Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Rijdt Mangain met een geldkamionetje naar Antwerpen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=143986)

Doomy 23 september 2010 10:22

Rijdt Mangain met een geldkamionetje naar Antwerpen?
 
Wallonië en Brussel hebben blijkbaar niet het monopolie op megalomane en dure infrastruktuurwerken. De Antwerpenaren zijn boos omdat ze zelf de meerkost van hun luxueuze tunnel moeten betalen. Onder de eigen kerktoren wordt er niet geresponsabilizeerd! Misschien moeten Mangain en zijn FDF nu ook eens met een kamionetje vol nepgeld naar Antwerpen rijden en het dumpen in die tunnel? De Brusselse en Waalse belastingsbetalers betalen daar immers via de federale dotaties aan Vlaanderen ook aan mee. ;-)

Vito 23 september 2010 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 4995555)
Wallonië en Brussel hebben blijkbaar niet het monopolie op megalomane en dure infrastruktuurwerken. De Antwerpenaren zijn boos omdat ze zelf de meerkost van hun luxueuze tunnel moeten betalen. Onder de eigen kerktoren wordt er niet geresponsabilizeerd! Misschien moeten Mangain en zijn FDF nu ook eens met een kamionetje vol nepgeld naar Antwerpen rijden en het dumpen in die tunnel? De Brusselse en Waalse belastingsbetalers betalen daar immers via de federale dotaties aan Vlaanderen ook aan mee. ;-)

De goedkoopste oplossing is niet steeds de beste. Ik ben onvoldoende op de hoogte van het dossier om hier een gefundeerde uitspraak over te doen (Brug of tunnel), maar hoef maar de staat van onze snelwegen te inspecteren om te zien dat de goedkoopste offerte niet altijd de beste is.

vlijmscherp 23 september 2010 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 4995555)
Wallonië en Brussel hebben blijkbaar niet het monopolie op megalomane en dure infrastruktuurwerken. De Antwerpenaren zijn boos omdat ze zelf de meerkost van hun luxueuze tunnel moeten betalen. Onder de eigen kerktoren wordt er niet geresponsabilizeerd! Misschien moeten Mangain en zijn FDF nu ook eens met een kamionetje vol nepgeld naar Antwerpen rijden en het dumpen in die tunnel? De Brusselse en Waalse belastingsbetalers betalen daar immers via de federale dotaties aan Vlaanderen ook aan mee. ;-)

en de Brusselse en Waalse belastingbetaler zal dus ook baat hebben bij de ontlasting van de Antwerpse ring. zo zullen Brussel en Luik beter bereikbaar zijn vanuit Antwerpen en Nederland.

Ernst Niessen 23 september 2010 11:03

Er is ook iets te zeggen over het tolvrij maken van de Scheldetunnel ...

Vito 23 september 2010 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4995665)
Er is ook iets te zeggen over het tolvrij maken van de Scheldetunnel ...

Ik heb eigenlijk geen idee waarom dat geen optie zou zijn. Ik heb zelf nog maar éénmaal door de Liefkenshoektunnel gereden omdat je tol dient te betalen. Toen ik dat deed, was hij tolvrij. Voor mij is het een logische keuze om door de LHT te gaan, gezien ik meestal via de E34 rij.

Zou mits de R2 makkelijker bereikbaar maken dit geen optie zijn (ongetwijfeld al onderzocht, maar ik ken het dossier niet).

Ernst Niessen 23 september 2010 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 4995692)
Ik heb eigenlijk geen idee waarom dat geen optie zou zijn. Ik heb zelf nog maar éénmaal door de Liefkenshoektunnel gereden omdat je tol dient te betalen. Toen ik dat deed, was hij tolvrij. Voor mij is het een logische keuze om door de LHT te gaan, gezien ik meestal via de E34 rij.

Zou mits de R2 makkelijker bereikbaar maken dit geen optie zijn (ongetwijfeld al onderzocht, maar ik ken het dossier niet).

Wie vanuit Breda (E19) naar Brugge wil, kan soms niet anders. Het is goed als de tol wordt afgeschaft.

Doomy 23 september 2010 12:34

Merk op dat -als het op betalen aankomt- Antwerpen hier tegenover de rest van Vlaanderen staat. Een beetje zoals Vlaanderen op haar beurt tegenover de rest van België staat. Hoezo Vlaamse eenheid?

vlijmscherp 23 september 2010 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 4995819)
Merk op dat -als het op betalen aankomt- Antwerpen hier tegenover de rest van Vlaanderen staat. Een beetje zoals Vlaanderen op haar beurt tegenover de rest van België staat. Hoezo Vlaamse eenheid?

neen hoor, het is niet Antwerpen vs Vlaanderen, waar haal jij dat???

Doomy 23 september 2010 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4995823)
neen hoor, het is niet Antwerpen vs Vlaanderen, waar haal jij dat???

Lees gewoon het diskussieforum van "De Standaard". Daar staan Antwerpenaars recht tegenover niet-Antwerpenaars. Dan weet je het wel. In een autonoom of onafhankelijk Vlaanderen zal ook de interne solidariteit verdwijnen.

Steve_M 23 september 2010 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 4995819)
Merk op dat -als het op betalen aankomt- Antwerpen hier tegenover de rest van Vlaanderen staat. Een beetje zoals Vlaanderen op haar beurt tegenover de rest van België staat. Hoezo Vlaamse eenheid?

Met dat grote verschil dat Antwerpen wel een netto-opbrenger is, goed voor zo'n 25% van de volledige Vlaamse economie. Dat vergeet men er nogal eens bij te vertellen.

the_dude 23 september 2010 12:57

de nuttige oplossing was doorgaand verkeer weghouden uit de stad en niet dichterbij brengen tot aan de rand en dan doen alsof alles vlot zal passeren....

Steve_M 23 september 2010 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 4995861)
Lees gewoon het diskussieforum van "De Standaard". Daar staan Antwerpenaars recht tegenover niet-Antwerpenaars. Dan weet je het wel. In een autonoom of onafhankelijk Vlaanderen zal ook de interne solidariteit verdwijnen.

Ach, wie kan het wat schelen wat die frustrés die dagelijks uren in de file willen doorbrengen omdat ze geen afstand kunnen nemen van hun fermette of niet tussen andere mensen in de trein willen zitten, schrijven op het forum van DS? Dat zegt toch niets over Vlaanderen.

Steve_M 23 september 2010 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 4995866)
de nuttige oplossing was doorgaand verkeer weghouden uit de stad en niet dichterbij brengen tot aan de rand en dan doen alsof alles vlot zal passeren....

Vanzelfsprekend. Bovendien is een groot deel van de mensen die klagen over de file gewoon zelf verantwoordelijk voor die file.

pajoske 23 september 2010 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4995823)
neen hoor, het is niet Antwerpen vs Vlaanderen, waar haal jij dat???

Er werden daarvoor op dit forum toch al heel veel redenen aangehaald. Maar die worden meestal afgedaan als gedachtespinsels van achterlijke provincialen.

Het dossier van de brug/tunnel in Antwerpen vat goed de toekomst van een onafhankelijk Vlaanderen samen: 'Vlaanderen wikt, Antwerpen beschikt, de Vlaming betaalt.

vlijmscherp 23 september 2010 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 4995861)
Lees gewoon het diskussieforum van "De Standaard". Daar staan Antwerpenaars recht tegenover niet-Antwerpenaars. Dan weet je het wel. In een autonoom of onafhankelijk Vlaanderen zal ook de interne solidariteit verdwijnen.

ik ben Oost-Vlaming en ik sta helemaal niet recht tegenover de Antwerpenaars!

sinds wanneer is het forum van De Standaard opeens de norm in Vlaanderen??

Steve_M 23 september 2010 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4995879)
Er werden daarvoor op dit forum toch al heel veel redenen aangehaald. Maar die worden meestal afgedaan als gedachtespinsels van achterlijke provincialen.

Het dossier van de brug/tunnel in Antwerpen vat goed de toekomst van een onafhankelijk Vlaanderen samen: 'Vlaanderen wikt, Antwerpen beschikt, de Vlaming betaalt.

Dat klopt dus van geen kanten, he. De R2 zou een pak goedkoper zijn dan al dat gegoochel met bruggen en tunnels.

Kawadude 23 september 2010 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 4995555)
Wallonië en Brussel hebben blijkbaar niet het monopolie op megalomane en dure infrastruktuurwerken. De Antwerpenaren zijn boos omdat ze zelf de meerkost van hun luxueuze tunnel moeten betalen. Onder de eigen kerktoren wordt er niet geresponsabilizeerd! Misschien moeten Mangain en zijn FDF nu ook eens met een kamionetje vol nepgeld naar Antwerpen rijden en het dumpen in die tunnel? De Brusselse en Waalse belastingsbetalers betalen daar immers via de federale dotaties aan Vlaanderen ook aan mee. ;-)

De meerkost zou betaald worden door het havenbedrijf en de stad Antwerpen (gezien de bevolking tegen was, moet ze voor een deel ook maar de meerkost ophoesten, neen?).

Janssens op het VTM-nieuws bezig gehoord en volgens hem zou noch de Vlaamse bevolking noch de Antwerpse op rechtstreekse wijze getroffen worden door de meerkost.

Ik ben geneigd af te wachten, de beslissing te steunen (en laat het nu ajb vooruit gaan) en de beslissers (Vlaamse regering en Antwerps Stadsbestuur) electoraal de gevolgen te laten dragen indien de beslissing negatief zou geweest zijn voor respectievelijke bevolkingen (de Vlaamse voor de meerkost, de Antwerpse voor de plaatselijke gevolgen).

Er zou dus blijkbaar geen transfert nodig zijn en bovendien is je vergelijking niet eerlijk, want de aanklacht met het valse geld door de NVA was eerder gericht op de wafelijzerpolitiek, waar in dit dossier helemaal geen sprake over is.

pajoske 23 september 2010 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude (Bericht 4995885)
De meerkost zou betaald worden door het havenbedrijf en de stad Antwerpen (gezien de bevolking tegen was, moet ze voor een deel ook maar de meerkost ophoesten, neen?).

En gij gelooft dat?
Hoeveel bedraagt de schuld van Antwerpen? Gaat die schuld verhaald worden op de inwoners van Antwerpen via een verhoging van de gemeentebelastingen?

Steve_M 23 september 2010 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4995912)
En gij gelooft dat?
Hoeveel bedraagt de schuld van Antwerpen? Gaat die schuld verhaald worden op de inwoners van Antwerpen via een verhoging van de gemeentebelastingen?

Ik zou liever zien dat die meerkost verhaald wordt op wie die tunnels gaat gebruiken. Als ze er al komen, want wat mij betreft zal dat niet het geval zijn. Waarom zou de Antwerpenaar moeten opdraaien voor wie het vertikt om in de buurt van zijn werk te gaan wonen of het openbaar vervoer te gebruiken?

Blijkbaar is Kris Peeters het met me eens:

http://www.hln.be/hln/nl/5256/Ooster...ancieren.dhtml

Kawadude 23 september 2010 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4995912)
En gij gelooft dat?
Hoeveel bedraagt de schuld van Antwerpen? Gaat die schuld verhaald worden op de inwoners van Antwerpen via een verhoging van de gemeentebelastingen?

Ik hoef dit niet te geloven, het is de uitleg die de burgemeester van 't Stad erover geeft. Hij beweerde verder ook dat, eens de historische schuld afbetaald, er jaarlijks 70 miljoen vrij komt voor de Antwerpse begroting.

Gezien ik niet in Antwerpen woon, zal ik hem niet op z'n al dan niet nagekomen woord kunnen afstraffen. De Vlaamse regering daarentegen wel en in deze kunnen we hen wel afstraffen indien uw eerder statement 'Vlaanderen wikt, Antwerpen beschikt, de Vlaming betaalt' zou uitkomen.

Afwachten dus, maar niet meer met de uitvoering van de beslissing.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be