Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Waarom rijden de mensen zoveel met de auto? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144259)

Blue Sky 30 september 2010 08:47

Waarom rijden de mensen zoveel met de auto?
 
Hoe deden de mensen het vroeger dan toen ze nog geen of later misschien maar één auto hadden. Waarom volharden de mensen er koppig in om toch maar steeds weer de auto te nemen, desnoods ten koste van alles en iedereen. Is het opvoeding? Is het gewoonte? Is het tunnel vision of bekrompenheid?

Hieronder een mooi voorbeeld waartoe dat kan leiden en hoe de mensen zelfs in deze situaties gewoon blijven doorrijden alsof er niets aan de hand is. Vindt u dit ook zo verbluffend?

http://www.parstimes.com/news/archiv...pollution.html


Schelfie 30 september 2010 11:35

Omdat het openbaar vervoer in mijn regio erger en slechter georganiseerd is dan in Nouakchott, en de plaats waar ik les krijg veel te ver is met de fiets (64 km). Ik prefereer de uitlaatgassen, beetje fileleed en anderhalfuur onderweg boven uitlaatgassen van bussen, enorm veel wachtijden en 3 uur onderweg.
Voor stadsmussen is het handig om alternatieven te zoeken voor de auto. Op plattelandsgemeentes (zoals Puurs) is dat echter niet het geval.

Herr Flick 30 september 2010 11:44

Omdat het openbaar vervoer zuigt

Omdat er nog zoiets is als vrijheid

Omdat het regent of slecht weer is, ...

lombas 30 september 2010 11:48

Vroeger reden de mensen niet met de auto omdat er geen auto was.

Simple comme bonjour. Als Godfried van Bouillon de maserati naar Jeruzalem had kunnen nemen, zou hij het wel gedaan hebben.

Diezelfde redenering gaat trouwens opmerkelijk verder!

- 100 jaar geleden reden mensen minder met de auto omdat er ... minder auto's waren voor minder mensen
- 50 jaar geleden reden mensen minder met de auto omdat er ... &c.

Eigenzinnig 30 september 2010 11:49

Gewoonteverslaving en nog steeds betaalbaar..

Zwitser 30 september 2010 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5007692)
Hoe deden de mensen het vroeger dan toen ze nog geen of later misschien maar één auto hadden.

Vroeger verplaatsten de mensen zich vooral veel minder, en de verplaatsingen die ze deden, deden ze hoofdzakelijk te voet of met de fiets. Ik herinner mij nog hoe mijn grootvader mij vertelde hoe hij op zondag 40 km fietste om zijn lief (later dus mijn grootmoder) te gaan bezoeken. Mensen woonden in de buurt van waar ze werkten, veranderden minder van werk.
We zijn veel mobieler geworden, vooral omdat we nu die mogelijkheid hebben.

Het Verzet 30 september 2010 11:53

Omdat er geen deftig alternatief is.
Ik zou niet liever dan dat rijden-stoppen-rijden ritueel achterwege laten, maar 't is beter dan het openbaar vervoer.

Herr Flick 30 september 2010 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 5007998)
Vroeger verplaatsten de mensen zich vooral veel minder, en de verplaatsingen die ze deden, deden ze hoofdzakelijk te voet of met de fiets. Ik herinner mij nog hoe mijn grootvader mij vertelde hoe hij op zondag 40 km fietste om zijn lief (later dus mijn grootmoder) te gaan bezoeken. Mensen woonden in de buurt van waar ze werkten, veranderden minder van werk.
We zijn veel mobieler geworden, vooral omdat we nu die mogelijkheid hebben.

Ik heb dat ook nog gedaan, t was wel maar 30 km en meestal pakte ik wel den auto, ze reed graag mee he,... ;-)

Herr Flick 30 september 2010 12:03

Waarom willen die groene onnozelaars die zelf met wraken rondrijden ons dat trouwens afpakken... ?

Vette Pois(s)on 30 september 2010 12:07

Omdat velen zich niet kunnen houden in hun piepkleine huisjes en dat dan maar willen compenseren met hun jeepkes van de bank.

Eigenzinnig 30 september 2010 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5008023)
Ik heb dat ook nog gedaan, t was wel maar 30 km en meestal pakte ik wel den auto, ze reed graag mee he,... ;-)

Omdat een achterbank comfortabeler is dan een hooimijt zeker..;-)

Vroeger was het platteland een landbouweconomie..iedereen werkte thuis..nu werkt iedereen buitenshuis..en consumeren we 100 keer meer..waardoor o.a. het goederenvervoer verhonderdvoudigd is..

nihao 30 september 2010 13:08

Citaat:

Omdat er nog zoiets is als vrijheid
Vrijheid van aanschuiven ?

Dan waren de communistische landen toch wel de kampioenen van de vrijheid !

Herr Flick 30 september 2010 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5008062)
Omdat een achterbank comfortabeler is dan een hooimijt zeker..;-)

Vroeger was het platteland een landbouweconomie..iedereen werkte thuis..nu werkt iedereen buitenshuis..en consumeren we 100 keer meer..waardoor o.a. het goederenvervoer verhonderdvoudigd is..

Voorzetels is iets gemakkelijker als de flikken eraankomen... ;-)

Anna List 30 september 2010 13:11

en toch is een hooimijt plezanter.

De Prodigy 30 september 2010 13:24

Overlaatst met de trein naar de zee geweest.Mijn vriendin, de twee kindjes van haar zuster en ikzelf. Eerst met de bus tot het station in Leuven. Je kan enkel naar Oostende of Blankenberge. Anders moet je nog is een tripje met de kusttram doen. De trein zelf viel mee maar de trip duurde serieus lang! (eerst door Brussel enz.)

Voor de trein hebben we dus 70 euro moeten betalen + de bus tot Leuven en de tram van Oostende tot De Haan = 16 ritjes met De Lijn aan 1,20 euro dat we in de krantenwinkel voor vertrek zijn gaan kopen in voorverkoopa anders kost het 2 euro per rit.

In totaal waren wij dus een kleine 90 euro kwijt voor ons vervoer... en veel tijd.


Met de wagen kost de trip mij tussen 15 en 20 euro en zou de trip van thuis tot De Haan in 2 x 1u30 afgelegd zijn ipv 2 x 3u30.

NOOIT MEER DUS

Anna List 30 september 2010 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy (Bericht 5008171)
Overlaatst met de trein naar de zee geweest.Mijn vriendin, de twee kindjes van haar zuster en ikzelf. Eerst met de bus tot het station in Leuven. Je kanenkel naar Oostende of Blankenberge. Anders moet je nog is een tripje met de kusttram doen. De trein zelf viel mee maar de trip duurde serieus lang! (eerst door Brussel enz.)

Voor de trein hebben we dus 70 euro moeten betalen + de bus tot Leuven en de tram van Oostende tot De Haan = 16 ritjes met De Lijn aan 1,20 euro dat we in de krantenwinkel voor vertrek zijn gaan kopen in voorverkoopa anders kost het 2 euro per rit.

In totaal waren wij dus een kleine 90 euro kwijt voor ons vervoer... en veel tijd.


Met de wagen kost de trip mij tussen 15 en 20 euro en zou de trip van thuis tot De Haan in 2 x 1u30 afgelegd zijn ipv 2 x 3u30.

NOOIT MEER DUS

de trein is altijd een beetje reizen :lol:

nihao 30 september 2010 13:28

Met welke wagen rij jij wel ?

(Of zijn we weer vergeten de afschrijving en overhead in rekening te brengen ?)

Micele 30 september 2010 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5008143)
Vrijheid van aanschuiven ?

Dan waren de communistische landen toch wel de kampioenen van de vrijheid !

Idd, tot 17 jaar wachten op een bestelde auto (DDR)
http://de.wikipedia.org/wiki/Pkw-Kau...DR#Wartezeiten

De "voorvreugde" was alleszins lang genoeg...
Neveneffect was dat ge nog hetzelfde kreeg voor een 3-5 jaar oude auto als de aankoopprijs.

De "slimste of meestwetenden" hadden net voor de val van De Muur hun karretje verkocht... om dan hun DDR-geld 1:1 tegen DM te wisselen...

Probleem was ook het tekort aan wisselstukken elke 2e auto was ca. 10 jaar oud...
http://de.wikipedia.org/wiki/Trabant...g_des_Trabants

Blue Sky 30 september 2010 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5008026)
Waarom willen die groene onnozelaars die zelf met wrakKen rondrijden ons dat trouwens afpakken... ?

Je kan je afvragen wie de onnozelaars zijn; degenen die zonder ook maar even na te denken “als kippen zonder kop” blijven rondrijden tot ze daarbij zelf zware gezondheidsschade oplopen ( zie vb Teheran of tal van andere steden waar de auto in opkomst is ( Peking enz )) of zichzelf vast rijden of degenen die zich daar wel vragen bij stellen en oplossingen trachten te vinden voor de mobiliteitsproblematiek en aanverwante problemen.

Anna List 30 september 2010 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5008180)
Met welke wagen rij jij wel ?

(Of zijn we weer vergeten de afschrijving en overhead in rekening te brengen ?)

en betert dat voor Progedy nu daar die 90€ van den trein nog bovenop komt ?

uw redering leert éénieder die een auto bezit ... hem altijd, maar dan ook altijd en zo veel mogelijk te gebruiken ... dan daalt de prijs per km immers.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be