Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De alternatieve forumoscars deel IV (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14486)

The Paulus Experience 23 mei 2004 23:08

we maken er azijnpisser van.

Ik wacht met nomineren tot de eerste azijnpisser komt aandraven met de tekst "dit is geen goed idee"

Raf 24 mei 2004 05:45

Hoeveel mag ik er nomineren?

Herman Desmedt ©HD 24 mei 2004 09:24

Definieer azijnpisser.

The Paulus Experience 24 mei 2004 09:30

Citaat:

6:45 am
8O

zoveel ge wilt

The Paulus Experience 24 mei 2004 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Definieer azijnpisser.

Citaat:

Azijnpisser lijkt zijn leven te zijn begonnen als azijnzeiker. In die vorm is het te vinden in een studie van J.J.M. van Dam die nodig eens herdrukt moet worden, namelijk 'Jantje Kaas en zijn jongens. Bijdrage tot de kennis van de Nederlandsch-Indische soldatentaal in de 19de eeuw' (in 1942 gepubliceerd in het Tijdschrift voor Indische Taal-, Land- en Volkenkunde). Onze jongens in Nederlands-Indië noemden een 'zure vent' volgens Van Dam een azijnzijker. Verder lijkt het er sterk op dat zowel azijnzeiker als azijnpisser via Vlaanderen tot ons gekomen is, want azijnzeiker blijkt in 1906 te vinden in een standaardwerk over het Antwerpse dialect, en azijnpisser is aan het begin van de 20ste eeuw opgetekend in Gent. Verder duikt azijnzeeker al in 1900 op als spotnaam voor de inwoners van Temse in Oost-Vlaanderen. Mogelijk is azijnpisser bij Maastricht de grens over geslopen, want daar is het midden 20ste eeuw gesignaleerd door J. Endepols.

Zeker is dat azijnpisser en -zeiker er in de woordenboeken heel wat broers en zusters bij hebben gekregen. In de afdeling pissers vermeldt Van Dale nog de gifpisser (ook pas sinds 1984), de petroliepisser (met als definitie 'narrig figuur'), de punaisepisser ('muggenzifter, mierenneuker') en de terpentijnpisser ('zuurpruim'). De zeik-familie is inmiddels uitgebreid met de klepzeiker, de punaisezeiker, de terpentijnzeiker en de zevenzeiker. Elders vond ik nog de zemel(en)zeiker, de ajuinpisser, de Chanelpisser (ik stel me daar een pinnige kakmadam bij voor), de oliepisser, de wortelsappisser (voor de vegetarische zuurpruim) en de wijwaterpisser. Vooral die laatste, die wordt gebruikt voor 'iemand die overdreven vroom is', vind ik prachtig. Hij heeft de afgelopen tien jaar slechts twee keer in een dagblad gestaan en ik vond hem slechts eenmaal op internet, maar hij verdient wat mij betreft wijdere bekendheid. Wellicht kan de Lazrakgroep hier in de toekomst nog een steentje aan bijdragen.
http://www.nrc.nl/woordhoek/artikel/...306357857.html

Herman Desmedt ©HD 24 mei 2004 13:03

Ha bedankt !
Ik vind het wel genant van een aantal politici van de forumsessie te nomineren. Dus ga ik mij maar onthouden.

The Paulus Experience 24 mei 2004 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Dus ga ik mij maar onthouden.

vooral NIET doen :P

Herman Desmedt ©HD 24 mei 2004 13:19

Allé eentje dan, omdat het de deelverzameling betreft tussen de sessie-kandidaten en de BUB-ers. U raad al wie ?

The Paulus Experience 24 mei 2004 13:34

als ik jullie kandidaten moet raden zal het mijn kandidaat worden die wint.

dejohan 24 mei 2004 14:18

Darwin

Griffin 24 mei 2004 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Darwin

Idd, Darwin
En Jan Vandenberghe ;)

Spelev 24 mei 2004 16:21

STOP HET!

Spetsnaz 24 mei 2004 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spelev
STOP HET!

wilt gij hem winnen?

Spelev 24 mei 2004 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Citaat:

STOP HET!

wilt gij hem winnen?

Tis te zien, over wa gaat het?

Spetsnaz 24 mei 2004 16:24

Citaat:

Citaat:

wilt gij hem winnen?

over azijnpisser

Spelev 24 mei 2004 16:27

Citaat:

Citaat:

over azijnpisser

ok waarom ook niet.

Gratis bussen als ik win!

dejohan 24 mei 2004 17:04

Citaat:

Citaat:

over azijnpisser

ok waarom ook niet.

Gratis bussen als ik win!

Gratis lege bussen haarlak zeker.

The Paulus Experience 25 mei 2004 11:08

ik nomineer Knuppel :P

Herman Desmedt ©HD 25 mei 2004 11:12

Eigenlijk had ik hier ook nog graag iemand bijgezet, maar bij nader inzien verdient hij zelfs die aandacht niet.
Zie elders in K&K.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be