Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Kerk mocht gescheiden organist niet ontslaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144148)

Albrecht 26 september 2010 20:44

Kerk mocht gescheiden organist niet ontslaan

Citaat:

STRAATSBURG (RKnieuws.net) - Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg zegt dat de Duitse katholieke kerk een gescheiden organist onrechtmatig heeft ontslagen.
Bernhard Schüth (53) was sinds midden de jaren ’80 organist en koorleider van de St. Lambertuskerk in Essen. In 1994 verliet hij zijn echtgenote, in 1995 begon hij samen te leven met een andere vrouw, die in 1997 een kind van hem verwachtte. Schüth werd daarom ontslagen.

De organist diende klacht in tegen zijn ontslag en ging tot bij het Grondwettelijk Hof, maar ving overal bot. Hij kreeg gisteren gelijk van Straatsburg: het ontslag schendt het recht op eerbied voor het privé- en familieleven. Schüth had inderdaad een verplichting tot loyauteit tegenover zijn werkgever, die zijn recht op eerbied voor het privé-leven enigszins beperkte, maar dit hield geen verplichting in om in geval van een scheiding een ’kuis’ leven te leiden.
Dit belooft voor de toekomst.

Hoe lang gaat het duren voordat de seminaries geen homoseksuelen en vrouwen meer mogen weigeren?

Dionysus 26 september 2010 20:48

Citaat:

Hoe lang gaat het duren voordat de seminaries geen homoseksuelen en vrouwen meer mogen weigeren?
Als zo'n wet doorgevoerd wordt zou de controverse glorieus zijn. Ik ken menig christen die al schuimbekt bij het gedacht alleen.

Inno 26 september 2010 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5001881)

De Kerk zal dat wel nooit aanpassen. Vrouwen zullen nooit priesteres worden.

Albrecht 26 september 2010 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 5001893)
Als zo'n wet doorgevoerd wordt zou de controverse glorieus zijn. Ik ken menig christen die al schuimbekt bij het gedacht alleen.

In Engeland waren er eens twisten over een Katholieke adoptieliefdadigdheid, die geen homoseksuele koppels mocht afwijzen van de overheid.

Albrecht 26 september 2010 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 5001898)
De Kerk zal dat wel nooit aanpassen. Vrouwen zullen nooit priesteres worden.

Dat weet ik, maar de tijd van vervolging komt dichter en dichter.

Inno 26 september 2010 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5001905)

Dat wel. Langs de ene kant is het positief. Dan worden we opgenomen. :-)

Amon_Re 26 september 2010 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5001881)

En waarom zouden seminaries vrouwen & homo's moeten weigeren?

Amon_Re 26 september 2010 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 5001893)

Ik heb popcorn :D

Amon_Re 26 september 2010 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5001901)
In Engeland waren er eens twisten over een Katholieke adoptieliefdadigdheid, die geen homoseksuele koppels mocht afwijzen van de overheid.

En da's een probleem.... hoe?

Amon_Re 26 september 2010 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5001905)

Ik zou nu kunnen zeggen, 'what comes arround, goes arround', maar maak je maar geen zorgen, in't ergste/beste geval worden de subsidies jullie ontnomen, wat dan ten goede komt van de maatschappij, kan dat geld aan iets nuttigs besteed worden.

Dionysus 26 september 2010 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5001914)
Ik heb popcorn :D

Ik zal de drank wel meebrengen.:-D

Albrecht 26 september 2010 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5001913)
En waarom zouden seminaries vrouwen & homo's moeten weigeren?

Omdat ze niet gewijd mogen worden en dus het laatste jaar niks kunnen uitvoeren zonder diakenwijding, de seminaristen zouden afleiden en ze helemaal niets hebben aan de studie.

Albrecht 26 september 2010 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5001915)
En da's een probleem.... hoe?

Omdat het in de ogen van Katholieken geen geschikte ouders zijn.

Amon_Re 26 september 2010 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5001926)
Omdat ze niet gewijd mogen worden en dus het laatste jaar niks kunnen uitvoeren zonder diakenwijding, de seminaristen zouden afleiden en ze helemaal niets hebben aan de studie.

Dit doet me een beke denken aan die fundi moslims die vinden dat hun vrouwen bourka's moeten dragen, want ze zouden de mannen afleiden

Amon_Re 26 september 2010 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5001932)
Omdat het in de ogen van Katholieken geen geschikte ouders zijn.

Ik ken katholieken die daar geen problemen mee hebben, het is alleen de meer fundi variant die er graten inziet

Albrecht 26 september 2010 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5001941)
Ik ken katholieken die daar geen problemen mee hebben, het is alleen de meer fundi variant die er graten inziet

De Kerk is geen cafetaria. Je kunt niet zomaar kiezen welke zaken je gelooft of niet gelooft.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5001936)
Dit doet me een beke denken aan die fundi moslims die vinden dat hun vrouwen bourka's moeten dragen, want ze zouden de mannen afleiden

Liever zo'n een vrouw in boerka dan die halfnaakte vrouwen die hier rondlopen.

Amon_Re 26 september 2010 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5001950)
De Kerk is geen cafetaria. Je kunt niet zomaar kiezen welke zaken je gelooft of niet gelooft.

Dit is dus een van die dingen die volgens jou letterlijk genomen moeten worden, en zaken die oproepen tot moord niet? Best wel verwarrend die handleiding van je

Citaat:

Liever zo'n een vrouw in boerka dan die halfnaakte vrouwen die hier rondlopen.
Waarom?

Esperanza 26 september 2010 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5001957)
Dit is dus een van die dingen die volgens jou letterlijk genomen moeten worden, en zaken die oproepen tot moord niet? Best wel verwarrend die handleiding van je

Waarom?

Moet je dat nog vragen? Er is maar weinig verschil tussen een die-hard paap en een moslimfundi, hoor. D�*t zou je nu toch al moeten weten, hé.

Albrecht 26 september 2010 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5001957)

De handleiding is heel duidelijk.

Citaat:

Waarom?
Veel deftiger.

Albrecht 26 september 2010 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 5001968)
Moet je dat nog vragen? Er is maar weinig verschil tussen een die-hard paap en een moslimfundi, hoor. D�*t zou je nu toch al moeten weten, hé.

Ik zou op vele vlakken goed overeenkomen, inderdaad. Vooral over ethische kwesties.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be