![]() |
De Wegcode & Verkeersreglement naar de Gewesten
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten
Dat stelt Bart de Wever voor. Niet te verwonderen dat De Standaard kopt: Wetstraat rijdt zich helemaal vast. Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens. |
Citaat:
En het verlost ons van de r o b i j n r o d e waanzin. |
Citaat:
Het is een gekende tactiek om je tegenstander belachelijk te maken; hou er wel rekening mee dat Vlamingen nogal underdog-minded zijn. Dit levert enkel meer sympathie (lees stemmen) op voor NVA. U doet maar. |
Citaat:
Ik kan je toch voorbeelden geven van dodelijke ongevallen door het verschil in wegcode tussen België en Nederland. Tip: conflictvrije verkeerslichten. Hier is de grens dan nog duidelijk aangegeven. Gaan ze rond Brussel op elke dorpsweg borden plaatsen om aan te duiden dat je in een ander gewest komt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus voor Brussel maakt het niet zoveel uit denk ik. |
Citaat:
Wegcode is grondgebonden en behoort dus aan de gewesten toe. Concreet zouden er in België (dat toch nog altijd bestaat, ook in de nota van De Wever) drie versies van het verkeersreglement van kracht zijn. Rij ik van Brussel naar Aken (toch geen boerendorpen) verandert de wegcode 4 keer. Als het niet lukt om verdere Europese eensgezindheid over bepaalde noodzakelijke veranderingen te bereiken, moet het toch minstens de ambitie zijn om de verkeersveiligheid in België te verhogen. Etienne Schouppe stelde een paar maand geleden al voor om de alcohollimiet te verlagen van 0,5 tot 0,2 promille (enkel voor jonge chauffeurs, weliswaar). Ik heb toen geen Franstalig protest gehoord... |
Citaat:
VL zal rechts rijden, WAL links en BRU in het midden van de weg. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
www.dekamer.be/doc/CCRA/pdf/52/ac520x.pdf Citaat:
|
Citaat:
Hoeveel Nederlanders weten dat in België de meeste verkeerslichten niet verkeersvrij zijn? Hoeveel Belgen weten dat de voorrangsregels op ronde punten in Frankrijk anders zijn dan in België? Om maar enkele voorbeelden te geven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Toon me eens het verschil. De verkeersborden die een rotonde bepalen zijn namelijk +/- Europees gelijk (*Conventie Wenen 1968), behalve in linksrijdende landen waar de pijlen in uurwerkzin staan. Daarbij komen nog de voorrangsborden (meestal B1) aan elke arm. Of ge bedoelt "ronde punten" die in Frankrijk rond-point heten en hier (ronde) verkeerspleinen of ook rondpunt in de volksmond (in UK traffic circle). Als er geen voorrangsbord B1 of stopbord B5 staat -of verkeerslichten- is daar voorrang van rechts, zoals in België en andere landen ook (behalve waar VVR niet bestaat). D5-borden bepalen de rotonde, ttz vanuit elke "rotonde-arm" te zien. Staan die daar niet is het geen rotonde maar kan het een rondpunt zijn of verkeersplein in welke vorm dan ook: Citaat:
http://wegcode.be/index.php?option=c...d=48&Itemid=48 |
Citaat:
|
Citaat:
Nederland is daar wel een uitzondering in Europa betreft zijn fietsveiligheid (maar het heeft ook nadelen*). Dus Nederlanders moeten zich in elk Europees land aanpassen en niet alleen in Be. Groene pijl betekent niet dat je altijd voorrang hebt bij het afdraaien (er zijn nog doorlopende fietspaden, ook zebrapaden die niet verkeerslichtgeregeld kunnen zijn) *Even een studie zoeken: Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be