![]() |
Kerkbelasting
Als ik het goed voorheb, dan is in Duitsland het systeem van kerkbelasting in voege.
Je duidt (verplicht) aan op je jaarlijks belastingsformulier aan welke erkende organisatie je dat gedeelte van je belasting wilt schenken. In ruil daarvoor is die organisatie verplicht om, mocht je overlijden in dat jaar, je uitvaart kosteloos te begeleiden. (ik veronderstel dat dit niet alle kosten zou dekken, daarom schrijf ik: begeleiden ...). Ben je voorstander hiervan ? Ik was tot ongeveer deze ochtend tegenstander. Want het opent de deur naar nog zo dan die lolletjes: hoeveel moet naar de belastingsdienst zelf gaan, naar het leger, naar de politie, naar het voetbal, naar de muziekscholen .... Eigenlijk zou ik het beter vinden dat de godsdiensten volledig hun eigen boontjes zouden doppen, zonder enige tussenkomst of samenwerking met de staat. Dat zal wellicht pas mogelijk zijn binnen een jaar of 25 ?? |
De Katholieke Kerk zal er niet onder lijden, maar de Orthodoxe Kerk en de Islam wel.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarbij: zijn de huidige klerikalen eigenlijk de 'erfgenamen' van die gasten van destijds ?? Zit daar niet flink wat speling op ? Dat ze centen krijgen in het raam van hun 'sociaal werk', okee, ik begrijp het zonder het goed te keuren; ik vergelijk ze met straathoekwerkers, maar dan voor oudjes. Volledig nutteloos, maar kom, ze doen af en toe de mensen eens lachen ... |
Citaat:
(post skrotum: je antwoord doet veronderstellen dat je weet hoeveel het er zijn dat ik denk die voor de kaloten gaan stemmen. Hoeveel denk je dat ik schat ? En hoeveel meer zullen het er dan werkelijk zijn ?) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Neen hier! Ik zou geen enkele reden kunnen vinden waarom.
|
Citaat:
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/We...n-athesten.htm Gelovigen hebben een beter seksleven: http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Rel...eksleven.dhtml Gelovigen "leven langer" http://web.orange.co.uk/article/quir...od_live_longer Maar het zal allemaal wel nutteloos wezen, sociale interactie, dat is toch volkomen nutteloos, niet? |
Citaat:
Ook niet die gebouwen in alle soorten of vormen. Je zou over onze kerken nog kunnen spreken als cultureel erfgoed. Verstandige "smeerlappen" hebben de godsdienst misbruikt voor eigen voordeel of andere belangen. En jammer genoeg bestaat dit nog. Daar wil ik geen geld aan besteden. Mensen met een andere mening? Mij niet gelaten als ze hun halve loon doneren. Iedereen doen betalen zoals het nu is? Kan niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Je zou over onze voetbalvelden in elke dorpskern nog kunnen spreken als cultureel erfgoed. Verstandige speerlappen hebben voetbal misbruikt voor eigen voordeel of andere belangen, en jammer genoeg bestaat dit nu nog (zaak Ye). Daar wil ik geen geld aan besteden. Mensen met een andere mening? Mij niet gelaten dat zij 90% van hun loon willen doneren aan die lonen, trainers, kinesisten, stadia, en andere prularia. Iedereen doen betalen zoals het nu is? Kan niet. Weg belastingen, vanaf nu moet iedereen maar betalen voor zijn eigen hobby's. |
Citaat:
|
Citaat:
En zal nooit een hobby zijn voor gelovigen. |
Zelfs verstandige mensen hebben 'brood en spelen' nodig.
Maar of ze zich daarvoor moeten laten oplichten door verhalenvertellers die beweren dat je met bidden voor dit of dat de wereld kan beteren, of dat ziektes een soort van rechtvaardigheid zijn ... dat is voor mij toch van een iets andere orde. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be