![]() |
Limiet aan regering van lopende zaken?
Zoals het er nu voorstaat, blijft de regering van lopende zaken nog even aan. Kennelijk staat daar geen limiet op. De onderhandelaars voor een nieuwe regering krijgen daardoor eindeloos veel tijd om alle knopen die moeten doorgehakt worden ongemoeid te laten, nieuwe methoden aan te wenden, andere partners te zoeken, zich te verliezen in heilloos gekibbel, enz. Ondertussen moet de bevolking het stellen met een regering waarvan de krachteloosheid niet alleen de staat verzwakt, maar hoogst waarschijnlijk ook verarmt en achteruit doet boeren. De prijs voor deze politieke vrijblijvendheid zal zoals gewoonlijk door u en ik worden betaald.
Daarom de volgende vraag: moet er een limiet gesteld worden aan de duur van een "regering van lopende zaken" om de onderhandelaars onder druk te zetten? Ik besef dat het antwoord op die vraag weinig neutraal zal zijn in de huidige context, maar ik reken toch op betere argumenten pro en contra dan diegene die momenteel het partijbelang dienen van deze of gene. |
Eigenlijk ben ik niet zeker op het antwoord van deze vraag, theoretisch zou ik stellen dat nieuwe verkiezingen het einde van een oude regering inhouden omdat deze zijn legitimiteit dan verliest doordat haar mandaat verstreken is.
Maar in praktijk kan een oude regering pas stoppen als er een nieuwe is om te vervangen, dus in de praktijk zou deze dus eindeloos kunnen doorgaan. Ik zie ook niet in wat er als alternatief is als men beslist om de oude regering stop te zetten als er geen nieuwe regering is. Ook al zal het de onderhandelaars onder druk zetten, denk ik niet dat het veel zal helpen. Ultimatums helpen ook niet (dit is wat open VLD deed vorige regeringsvorming), waarom zou dit dan wel helpen? |
Citaat:
|
En dan is er ook nog de vraag of dit wel practisch mogelijk is, kan een regering zomaar "verdwijnen" zonder er "iets anders" is om het te vervangen?
En moet dit "iets anders" dan niet democratisch gelegitimeerd zijn? |
Citaat:
Ik zie nog andere voordelen: door reeds overeengekomen beslissingen in beleidsdaden om te zetten, wordt vermeden dat deze terug op de onderhandelingstafel belanden en kan er vertrouwen onder de deelnemende partijen groeien ("garanties" worden dan geleverd door de praktijk). Bovendien laat deze formule minder ruimte om na meer dan drie maanden nog andere, in het licht van de verkiezingsuitslag minder evidente coalities te overwegen. |
Citaat:
Als de regeringsonderhandelingen te lang duren, dan hebben we geen regering meer, en doen de ambtenaren gewoon maar hun goesting? Of de koning duidt zelf een regering aan? Geen van beide lijkt me een verstandige beslissing. |
Citaat:
Nope: eeuwigdurende lopende zaken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Van mij mag die lopende zaken gewoon doorgaan. De rijken leven in hun anarchistische wereldje en de armen leven toch al in een dictatuur.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als het nieuwe parlement zijn werkzaamheden aanvat, dan is er eigenlijk geen probleem met die lopende zaken.
Het parlement moet wat actiever de zaken opvolgen, en via wetten en interpellaties de oude regering aansporen om te doen wat moet gedaan worden. Simpel is dat natuurlijk niet, omdat er geen afgesproken meerderheid is, waardoor er geen 'lijn' zit of dreigt te zitten in het beleid. Maar moeilijk gaat ook. Of anders: als ook dat niet gaat, dan is dat nog een argument bij om het (on)land maar gauw te splitsen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ook zijn de partijen al verantwoordelijk voor hun eigen aanmodderen, dat wordt genoeg duidelijk gemaakt door hun eigen langdurige falen om een regering te maken. Het ander klopt wel, de partijen zouden meer de consequenties voelen: maar hou er rekening mee dat ook een voorlopige regering ontslag kan indienen. Nog een belangrijke issue: men maakt geen regering met mensen die men echt niet vertrouwt, zelf geen voorlopige. Beleidsdaden zijn nooit permanent, die kunnen altijd worden afgebroken. En het is zelf niet zeker dat alle beleidsdaden juist worden uitgevoerd (stel dat een minister van de ene partij beleidsdaden moet uitvoeren die alleen ideologisch aanleunen bij een andere partij). |
Citaat:
Zou DAT niet lekker democratisch smaken? |
Citaat:
Het principe van de drie onafhankelijke machten: wetgevende, rechterlijke en uitvoerende heeft al heel wat watertjes doorzwommen, en heeft zijn waarde voldoende bewezen. Teveel macht geven aan technici (noodgedwongen zijn dat ambtenaren) lijkt aantrekkelijk maar riskeert je van de regen in de drop te brengen. Vergelijk: democratie is niet de beste staatsvorm, maar tenminste toch de minst slechte; idem voor die drie machten. Hier en daar zou je kunnen twijfelen over sommige puntjes of plaatsen: - onze gouverneurs zijn ambtenaren; onze burgemeesters zijn politiekers (net als onze schepenen) - in Nederland zijn de burgemeesters ambtenaren, de wethouders (schepenen) dan weer politiekers ... (natuurlijk moet de burgemeester er uitvoeren wat de gemeenteraad beslist .... bla bla ...) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be