![]() |
De bevolking laat zien wat ze denken...
Vanochtend met mijn wagen over diverse bruggen spandoeken zien hangen met "Bart De Wever heeft gelijk".
Op diverse muren was dezelfde leus gekalkt. Aan verschillende ramen hingen Vlaamse vlaggen. De lezersbrieven in de kranten lieten ook niet veel aan de verbeelding over. De betoging voor een de Copernicaanse omwenteling volgende zondag kreeg al de steun van diverse groeperingen als VVB, VTB-VAB, ANZ, LVV, V&NZ, de Gezinsbond,... ... Niet dus... Beste Vlaams-nationalisten, jullie zijn jeannetten... Op het moment dat er een Belgisch machtsvacuüm aan het ontstaan is, dat de politici niet meer weten van welk hout pijlen te maken, dat er een momentum kan ontstaan die onafwendbaar iets in gang kan gestoken worden, wat doen jullie dan? De popcorn pakken en voor de TV gaan zitten, het zal wel vanzelf gaan... Ik ben ervan overtuigd als er nu massale uitingen van volksprotest zouden komen ter ondersteuning van de harde houding van Bart De Wever, dat het voor de Franstaligen, de passieve Vlamingen, de politici die onderhandelen met het slappe handje (ja, u Wouter Van Besien), de politici die sterk onderhandelen maar twijfelen, de pers én de internationale gemeenschap duidelijk zou zijn dat een groot deel niet alleen achter de Vlaamse onderhandelaars staan, maar daarvoor ook durven handelen. Is er garantie op "succes"? Zeker niet... Misschien moet ik de Franstaligen die dit zeggen gelijk geven: de Vlamingen willen helemaal geen onafhankelijkheid, ook niet zij die dit zeggen (maar er niet naar handelen). Waar de Franstaligen al volop bezig zijn met plan B, best�*�*t dit niet bij de Vlaamse politici. En dat voor een bevolkingsgroep die zogezegd al 20 jaar of langer bewéért onafhankelijk te willen worden. Vlaams-nationalisten, of moet ik zeggen: Vlaamse passivisten, dat zijn jeanetten. Met mijn welgemeende excuses aan de jeanetten (knipoog naar Decroo sr) ;-) |
Vanochtend met mijn wagen over diverse bruggen spandoeken zien hangen met "Bart De Wever heeft ongelijk".
Op diverse muren was dezelfde leus gekalkt. Aan verschillende ramen hingen Belgische vlaggen. De lezersbrieven in de kranten lieten ook niet veel aan de verbeelding over. De betoging voor een unitaire omwenteling volgende zondag kreeg al de steun van diverse groeperingen als BUB, BAB, ACW, ABVV, Boerenbond, VBO, Clouseau, Vaderlandslievende verenigingen... ... Niet dus... Beste Belgisch-patriotten, jullie zijn jeannetten... Op het moment dat er een Belgisch machtsvacuüm aan het ontstaan is, dat de politici niet meer weten van welk hout pijlen te maken, dat er een momentum kan ontstaan die onafwendbaar iets in gang kan gestoken worden, wat doen jullie dan? De popcorn pakken en voor de TV gaan zitten, het zal wel vanzelf gaan... Ik ben ervan overtuigd als er nu massale uitingen van volksprotest zouden komen ter afkeuring van de harde houding van Bart De Wever, dat het voor de Franstaligen, de passieve Vlamingen, de politici die onderhandelen met het slappe handje (ja, u Wouter Van Besien), de politici die sterk onderhandelen maar twijfelen, de pers én de internationale gemeenschap duidelijk zou zijn dat een groot deel niet alleen achter de Vlaamse onderhandelaars staat, maar daarvoor ook durven handelen. Is er garantie op "succes"? Zeker niet... Misschien moet ik de Franstaligen die dit zeggen ongelijk geven: de Vlamingen willen België helemaal niet meer, ook niet zij die dit zeggen (maar er niet naar handelen). Waar de Franstaligen al volop bezig zijn met plan B, best�*�*t dit niet bij de Vlaamse politici. En dat voor een bevolkingsgroep die zogezegd al 20 jaar of langer bewéért onafhankelijkheid niet te streven. Belgische patriotten, of moet ik zeggen: Belgische passivisten, dat zijn jeanetten. Met mijn welgemeende excuses aan de jeanetten (knipoog naar Decroo sr) ;-) |
Vito: ga toch voor DS schrijven, jongen.
|
Je draait de zaken om. Leuk gedaan, maar wat verandert er nu?
Vlaanderen is niet onafhankelijk en België is nog altijd een federale staat met gewesten en gemeenschappen en een hele hoop ellende op de onderhandelingstafel. Al heb je wel gelijk dat de massa's Belgische vlaggen van 2007 weg blijven, terwijl we nu dieper in de shit zitten dan toen. Dat je probeert een spiegel voor te houden door "Belgisch" te vervangen in "Vlaams" en vice versa in mijn tekst, is weer zo'n uiting van passief gedrag, van een onvolwassen "jij ook" gedrag. België zit in de slechtste papieren ooit, en wat doe je? Proberen mij te counteren dat de bevolking niet haar Belgische affectie laat zien. België bestaat wel en als niemand iets onderneemt, zal het blijven bestaan. Of welke deus ex machina zien jullie nu uit de hemel afdalen? Veel plezier in uw blijvende CVPS-staat... Want met jullie gedrag verandert er toch niets. |
Vito heeft hier gelijk. De Vlaming is helemaal niet klaar om onafhankelijk te worden, integendeel zelf.
De Waal is dat mss economisch niet, maar mentaal zeker en vast. |
Citaat:
|
Citaat:
Uiteraard verwacht ik niet aan ieder raam een Vlaamse vlag. Dat iedereen meedoet met een betoging. Dat om de twee meter een reclamebord met Vlaanderen Onafhankelijk moet staan. Een aantal jaar geleden heeft men eens zulke affiches verspreid. Waarom? Toen was er niets... Nu is er iets en nu doet niemand iets! En het comité Vlaanderen Onafhankelijk dat die affiches uitbracht, wat is daar van gekomen? Hun website is alleszins gehacked door een zekere 1923Turk-Bordo_KLavyeLi :http://www.vlaanderen-onafhankelijk....tent/index.php Ik vind niet dat dit een teken is van sterkte op een moment dat er zulke cruciale dingen gebeuren. Ik vraag me dan af hoe ernstig die dreiging met onafhankelijkheid is. Of wil men daarmee enkel dreigen op momenten van zwakte en in feite België omvormen tot een état belgoflamande? |
Citaat:
Dan weet hij tenminste toch al dat er minstens ene is die achter hem staat. :) |
Citaat:
|
Het klopt uiteraard dat de gewone man en vrouw in de straten niet massaal naar buiten komen. Dat naar buiten komen, haalt ook geen zak uit. Leuk voor de foto's misschien. Iedereen weet dat de politieke toekomst van België en Vlaanderen afhangt van de instellingen en de organisaties die deze instellingen belichamen. De uitkomst is het resultaat van onderhandelingen en van respect voor de politieke spelregels.
Waarom zou iemand dan op straat moeten komen? Voor de foto? Een leuke wandeling? Of waarom? Is op straat komen de enige indicator voor activiteit? Als ik zie hoeveel leden de N-VA sinds de verkiezingen erbij heeft gekregen, hoe overal in Vlaanderen lokale afdelingen gevormd zijn en worden, dan denk ik toch iets anders. Mensen komen misschien niet op straat om te betogen, maar sluiten zich blijkbaar wel aan. En hoe kan invloed uitgeoefend worden? Op straat? Of door aanwezigheid in de instellingen? Daar waar de beslissingen genomen worden. Het is duidelijk dat mensen goed beseffen wat zinvol is en wat niet. En kiezen voor het zinvolle. |
een vlaamse facebook petitie dan maar ?
|
De bevolking heeft in juni laten zien wat ze denken. In elke normale democratie is dat meestal voldoende, hier moeten ze daar echter weer vraagtekens bij plaatsen.
|
Citaat:
Ik heb dikwijls de indruk dat Bart De Wever als enige de hete kastanjes uit het vuur mag halen. |
Citaat:
50% van de bevolking kon kiezen tussen pruimen en noten. 40% van de bevolking kon kiezen tussen appelen en peren. 10% van de bevolking kon kiezen tussen pruimen, noten, appelen en peren. 0% van de bevolking kon kiezen voor kersen of krieken. In een echte democratie kan iedereen kiezen tussen pruimen, noten, appelen, peren, kersen en krieken. |
Citaat:
De bevolking heeft in juni laten zien wat ze denken. In elke normale democratie is dat meestal voldoende, hier moeten ze daar echter weer vraagtekens bij plaatsen. QED |
Citaat:
En als het niet lukt staat de Vlaming als eerste klaar om 'm er nog een mes in de rug bij te steken. De Vlaming houdt van de underdog. Maar verwacht er wel van dat ie wint. En als ie wint dan maakt ie 'm af. Want ze houden van underdogs :lol: |
Citaat:
Mijn plan bij de vorige verkiezingen was een proteststem uit te brengen op de verfoeide BUB. Dat was voor mij onmogelijk Ik ben dus van mening dat ik niet op democratische wijze mijn stem heb kunnen uitbrengen. |
Uiteindelijk is het een eliteprobleem. De spanningen doen zich niet voor tussen bevolkingsgroepen, maar tussen de politieke elites. De bevolking wil alleen een stabiele regering, of die nu Vlaams of Belgisch is. Veel animo moet je dan ook niet verwachten. Als de massa op straat komt, zal het veeleer zijn om een eind te eisen aan het ideologische steekspel - op welke manier dan ook.
|
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk hebt u dat democratisch recht. Maar het is nogal logisch dat een partij moet opkomen om er voor te stemmen. Ik vond het ook jammer dat ik niet op pakweg FLOP kon stemmen, maar als die partij niet opkomt, tjah...Uw mening slaat dus gewoon nergens op. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be