Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   BHV éénzijdig splitsen. Wanneer kan agenderen het weer? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143911)

MORPHEUS 20 september 2010 20:12

BHV éénzijdig splitsen. Wanneer kan agenderen het weer?

BHV éénzijdig splitsen. Wanneer kan het agenderen weer?

Gewoon een vraag. Wanneer kan bijvoorbeeld Vlaams Belang de éénzijdige splitsing van BHV agenderen ?

Als ik 6 maanden alarmprocedure reken, dan zou dit reeds in oktober -november kunnen.

Is dit niet “de” deadline voor Di Rupo en Dewever? Zorgen dat het gesplitst is voor het kunnen agenderen?

En alles is met elkaar verbonden : staatshervorming, Brussel, financiering , BHV,…..

Shadowke 20 september 2010 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4991675)

Gewoon een vraag. Wanneer kan bijvoorbeeld Vlaams Belang de éénzijdige splitsing van BHV agenderen ?

Als ik 6 maanden alarmprocedure reken, dan zou dit reeds in oktober -november kunnen.

Is dit niet “de” deadline voor Di Rupo en Dewever? Zorgen dat het gesplitst is voor het kunnen agenderen?

En alles is met elkaar verbonden : staatshervorming, Brussel, financiering , BHV,…..

als er een regering is :) als er één komt :)

Karel Martel B 20 september 2010 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4991675)

Er is geen procedure lopende.

De agendering kan op 12 oktober gebeuren.

Karel Martel B 20 september 2010 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4991688)
als er een regering is :) als er één komt :)

Er is geen regering nodig om een wet te stemmen.

EDIT:

Wat leren jullie eigenlijk op school, tegenwoordig?

MORPHEUS 20 september 2010 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 4991693)
Er is geen procedure lopende.

De agendering kan op 12 oktober gebeuren.

bedankt. Een simpele senator kan dus het vuur aan de lont steken door het te agenderen.

Wie doet het? LDD ? VBL? OPEN VLD?

Er moet zelfs geen regering zijn. Een gewone meerderheid.
Als ik goed kan rekenen, dan heeft Di Rupo en DWVR nog 23 dagen.

En euh ...... zou NVA durven zich onthouden bij stemming? CD&V ?

't Wordt een hete herfst

Txiki 20 september 2010 20:25

Ge moet BHV niet splitsen, ge moet BHV bij de rest van Vlaams-Brabant voegen en daar één grote kieskring van maken.

MORPHEUS 20 september 2010 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4991709)
Ge moet BHV niet splitsen, ge moet BHV bij de rest van Vlaams-Brabant voegen en daar één grote kieskring van maken.

compromis voor de Walen. Enkel HV.....

Karel Martel B 20 september 2010 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4991708)
bedankt. Een simpele senator kan dus het vuur aan de lont steken

Ik zou dat eerder eufemistisch "België bestuurbaar maken" durven noemen.

Txiki 20 september 2010 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4991712)
compromis voor de Walen. Enkel HV.....

Nee, BHV. Met enkel HV mis je de essentie en de kern van heel de zaak.

MORPHEUS 20 september 2010 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4991724)
Nee, BHV. Met enkel HV mis je de essentie en de kern van heel de zaak.

Ik begrijp u 100 % vanuit mijn standpunt. Maar ik vrees dat mijn – ons standpunt niet gedragen wordt in Brussel.

We moeten ook deze mensen respecteren en proberen aan onze kant te krijgen. Keep it simpel. Kort termijn , splits HV van Brussel conform de grondwet en uitspraak van de rechter.
Dit is geen politiek standpunt maar scheiding der machten.
Elke Vlaamse partij kan zich daarin vinden. En dat is nu belangrijk in het dossier BHV.

Txiki 20 september 2010 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4991743)
Ik begrijp u 100 % vanuit mijn standpunt. Maar ik vrees dat mijn – ons standpunt niet gedragen wordt in Brussel.

We moeten ook deze mensen respecteren en proberen aan onze kant te krijgen. Keep it simpel. Kort termijn , splits HV van Brussel conform de grondwet en uitspraak van de rechter.
Dit is geen politiek standpunt maar scheiding der machten.
Elke Vlaamse partij kan zich daarin vinden. En dat is nu belangrijk in het dossier BHV.

Wordt er aan de mensen in Brussel eigenlijk wel iets gevraagd? Met alle respect voor die mensen, maar, wat weten zij over de politieke spelletjes en fratsen? Mensen willen over het algemeen vooral met rust gelaten worden. Hier in Vlaanderen, in Brussel en elders. Of een standpunt pro iets per definitie betekent dat ze anti iets anders zijn, lijkt me te zwart-wit gesteld.

Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat het niet zo zal verlopen. Dat ligt dan veel minder aan de mensen in Brussel dan aan de politici die deze mensen zeggen te vertegenwoordigen. Terwijl ze uiteraard vooral zichzelf en hun entourage vertegenwoordigen. De mensen, die krijgen eens een Irisfeest ofzo.

De schoofzak 20 september 2010 21:22

Het moet niet noodzakelijk een simpele senator zijn; een simpele volksvertegenwoordiger is zelfs nog beter.

Het is natuurlijk wel moeilijk om als partij die geëngageerd is in regeringsonderhandelingen een dergelijke zet te ondersteunen.

Voor de rest: natuurlijk moeten we Brussel zijn eigenheid laten, dus niet simpelweg trachten er Vlaanderen van te maken.
Maar voor de rest: Brusselaren worden even veel of even weinig geconsulteerd als Antwerpenaren of Veurne-aren.

Wat wel belooft: eens de 2° dinsdag van oktober, komt er telkens 'vuurwerk' in het parlement, dank zij de oppositie.

Xenophon 20 september 2010 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4991817)
Het moet niet noodzakelijk een simpele senator zijn; een simpele volksvertegenwoordiger is zelfs nog beter.

Het is natuurlijk wel moeilijk om als partij die geëngageerd is in regeringsonderhandelingen een dergelijke zet te ondersteunen.

Voor de rest: natuurlijk moeten we Brussel zijn eigenheid laten, dus niet simpelweg trachten er Vlaanderen van te maken.
Maar voor de rest: Brusselaren worden even veel of even weinig geconsulteerd als Antwerpenaren of Veurne-aren.

Wat wel belooft: eens de 2° dinsdag van oktober, komt er telkens 'vuurwerk' in het parlement, dank zij de oppositie.

Zijn dat geen Vlamingen misschien?

Inno 20 september 2010 22:52

Wanneer is men begonnen de Brusselaars als Brusselaars te zien? Voor mij is Brussel gewoon de hoofdstad van Belgie en die hoofdstad ligt in Vlaanderen.

Xenophon 20 september 2010 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 4991925)
Wanneer is men begonnen de Brusselaars als Brusselaars te zien? Voor mij is Brussel gewoon de hoofdstad van Belgie en die hoofdstad ligt in Vlaanderen.

Het gaat al verder dan dat tegenwoordig.

Vandaag de dag gaat het al over "het zelfbeschikkingsrecht der volkeren en Brusselaars."

den ambetantsten 20 september 2010 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4991817)

Ik snap je redenering ivm de agendering en deze te ondersteunen, en de bedenking of zulks wel wenselijk is, maar toch ben ik het niet helemaal met je eens Schoof. Immers, als democratie en democratische besluitvorming een probleem vormt... ben je dan nog wel goed bezig? Als dit nu zou gaan om een acuut probleem zou ik nog zeggen: allez, laat ons niet moeilijk doen en nog even geduld oefenen. Maar BHV is niet echt iets dat gisteren is opgedoken hé?! Waar begint of eindigt zoiets? Kijk eens naar de toestand waarin dit landje zich vandaag bevindt en je hebt het antwoord!
Agenderen dus, zo vlug mogelijk (had volgens mij trouwens al in overweging kunnen worden genomen, maar soit) en daarna zo vlug mogelijk door de commissie jagen!

Miguelito 20 september 2010 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4991709)

dus leuven bij bhv voegen? jamais

Karel Martel B 21 september 2010 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4991780)
Wordt er aan de mensen in Brussel eigenlijk wel iets gevraagd?

Bij de les blijven.

Het zijn juist de mensen in Brussel die 500 miljoen vragen.

fox 21 september 2010 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4991929)
Het gaat al verder dan dat tegenwoordig.

Vandaag de dag gaat het al over "het zelfbeschikkingsrecht der volkeren en Brusselaars."

Neen daar gaat het helemaal niet over, dat hebben we u reeds uitvoerig uitgelegd in een ander topic, maar u blijft halsstarrig weigeren om naar internationale juridische argumenten te luisteren

plakker 21 september 2010 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 4991694)
Er is geen regering nodig om een wet te stemmen.

EDIT:

Wat leren jullie eigenlijk op school, tegenwoordig?

Die wordt dan gewoon in het parlement gestemd en goedgekeurd door een meerderheid?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be