Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   De persmededeling van het Weverke als verduidelijker (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144961)

De schoofzak 15 oktober 2010 14:36

De persmededeling van het Weverke als verduidelijker

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101015_070

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...aak-komen.aspx

Slaagkansen ? Glazen bol ??

Ik kan er geen zinnig woord over zeggen.

tekst:

Citaat:

Geachte dames en heren van de pers,

Ik heb de voorbije dagen de voorzitters gezien van de 7 politieke partijen die de voorbije maanden intensief onderhandeld hebben. Zoals men mij gevraagd heeft, heb ik met elk van hen uitgebreid de tijd genomen om ieders standpunten over de belangrijkste thema’s te verduidelijken. Ik heb bovendien een aantal ideeën afgetoetst en geprobeerd te weten te komen op welke vlakken en in welke mate er bij welke partijen nog onderhandelingsmarge bestaat. Zoals beloofd blijf ik discreet over wat die gesprekken precies hebben opgeleverd.

Wat ik u vandaag wel kan aankondigen, is dat ik ga werken aan een uitgeschreven tekst. Vandaag en morgen zal ik mij aan het schrijven zetten. Ik zal deze tekst – en dat wil ik benadrukken – niet schrijven als N-VA-voorzitter maar als koninklijk opdrachthouder. Ik zal mezelf in deze oefening boven alle partijen plaatsen. Zondag zal ik deze tekst aan de 7 partijvoorzitters bezorgen. Tegen maandagmiddag zou ik dan graag een antwoord krijgen. Maandagnamiddag zal ik vervolgens verslag uitbrengen bij de Koning over wat mijn opdracht heeft opgeleverd.

Iedereen weet: verba volant, scripta manent. Ik zal mij bijzonder kwetsbaar opstellen met mijn tekst. Want ook mijn partij zal daarin dingen lezen die ze eigenlijk niet wil. Ook mijn partij zal vaststellen dat bepaalde verlangens niet zijn opgenomen in de tekst. Ik ga er in mijn tekst voor proberen te zorgen dat er voor elke partij voldoende eten en drinken is, daarbij rekening houdend met de wil van de kiezers. Maar ik wil ook waarschuwen: elke partij zal in de tekst dingen lezen die ze niet wil. Elke partij zal bepaalde verlangens niet terugvinden in de tekst.

Het is wel mijn ambitie om het best haalbare communautair akkoord neer te schrijven dat met deze 7 partijen aan tafel te vinden is. Een akkoord met respect voor wat leeft ten zuiden en ten noorden van de taalgrens. Een akkoord dat tegemoet komt aan de breed gedragen Vlaamse roep naar verandering, maar dat ook tegemoet komt aan de bekommernissen van de Franstaligen.

Mijn tekst zal een compromis zijn, maar dan wel een met duidelijke keuzes. In het verleden is te vaak gekozen voor ingewikkelde constructies die de problemen later alleen maar vergroot hebben. Van die onheilzame weg moeten we afstappen. In het belang van een efficiënter, zuiniger en meer responsabiliserend beleid. In het belang van een slagkrachtige overheid met focus op kerntaken en op een gezonde financiële huishouding. In het belang van een sociale zekerheid die onze welvaartstaat in stand houdt. Een sociale zekerheid vóór de armen en niet ván de armen.

Iedereen moet beseffen dat mijn tekst het resultaat zal zijn van een uitermate moeilijke evenwichtsoefening tussen partijen met enorm uiteenlopende programma’s. Ik ben er mij ten volle van bewust dat ik wellicht alle partijen een beetje pijn zal doen. Dat maakt dat het evenwicht dat ik hoop te vinden, een heel precair evenwicht zal zijn.

Bovendien mogen we geen tijd meer verliezen. Er moet nú een doorbraak komen. Want na de staatshervorming moet er ook nog grondig onderhandeld worden over het sociaaleconomisch beleid, over de gezondmaking van de staatsfinanciën en over het maatschappelijk beleid. Er is dus nog zeer veel werk.

Ik begrijp dat iedereen, zowel de politici als de bevolking, duidelijkheid wenst. Na 4 maanden wordt het tijd dat we een communautair akkoord sluiten. Na 4 maanden wordt het tijd dat iedereen kleur bekent. Ik van mijn kant zal duidelijkheid scheppen met mijn tekst. Ik hoop en verwacht van mijn gesprekspartners maandag hetzelfde.

Bart De Wever

Anna List 15 oktober 2010 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5034027)
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101015_070

Slaagkansen ? Glazen bol ??

Ik kan er geen zinnig woord over zeggen.

tekst:

ge gaat het rap weten als ge zondag de franstalige perswebsites in t oog houdt ...

als daarop gezwegen wordt, mag je er donder op zeggen dat BdW voor een heel woelig congres staat ... want dan gaat hij compleet onder de lat door !

zo niet, verschijnen zijn teksten zondag al op de websites, met de comment dat hij ontoegeeflijk is en ongeschikt.

fredo2008 15 oktober 2010 14:39

Franstaligen zullen de vlaamse toegevingen interpreteren als een signaal om de draaimolen te laten verder draaien. Tot BDW er alsnog misselijk afvalt. Ik verwacht mij dus aan gematigd positieve reacties zondag, ze zullen het compromis niet afschieten.

solidarnosc 15 oktober 2010 14:40

Tja klinkt allemaal mooi maar de vraag is uiteraard wat er in dat voorstel zal staan.

Anna List 15 oktober 2010 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5034033)
Franstaligen zullen de vlaamse toegevingen interpreteren als een signaal om de draaimolen te laten verder draaien. Tot BDW er alsnog misselijk afvalt. Ik verwacht mij dus aan gematigd positieve reacties zondag, ze zullen het compromis niet afschieten.

als bart er art 35 niet in betrekt, begaat hij volgens mij een blunder. ik vrees dat dan de neergang van de N-VA wordt ingezet.

Amon_Re 15 oktober 2010 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5034031)
ge gaat het rap weten als ge zondag de franstalige perswebsites in t oog houdt ...

als daarop gezwegen wordt, mag je er donder op zeggen dat BdW voor een heel woelig congres staat ... want dan gaat hij compleet onder de lat door !

zo niet, verschijnen zijn teksten zondag al op de websites, met de comment dat hij ontoegeeflijk is en ongeschikt.

Als ze de teksten onbewerkt online smijten kan de burger oordelen wie onredelijk is.

solidarnosc 15 oktober 2010 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5034031)

Nu dat is de essentie van het probleem hé. Voor mensen als u zal het nooit genoeg zijn en is ieder compromisvoorstel dat aanvaardbaar zou zijn voor de Franstaligen veeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaad! Nu mij goed maar dan moet NVA openlijk kiezen voor separatisme.

nihao 15 oktober 2010 14:42

Citaat:

Ik verwacht mij dus aan gematigd positieve reacties zondag, ze zullen het compromis niet afschieten.
Ik ook; omdat ze het altijd zo spelen...

solidarnosc 15 oktober 2010 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5034040)
als bart er art 35 niet in betrekt, begaat hij volgens mij een blunder. ik vrees dat dan de neergang van de N-VA wordt ingezet.

Veel opgang zal toch niet mogelijk zijn en bon het probleem van NVA is dat de overgrote meerderheid van de mensen op NVA hebben gestemd om een einde te maken aan de communautaire impasse en het maar de vraag is of ze bij NVA zullen blijven als er een einde aan komt daar waar de harde trouwe kern van NVA ieder compromis als verraad zullen beschouwen (en misschien terug zullen keren naar VB). In zekere zin kan NVA electoraal maar blijven scoren als ze de impasse laten aanhouden maar dan zullen ze steeds meer gedwongen worden om een "revolutionaire" koers te volgen maar Vlamingen zijn dixit Dewever geen revolutionairen. Zoals Dehaene in 2007 zie. Quid NVA?

En bon de stelling dat mensen al dan niet voor NVA stemmen omwille van artikel 35 geloof ik niet.

De schoofzak 15 oktober 2010 14:50

Het is niet alleen nog maar een vraag wat precies het Weverke op papier zal zetten als compromis-tekst.

Het is vooral de vraag, wat hij zal vragen aan de 7 partijvoorzitters. Zal hij vragen 'of dit een basis is' of zal hij een andere vraag stellen die een duidelijker engagement vraagt.
(voorbeeld: op welke punten wenst u meer toegevingen van de andere kant, maar met onmiddellijke toevoeging waar u op uw beurt dan ook meer toegevingen doet om dit te compenseren .. bla bla ..)

En dan zullen we de preciese antwoorden moeten weten van de 7 partijvoorzitters.

abou Anis 15 oktober 2010 14:52

Pijpen kan hij, maar slikt hij ook?

toccata 15 oktober 2010 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5034036)
Tja klinkt allemaal mooi maar de vraag is uiteraard wat er in dat voorstel zal staan.

²

nihao 15 oktober 2010 14:53

Citaat:

En bon de stelling dat mensen al dan niet voor NVA stemmen omwille van artikel 35 geloof ik niet.
Begrijp ik, als je het zo formuleert.
Maar als je het verwoordt als dat er iets fundamenteel moet veranderen (of 'systemisch'), dan wel.

Amon_Re 15 oktober 2010 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5034050)
Veel opgang zal toch niet mogelijk zijn en bon het probleem van NVA is dat de overgrote meerderheid van de mensen op NVA hebben gestemd om een einde te maken aan de communautaire impasse en het maar de vraag is of ze bij NVA zullen blijven als er een einde aan komt daar waar de harde trouwe kern van NVA ieder compromis als verraad zullen beschouwen (en misschien terug zullen keren naar VB). In zekere zin kan NVA electoraal maar blijven scoren als ze de impasse laten aanhouden maar dan zullen ze steeds meer gedwongen worden om een "revolutionaire" koers te volgen maar Vlamingen zijn dixit Dewever geen revolutionairen. Zoals Dehaene in 2007 zie. Quid NVA?

Tot nu toe is NVA standvastig gebleven (afwachten wat de nota zegt), en dat stel ik op prijs, SP.a, Open VLD, CD&V hebben in't verleden mijn vertrouwen verloren, en mogen dus naar mijn stem fluiten.

Liever een partij met een programma waar ik het niet volledig eens ben, maar standvastig is, dan een partij die draait gelijk de wind. Bij de eerste weet je tenminste waar je staat.

De schoofzak 15 oktober 2010 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5034043)
Nu dat is de essentie van het probleem hé. Voor mensen als u zal het nooit genoeg zijn en is ieder compromisvoorstel dat aanvaardbaar zou zijn voor de Franstaligen veeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaad! Nu mij goed maar dan moet NVA openlijk kiezen voor separatisme.

Soli, ge moet zo van uw gat niet maken, het valt teveel op dat ge dat veel te graag doet.

Het komt er immers geen fluit op aan wat Anna erover denkt, of wat iemand anders erover denkt ..
het komt er alleen op aan wat het antwoord zal zijn, welk inhoudelijk antwoord en hoe duidelijk, van de 7 partijvoorzitters.

backfire 15 oktober 2010 14:55

Citaat:

Ik ben daar in feite mee akkoord. De blufpoker wordt langs Waalse kant gespeeld ...

born2bewild 15 oktober 2010 14:56

Citaat:

zoals de ps

Vito 15 oktober 2010 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 5034079)
zoals de ps

D�*t stoort me nog het meest.

De schoofzak 15 oktober 2010 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5034044)
Ik ook; omdat ze het altijd zo spelen...

Ik ga volledig akkoord met die stelling dat de frankofwieten meesters zijn in het spelen van 'we zijn akkoord, maar slechts hier en daar een detail ...'

Eigenlijk: alles wat ooit communautair afgesproken geweest is, is steeds maar mogelijk geweest omdat het verschillend uitgelegd werd aan beide zijden van de taalgrens.

Nu, wat het Weverke op papier zal zetten, zal toch minstens aan zijn eigen 'probleem' tegemoet komen;
namelijk het probleem waarom hij er de stekker uittrok een goede week geleden.
En dat was: er werden wel budgettaire middelen verschoven, maar nul komma nul bevoegdheden.
"Hier is een smak geld, en daar ga je tot op de €-cent mee doen wat wij zeggen."
(zo wil ik best telkens gans mijn maandelijks pensioen transfereren naar ieder lid van dit forum die het zou wensen ...)

Anna List 15 oktober 2010 15:00

Citaat:

waarom ?

er zijn nog opties

NVA moet kiezen voor confederalisme of op zijn minst art 35 invullen

niet meer, niet minder.

80 % van de Nederlandstalige verkozenen in de Kamer heeft dat trouwens in zijn/haar partijprogramma staan, je kan dat moeilijk een onredelijke vlaamse eis noemen dan hé :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be