![]() |
Secularisme, religie bannnen uit de maatschappij
Begin dit jaar was er een heus debat over "religie bannen uit de maatschappij". Er zijn veel meningen voor, en veel meningen tegen gegeven.
Wat mij nu interesseert is hoe men dat zou aanpakken? Geleidelijk aan of direct zoals tijdens de Franse revolutie? Bij de Franse Revolutie werd de Gregoriaanse Kalender afgeschaft om gelovigen te verwarren, kerken geplunderd en tot staatsbezit gemaakt, kruisbeelden verwijderd, geestelijken gedwongen geseculariseerd, ... Voor de atheïsten onder jullie, hoe zouden jullie het aanpakken? |
Eerst en vooral wil ik religie niet uit de maatschappij bannen. Religie mag wel nooit gebruikt worden om zich rechten te vooroorloven die andere niet hebben. En omdat religie vaak dogma's en een monopoly op de waarheid inhoud gebeurt dat soms wel.
Religie is volgens mij niet uit de maatschappij te bannen zolang mensen in God e.d. blijven geloven. Je kunt mensen niet verbieden iets te denken. Als je het op een beschaafde manier wilt aanpakken natuurlijk, maar ik denk dat we de tijd van inquisitie enzo wel voorbij zijn :) |
Religie verbannen naar de prive sfeer zou een goede smaak zijn.
Het openbaar leven moet compleet vrij zijn van god, goden en/of profeten en gebaseerd zijn op ratio. Iedere mens gelijk. Beslissen op basis van feiten. |
Citaat:
²!!! |
Citaat:
|
Oké, maar dat debat is al lang gevoerd.
Hoe zouden jullie het specifiek aanpakken? Afschaffen van de subsidies, andere kalender, sluiten van kerken, ... ? |
Ik zou mij zieklachen moest uitgerekend België en ook enkel België zich bezighouden met het afschaffen van die dingen. :lol:
|
dat ze al eens beginnen met de staatssteun af te schaffen voor die oubollige instellingen. De gelovigen moeten in de mis maar ne frank meer in de schaal leggen!
|
Citaat:
|
Ik vind het op zich al schandalig dat er ook maar iets van geld naar godsdienst gaat. Godsdienst draagt niets bij tot economie, welzijn of wat dan ook.
|
De gelovigen moeten psychologisch en psychiatrisch geholpen worden.
Geloven in onzichtbare vriendjes is goed voor kleine kinderen. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar OK als we iets MOETEN kiezen, lijkt dit me een goede mogelijkheid. :) |
Citaat:
Je houdt het niet voor mogelijk hoe snel het totalitaire element weer zijn kop laat zien als het gaat om iets verbieden. |
Citaat:
Cfr. Maastricht. Daar kan je geweldig overnachten en dineren in een kerk ! |
Citaat:
Alles op zijn tijd. Als het invloed heeft op onze wereld kunnen we het waarnemen, per definitie. |
Citaat:
|
Citaat:
De ziekenkas draait nooit voor iets op. |
Citaat:
Absoluut. Dat is wat men in Frankrijk "la laicité" noemt. |
Citaat:
Ziekenkas = maatschappij |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be