![]() |
moet Vlaanderen in Brussel met 1 gezamelijke partij opkomen?
Na wat ik deze week hoorde vanuit het Zuiden. Men denkt niet in de richting van het einde van België. Men denk dat Vlaanderen zich uit België zal trekken.
En zo blijft ( voor het zuiden) er Wallonië, Brussel en de faciliteiten gemeenten rond Brussel over die België blijven vormen. Dat is duidelijk troef 10 op tafel werpen en andere troef afhalen. In de denkpiste van het zuiden is Brussel Franstalig alsook de faciliteiten gemeenten. Ik zou dat niet meer durven stellen. Brussel is reeds lang niet meer Franstalig. Men spreekt er eerder noord afrikaanse en oost europese talen. Misschien een opportune voor de Vlaamse politiek om Brussel terug te winnen. Waarom niet opkomen met één Vlaamse partij in Brussel? Met één duidelijk voorstel? - het hoofdstedelijk gewest is mislukt. De schulden zijn enorm hoog. Vlaanderen heeft geen schulden meer. Vlaanderen kan Brussel helpen. Wallonië niet. Die hebben problemen om hun eigen schulden te betalen. Maak daar een programma met financiële hulp. - Brussel blijft tweetalig , aan de Franstaligheid wordt niet geraakt - Criminaliteit. Het Waalse beleid lost weinig criminaliteit op. Maak met de Vlaamse partijen een programma met doelgerichte nultolerantie naar drugs en meer blauw op straat. - Werkloosheid. In Vlaanderen is de werkloosheid laag. Zelfs onder het gemiddelde van Europa. In Brussel hoog en in Walloniê ook. Laat het beleid dat Vlaanderen voert ook Brussel helpen. Die van Walloniê helpt niet. Laat alle Vlaamse partijen eendrachtig het licht op het einde van de tunnel schijnen in Brussel. Stemmen op het “Vlaams beleid” in Brussel verkopen als de oplossing voor Brussel. Trek daarmee naar de Nieuwe Brusselaars |
VB en Groen! samen in één partij?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Om dingen door te kunnen vertellen moeten ze uberhaupt iets weten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Twee problemen:
(1) inhoudelijk: Zoals al werd aangegeven, is het onwaarschijnlijk dat Groen! en Vlaams Belang (laat staan PvdA en LDD) zich zouden scharen achter een gezamenlijk programma. Zouden de nationale bureaus dat trouwens wel leuk vinden? (2) niet-inhoudelijk: Welk belang hebben de bestaande politieke partijen om in Brussel op één lijst op te komen of zelfs één partij te gaan vormen? Ik denk/vrees dat de (meeste apparatsjiks van de) Nederlandstalige partijen op dit ogenblik tevreden zijn met een situatie waarin ze zelfs geen moeite moeten doen om (bij BHR-verkiezingen) buiten het Nederlandstalige getto stemmen te ronselen, aangezien ze toch sowieso 17 zetels toegewezen krijgen en een paar ministers mogen leveren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
in de logica van de Walen kunnen ze de vast gelegde taalgrens ( bij grond wet bepaald) verleggen met een simpel referendum. De walen zouden een referendum willen in de faciliteitengemeenten of ze tot "België ( Brussel en Wallonië)" willen behoren of bij Vlaanderen. Ik begrijp uw ???????????????. Maar de Walen hebben in La Libre Belgique, bij RTBF , uit monde van PS, CDH, FDF de mensen in Brussel en de randgemeenten zo bang gemaakt voor Vlaanderen. Dat ze dat nu willen oogsten. Nu Franstaligheid nog dominant is in Brussel. De taal is multi aan het worden. Vandaar mijn voorstel om met Vlaanderen in Brussel met één partij te komen. - ontkrachting van het negatieve over Vlaanderen. Charme offensief - duidelijk programma. - de middels hebben om te helpen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be