![]() |
Christendom: waarom?
Ik weet het, ik weet het, al miljoenen keren zal deze discussie gevoerd zijn.
Hier toch nog is, en enkel over het Christendom: waarom denk je dat dit de juiste godsdienst is? Waarom uberhaupt godsdienstig zijn? PS: ik zou deze discussie liefst metafoor, vergelijking en beeldtaalvrij houden. |
Ik denk dat het christendom enkele waarden kent die andere godsdiensten niet hebben of in mindere mate:
- onvoorwaardelijke naastenliefde, ook met vreemdelingen (moreel nog steeds zeer nieuw) - sterke solidariteit - nadruk op de waarde van de zwakken (Jesus was zelf maar de zoon van een timmerman) (vergelijk dit met Mohammed die een agressieve leider was) - lange, interessante traditie met vernieuwing - enige godsdienst die toeliet dat in haar contreien de verlichting en democratie ontstond - enige godsdienst die relatief goed aan de moderne tijden is aangepast Het kan kloppen dat ik mij louter aangetrokken voel tot het christendom omdat mijn voorvaderen dit ook waren, maar ik kan dit niet met zekerheid weten omdat ik toch echt geloof dat het christendom iets uniek is. Wel merk ik op dat er niet één christendom is en dat er niet één manier is om met 'een' christendom om te gaan. |
Citaat:
Waarom denk je dat dit de juiste godsdienst is? Welke aanwijzing heb je? |
Citaat:
Citaat:
|
Joden!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Monotheïsme staat voor absolute tolerantie, want andere godsdiensten kunnen niet anders dan dezelfde godheid aanbidden (ze zijn enkel naïef in hun polytheïsme of afwijkend begrip van dat monotheïsme).
Polytheïsten kunnen theoretisch gezien veel radicaler andere godheden en aanbidders loochenen. Interessant op de patstelling hiervan in de praktijk te zien. |
On topic : quia a b s u r d u m.
Hoe iemand iets kan zien in dit paulinistisch verzinsel is me een raadsel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Monotheïstische religies vertrekken in theorie vaker van één waarheid, maar dit is ook niet altijd zo natuurlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.evilbible.com/is_bible_fit_for_worship.htm 2. En waarom dan de RKK? :-o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat ik dit aan een zogenaamde filosoof moet uitleggen is een beetje vreemd, maar kom. |
Citaat:
U weet het beter te zeggen dan ik. |
Citaat:
Citaat:
ik zoek er niets méér achter, zoals jij, dus géén mystiek, géén 'tradities'. D�*t laat ik aan gelovers. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be