Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Antonie Kamerling dood (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144600)

discuz 7 oktober 2010 19:14

Antonie Kamerling dood

Citaat:

"In de namiddag van woensdag 6 oktober heeft Antonie besloten zijn leven te beeïndigen. In diverse interviews liet hij eerder al doorschemeren aan depressies te lijden.'' Antonie Kamerling laat vrouw (Isa Hoes) en twee kinderen na.
Heel triest, allemaal.

Maar journalisten van hier bij ons schrijven tegenwoordig altijd dat X, Y of Z 'UIT HET LEVEN IS GESTAPT'. Ben ik de enige die het van die uitdrukking op z'n heupen krijgt?

Je stapt uit het bad, uit de auto, uit de trein. Maar 'uit het leven'? Wat is er verdorie mis met de term 'zelfmoord plegen'?

Wanneer is men die uitdrukking eigenlijk massaal beginnen te gebruiken? Een bak Duvel (met cyanide natuurlijk) voor het goeie antwoord.

van Maerlant 7 oktober 2010 19:19

Vind dat al járen een afschuwelijke uitdrukking.

kiko 7 oktober 2010 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door discuz (Bericht 5020487)
Wat is er verdorie mis met de term 'zelfmoord plegen'?

Wat is er mis met "uit het leven stappen" ?

't Is gewoon een andere uitdrukking voor hetzelfde. Waar jij je allemaal druk over maakt.

Steve_M 7 oktober 2010 19:55

Citaat:

Heel triest, allemaal.

Maar journalisten van hier bij ons schrijven tegenwoordig altijd dat X, Y of Z 'UIT HET LEVEN IS GESTAPT'. Ben ik de enige die het van die uitdrukking op z'n heupen krijgt?

Je stapt uit het bad, uit de auto, uit de trein. Maar 'uit het leven'? Wat is er verdorie mis met de term 'zelfmoord plegen'?

Wanneer is men die uitdrukking eigenlijk massaal beginnen te gebruiken? Een bak Duvel (met cyanide natuurlijk) voor het goeie antwoord.

Je kunt misschien een lezersbrief sturen naar verschillende kranten en tijdschriften om over dit vreselijke onrecht je beklag te doen.

discuz 7 oktober 2010 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5020506)
Wat is er mis met "uit het leven stappen" ?

Net hetzelfde wat er mis is met 'flexibiliteit' (= onbetaalde overuren), 'biculturele kansenjongeren in aandachtswijken' (= Noordafrikaanse relschoppers uit de achterbuurt) en mijn favoriet uit een reisbrochure: 'familiaire sfeer' (= de kamelen komen op de veranda schijten).

Die laatste is volgens mij van Guy Mortier.

liberalist_NL 7 oktober 2010 20:20

Dat zijn nu eufemismen.

kiko 7 oktober 2010 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door discuz (Bericht 5020626)
Net hetzelfde wat er mis is met 'flexibiliteit' (= onbetaalde overuren), 'biculturele kansenjongeren in aandachtswijken' (= Noordafrikaanse relschoppers uit de achterbuurt) en mijn favoriet uit een reisbrochure: 'familiaire sfeer' (= de kamelen komen op de veranda schijten).

Je vergelijkt appelen en peren. Uit het leven stappen is net hetzelfde als zelfmoord plegen, einde verhaal, het klinkt gewoon een heel klein beetje minder cru.

Flexibiliteit is echter niet hetzelfde als onbetaalde overuren, flexibiliteit kan op honderden zaken slaan, onbetaalde overuren is er slechts één van, dus je vergelijking gaat niet op.

discuz 7 oktober 2010 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5020649)
Het klinkt gewoon een heel klein beetje minder cru.

De nagel op de kop. Maar voor welke tere zieltjes we zelfmoord moeten verbloemen mag Joost weten. Voor de andere potentiële 'uit-het-leven-stappers'? En dat 'minder cru maken' geldt paradoxaal genoeg alleen maar voor de realiteit. Als het om fictie gaat kan er niet genoeg bloed van het scherm spatten.

Citaat:

Flexibiliteit is echter niet hetzelfde als onbetaalde overuren, flexibiliteit kan op honderden zaken slaan, onbetaalde overuren is er slechts één van, dus je vergelijking gaat niet op.
Nee, daar heb je gelijk in. Laat ons zeggen: flexibiliteit = meer presteren voor hetzelfde geld. Breek me aub de bek niet open over eufemismen als 'employability', 'jobcrafting' en 'individualisering van de beloningswensen'.

Derk de Tweede 12 oktober 2010 18:47

Ondertussen hebben de Nederlandse (zelf)hulpinstellingen het druk. Bang voor kopiëergedrag van de zelfdoding.
Was dat met Yasmine ook niet het geval ?
Vandaag is Antonie begraven. Isa Hoes en zijn twee kinderen kunnen nu gaan rouwen.

porpo 12 oktober 2010 19:03

Citaat:

Wat is er verdorie mis met de term 'zelfmoord plegen'?

Er is geen antwoord op deze vraag als je niet eens weet wat jouw betekenis is, de betekenis van het leven en heelal. Geen betekenis = geen waarde, derhalve is de vraag ook betekenisloos en zonder geen enkel waarde.

Rogge 12 oktober 2010 19:19

Het is een kwestie van de omgang met zelfmoord. Tot niet zo bijzonder lang geleden werd zelfmoord expliciet verworpen: zelfmoordenaars gaan naar de hel. De gangbare idee vandaag, is dat mensen over hun eigen leven beschikken en dat je het moet respecteren als iemand besluit zichzelf van kant te maken.

Het is dus een taalkundige veruitwendiging van de sociale aanvaarding van zelfmoord.

Rogge 12 oktober 2010 19:40

Discuz, zal ik u mijn adres pm'en voor die bak Duvel? :-)

Cdude 12 oktober 2010 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 5029814)
Er is geen antwoord op deze vraag als je niet eens weet wat jouw betekenis is, de betekenis van het leven en heelal. Geen betekenis = geen waarde, derhalve is de vraag ook betekenisloos en zonder geen enkel waarde.

Goverdomme ....zelfs een zin lukt het je n iet iets zinnig te zeggen:roll:

de betekenis van het leven en heelal

de betekenis van mijn piemel en de citroen

discuz 12 oktober 2010 21:07

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogge (Bericht 5029880)
Discuz, zal ik u mijn adres pm'en voor die bak Duvel? :-)

Dude, zo makkelijk is die niet verdiend. Je antwoord is veel te algemeen. Kijk een hieronder: ik heb eens per jaar gegoogled. (Jaja, ik weet het - get a life!)

Wetenschappelijk is dit natuurlijk niet, maar het geeft toch een goed beeld. Pas vanaf 2007 stijgt het gebruik van uit het leven stappen serieus.

De vraag van één miljoen? Waarom in 2007? Is er één bepaalde zelfmoord die dit in gang heeft gezet?

den dinges 16 oktober 2010 08:15

Citaat:

Heel triest, allemaal.

" Hij maakte een einde aan zijn leven " vind ik wel een betere uitdrukking. En dan blijft het woord " moord " daaruit weg. Moord is namelijk als je iemand anders dood doet, iemand die geen zin heeft te sterven.

den dinges 16 oktober 2010 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door discuz (Bericht 5020626)

Ik zie wel wat je bedoelt : je wil een kat een kat noemen, en daar is niks mis mee. Maar dan moet je wel oppassen de juiste termen te gebruiken.

den dinges 16 oktober 2010 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5020649)
Je vergelijkt appelen en peren. Uit het leven stappen is net hetzelfde als zelfmoord plegen, einde verhaal, het klinkt gewoon een heel klein beetje minder cru.

Flexibiliteit : meer je kloten afdraaien voor minder geld, en minder rechten.

den dinges 16 oktober 2010 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 5029814)

Wat is dit nu weer voor een geraaskal ? Besef je dat dit NIETS betekent ? Woorden zonder kop of staart...:roll: Waar heb jij Nederlands leren spreken ?

den dinges 16 oktober 2010 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door discuz (Bericht 5030033)
Dude, zo makkelijk is die niet verdiend. Je antwoord is veel te algemeen. Kijk een hieronder: ik heb eens per jaar gegoogled. (Jaja, ik weet het - get a life!)

Wetenschappelijk is dit natuurlijk niet, maar het geeft toch een goed beeld. Pas vanaf 2007 stijgt het gebruik van uit het leven stappen serieus.

De vraag van één miljoen? Waarom in 2007? Is er één bepaalde zelfmoord die dit in gang heeft gezet?

Dit vind ik wel interressant . Zou het kunnen dat meer en meer mensen schrik krijgen van de toekomst ?
Ik heb ooit eens gelezen, in een studie over zelfmoord, dat in de zeer arme landen, waar hongersnood heerst, en de zwaksten sterven als vliegen, zelfmoord onbekend is. Enkel de sterksten overleven.
Welk soort mensen benemen zichzelf het leven in onze " welvaart-maatschappij " ? De zwaksten onder ons, die het leven niet aankunnen, de nerveuze druk word hen teveel en ze kappen er mee ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be