Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Nederland wenst afschaffing dubbele nationaliteit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=14494)

circe 24 mei 2004 06:42

Afschaffen dubbel paspoort: 'Politiek is gek geworden'

Van onze verslaggevers

Allochtonen die in Nederland zijn geboren, mogen van minister Verdonk (Integratie) geen dubbel paspoort meer hebben. Ze kunnen volgens haar alleen succesvol integreren, als ze slechts de Nederlandse nationaliteit hebben.

Maar Verdonk bereikt met dit beleid het tegenovergestelde van wat zij beoogt, stelt Eric Heijs, auteur van het boek Van Vreemdeling tot Nederlander. ,,De dubbele nationaliteit is juist een groot goed. Als je onderdeel wordt van een andere familie, stoot je je eigen familie toch ook niet af?''

Hij wijst erop dat het tussen 1992 en 1997 regel was dat migranten hun oorspronkelijke nationaliteit behielden, ter bevordering van de integratie. Volgens Heijs zullen bijvoorbeeld Marokkanen geen Nederlander worden als het bezit van twee paspoorten onmogelijk wordt. Zij kunnen volgens de Marokkaanse wet helemaal geen afstand doen van hun nationaliteit. Verdonk wil dat probleem oplossen door overleg met Marokko.

Voorzitter Saïd Bouddouft van het Samenwerkingsverband van Marokkanen en Tunesiërs vreest van het paspoortbesluit het ergste. ,,Het is irritant dat nationaliteit steeds aan integratie wordt gekoppeld. Dat roept alleen maar negatieve gevoelens op bij mensen die heel loyaal zijn aan Nederland. De meeste mensen die de Nederlandse nationaliteit aanvragen zijn juist geïntegreerd.''

De liefde voor het ene land gaat niet ten koste van de liefde voor het andere, stelt ook Harm van Zuthem van het Inspraakorgaan Turken in Nederland. ,,Stel dat Turken moeten kiezen. Dan zullen zij geen Nederlander meer worden. Nu heeft het overgrote deel van de Turkse gemeenschap de Nederlandse nationaliteit. Het gevaar is dat straks de naturalisaties stoppen.''

Directeur Abdou Menebi van de organisatie Emcemo voor migratie en ontwikkeling van Marokkaanse migranten, vraagt zich af 'of de politiek gek is geworden'. ,,Als je migranten dwingt een keus te maken, schep je problemen. Daarmee zeg je tegen migranten dat zij alles moeten doen wat Nederlanders willen, omdat ze anders niet gelijkwaardig zijn. Zo krijg je fundamentalisten.''

LPF-Kamerlid Hilbrand Nawijn is juist blij met de plannen van het kabinet. ,,Er moet een eind komen aan het hinken op twee gedachten. Een migrant moet kiezen: of hij is Nederlander en laat zijn andere nationaliteit los. Of hij is geen Nederlander, maar dan mag hij ook niet profiteren van de voordelen van het Nederlanderschap.''
Ook de CDA-fractie staat achter het kabinet. ,,Als migranten hun toekomst in Nederland zien, moeten ze ook ondubbelzinnig kiezen voor het Nederlanderschap. Als ze dat niet doen, omdat ze hun eigen identiteit willen houden, dan willen ze blijkbaar die slag niet maken'', zegt Kamerlid Mirjam Sterk.

Coalitiegenoot D66 zit niet te wachten op afschaffing van het dubbele paspoort. Fractieleider Dittrich noemt het 'symboolpolitiek'.

Bron: het Algemeen Dagblad 24/05/04

de Vexille 24 mei 2004 09:16

Inderdaad, het leven bestaat voor een groot stuk uit "keuzes maken". Ik vraag me overigens af om welke reden een allochtoon die nooit één voet heeft gezet in het land van herkomst van zijn ouders of grootouders, met alle macht een dubbele nationaliteit zou wensen. Het is dat soort van "hinkelspelletjes" (en nationaliteit is niet het enige) dat één van de belangrijkste redenen is voor gebrekkige integratie. Afschaffen die handel dus...

Ik zou dan zelf nog een stapje verder gaan. Zorg dat de nationaliteitsverwerving zeer laagdrempelig blijft, maar begin allochtonen systematisch voor keuzes te stellen door bepaalde sociale uitkeringen te koppelen aan de nationaliteit.

Uiteindelijk kan men dan ook beginnen spelen met het tijdelijk karakter van werkvergunningen en verblijfsvergunningen voor niet-Europeanen. Op die manier wordt de keuze heel duidelijk en heeft één en ander ook niks te maken met rascisme of discriminatie. Immers, zo'n regeling zit reeds ingebed in de bestaande wetgeving (tenzij "progressief links" die wetgeving dan weer crimineel zou noemen).

Maar ja... dit soort van thema's mag je vandaag niet meer aansnijden wegens "niet politiek correct" of behorende tot de taboes eigen aan het glorieuze cordon sanitaire. En we zien hoe ver we daarmee al gesprongen zijn.

circe 24 mei 2004 13:37

Het zal inderdaad noodzakelijk worden om die dubbele nationaliteiten af te schaffen. Anders blijft het dweilen met de kraan open.

Waarom zouden ooit geëmigreerde marokkanen hier anders na vier generaties nog lustig marokkaans blijven spreken thuis? Met alle gevolgen vandien voor hun kinderen. Om "de band" met het moederland niet te verliezen?

circe 25 mei 2004 16:44

Er is hier ontzetten weinig respons op dit voorstel van de nederlandse regering.

Maar kijk eens even hoe "enthousiast" de nederlandse marokkaantjes daarop reageren? Het lijkt net alsof hun rechterhand en linkervoet wordt afgekapt.

Wie zei daar dat het "nationaliteits-papiertje" op zich niks voorstelde? Wie zei dat "die mensen" hier toch evenveel rechten (sic) moesten hebben ?

Lees maar even mee en hoor wat ze ervan denken:

http://www.maroc.nl/forums/showthrea...threadid=97941

Stratcat 25 mei 2004 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Inderdaad, het leven bestaat voor een groot stuk uit "keuzes maken". Ik vraag me overigens af om welke reden een allochtoon die nooit één voet heeft gezet in het land van herkomst van zijn ouders of grootouders, met alle macht een dubbele nationaliteit zou wensen.

Ik ben het niet zeker, maar ik vermoed dat het o.a. te maken heeft met de toepassing van de regels inzake personen-en familierecht uit het land van herkomst.

Citaat:

Het is dat soort van "hinkelspelletjes" (en nationaliteit is niet het enige) dat één van de belangrijkste redenen is voor gebrekkige integratie. Afschaffen die handel dus...

Ik zou dan zelf nog een stapje verder gaan. Zorg dat de nationaliteitsverwerving zeer laagdrempelig blijft, maar begin allochtonen systematisch voor keuzes te stellen door bepaalde sociale uitkeringen te koppelen aan de nationaliteit.
Uiteindelijk kan men dan ook beginnen spelen met het tijdelijk karakter van werkvergunningen en verblijfsvergunningen voor niet-Europeanen. Op die manier wordt de keuze heel duidelijk en heeft één en ander ook niks te maken met rascisme of discriminatie. Immers, zo'n regeling zit reeds ingebed in de bestaande wetgeving (tenzij "progressief links" die wetgeving dan weer crimineel zou noemen).

Maar ja... dit soort van thema's mag je vandaag niet meer aansnijden wegens "niet politiek correct" of behorende tot de taboes eigen aan het glorieuze cordon sanitaire. En we zien hoe ver we daarmee al gesprongen zijn.

Min of meer mijn opvatting.

Stratcat 25 mei 2004 17:03

Citaat:

Directeur Abdou Menebi van de organisatie Emcemo voor migratie en ontwikkeling van Marokkaanse migranten, vraagt zich af 'of de politiek gek is geworden'. ,,Als je migranten dwingt een keus te maken, schep je problemen. Daarmee zeg je tegen migranten dat zij alles moeten doen wat Nederlanders willen, omdat ze anders niet gelijkwaardig zijn. Zo krijg je fundamentalisten.''

Kortom, afschaffing dubbele nationaliteit leidt tot fundamentalisme?

Over gek gesproken...

de Vexille 25 mei 2004 17:03

@Anarchistische Bankier:

Ik ben ook geen expert, en je kan gelijk hebben wat dat personen- en familierecht betreft... Maar hoe rijm je een dubbele nationaliteit met het feit dat velen, zeer velen nog nooit één voet in het zogenaamde "vaderland" hebben gezet. "land van herkomst"? In veel gevallen is van die "herkomst" zelfs geen sprake. Hun herkomst is Vlaanderen en dat zou ook hun nationaliteit by default moeten zijn, tenzij ze daar bij hun meerderjarigheid anders over beslissen door bvb. naar het land van herkomst van (groot-)vader terug te keren.

Overigens, deze hele materie zal zowiezo geregeld moeten worden in internationale verdragen, dus aan die materie van personen- en familierecht kan zeker een mouw gepast worden, indien dit echt noodzakelijk zou zijn.

Stratcat 25 mei 2004 17:26

Citaat:

@Anarchistische Bankier:

Ik ben ook geen expert, en je kan gelijk hebben wat dat personen- en familierecht betreft... Maar hoe rijm je een dubbele nationaliteit met het feit dat velen, zeer velen nog nooit één voet in het zogenaamde "vaderland" hebben gezet. "land van herkomst"? In veel gevallen is van die "herkomst" zelfs geen sprake. Hun herkomst is Vlaanderen en dat zou ook hun nationaliteit by default moeten zijn, tenzij ze daar bij hun meerderjarigheid anders over beslissen door bvb. naar het land van herkomst van (groot-)vader terug te keren.

Overigens, deze hele materie zal zowiezo geregeld moeten worden in internationale verdragen, dus aan die materie van personen- en familierecht kan zeker een mouw gepast worden, indien dit echt noodzakelijk zou zijn.

Laat ik eens een redenering opbouwen voor de situatie van Marokkanen
1. personen- en familierecht (incl. erfrecht) in Marokko is geïnspireerd door sharia
2. sharia=islam, maw dit is deels een religieuze kwestie
3. als moslim afstand doen van de door de sharia geïnspireerde regels ligt niet voor de hand
4. dankzij het behoud van de Marokkaanse nationaliteit kan men op basis van de (internationale en nationale) IPR-regels terug vallen op het Marokkaanse personen- en familierecht

Zo rijm ik dus een dubbele nationaliteit met het feit dat velen, zeer velen nog nooit één voet in het zogenaamde "vaderland" hebben gezet in het "land van herkomst"? .
Voeg daarbij het fenomeen van familiehereniging en dan krijg je multicultuur ipv samenleving (OK, dit is nogal kort door de bocht, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.)

Is er een IPR-expert op het forum om mijn redenering te bevestigen of in de grond boren wat punt 4 betreft? Ondertussen ga ik nog wat googlen, eens kijken of ik hier niet meer over kan vinden. (Als student vond ik IPR overigens één van de leukste vakken, maar dat is al een hele tijd geleden.)
Zijn er anderen die punten 1-3 kunnen weerleggen of de samenhang van de redenering?

circe 25 mei 2004 17:54

Voor zover ik al gehoord heb klopt jouw redenering als een bus.

Zie ook de commentaren op het maroc.nl forum.

Een Nederlander met een stulpje in Marokko moet daar flink op betalen, een "marokkaan" niet natuurlijk.

Zo kan je ook als "marokkaan" riant gaan leven in marokko van een (nederlandse) uitkering wegens werkongeschiktheid. Ik geloof dat ze daar eens een actietje tegen hebben ondernomen, en toen was de commentaar: nu "verplichten" ze ons om in Nederland te gaan wonen! Nee, ze wilden de uitkeringen aanpassen aan de levensstandaard van het land waar ze dan uiteindelijk in gingen werkonbekwaam wonen.

Citaat:

Ja zuster Rabi'ah, dat bedoel ik dus......het is ONMOGELIJK om een bevolkingsgroep te dwingen om zich te assimileren.......
Het identiteitsbesef zal altijd vroeg of laat naar boven drijven.......
Alhadulilah dat noch de Indo's, Molukkers noch de Surinamers hun identiteit hebben prijsgegeven ONDANKS de assimilatiepogingen van de Nederlandse overheden bewijst eens te meer dat het een heilloze weg is.........
Maar onze aller Verdonkje en consorten moet weer es hun superioriteit laten zien zonder rekening te houden met de verschillende minderheden...
Dat noem ik dus echt paternalistisch of in dit geval maternalistisch......
Kortom SUPERIORITEITSWAAN ten top.......
Deze domme lui hebben niets geleerd uit het integratiedebat....
...
Citaat:

Het punt Amadeus is om gedwongen te worden je nationaliteit in te leveren........Je keuzevrijheid om iets zelf te beslissen wordt je ontnomen.......Je wordt niét beschouwd als gelijkwaardige burger....met een eigen mening en eigen zelfstandigheid......
Integratie is iets anders dan assimilatie.......Assimilatie is gedoemd tot mislukken......dat zie je overal in de wereld........
De derde generatie wordt gedwongen om hun identiteit los te laten......
hun keuzevrijheid wordt ze ontnomen en ze worden daarmee in een positie geplaatst dat ze géén keuze hebben.....
Uit eigen ervaring weet ik dat dit tot razernij en misplaatste assimilatie in een onwelvallige samenleving zal leiden.......
Het is een bron van ergenis en het miskennen van de eigenheid van een hele bevolkingsgroep..........En vroeg of laat wreekt dit zich..........
Citaat:

Mijn zoon is derde generatie, hij vindt het niet leuk om als Nederlands bestempeld te worden.Dit klinkt misschien negatiever dan het is,maar hij is gewoon trots op zijn Marokkaans zijn.
Dit i iets wat hij zelf heeft opgepikt en niet iets wat hem meegegeven is in de opvoeding die ik hem geef.

Ik ga hem niet dwingen om zich anders te voelen.

dorus 25 mei 2004 19:04

Sinds de regering de Belgische nationaliteit heeft uitgedeeld als een verkiezingspamflet, op elke straathoek, aan iedere passant, heeft het begrip 'nationaliteit' alle inhoud verloren.
Het is een pure abstractie, die zich vertaalt in een paspoort om de mobiliteit te verzekeren.

Het is spijtig, maar het is zo.

Moby 26 mei 2004 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Citaat:

Inderdaad, het leven bestaat voor een groot stuk uit "keuzes maken". Ik vraag me overigens af om welke reden een allochtoon die nooit één voet heeft gezet in het land van herkomst van zijn ouders of grootouders, met alle macht een dubbele nationaliteit zou wensen.

Ik ben het niet zeker, maar ik vermoed dat het o.a. te maken heeft met de toepassing van de regels inzake personen-en familierecht uit het land van herkomst....

Er wordt tegenwoordig zoveel verteld en overdreven, maar die dubbele nationaliteit heeft gewoon te maken met een gebrek aan informatie.
De meeste Marokkanen hebben zowel een Belgische als een Marokkaanse nationaliteit en niet omdat ze niet willen integreren, maar wel omdat ze niet weten wat het dan betekent.
- Moet men dan vóór elke reis bepaalde zaken doen?
- Zijn er extra kosten aan verbonden en is dat jaarlijks?
- Zal de douane van Marokko anders reageren op een andere nationaliteit (administratief)? Omdat het in de douanes van Marokko heel chaotisch verloopt zijn er vaak problemen met het juiste loket vinden en het zou niet de eerste keer zijn dat iemand moet doorrijden terwijl één van de zonen nog bezig is met het (laten) invullen en laten stempelen van de paspoorten...
- Er gaan soms geruchten op dat het moeilijk is om het Marokko binnen te komen als Marokkaan met uitsluitend een Belgische nationaliteit. Misschien had eentje daar problemen mee gehad en...

Men heeft dus duidelijkheid nodig.

Dat was trouwens ook zo met de Belgische identiteitskaart. Niemand wist wat dat betekende. We wisten ook wel dat we nooit als volledige Belgen aangezien zullen worden, maar we hebben er wel evenveel recht op als een autochtoon. Velen zijn hier geboren of weten evenveel van hun moederland als een autochtoon van zijn jaarlijkse vakantie in Spanje.
Nu durven méér en méér gezinnen een Belgische identiteitskaart aan te vragen omdat ze méér informatie hebben en ervaringen van andere gezinnen.

Godefroy de Bouillon 26 mei 2004 21:30

Het is logisch om maar een nationaliteit te hebben. Twee nationaliteiten, en je kan stemmen in België en in je eigen land. Dat is niet eerlijk.

Rechtsliberaal 26 mei 2004 21:44

Ik ben alleen voor de afschaffing van de dubbele nationaliteit als de betreffende Turken, Marokkanen, enz. voor het paspoort van hun herkomstland kiezen. Als ze echter voor het Nederlands paspoort kiezen, kun je ze nooit meer laten remigreren. Dan heeft Nederland een groot probleem.....

www.geocities.com/fortuynistischnieuwsblad

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be