

EddyBal 14 september 2010 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jonathandv (Bericht 4981306)
Nog nooit van gehoord :|

Van Google? Das straf!!

Anna List 14 september 2010 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 4981320)
Van Google? Das straf!!

logisch hé

hoe vind je Google, zonder Google ?

EddyBal 14 september 2010 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4981325)
logisch hé

Maar hoe vond hij dan Politics? ;)

Jan Meuleman 14 september 2010 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4981325)
logisch hé

Op de Azert mode : van horen zeggen.

nabat54 14 september 2010 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 4981241)

Inderdaad, dat ze het zelf oplossen ;-)

UFSIA 14 september 2010 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sjarel (Bericht 4981178)
http://opinie.deredactie.be/2010/09/...t-geen-plan-b/

Misschien wel een leuke piste om op tafel te leggen voor de Vlamingen :
1. volop de Duitstalige gemeenschap steunen bij de oprichting van een Duitstalig gewest
2. De provincie Luik opsplitsen
3. gemeenschappen afschaffen
4. Brussel omvormen van gewest tot officieel 3-talig hoofdstedelijk district

Enfin, zijn er mogelijkheden om druk uit te oefenen op de Franstaligen door de Duitstaligen te steunen?

Duitstalig GEWEST ?

Waarom ? Zodat die gasten tweemaal een belangenconflict kunnen inroepen als Vlaanderen iets beslist op zijn eigen grondgebied ?

Eerst als gemeenschap en dan nog eens als gewest ?

We moeten de Franstalige cultuurimperialisten hefbomen AFNEMEN om ons te koeioneren ... niet er nog bijgeven aan hun bondgenoten.

mvg. Sint Ignacius

poekieJ 15 september 2010 00:30

Citaat:

Als u op de link in de beginpost van dit topic alle reacties had gelezen dan had je gezien dat er door een persoon die bijna 10 jaar in de Oostkantons woont hier al iets over gezegd was.

Voor de gemakkelijkheid heb ik even de gehele reactie van die man gekopieerd.

Guy Marckelbach Zegt:
13/09/2010 om 11:03
Als Vlaming woon ik nu al 9 jaar in Eupen en ik denk dat de situatie zoals verwoord in dit artikel stroken met mijn ervaringen.
Als je de inwoners van de Oostkantons Walen noemt, dan word je net niet gefusilleerd. Als je vervolgens vraagt of ze zich misschien meer Duitser voelen, dan vrees ik dat de lynchpartij niet meer te stoppen zal zijn.
De contactzone met Duitsland waarover de heer Foneyn het heeft in zijn artikel is echter zeer sterk aanwezig.
Door de afwezigheid van een eigen sterke, Belgische en Duitstalige zender zie ik de dat de jonge mensen genoodzaakt zijn om vooral naar Duitse zenders te kijken (iedereen kent hier immers KIKA, het Duitse kinderkanaal van ARD en ZDF, en slechts weinigen zullen KETNET kennen).
Het is niet omdat AS Eupen nu in de eerste klasse speelt dat iedereen de Belgische competitie op de voet zal volgen. Velen hebben daarom ook hun wekelijkse (voetbal)afspraak op de Duitse sportzenders en zijn veel beter op de hoogte van Bayern Munchen of Schalke 04 dan bijvoorbeeld Anderlecht of Genk
Ook de muziekkeuze wordt sterk beïnvloed door het luisteren naar vooral radiostations uit Aken en omgeving (vb 100,5). Veel organisaties verzorgen ook hun publiciteit via deze kanalen, eerder dan gebruik te maken van de eigen BRF.
Eigenlijk is het een vreemde, duale situatie, onze Oostkantonners zijn zeker geen Duisters maar de historische banden zijn wel degelijk aanwezig

Scherven A. Mok 15 september 2010 06:51

Ze hebben daar dus geen B-plan maar een D-plan.

stropke 15 september 2010 08:08

Duits gemeenschap trug naar die Heimat, als ze onder één hoedje spelen met de Fransen tegen vlaanderen
Ik hoorde eens dat in Venlo, waar schijnbaar veel koopduitsers komen in de Wkenden, een bekende uitspraak is: Waa zuuse, Pruuse!!!

gertc 15 september 2010 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA (Bericht 4982222)
Duitstalig GEWEST ?
Waarom ? Zodat die gasten tweemaal een belangenconflict kunnen inroepen als Vlaanderen iets beslist op zijn eigen grondgebied ?
Eerst als gemeenschap en dan nog eens als gewest ?
We moeten de Franstalige cultuurimperialisten hefbomen AFNEMEN om ons te koeioneren ... niet er nog bijgeven aan hun bondgenoten.
mvg. Sint Ignacius

Een duitstalig gewest hoeft niet slecht te zijn. Het is de procedure van het belangenconflict die herzien moet worden. Ten eerste moet het duidelijk zijn dat er alleen een belangenconflict kan zijn als er een belang is... En ten tweede is het nooit de bedoeling van de wetgever geweest om elke entiteit afzonderlijk een belangenconflict te laten inroepen. De bedoeling was één keer, en gedaan. Maar alle Vlaamse partijen hebben de afgelopen jaren met hun voeten laten rammelen, omdat ze zelf niet door durfden te zetten.

speurneus 15 september 2010 08:43

Citaat:

:lol::lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be