Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   KUL/UA 83% Vlaams tv nieuws over de zuilpartijen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144784)

dominatrix 11 oktober 2010 21:41

KUL/UA 83% Vlaams tv nieuws over de zuilpartijen.

Zolang het nog KUL is hebben ze een leuk onderzoek gepubliceerd vandaag, zeker eens het lezen waard:

Julie De Smedt, Marc Hooghe & Stefaan Walgrave van het ENA-team besluiten (ik citeer):

Media-aandacht voor politici en partijen is een omstreden gegeven. Vaak
klagen politici dat ze te weinig aandacht krijgen, en hun politieke
tegenstanders te veel. Het Elektronisch Nieuwsarchief (ENA, een
samenwerkingsverband van de Universiteit Antwerpen en de Universiteit
Leuven) onderzocht hoe vaak Vlaamse politici en partijen aan bod kwamen op
het televisienieuws van Eén en vtm, in de periode 2003-2009. Opvallendste
conclusie: de drie traditionele partijen (VLD, CD&V en sp.a) krijgen het
leeuwenaandeel van de politieke media-aandacht op de TV-journaals; 83% vande spreektijd voor alle politici gaat naar politici van deze partijen. Meer
‘recente’ partijen als Groen!, Vlaams Belang, N-VA en LDD krijgen veel
minder aandacht gedurende deze periode. Guy Verhofstadt en Yves Leterme zijn de absolute winnaars als het aankomt op langste spreektijd: de federale
premier krijgt bijna automatisch veel media-aandacht

Bron: Nieuwsmonitor 2
Berichten van het Elektronisch Nieuwsarchief
Oktober 2010

(Voorlopig heb ik nr 2 alleen nog maar via mail verkregen en staat die bij mijn weten nog niet online?)

dominatrix 11 oktober 2010 21:49

Zal ter verduidelijking nog een citaat geven, P.4 van het oktobernummer en het gaat over de periode 2003-2009:

"Zonder de Eerste minister zijn de traditionele partijen nog steeds goed voor 71% van de vermeldingen van politici in het nieuws. Dit wil zeggen dat, gedurende de onderzoeksperiode, zeven Nederlandstalige politici op tien die in het nieuws komen afkomstig zijn van VLD, CD&V of sp.a. De overige aandacht wordt verdeeld onder Groen! (5%), Vlaams Belang (4%), N-VA (4%), Spirit & co (3%)en Lijst Dedecker (1%)."

captain jack 11 oktober 2010 22:01

Is dit nog relevant? Men zou toch gewoon kunnen stellen dat het overgrote deel van de media-aandacht naar de regeringspartners ging?

Tegenwoordig lees ik iedere morgen in de krant N-VA, N-VA, N-VA, ...

dominatrix 11 oktober 2010 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door captain jack (Bericht 5028052)
Is dit nog relevant? Men zou toch gewoon kunnen stellen dat het overgrote deel van de media-aandacht naar de regeringspartners ging?

Zoiets heeft altijd zijn waarde, al is het maar als achtergrondinfo of om mensen de ogen te openen hoe vaak ze worden 'bewerkt' door de zuilen en hoe gewoon we dat allemaal met zijn allen vinden. Ik zou willen dat ik de studie op het internet al kon vinden en de link meegeven.

Tegenwoordig, en dat is ook al bewezen is het al nva wat de klok slaat. In deze studie zie je duidelijk dat ze mediatiek niet bestonden tot ergens in 2006.

captain jack 11 oktober 2010 22:09

Gij spreekt over zuilpartijen die de aandacht opslorpen. Ik zie gewoon regeringspartijen die in de spotlights staan.

Indien men de studie nu zou uitvoeren zouden de resultaten misschien heel verschillend zijn. Op zich hoeft het dus niet te liggen aan het feit of een partij een zuilpartij is of niet.

gehuigert 11 oktober 2010 23:10

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101011_095

VRT-journaal niet 'linkser' dan Het Nieuws op vtm

* maandag 11 oktober 2010, 17u16
* Bron: belga
* Auteur: llo

* Aanraden 16
* Delen
* Bewaar
* Corrigeer
* Print

Het VRT-journaal en Het Nieuws op vtm verschillen nauwelijks als het gaat over de hoeveelheid media-aandacht die ze aan een bepaalde politieke partij schenken. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteiten van Antwerpen en Leuven. Dat weerlegt meteen de kritiek als zou het VRT-journaal vooral 'linkse' politici naar voor schuiven.

Televisiezenders krijgen vaak het verwijt dat ze hun aandacht niet 'eerlijk' verdelen over de verschillende partijen. Onderzoekers hebben nu voor de periode 2003-2009 in kaart gebracht hoeveel welke politicus en welke partij aan bod komt in de Vlaamse nieuwsuitzendingen. Ze deden dat aan de hand van het Elektronisch Nieuwsarchief (ENA), dat sinds 2003 alle Vlaamse nieuwsuitzendingen van 19 uur archiveert.

Uit de studie blijkt dat vooral de traditionele partijen, CD&V, SP.A en Open VLD, aan bod kwamen. Dat hoeft ook niet te verbazen, aangezien deze drie partijen tijdens de onderzochte periode (meestal) deel uitmaakten van een of meerdere regeringen. Het federale niveau krijgt nog steeds meer aandacht dan het Vlaamse niveau.

Hoe hoger de functie van een politicus, hoe meer spreektijd hij krijgt in de televisiejournaals. Zo is de premier goed voor 10 procent van de media-aandacht. Nog opvallend is dat er in de top 50 van politici met het meeste spreektijd slechts acht vrouwen terug te vinden zijn.

----------------

Eens zien tegen wanneer ze hier weer gaan afkomen over 'de rooje brt'

Johan Bollen 12 oktober 2010 00:16

Ik zou wel eens willen weten over hoeveel aandacht dit dat eigenlijk gaat, in tijd en in kwaliteit (soundbite van 5 seconden of debat van een uur). In Bolivia bv. kan ik elke morgen op verschillende radiozenders van verschillende strekkingen verschillende praatprogrammas volgen die heel de morgen duren dikwijls met parlementairen of ministers en dergelijke. Als ik in België kom mis ik deze betrokkenheid bij het politieke gebeuren. Het nieuws stelt niets voor en verder dan actueel of de zevende dag (beiden zeer gecontroleerd en van de overheid) lijkt er niet veel te zijn. Er is een gebrek aan informatie en apathie wordt gestimuleerd lijkt het wel, net het tegenovergestelde van Bolivia eigenlijk op dat gebied. Dit is mijn indruk.

jdsmedt 12 oktober 2010 08:40

Het volledige onderzoek is te lezen via volgende link:

http://www.nieuwsarchief.be/docs/Nieuwsmonitor_2.pdf

Groeten,

Julie De Smedt

gehuigert 12 oktober 2010 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jdsmedt (Bericht 5028412)

Groeten,

Julie De Smedt

Oh de auteur in kwestie die komt posten :) Leuk

Den Ardennees 12 oktober 2010 20:24

Het probleem is hoe dan ook het optreden van politici in amusementsprogramma's. We weten goed genoeg dat bepaalde politici, en zelfs partijen daar een zeer groot deel van hun succes op baseren, en dat is niet eerlijk tegenover zij die niet worden geïnviteerd in dat soort programma's, naast het feit dat politici ook helemaal niets te zoeken hebben in pakweg kookprogramma's

Den Ardennees 12 oktober 2010 20:26

Citaat:

Groeten,

Julie De Smedt

Fijn Julie, dat zullen we es bekijken.

Bob 12 oktober 2010 22:23

Citaat:

Voor ne regeringszender is dat relevant.

Pelgrim 13 oktober 2010 15:39

Dit is zo een van die studies die wetenschappelijk bewijzen wat iedereen intuïtief al weet, waardoor er nu ook argumenten op tafel liggen die niet meer genegeerd kunnen worden. Zo mogen er nog onderzoeken komen. De macht van de media is enorm en zou eens ferm doorgelicht moeten worden.

The Paulus Experience 13 oktober 2010 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 5028141)
.... Dat weerlegt meteen de kritiek als zou het VRT-journaal vooral 'linkse' politici naar voor schuiven.

...
Eens zien tegen wanneer ze hier weer gaan afkomen over 'de rooje brt'

De politici die ze interviewen, tot daar aan toe. De studie zegt wel niets over de partijkaart die de journalisten op zak hebben.
En 'den BRT' dat was van toen ik nog heel jong was. Het is nu VRT, alhoewel ze het beter PFFFRT genoemd hadden

Jazeker 13 oktober 2010 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix (Bericht 5028007)
Zolang het nog KUL is hebben ze een leuk onderzoek gepubliceerd vandaag, zeker eens het lezen waard:

Julie De Smedt, Marc Hooghe & Stefaan Walgrave van het ENA-team besluiten (ik citeer):

Media-aandacht voor politici en partijen is een omstreden gegeven. Vaak
klagen politici dat ze te weinig aandacht krijgen, en hun politieke
tegenstanders te veel. Het Elektronisch Nieuwsarchief (ENA, een
samenwerkingsverband van de Universiteit Antwerpen en de Universiteit
Leuven) onderzocht hoe vaak Vlaamse politici en partijen aan bod kwamen op
het televisienieuws van Eén en vtm, in de periode 2003-2009. Opvallendste
conclusie: de drie traditionele partijen (VLD, CD&V en sp.a) krijgen het
leeuwenaandeel van de politieke media-aandacht op de TV-journaals; 83% vande spreektijd voor alle politici gaat naar politici van deze partijen. Meer
‘recente’ partijen als Groen!, Vlaams Belang, N-VA en LDD krijgen veel
minder aandacht gedurende deze periode. Guy Verhofstadt en Yves Leterme zijn de absolute winnaars als het aankomt op langste spreektijd: de federale
premier krijgt bijna automatisch veel media-aandacht

Bron: Nieuwsmonitor 2
Berichten van het Elektronisch Nieuwsarchief
Oktober 2010

(Voorlopig heb ik nr 2 alleen nog maar via mail verkregen en staat die bij mijn weten nog niet online?)

Je zal vast gelijk hebben, maar aan LDD zou ik nu ook geen aandacht meer schenken. :lol:

Jazeker 13 oktober 2010 16:40

Citaat:

Misschien omdat zowat geen enkele franstalige politicus het kan laten om 10 x per dag publiekelijk zijn gal te spuien over die partij?

Jazeker 13 oktober 2010 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5030973)
Dit is zo een van die studies die wetenschappelijk bewijzen wat iedereen intuïtief al weet, waardoor er nu ook argumenten op tafel liggen die niet meer genegeerd kunnen worden. Zo mogen er nog onderzoeken komen. De macht van de media is enorm en zou eens ferm doorgelicht moeten worden.

2

captain jack 13 oktober 2010 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 5031095)
Misschien omdat zowat geen enkele franstalige politicus het kan laten om 10 x per dag publiekelijk zijn gal te spuien over die partij?

ja.

EddyBal 13 oktober 2010 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 5031095)

En de meeste "Vlaamse" journalisten...:roll:

dominatrix 14 oktober 2010 18:29

Citaat:

Groeten,

Julie De Smedt

Dank U! 8-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be