![]() |
België en Vlaanderen : twee duopolisten
De konkurrentie tussen België en Vlaanderen om de gunst van de belastingsbetaler is eigenlijk een duopolie. Andere spelers zoals de provincies en gemeenten worden nauwelijks geduld. België en Vlaanderen halen de kassa's van de provincies en gemeenten leeg om hun eigen putten te dempen, en nemen dus bij de provincies en gemeenten de middelen weg om een eigen dienstverlening aan de belastingbetaler aan te bieden. Of ze willen potentiële konkurrenten zoals de provincies gewoon overnemen door ze af te schaffen.
Je kan het wat vergelijken met het duopolie van het "Belgische" Belgacom en het "Vlaamse" Telenet. Ze verdelen de markt onder elkaar en maken het voor nieuwkomers technisch onmogelijk om mee te doen met hun strikte downloadlimieten en hun bedrijfsgebonden decoders. Zelfs Telenet -dat indertijd werd opgericht om het monopolie van Belgacom te breken- weigert nieuwe spelers de mogelijkheden die ze indertijd voor haarzelf opeiste. De duopolisten doen elkaar wel een beetje de duvel aan, snoepen elkaar wat klanten af, maar vinden elkaar stilzwijgend in hun gemeenschappelijk belang om potentieel sterke konkurrenten vooral klein te houden. De kleintjes krijgen de kruimels die van tafel vallen. Of ze worden opgekocht, zoals Belgacom onlangs deed met Scarlet. Daardoor betalen we teveel voor ons mobieltje en onze internetaansluiting. Doorbreek het duopolie van België en Vlaanderen! Laat ze konkurreren met de provincies en de gemeenten om de gunst van de belastingsbetalers. Dan zouden sommige publieke diensten wel eens goedkoper kunnen worden. De limieten van het Belgische internet http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=2C2K2G33 Calimero heeft soms gelijk http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=U328APVT Strijd tegen almachtige operatoren http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=VF2CPD5S |
:roll:
|
De provincies zijn compleet verouderd en inefficient. De helft van hun budget besteden ze aan hun eigen werking. Er zijn dan ook honderden deputés die over niet veel meer praten dan de aanleg van een weg. Meestal gaat het dan over een en dezelfde weg, decennia aan een stuk, want het duurt uiteraard minstens dertig jaar om zoiets aangelegd te krijgen.
Provincies zijn niets meer dan vergaarbakken voor honderden derderangs politici die geen klop doen en daar een dikke pree voor opstrijken. Afschaffen die handel. |
De rest heeft zowat al het zinnigs in uw post weerlegt, of alleszins erop gereageerd.
Ik vraag me voornamelijk af waarom U consequent elk woord waar een C inkomt met een K schrijft. Dit is lelijk taalgebruik en bovendien incorrect. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En met de provincies meer macht heb je een oligopolie... Ik heb steeds minder zin om inhoudelijk op uw berichten in te gaan aangezien er niets constructief in staat.
|
Citaat:
De Nederlandse Taalunie heeft in Voorzetten 44 niet één maar wel twee deeltjes doen verschijnen. Deel I geeft een spelling weer zoals die op zuiver taalkundige gronden beschreven is en voor die beregeling tekenden bij de officiële uitgave volgende taalkundigen verantwoordelijk: de professoren G. Geerts, A. Neijt-Kappen, G. de Schutter, P.G.J. van Sterkenburg, J. Taeldeman, S. de Vriendt, de doctores in de Germaanse filologie G.J.M. Verhoeven en J.J. Zuidema, en drs. P.C. uit den Bogaart. Dat zijn stuk voor stuk zwaargewichten op taalgebied en hoe dan ook mensen die beroepsmatig hun hele leven met onze taal bezig zijn, haar van binnenuit kennen en verdomd goed weten waarover ze praten. Hun beregeling is bij ieder stapje diepgaand verantwoord en door publieksonderzoek ondersteund en vooral: ze is loepzuiver Nederlands. Om deze reden spreken we van de taalkundige versie van de beregeling. Deel II geeft een spelling weer zoals die op politieke gronden beschreven is en voor die beregeling tekende bij de officiële uitgave H. d’Ancona verantwoordelijk mede namens haar kollega-kultuurminister H. Weckx en de onderwijsministers L. van den Bossche en J. Ritzen. Zij hebben op taalkundig gebied geen enkel soortelijk gewicht (met een knipoogje naar Frans Verleyen zaliger) en ze kunnen geen taalkundige geloofsbrieven voorleggen. Om deze reden spreken we van de politieke versie van de beregeling. Erger nog, hun inzet voor onze taal is een potje dat beter gedekt blijft want er zit een onfris luchtje aan: bij de schandaaldossiers in de Europese Gemeenschap (met name de etikettering en het Merkenburo) zijn ze alle vier doodleuk vergeten dat onze taal óók bestaat en haar rechten heeft, ééntje heeft het zelfs bestaan het Nederlands door het Engels te willen vervangen in het hoger onderwijs. Dat zootje ongeregeld zou het recht hebben ons eens gauw te gaan vertellen hoe we moeten spellen? Waar zijn we mee bezig? Waar gaan we naartoe? |
Citaat:
letter C met S-uitspraak ipv originele K-uitspraak: provincia (prowinkia) -> provincie (provinsie) Caesar (kaisar) -> Caesar (Seesar) K-uitspraak blijft behouden: communis (kommoe...) -> communautair (kommu...) Cato (kato) -> Cato (kaato) In een aantal gevallen schrijven we toch onze k in plaats van de c: catholicus (katholicoes) -> katholiek october -> oktober [maar december en niet dekember] Echt helemaal logisch zit het dus toch niet ineen. |
Citaat:
|
Citaat:
Een vergelijkbaar verhaal kan je trouwens doen over het Latijnse QU en onze KW. We schrijven bijvoorbeeld kwantiteit (quantitas), kwaliteit (qualitas), maar 'consequent' en niet consekwent of konsekwent. Aan het woordbegin lijken we KW te gebruiken, en middenin een woord QU, denk ik. |
Q is anders een mooie letter, en wat doen we anders op het Scrabble bord ermee?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be