Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Gordeldracht, de koppige betweter ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143681)

Micele 14 september 2010 14:23

Gordeldracht, de koppige betweter ?
 
Zo gaat Be er natuurlijk niet komen met zijn halvering van zijn verkeersdoden, het simpelste middel bij uitstek is natuurlijk een gordeldracht zoals in onze buurlanden + 90 % (NL, D, enz...); de kans op een dodelijk ongeval is tot 40% minder bij het dragen van "de gordel", bij kinderzitjes zelfs tot 50%. (bron : SWOV: http://www.swov.nl/rapport/factsheet...nderzitjes.pdf)

Citaat:

Een op de drie draagt gordel niet

13/09 Meer dan honderd agenten van de federale wegpolitie hebben maandag tussen 8 en 16 uur een grootschalige controleactie georganiseerd op snelwegen in ons land.

556 van de 1.555 gecontroleerde automobilisten droegen de veiligheidsgordel niet en 63 gebruikten hun gsm achter het stuur.

Het is de eerste keer dat de federale politie een nationale actie organiseert op het dragen van de veiligheidsgordel en bellen achter het stuur. Er werden ook 1.005 ademtesten uitgevoerd. Negen personen reden onder invloed van alcohol, bij twee bestuurders heeft het parket beslist om het rijbewijs voor 15 dagen in te trekken.

In 28 wagens ontbrak het inschrijvingsbewijs. Er werden ook 14 niet-verzekerde voertuigen aan de kant gezet. Eén chauffeur respecteerde de rij- en rusttijden niet.

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...rdel-niet.aspx
Dat is maar 64% dat de gordel draagt op snelwegen, en wslk op andere wegen nog minder...

Het kan goed zijn dat Be in 2010 qua verkeersdoden/inwoners naar de 27 e plaats gaat zakken van 30 OESO-landen. (ook andere topic)

Be staat hier voorlopig nog 22e, maar na nazicht van recentste cijfers 2009 24e na Luxemburg en Cyprus, en in 2010 gaat Letland, Litouwen en Polen ons hoogstwslk inhalen op basis van kwartaalcijfers 2010.

Wat zou er te halen zijn moest het gordeldrachtpercentage zo hoog als in onze buurlanden liggen ?
Febiac becijferde 127 verkeersdoden voor amper 20% toenemende procentpunten, wel anno 2001 (-8,5 %)
Citaat:

http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526
Besluit: Cijfers zeggen alles

Indien de gordeldracht voorin en achterin met 20 procentpunten toeneemt tot respectievelijk 80% en 60%, dan bedraagt de jaarlijkse veiligheidswinst (Berekend op de ongevallencijfers van 2001, bron: NIS):

•127 verkeersdoden minder (-8,5%);
•721 ernstig gewonden minder (-8,1%);
•5.059 lichtgewonden minder (-9%) Dat lijken ons voldoende ernstige redenen om in het veiligheidsbeleid de gordeldracht als prioritair te beschouwen. De gordel heeft namelijk slechts nut als hij ook daadwerkelijk gedragen wordt.
Stel voor "we" halen een toename van 30 procentpunten (basis 64% = 94%), het potentieel ligt er "gratis" bij...
Op "onze" huidige verkeersdoden van ca. 955 (2009 officieus) zou dat alleen al ca 124 (-13%) verkeersdoden minder uitmaken.

gordeldracht Europa, stand 2006:
Citaat:

Tabel 2: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel vooraan draagt (overdag)

Land %
Frankrijk 97%
Duitsland 96%
Malta* 96%
Zweden 92%
Nederland 90%
Verenigd Koninkrijk 90%
Noorwegen 90%
Finland 88%
Ierland 86%
Portugal* 86%
Denemarken 85%
Oostenrijk 83%
Zwitserland 82%
Luxemburg 80%
Polen* 78%
Letland* 77%
Spanje 74%
Estland 74%
Tsjechië 72%
Italië* 71%
België 71%
Hongarije 67%

* uitsluitend chauffeurs

Tabel 3: Percentage inzittenden van auto's of bestelwagens dat de veiligheidsgordel achteraan draagt (overdag)

Land %
Duitsland 89%
Noorwegen 85%
Verenigd Koninkrijk 84%
Finland 78%
Zweden 73%
Frankrijk 70%
Nederland 64%
Denemarken 63%
Luxemburg 60%
Zwitserland 53%
Oostenrijk 52%
Spanje 51%
Ierland 46%
België, hier ergens ?
Portugal 45%
Tsjechië 41%
Hongarije 34%
Estland 30%
Malta 28%

[1] Het verslag is beschikbaar op de pagina "verkeersveiligheid" van de Europa-internetsite op het adres: http://ec.europa.eu/transport/roadsa...ry/rspi_en.htm.

backfire 14 september 2010 14:38

Zijn er cijfers beschikbaar over de mate waarin dit in andere landen gecontroleerd wordt?
Lijkt me interessant om bv te weten dat het niet aan die mate van controle zou liggen maar aan de mentaliteit van de mensen. Zou me overigens niet verbazen.

Micele 14 september 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4981391)
Zijn er cijfers beschikbaar over de mate waarin dit in andere landen gecontroleerd wordt?
Lijkt me interessant om bv te weten dat het niet aan die mate van controle zou liggen maar aan de mentaliteit van de mensen. Zou me overigens niet verbazen.

Cijfers ? zal moeilijk te vinden zijn.

Het zal wel van beide wat zijn, een veel eerdere serieuze handhaving werpt natuurlijk eerder vruchten af, daarbij komt ook nog de opvoeding via generaties (mentaliteit ouders op kinderen eerder doorgegeven).
De gordelplicht bestaat al 35 jaar... (art. 35)

Maar uit ervaring met Duitsland én België weet ik alleszins dat D veel eerder na de verplichting een redelijk strenge handhaving was met serieuze boete*. In Be heb ik niets gemerkt zeggen we 20 jaar lang... de laatste 5 jaar hoort men wel meer van sporadische controles in Be, natuurlijk is het kwaad al geschied, geen wonder dat we onderaan bengelen.

Ik denk in D-wiki staat iets*:
Citaat:

Erst als das Fahren ohne Gurt am 1. August 1984 mit einem Bußgeld von 40 DM bestraft wird, steigt die Anschnallquote von 60 auf 90 Prozent.[10]
http://de.wikipedia.org/wiki/Sicherh..._1970er_Jahren
Dus in Duitsland was het al in 1984 serieus, in Be pakweg + 20 jaar later...

Anna List 14 september 2010 15:01

laat de mensen nu eens gerust zeg

de volwassene die zijn gordel niet draagt is toch zelf verantwoordelijk zeker

ne motard doet toch ook zijn goesting ...

Micele 14 september 2010 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4981410)
de volwassene die zijn gordel niet draagt is toch zelf verantwoordelijk zeker

Ja, voor zijn eigen; maar als andere inzittenden...

Ge weet toch ook dat onaangegordelde inzittende(n) andere passagiers of bestuurder dodelijk kan verwonden omdat hij door de passagiersruimte kan gekatapulteerd worden bij een ongeval ? ;-)

De onaangegordelde kan ook door de (voor)ruit of zijruit vliegen en op het wegdek belanden, waar dan andere voertuigen hun plan moeten trekken te remmen... ontwijken... kettingbotsing...

Yup, zelf verantwoordelijk, denk je ? :?

------- ----- -----

Hopelijk kommen nu nog een resem uitvluchten van mensen die de gordel niet willen dragen, kennen ze in D ook nog altijd, quasi 51 jaar na de uitvinding van de gordel:
Citaat:

http://www.rp-online.de/auto/news/Wi...id_677085.html
Auch nach 50 Jahren
Wie sich Gurtmuffel rausreden
VON ALF BECK - zuletzt aktualisiert: 25.02.2009 - 08:10 Düsseldorf (RP).

Vor 50 Jahren erfand der Volvo-Ingenieur Nils Bohlin den Dreipunkt-Gurt – das wichtigste Detail für Sicherheit in der Geschichte des Autos. Bis heute gibt es nichts Effektiveres. Trotzdem finden Gurtmuffel immer noch Ausreden.
What happens if you don't wear your seatbelt?
http://www.youtube.com/watch?v=PU3Gd...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=UthhJ...eature=related
...

Anna List 14 september 2010 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4981471)
Ja, voor zijn eigen; maar als andere inzittenden...

Ge weet toch ook dat onaangegordelde inzittende(n) andere passagiers of bestuurder dodelijk kan verwonden omdat hij door de passagiersruimte kan gekatapulteerd worden bij een ongeval ? ;-)

De onaangegordelde kan ook door de (voor)ruit of zijruit vliegen en op het wegdek belanden, waar dan andere voertuigen hun plan moeten trekken te remmen... ontwijken... kettingbotsing...

Yup, zelf verantwoordelijk, denk je ? :?

------- ----- -----

Hopelijk kommen nu nog een resem uitvluchten van mensen die de gordel niet willen dragen, kennen ze in D ook nog altijd, quasi 51 jaar na de uitvinding van de gordel:


What happens if you don't wear your seatbelt?
http://www.youtube.com/watch?v=PU3Gd...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=UthhJ...eature=related
...

alst u echt om verkeersdoden te doen is, moet ge motorrijden verbieden, maar ge hebt de ballen niet.

Blue Sky 14 september 2010 20:57

Om een lang verhaal kort te maken. Als 1/3 automobilisten geen gordel draagt, dan zijn minstens 1/3 automobilisten idioten. Wat is dan ook 50 Euro boete hé.

Micele 14 september 2010 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4982066)
alst u echt om verkeersdoden te doen is, moet ge motorrijden verbieden, maar ge hebt de ballen niet.

Qué pasa?

kiko 14 september 2010 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4981410)
laat de mensen nu eens gerust zeg

de volwassene die zijn gordel niet draagt is toch zelf verantwoordelijk zeker

Niet enkel verantwoordelijk voor zichzelf, maar ook voor zijn medepassagier. Zelfs mijn neefje van 6 jaar wist dit al.

Anna List 15 september 2010 08:11

komplete verkleutering

kiko 15 september 2010 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4982503)
komplete verkleutering

Als je geen argumenten meer hebt, mag je het ook gewoon zeggen hoor.

filosoof 15 september 2010 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4981410)
laat de mensen nu eens gerust zeg

de volwassene die zijn gordel niet draagt is toch zelf verantwoordelijk zeker

ne motard doet toch ook zijn goesting ...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4981471)
Ja, voor zijn eigen; maar als andere inzittenden...

Ge weet toch ook dat onaangegordelde inzittende(n) andere passagiers of bestuurder dodelijk kan verwonden omdat hij door de passagiersruimte kan gekatapulteerd worden bij een ongeval ? ;-)

De onaangegordelde kan ook door de (voor)ruit of zijruit vliegen en op het wegdek belanden, waar dan andere voertuigen hun plan moeten trekken te remmen... ontwijken... kettingbotsing...

Yup, zelf verantwoordelijk, denk je ? :?

------- ----- -----

Hopelijk kommen nu nog een resem uitvluchten van mensen die de gordel niet willen dragen, kennen ze in D ook nog altijd, quasi 51 jaar na de uitvinding van de gordel:


What happens if you don't wear your seatbelt?
http://www.youtube.com/watch?v=PU3Gd...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=UthhJ...eature=related
...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4981410)
laat de mensen nu eens gerust zeg

de volwassene die zijn gordel niet draagt is toch zelf verantwoordelijk zeker.

Maar 't is wel iedereen die mee de gevolgen draagt via de sociale zekerheid en de verzekeringsmaatschappijen die hun hogere kosten spreiden over iedereen.

Jij en ik betalen dus mee voor de gevolgen.
Dat jij betaalt vind ik wel iets minder erg dan dat ik mee betaal. ;-)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 4982503)
komplete verkleutering

Ijzersterk argument, daar heb ik niet van terug! :-(

Micele 15 september 2010 22:15

Aja, heb ik nog niet vermeld, de Airbag is nog een belangrijke reden meer de gordel aan te doen, niet een reden minder zoals sommigen durven denken.

Want bij een redelijk frontale botsing houdt de gordel je ver genoeg van de airbag zodat de airbag je optimaal kan beschermen, ttz door ontplooien aan tot 300 kmh.

Ben je niet aangegordeld knal je richting stuur of erop... en dan komt de retour van de airbag die je (hoofd/bovenlijf) terug naar achter knalt...

in ´t Duits ;-) :
Citaat:

Inzwischen liefert der Airbag ein weiteres Argument für die Gurtpflicht: Seinen höchstmöglichen Schutz bietet er nur, wenn sich der Insasse im ausreichenden Abstand dazu befindet. Befindet sich der Fahrer bereits in der Entfaltungszone, ist er durch den Airbag, der sich mit bis zu 300 km/h entfaltet, zusätzlich gefährdet.
bron: Wikipedia

giserke 15 september 2010 22:20

Wie zijn gordel niet draagt, maakt een risico dat de ziekteverzekering waar wij aan mee betalen, extra moet opdraaien voor de extra verwondingen.

Alboreto 15 september 2010 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 4983608)
Wie zijn gordel niet draagt, maakt een risico dat de ziekteverzekering waar wij aan mee betalen, extra moet opdraaien voor de extra verwondingen.

Mss mensen die bij een ongeval geen gordel droegen zelf laten opdraaien voor de medische kosten?

Zou die maatregel de gordeldracht niet kunnen doen stijgen?

giserke 15 september 2010 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4983630)
Mss mensen die bij een ongeval geen gordel droegen zelf laten opdraaien voor de medische kosten?

Zou die maatregel de gordeldracht niet kunnen doen stijgen?

ALs ze dood zijn, en door de ruit gevlogen hebben.
Wie draagt er dan de kosten om het bloed en andere beuling van de straat te ruimen?

giserke 15 september 2010 22:50

Wat is dat toch met al dat gezeik om die gordel? :evil:
Draag hem toch gewoon zonder veel te keffen en ouwehoeren?
Het zelfde zoals bij die zeikerds die nooit hun pinkers aansteken...:x

Bij mij is dat een automatisme. In de auto: direct gordel aan (uitgezonderd als ik achterwaarts moet rijden), opdraaien: pinker uit.
Ik moet daar zelfs nooit aan denken.

filosoof 15 september 2010 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4983630)
Mss mensen die bij een ongeval geen gordel droegen zelf laten opdraaien voor de medische kosten?

Zou die maatregel de gordeldracht niet kunnen doen stijgen?

"Responsabilizeren" heet dat in wetstratees.

Eigenzinnig 16 september 2010 05:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 4983630)
Mss mensen die bij een ongeval geen gordel droegen zelf laten opdraaien voor de medische kosten?

Zou die maatregel de gordeldracht niet kunnen doen stijgen?

En die aan het bellen waren ?
..aan het eten ?
..oververmoeid waren ?
..aan de drank/drugs ?
..te snel reden ?
..van hun fiets zijn gevallen ?
..niet opgelet hebben ?
..te oud waren om nog te rijden ?
..geen voorrang verleenden ?

Alboreto 16 september 2010 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 4983753)
..aan de drank/drugs ?

Als ge dronken rijdt betaalt de verzekering nu al niet dacht ik.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be