Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   TROPICANA Vers Florica fruitsap ...of niet? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144219)

Cdude 28 september 2010 17:58

TROPICANA Vers Florica fruitsap ...of niet?

een tijd geleden zag ik eens hoe ALLE sinaasappelsappen van een teler kwapen en daarna gedehydrateerd, na een bewaring tot 3 JAAR, als vers sap verkocht werden.

Ook de zogenaamde "vers geperste" dus ..:evil::evil:
Citaat:

(some or potentially all) is deaerated[12] and then stored for future packaging in chilled tanks to preserve quality. The aseptic tanks protect the juice from oxygen and light and hold the liquid at optimal temperatures just above freezing to maintain minimum nutrition. It has been reported that deaerated juice no longer tastes like oranges, and must be supplemented before consumption with orange oils and Ethyl butyrate (ethanol and butyric acid).[12]
Citaat:

Of particular interest to OJ drinkers will be the revelation that most orange juice comes from Brazil, not Florida, and that even “not from concentrate” orange juice is heated, stripped of flavor, stored for up to a year, and then reflavored before it is packaged and sold. The book concludes with a thought-provoking discussion of why consumers have the right to know how their food is produced.

manta 28 september 2010 18:04

Tja , de pulp die ze gebruiken voor uw "versgeperst tropisch fruit" is even vers hoor , komt met heelder' containers aan, vol met vaten van de lekkerste pulp ...
Gaat allemaal langs dezelfde lange weg naar uw bricverpakking ... :-D

Fien Fluytenzuyger 28 september 2010 19:55

Ethyl butyraat.... ha, de esters van boterzuur, daar heb ik veel plezier mee beleefd. Je neemt boterzuur (misselijkmakende ranzige geur, zweetvoeten), voeg daar een alcohol aan toe gevolgd door een druppeltje geconcentreerd zwavelzuur, en presto... een fruitig aroma. Naar gelang de alcohol die gebruikt werd krijg je andere geuren: sinaas, banaan, aardbei. Zeer herkenbaar van allerlei geparfumeerde voedingswaren gaande van snoepgoed tot blijkbaar ook sinaasappelsap.

Volgens mij kan je die geur leren herkennen en onderscheiden zelfs als het product in kwestie -schandalig genoeg- voor vers aangeprijst wordt. Verse sinaasappelsap bevat eigenlijk vooral limoneen en een complex gamma aan volatiele terpenen (o.a. linalol, mycreen, ethyl butyraat) die het uiteindelijke aroma bepalen.
http://www.mdpi.com/1420-3049/13/6/1333/pdf

kiko 28 september 2010 20:22

Als je echt vers geperst sinaasappelsap wil - hetgeen soms heerlijk kan zijn - heb je twee mogelijkheden:

- zelf persen

- naar bv. een Carrefour winkel gaan en hopen dat ze daar een met sinaasappelen gevulde persmachine staan hebben, waar je vervolgens de sinaasappelen handig en snel zelf perst en het sap opvangt in één van de lege flessen ernaast.

Verser kan niet.

Cdude 29 september 2010 07:20

Citaat:

Beste,

Uw opmerking over het formaat van onze contactpagina geven wij zeker door aan het bureau dat onze site verzorgt.
De gegevens op onze site die voor u evident zijn, zijn dat daarom niet voor andere consumenten. Om vaak weerkerende vragen op te vangen, hebben wij deze info op onze site opgenomen.
Andere info dan de gegevens die op onze site vermeld staan mogen wij helaas niet doorgeven.

Met vriendelijke groeten en veel dank om ons uw bevindingen weer te geven,

Ria Teughels

Herr Flick 29 september 2010 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 5005214)
een tijd geleden zag ik eens hoe ALLE sinaasappelsappen van een teler kwapen en daarna gedehydrateerd, na een bewaring tot 3 JAAR, als vers sap verkocht werden.

Ook de zogenaamde "vers geperste" dus ..:evil::evil:

Zo gaat dat in die business dat wordt gevriesdroogd verscheept

Als ge echt vers geperst sap wil dan moet ge u van dat sap van Verhofstede gaan kopen ge zult dan direct het verschil in prijs zien ook.

En ge weet ook dat als ge sap niet in de juiste fles doet, onmiddelijk de afbraak van vitamine C begint.

Als je dus een vers gezond sapje wil, zal je de moeite moeten doen wat appelsientjes zelf uit te persen.

nihao 29 september 2010 08:10

Containers, gevriesdroogd,...

terwijl da spul hier gewoon per tanker aan Eurosilo geleverd wordt.

Cdude 29 september 2010 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5006048)

nope ...niet dat van Tropicana. Net daarom moeten ze er smaakstoffen aan toevoegen.

Herr Flick 29 september 2010 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5006048)

Der zijn inderdaad ook sap schepen, ... maar ik geloof niet dat de meerderheid van het sap zo binnenkomt, bovendien, is dat ook al niet meer zo vers he, ...

Herr Flick 29 september 2010 11:31

http://www.ship-technology.com/projects/carlos_fisher/

Hier een voorbeeldje.

Cdude 29 september 2010 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5006292)
Der zijn inderdaad ook sap schepen, ... maar ik geloof niet dat de meerderheid van het sap zo binnenkomt, bovendien, is dat ook al niet meer zo vers he, ...

Lees the de quotes Flick

Cdude 29 september 2010 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5006297)

Er staat "concentrated juice" maar bon.
Daar GAAT het godmiljaar helemaal niet over hoe het hier toekomt.

Herr Flick 29 september 2010 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 5006313)
Er staat "concentrated juice" maar bon.
Daar GAAT het godmiljaar helemaal niet over hoe het hier toekomt.

Ja en wat denkt ge dan dat ze met die concentrated juices doen, en hoe ze die verder behandelen en verpakken en weet ik veel nog meer toevoegen zodat ge uw brikske met vers tropisch sap uit de supermarkt gaat halen .

Trouwens als ge gaat zien in het artikel over het schip kunt ge lezen dat dat sap ook ingevroren wordt tot -10 dus moet dat ook weer behandeld worden voor het kan verwerkt worden aangezien het invriezen de smaak afbreekt.

Koopt u een fucking centrifuge en perst het zelf als ge het vers en clean moet hebben.

Cdude 29 september 2010 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5006323)
Ja en wat denkt ge dan dat ze met die concentrated juices doen, en hoe ze die verder behandelen en verpakken en weet ik veel nog meer toevoegen zodat ge uw brikske met vers tropisch sap uit de supermarkt gaat halen .

Koopt u een fucking centrifuge en perst het zelf als ge het vers en clean moet hebben.

"weet ik wat " = "weet ik " als je leest wat ik plaats. 8-)

Herr Flick 29 september 2010 11:47

ik pers mijne pompelmoes zelf, trouwens ik maak mij geen illusies want die steekt ook vol bucht dat ze erop gesproeid hebben om hem te doen groeien en om hem te doen blinken in de winkel.

Eigenzinnig 29 september 2010 11:51

Citaat:

Sinds begin vorig jaar is de haven van Zeebrugge ook weer in fruitsap actief. Dole-dochter Tropicana week een goede twee jaar geleden uit naar Gent, maar keerde intussen terug naar de kusthaven.
Tropicana onderscheidt zich van de andere terminals doordat het om zuiver, ongeconcentreerd sap gaat dat afkomstig is uit Florida. Vorig jaar werd 120.000 ton citrussap aangevoerd

Herr Flick 29 september 2010 11:58

Ook dat sap wordt bij 0 graden vervoerd

Pers eens sap en laat dat een paar uur staan in uwe frigo,

je zal zien dat dat bitter wordt.

Als je het gaat koelen tot 0 graden kan het zijn dat ge het vers kunt houden, maar ik vrees er voor dat je toch hier en daar kristalvorming krijgt waardoor dus de celstructuur van de pulp etc aangetast kan worden en er dus een smaakverlies / verschil kan opduiken.

Cdude 29 september 2010 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5006340)
ik pers mijne pompelmoes zelf, trouwens ik maak mij geen illusies want die steekt ook vol bucht dat ze erop gesproeid hebben om hem te doen groeien en om hem te doen blinken in de winkel.

dat blinkspul is ongevaarlijk. Schijt je er uit.

Herr Flick 29 september 2010 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 5006361)
dat blinkspul is ongevaarlijk. Schijt je er uit.

Het zit er toch maar in, en het hoort er niet in te zitten, maar we kunnen niet meer zonder, niemand wil fruit kopen zoals het er echt uitziet.

Eigenzinnig 29 september 2010 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5006385)
Het zit er toch maar in, en het hoort er niet in te zitten, maar we kunnen niet meer zonder, niemand wil fruit kopen zoals het er echt uitziet.

Dat mag en kan je zelfs niet eens, o.a.de EU en grootwarenhuizen leggen normen op aan fruit & groenten
voor de detailhandel..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be