Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wie strijdt het best tegen tussentaal ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144957)

nihao 15 oktober 2010 12:27

Wie strijdt het best tegen tussentaal ?

"Er is een nieuwe prijs voor
personen en organisaties die
zich verdienstelijk maken in de
strijd tegen het Verkavelingsvlaams."

Worden binnenkort ook nog verwacht : een prijs voor wie het langste het vallen der bladeren kan tegenhouden en en prijs voor wie gietzijzer met metaalmoeheid kan oppeppen.

iiderVL 15 oktober 2010 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5033755)

Worden binnenkort ook nog verwacht : een prijs voor wie het langste het vallen der bladeren kan tegenhouden en en prijs voor wie gietzijzer met metaalmoeheid kan oppeppen.

Ja, mensen geven en krijgen blijkbaar graag prijzen.

nihao 15 oktober 2010 12:40

En geven ook graag de indruk dat ze natuurlijke evoluties kunnen ombuigen en dat dat zinvol is...

Maar als we het over taal hebben ? A language is a dialect with an army and a navy.
En ik denk niet dat de samenwerking tussen de twee marines voldoende zwaar weegt om de evolutie naar twee nederlandse talen tegen te gaan.

pajoske 15 oktober 2010 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5033786)
En geven ook graag de indruk dat ze natuurlijke evoluties kunnen ombuigen en dat dat zinvol is...

Maar als we het over taal hebben ? A language is a dialect with an army and a navy.
En ik denk niet dat de samenwerking tussen de twee marines voldoende zwaar weegt om de evolutie naar twee nederlandse talen tegen te gaan.

Evoluties ombuigen is idd. moeilijk. Het gebruik van een tussentaal zal waarschijnlijk het einde van Nederlands als standaardtaal versnellen. Op een ogenblik dat meer mensen op zoek zijn naar één standaardtaal voor een zo groot mogelijke groep is een splitsing van het Nederlands nefast.
Ikzelf vermoed dat het Nederlands zal verdwijnen ten voordele van streektalen en een echt grote standaardtaal.
Bruno De Wever (broer van....) stelt Engels voor als standaardtaal.

PS als kind werden wij verplicht AN te spreken. Er stonden zelfs straffen op het spreken van de streektaal tijdens de speeltijd. En nu zouden wij ons weer moeten aanpassen aan een tussentaal? Niet met mij hoor. Ik erger mij vreselijk aan het gebruik van die tussentaal op radio en TV.

Raf 15 oktober 2010 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5033755)

Mooi zo! Dat verkavelingsvlaams is een abominatie. Het moet met wortel en tak uitgeroeid worden.

Bovenbuur 15 oktober 2010 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5033786)

Dan is het Luxemburgs hierbij een dialect, daar zagen ze niet zoveel in een marine. ;)

De schoofzak 15 oktober 2010 14:09

Het verkavelingsvlaams zal niet zo gauw uitgeroeid geraken.

Zelfs heel wat regenten Nederlands gebruiken het in hun lessen, omdat ze amper anders kunnen.
Laat staan dus de kleuterleidsters, de onderwijzers, de regenten in andere vakken, de licenciaten in andere vakken ...

Er mag best zelfs wat meer verkavelingsvlaams komen. Liefst bij de jeugd in Limburg en West-Vlaanderen ... daar groeit een generatie op die zelf amper het verkavelingsvlaams kan hanteren ...

Verkavelingsvlaams is daarnaast een levendig bewijs van het uiteengroeien van Nederlanders en Vlamingen.

pajoske 15 oktober 2010 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5033953)
Er mag best zelfs wat meer verkavelingsvlaams komen. Liefst bij de jeugd in Limburg en West-Vlaanderen ... daar groeit een generatie op die zelf amper het verkavelingsvlaams kan hanteren ...

Die mentaliteit van Brabanders/Antwerpenaren zorgt er voor dat onze jeugd, maar ok de ouderen, weer terug interesse krijgt in de streektaal. En er initiatieven uit de grond gestampt worden om de streektaal te ondersteunen.

http://www.limburg-actueel.be/index....8136&Itemid=40

pajoske 15 oktober 2010 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5033953)
Zelfs heel wat regenten Nederlands gebruiken het in hun lessen, omdat ze amper anders kunnen.
Laat staan dus de kleuterleidsters, de onderwijzers, de regenten in andere vakken, de licenciaten in andere vakken ...

Dat zegt veel over de beroepskwaliteiten van die regenten. EN dan niet in positieve zin.

Bovenbuur 15 oktober 2010 14:23

Als er dan toch een standaard Vlaams komt dat weg evoludingest van het Nederlands he, kunnen jullie er dan niet meteen voor zorgen dat daar lekker wat Franse invloeden in komen? Dan heb je meteen een nieuwe nationale taal voor Belgie.

;)

pajoske 15 oktober 2010 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 5033995)
Als er dan toch een standaard Vlaams komt dat weg evoludingest van het Nederlands he, kunnen jullie er dan niet meteen voor zorgen dat daar lekker wat Franse invloeden in komen? Dan heb je meteen een nieuwe nationale taal voor Belgie.

;)

Er zal nooit, maar dan ook nooit, een standaard Vlaams komen.

Bovenbuur 15 oktober 2010 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5034001)
Er zal nooit, maar dan ook nooit, een standaard Vlaams komen.

Niet officieel misschien, maar als je kijkt naar wat er aan Vlamingen op TV voorbij komt dan lijkt dat toch al aardig op elkaar, die spreken geen plat Limburgs, maar dan ook net weer geen A(B)N.

van Maerlant 15 oktober 2010 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5033920)
Mooi zo! Dat verkavelingsvlaams is een abominatie. Het moet met wortel en tak uitgeroeid worden.

Niets moet.

pajoske 15 oktober 2010 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 5034011)
Niet officieel misschien, maar als je kijkt naar wat er aan Vlamingen op TV voorbij komt dan lijkt dat toch al aardig op elkaar, die spreken geen plat Limburgs, maar dan ook net weer geen A(B)N.

Voor dat er een Limburger begint te praten van 'zennekik' zal er nog heel veel (oneindig veel) water door de Maas stromen. Het gebruik van die tussentaal is een van de redenen dat ik zelden of nooit naar Vlaamse soaps kijk. Ik hoor mijn bejaarde moeder ook regelmatig reclameren omdat ze de gebruikte taal niet verstaat.

Bovenbuur 15 oktober 2010 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5034023)
Voor dat er een Limburger begint te praten van 'zennekik' zal er nog heel veel (oneindig veel) water door de Maas stromen. Het gebruik van die tussentaal is een van de redenen dat ik zelden of nooit naar Vlaamse soaps kijk. Ik hoor mijn bejaarde moeder ook regelmatig reclameren omdat ze de gebruikte taal niet verstaat.

En ik maar denken dat wij Nederlanders massaal stom zijn omdat er bij elke halve Belg die in beeld komt ondertitels verschijnen. Wat een opluchting.

Al kan ik het me van bejaarden wel voorstellen inderdaad.

Anna List 15 oktober 2010 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 5033920)

²

Raf en Anna, één strijd ! 8-)

nihao 15 oktober 2010 14:51

Citaat:

Raf en Anna, één strijd !
tegen de Bierkaai.

pajoske 15 oktober 2010 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 5034032)
En ik maar denken dat wij Nederlanders massaal stom zijn omdat er bij elke halve Belg die in beeld komt ondertitels verschijnen. Wat een opluchting.

Al kan ik het me van bejaarden wel voorstellen inderdaad.

Dat zijn gewoon Belgen die te lomp of te lui zijn om AN te spreken.

Scarabaeida 15 oktober 2010 14:53

Ollandisme.

Citaat:

Deze uitdrukking is ontstaan in Amsterdam. De bewoners van de Bierkade (een deel van de Oudezijds Voorburgwal, gelegen bij de Oude Kerk) stonden bekend als echte vechtersbazen. Wie het tegen hen wilde opnemen, kon er bij voorbaat zeker van zijn de strijd te verliezen.

Anna List 15 oktober 2010 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5034067)
Dat zijn gewoon Belgen die te lomp of te lui zijn om AN te spreken.

luiheid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be