Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Moslim Democratische Partij van Abou Jahjah (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14391)

John Wervenbos 22 mei 2004 19:09

Zoals bekend ging Abou Jahjah met zijn AEL beweging voor de vorige Belgische verkiezingen een lijstverbinding aan met de Partij van de Arbeid van België, een stalinistische partij anno de éénentwintigste eeuw. Verkeerd gegokt door Jahjah (wat kon hem dat stalinisme trouwens schelen..., zegt genoeg over de man; kun je aan aflezen wat zijn waardering voor democratische waarden werkelijk voorstelt). Die verkiezingen liepen uit op een fiasco.

Bij de aanstaande federale verkiezingen in België gooit Abou Jahjah het met zijn beweging over een andere boeg en doet hij nu mee met een eigen partij, de zogenaamde Moslim Democratische Partij. Dit vormt een opmaat voor deelname aan gemeentelijke en landelijke verkiezingen later in Nederland.

Een slimme zet van Jahjah. Op langere termijn krijgt hij vermoedelijk toch meer voeten aan de grond onder de moslimbevolking in den lage landen.

Hieronder de website van deze politieke partij. Ook een webpagina met aandacht voor deze moslimpartij door IndyMedia België.

Citaat:

Uit: [size=5]Misbruik van de Islam[/size] (van de MDP website)

De islam kan misbruikt worden door kwaadwillige bestuurders, seculiere geleerden en koloniale machten. De sjaria (Islamitische wetgeving) wordt of werd in bepaalde landen ingezet als een middel om mensen te onderdrukken en niet om hen te bevrijden.

De sjaria wordt blind toegepast zonder rekening te houden met nijpende sociale omstandigheden, met name het bestaan van armoede, en wordt vaak gereduceerd tot een stelsel van straffen terwijl de essentie van de sjaria om rechten en plichten gaat en de straffen maar een secundaire aspect ervan vormen.

In sommige landen is de godsdienstvrijheid en het recht op pluralisme aangetast. Het recht van vrouwen om actief deel te nemen aan de samenleving is ten onrechte beperkt. De sjaria wordt op onderdelen toegepast, waarbij wordt voorbijgegaan aan de garanties op een eerlijke en rechtvaardige procesgang.

In weer andere landen wordt de sjaria verward met culturele gebruiken en gewoonterecht, die mensenrechten aantasten.

Dergelijke misbruiken moeten aan de kaak worden gesteld, en worden bestreden. Tegelijkertijd moeten de pogingen van het imperialistische westen, die deze misbruiken als argument aangrijpt, om Islam te criminaliseren en de moslims te domineren, ontmaskerd en bestreden worden.

Pogingen om de islam tot de privé-sfeer te beperken (zogenaamde Euro-islam) zijn gericht op het uitschakelen van de islam. Het is echter van belang het strijdvaardig karakter van de islam te bewaren.

Door de islam te reduceren tot het simpelweg navolgen van vormvoorschriften en een conservatieve moraal (zogenaamde Saudi-Amerikaanse islam), wordt de islam als inspiratiebron van menselijke bevrijding uitgeschakeld. Dit dient met kracht bestreden te worden.

John Wervenbos 22 mei 2004 19:11

En hoe doet deze partij het in de polls in België (Vlaanderen)?

Kotsmos 22 mei 2004 19:18

Ze komt er bij mijn weten zelfs niet in voor.

John Wervenbos 22 mei 2004 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos

Is het onderstaande dan niet doorgegaan?

Citaat:

Van de website van IndyMedia België:

Voorlopig ligt enkel vast dat er een lijst voor de Vlaamse verkiezingen komt in de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Dyab Abou Jahjah trekt wellicht de lijst in Antwerpen. Over de verdere invulling van de lijsten moet nog onderhandeld worden in de 'partijcommissie'. Dan zal ook moeten blijken of er ook een Europese lijst komt.
Of haal ik hier gemeenteverkiezingen en federale verkiezingen door elkaar?

Kotsmos 22 mei 2004 19:24

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog helemaal niet heb beziggehouden met die partij. Ik heb er nog geen enkele lijst van gezien, en in de peilingen worden ze nergens vernoemd. Ik weet er dus echt niks van. Maar dat ervaar ik niet als een gemis.

jorisjeroen 22 mei 2004 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door John Wervenbos
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos

Is het onderstaande dan niet doorgegaan?

Citaat:

Van de website van IndyMedia België:

Voorlopig ligt enkel vast dat er een lijst voor de Vlaamse verkiezingen komt in de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Dyab Abou Jahjah trekt wellicht de lijst in Antwerpen. Over de verdere invulling van de lijsten moet nog onderhandeld worden in de 'partijcommissie'. Dan zal ook moeten blijken of er ook een Europese lijst komt.
Of haal ik hier gemeenteverkiezingen en federale verkiezingen door elkaar?

Nee hoor, maar in de peilingen zijn ze niet eens terug te vinden, nauwelijks enkele procenten. Ze geraken meer dan waarschijnlijk bijlange niet over de kiesdrempel van 5%.

Kotsmos 22 mei 2004 19:26

"Nauwelijks enkele procenten"? Wat een overschatting...

John Wervenbos 22 mei 2004 19:27

Nog geen televisieoptreden van Abou Jahjah gezien voor zijn partij op het Vlaamse net? De pers negeert hem tegenwoordig?

Zijn rol is uitgespeeld in België?

Kotsmos 22 mei 2004 19:29

Laten we zeggen dat hij minder in de media komt dan het Vlaams Blok :)

dagallemaal 22 mei 2004 19:37

Citaat:

Nog geen televisieoptreden van Abou Jahjah gezien voor zijn partij op het Vlaamse net? De pers negeert hem tegenwoordig?

Sinds ze ingebroken hebben op het scherm is het misschien ook normaal dat je die venten niet meer worden uitgenodigd. Gaan jullie daar over de Moerdijk inbrekers nog eens voor een babbeltje uitnodigen :roll:

S. 22 mei 2004 19:39

Citaat:

De pers negeert hem omdat de vorige verkiezingen illustreerden dat Jahjah niemand vertegenwoordigt. U haalt aan dat de AEL de vorige verkiezingen tezamen met de PVDA opkwam. Toen haalden beide samen minder stemmen dan de PVDA op eigen houtje bij de verkiezingen die daarvoor georganiseerd werden.

John Wervenbos 22 mei 2004 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dagallemaal
Citaat:

Sinds ze ingebroken hebben op het scherm is het misschien ook normaal dat je die venten niet meer worden uitgenodigd. Gaan jullie daar over de Moerdijk inbrekers nog eens voor een babbeltje uitnodigen :roll:

Nou, Theo van Gogh joeg Jahjah verleden week in Amsterdam tijdens een forum heel hoog de gordijnen in met de uitspraak dat die een "Pooier van Mohammed" zou zijn. Jahjah droop halfhuilend af, terwijl zijn bodygards een paar doodsbedreigingen naar Van Gogh slingerden. Iets wat Van Gogh in België op een veroordeling zou komen te staan?

Helaas echter nemen een aantal gerenomeerde politici in Nederland Jahjah nog altijd te serieus.

Melf 22 mei 2004 23:39

Citaat:

John Wervenbos:

En hoe doet deze partij het in de polls in België (Vlaanderen)?

Kotsmos

Als ik me niet vergis hebben ze ongeveer het volgende resultaat gehaald vorig jaar bij de federale verkiezingen:

West Vlaanderen : 0 %
Oost Vlaanderen : 0 %
antwerpen : 0,02 %
Limburg : 0 %

echt een succes zou ik zeggen.
... nou ja, voor de samenleving, niet voor hem welteverstaan.

:D

Max 23 mei 2004 12:31

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dagallemaal

Nou, Theo van Gogh joeg Jahjah verleden week in Amsterdam tijdens een forum heel hoog de gordijnen in met de uitspraak dat die een "Pooier van Mohammed" zou zijn. Jahjah droop halfhuilend af, terwijl zijn bodygards een paar doodsbedreigingen naar Van Gogh slingerden. Iets wat Van Gogh in België op een veroordeling zou komen te staan?

Helaas echter nemen een aantal gerenomeerde politici in Nederland Jahjah nog altijd te serieus.

Is daar geen artikel op het internet over beschikbaar over dat incident? Had ik wel willen zien :D

Nick 23 mei 2004 12:46

klik

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be