Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Vaticaan voor Amerikaanse rechter ?? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143884)

Zipper 20 september 2010 06:35

Vaticaan voor Amerikaanse rechter ??

Dat gerechtigheid (of toch hetgeen nog mogelijk is) moge geschieden........

Advocaten Walter Van Steenbrugge en Christine Mussche, die een dertigtal slachtoffers van misbruik door geestelijken verdedigen, gaan eind deze maand samenzitten met Amerikaanse collega's. Die hebben het Vaticaan gedagvaard in zaken over misbruik en het Hooggerechtshof heeft de zaken ontvankelijk verklaard. Ze hopen zo toch straffen en schadevergoeding te verkrijgen.

Om ondanks het debacle van Operatie Kelk toch straffen uit de brand te slepen, gaat Van Steenbrugge eind september gegevens uitwisselen met Amerikaanse collega's. Het dagvaarden van de kerk ligt moeilijk, omdat die geen rechtspersoon is, maar bij een staat als het Vaticaan is die optie er wel.

"Het Hooggerechtshof heeft in de VS twee zaken tegen het Vaticaan ontvankelijk verklaard, wat heel opmerkelijk is. In die zaken zijn stukken aangevoerd die aantonen dat er directieven zijn vanuit het Vaticaan om gevallen van kindermisbruik toe te dekken. Daar worden zelfs bijbelse teksten voor aangevoerd", zegt Van Steenbrugge. "Het Vaticaan op zich is dus een volledig foute instelling. Hoe hoger in de structuur, hoe fouter ook."

Collega-advocaat Christine Mussche merkt wel op dat de Amerikaanse procedures tegen het Vaticaan nog niet gegrond verklaard zijn. "Pas als dat het geval is, kan het tot een proces komen. Of de zaak gegrond is, hangt af van de cases die de advocaten kunnen aanvoeren." Vandaar ook dat de advocaten nu trachten de documenten in handen te krijgen die werden aangetroffen bij de huiszoekingen in het aartsbisdom van Mechelen en in de woning van kardinaal Danneels.

(bron : De Morgen)

Amon_Re 20 september 2010 10:29

Ik kan dit alleen maar toejuichen

stropke 20 september 2010 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4990424)

Ja en ik hoop dat het lukt.

Inno 20 september 2010 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4990424)

Juich dan maar.

Inno 20 september 2010 22:11

Het is mogelijk om een staat te dagvaarden maar het resultaat zal toch noppes zijn.

liberalist_NL 21 september 2010 00:05

Normaal zou ik dit ook onzin vinden, maar afgelopen week heeft de Paus het toch echt wel heel erg bont gemaakt...

Een echte man van God zegt niet zulke domme dingen.

Amon_Re 21 september 2010 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4991973)
Normaal zou ik dit ook onzin vinden, maar afgelopen week heeft de Paus het toch echt wel heel erg bont gemaakt...

Een echte man van God zegt niet zulke domme dingen.

Hij lijkt wel de westerse Ahmadinejad

Inno 21 september 2010 04:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 4991978)
Hij lijkt wel de westerse Ahmadinejad

Waarom precies?

Amon_Re 21 september 2010 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4992015)
Waarom precies?

Because he's batshit crazy?
We spreken hier over een ouw peke dat even doodleuk gaat vertellen dat condooms niet beschermen tegen aids in een land waar armoede, aids & hongerdood courant zijn.

We spreken hier over een peke die de WW2 van dicht meegemaakt heeft maar het lef heeft om de geschiedenis te herschrijven.

We spreken hier over iemand die het bevel rondstuurde dat men pedofiele priesters moest transfereren naar een andere parochie en verzwijgen...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be