Raf |
14 oktober 2010 05:44 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
(Bericht 5031746)
Ik dacht "eerlijk duurt het langst" ook op dit forum en daardoor maakte ik geen pseudoniem aan. Maar nu besef ik steeds meer en meer dat "eerlijk is het riscantst" op dit forum. Ik ken Latijns Amerikanen te goed om niet lichtzinnig te doen over hun uitspraken wetend hoe de haatdragenden onder hen lichtzinnig over leven en dood kunnen heengaan.
Spijtig ook dat bedreigingen en beledigingen schijnbaar op hetzelfde niveau behandeld worden door de moderatie. Ik heb nog nooit op de rode driehoek geduwd voor een belediging, maar iemand dreigen zijn gezicht 'kapot' maken ('splijten' werd letterlijk gezegd) omwille van diens mening is toch niet hetzelfde als zeggen pak 'smeerlap' omwille van diezelfde meningsuiting. Het tweede is vrije meningsuiting en eventueel racisme, en kan je proberen naast je neer te leggen als zijnde een 'mening' en gewoon verder forummen, het eerste is van een heel andere aard. Nu moet ik al beginnen achterom kijken als ik op straat loop zoals toen ik in die regio woonde vanwaar die froummer afkomstig is die me bedreigd heeft. Die forumprijs is me te hoog.
Dus ik stel eerlijk de vraag. Stap ik het hier beter af, tenminste als Johan Bollen, alhoewel ik op dit moment niet weet of een pseudoniem me zou 'passen'? Is dit wat dit politiek forum hoort te zijn op dit moment: anonieme meningen?
|
Natuurlijk is dat niet wat een politiek forum hoort te zijn. Idealiter kan iedereen in volkomen rust en vrede zijn politieke en andere meningen wereldkundig maken, zonder daarvoor zelfs maar als "smeerlap" gelabeld te worden; laat staan het slachtoffer te worden van fysieke bedreigingen. Spijtig genoeg is dit forum geen ideale omgeving en blijkt het in de praktijk een vruchtbare bodem te zijn voor allerlei nutcases, die hier een uitlaatklep vinden voor de meest walgelijke ideeën en meningen. Vrijheid van meningsuiting mag dan al een goede zaak zijn, maar je zou je kunnen afvragen of iedereen wel met die vrijheid kan omgaan...
Het opheffen van de anonimiteit zou daar allicht voor een stuk een mouw aan kunnen passen, maar het zou m.i. toch geen goede zaak zijn. Het is immers niet ondenkbaar dat een of meer van mijn bazen ook lid zijn van dit forum en dat het er met een of meer van hen al bovenarms heeft opgezeten. Het spreek voor zich dat dit forum er heel anders zou uitzien als iedereen hier onder zijn echte naam was ingeschreven...
Hoedanook, als je je werkelijk bedreigd voelt door dat creatuur, lijkt me het aanmaken van een alter ego voor Johan Bollen een voor de hand liggende keuze. Zelfs als de moderatie niet zo laks was als ze nu is, zou een verbanning van je belager de feitelijke fysieke bedreiging immers niet ongedaan maken. Een andere optie zou zijn om te stoppen met posten op dit forum, maar dat zou ik een spijtige zaak vinden. De forummers wiens berichten het lezen waard zijn, zijn sowieso al èrg dun gezaaid. Dit forum kan zich niet veroorloven om er nòg eentje te verliezen.
|