Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De Wegcode & Verkeersreglement naar de Gewesten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145101)

azert 18 oktober 2010 07:43

De Wegcode & Verkeersreglement naar de Gewesten
 
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten

Dat stelt Bart de Wever voor.

Niet te verwonderen dat De Standaard kopt:

Wetstraat rijdt zich helemaal vast.
Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.

nihao 18 oktober 2010 08:43

Citaat:

Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.
Klinklare onzin. Die chaos is er ook niet op de grens met andere wegcodes...

En het verlost ons van de r o b i j n r o d e waanzin.

Francis Vere 18 oktober 2010 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5038360)
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten

Dat stelt Bart de Wever voor.

Niet te verwonderen dat De Standaard kopt:

Wetstraat rijdt zich helemaal vast.
Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.

Dit is geen voorstel van NVA maar van SPA: Van Brempt heeft vroeger gepleit voor een regionalisering van de wegcode om (oa) de alcohollimiet voor jongeren in Vlaanderen naar 0.2 te brengen.

Het is een gekende tactiek om je tegenstander belachelijk te maken; hou er wel rekening mee dat Vlamingen nogal underdog-minded zijn. Dit levert enkel meer sympathie (lees stemmen) op voor NVA.

U doet maar.

pajoske 18 oktober 2010 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 5038444)
Klinklare onzin. Die chaos is er ook niet op de grens met andere wegcodes...

Woon jij in de buurt van een grens?
Ik kan je toch voorbeelden geven van dodelijke ongevallen door het verschil in wegcode tussen België en Nederland.
Tip: conflictvrije verkeerslichten.
Hier is de grens dan nog duidelijk aangegeven. Gaan ze rond Brussel op elke dorpsweg borden plaatsen om aan te duiden dat je in een ander gewest komt?

Jan van den Berghe 18 oktober 2010 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5038898)
Woon jij in de buurt van een grens?
Ik kan je toch voorbeelden geven van dodelijke ongevallen door het verschil in wegcode tussen België en Nederland.
Tip: conflictvrije verkeerslichten.

Ik kom veel in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Nog nooit heb ik problemen ondervonden door de verschillende verkeerswetgeving (maximum snelheden verschillen bijvoorbeeld, maar als autorijder moet je maar naar de borden kijken).

Jan van den Berghe 18 oktober 2010 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5038360)
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten

Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.

Ja? Ik weet van geen chaos hier in de buurt, de regio van Kortrijk en Rijsel. Nochtans wel een andere wegreglementering.

Micele 18 oktober 2010 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5039407)
Ik kom veel in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Nog nooit heb ik problemen ondervonden door de verschillende verkeerswetgeving (maximum snelheden verschillen bijvoorbeeld, maar als autorijder moet je maar naar de borden kijken).

Idd, wegen stoppen niet aan de grens, en als er nu een grens bijkomt wat dan nog, maakt niets uit.

solidarnosc 18 oktober 2010 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5038360)
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten

Dat stelt Bart de Wever voor.

Niet te verwonderen dat De Standaard kopt:

Wetstraat rijdt zich helemaal vast.
Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.

Als het aan hem lag ging het wellicht naar de gemeenschappen.....;-)

solidarnosc 18 oktober 2010 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5039407)
Ik kom veel in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Nog nooit heb ik problemen ondervonden door de verschillende verkeerswetgeving (maximum snelheden verschillen bijvoorbeeld, maar als autorijder moet je maar naar de borden kijken).

Tja moest iedereen dat doen en iedereen het verkeersreglement kennen en toepassen dan waren we al een hele stap vooruit......

Zucht 18 oktober 2010 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5038360)
De nieuwe regering zal de Wegcode en het Verkeersreglement van 1976 overdragen aan de Gewesten

Dat stelt Bart de Wever voor.

Niet te verwonderen dat De Standaard kopt:

Wetstraat rijdt zich helemaal vast.
Wie zoiets in een land als BE wil splitsen, stuurt aan op chaos in en rond Brussel en de taalgrens.

Nou het verkeersreglement in sommige Brusselse wijken is al héél erg verschillend van wat men aanleert hoor.
Dus voor Brussel maakt het niet zoveel uit denk ik.

Julianus 18 oktober 2010 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere (Bericht 5038452)
Dit is geen voorstel van NVA maar van SPA: Van Brempt heeft vroeger gepleit voor een regionalisering van de wegcode om (oa) de alcohollimiet voor jongeren in Vlaanderen naar 0.2 te brengen.

Mr. Vere, we meet again. Ik ben deze discussie ook al in een ander topic aangegaan en kopieer dan ook wat ik daar gepost heb:

Wegcode is grondgebonden en behoort dus aan de gewesten toe. Concreet zouden er in België (dat toch nog altijd bestaat, ook in de nota van De Wever) drie versies van het verkeersreglement van kracht zijn. Rij ik van Brussel naar Aken (toch geen boerendorpen) verandert de wegcode 4 keer.

Als het niet lukt om verdere Europese eensgezindheid over bepaalde noodzakelijke veranderingen te bereiken, moet het toch minstens de ambitie zijn om de verkeersveiligheid in België te verhogen.

Etienne Schouppe stelde een paar maand geleden al voor om de alcohollimiet te
verlagen van 0,5 tot 0,2 promille (enkel voor jonge chauffeurs, weliswaar). Ik heb toen geen Franstalig protest gehoord...

azert 18 oktober 2010 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5039410)
Ja? Ik weet van geen chaos hier in de buurt, de regio van Kortrijk en Rijsel. Nochtans wel een andere wegreglementering.

je mag er zeker van zijn dat VL of WAL de rijrichting zal veranderen.
VL zal rechts rijden, WAL links en BRU in het midden van de weg.

Francis Vere 18 oktober 2010 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Julianus (Bericht 5039636)
Mr. Vere, we meet again. Ik ben deze discussie ook al in een ander topic aangegaan en kopieer dan ook wat ik daar gepost heb:

Wegcode is grondgebonden en behoort dus aan de gewesten toe. Concreet zouden er in België (dat toch nog altijd bestaat, ook in de nota van De Wever) drie versies van het verkeersreglement van kracht zijn. Rij ik van Brussel naar Aken (toch geen boerendorpen) verandert de wegcode 4 keer.

Als je van Luik naar Metz wil ook, so?


Citaat:

Als het niet lukt om verdere Europese eensgezindheid over bepaalde noodzakelijke veranderingen te bereiken, moet het toch minstens de ambitie zijn om de verkeersveiligheid in België te verhogen.
akkoord; probeer eens wat flitspalen op te stellen in Luik.

Citaat:

Etienne Schouppe stelde een paar maand geleden al voor om de alcohollimiet te
verlagen van 0,5 tot 0,2 promille (enkel voor jonge chauffeurs, weliswaar). Ik heb toen geen Franstalig protest gehoord...
hier:
www.dekamer.be/doc/CCRA/pdf/52/ac520x.pdf

Citaat:

Valérie De Bue (MR): In uw beleidsnota is er sprake van een voorstel om het toegelaten alcoholgehalte van het bloed voor bestuurders die hun rijbewijs nog geen twee jaar hebben, naar 0,2 g per
1000 terug te brengen. Over die maatregel bestaat er evenwel geen eensgezindheid, al geniet hij de steun van de Staten-Generaal
van de Verkeersveiligheid, het BIVV en een aantal Europese verenigingen. Politieke fracties van zowel meerderheid als oppositie hebben zo hun twijfels over het nut van de maatregel. De verhoging van het toegestane alcoholgehalte voor bestuurders met enige rijervaring van 0,2 tot 0,5 promille zou gepercipieerd kunnen worden als laksheid ten aanzien van alcoholgebruik achter het stuur en is niet erg motiverend. We zijn dus met verstomming geslagen, maar blijven wel bereid om over dit voorstel te praten.

pajoske 19 oktober 2010 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 5039407)
Ik kom veel in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Nog nooit heb ik problemen ondervonden door de verschillende verkeerswetgeving (maximum snelheden verschillen bijvoorbeeld, maar als autorijder moet je maar naar de borden kijken).

Het gaat niet over snelheidslimieten.
Hoeveel Nederlanders weten dat in België de meeste verkeerslichten niet verkeersvrij zijn?
Hoeveel Belgen weten dat de voorrangsregels op ronde punten in Frankrijk anders zijn dan in België?

Om maar enkele voorbeelden te geven.

Pelgrim 19 oktober 2010 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5040237)
je mag er zeker van zijn dat VL of WAL de rijrichting zal veranderen.
VL zal rechts rijden, WAL links en BRU in het midden van de weg.

Perfect. Vlaanderen en Wallonië zullen nog steeds goed bollen en het probleem Brussel lost zichzelf op. :lol:

nihao 19 oktober 2010 13:28

Citaat:

"We zijn dus met verstomming geslagen, maar blijven wel bereid om over dit voorstel te praten. "
Tiens, waar heb ik dat nog gehoord ?

Zwartengeel 19 oktober 2010 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5040237)
je mag er zeker van zijn dat VL of WAL de rijrichting zal veranderen.
VL zal rechts rijden, WAL links en BRU in het midden van de weg.

Is België niet het enige land op het Europese vasteland waar de treinen links rijden?

Micele 19 oktober 2010 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5040779)
Hoeveel Belgen weten dat de voorrangsregels op ronde punten in Frankrijk anders zijn dan in België?

Ge bedoelt rotondes, die in Frankrijk carrefour giratoire heten, en in het Duits Kreisverkehr, en in UK roundabout.

Toon me eens het verschil. De verkeersborden die een rotonde bepalen zijn namelijk +/- Europees gelijk (*Conventie Wenen 1968), behalve in linksrijdende landen waar de pijlen in uurwerkzin staan. Daarbij komen nog de voorrangsborden (meestal B1) aan elke arm.

Of ge bedoelt "ronde punten" die in Frankrijk rond-point heten en hier (ronde) verkeerspleinen of ook rondpunt in de volksmond (in UK traffic circle).
Als er geen voorrangsbord B1 of stopbord B5 staat -of verkeerslichten- is daar voorrang van rechts, zoals in België en andere landen ook (behalve waar VVR niet bestaat).

D5-borden bepalen de rotonde, ttz vanuit elke "rotonde-arm" te zien. Staan die daar niet is het geen rotonde maar kan het een rondpunt zijn of verkeersplein in welke vorm dan ook:
Citaat:

Panneau de signalisation indiquant le sens de la rotation dans un système de circulation �* droite (panneau D5 en Belgique, 2.41.1 en Suisse et D3 de la convention de Vienne de 1968* ).
...

http://fr.wikipedia.org/wiki/Carrefour_giratoire
Ne doit pas être confondu avec Rond-point.

Un carrefour giratoire, ou plus communément un giratoire, est un carrefour particulier formé d'un anneau central qui permet aux usagers de prendre n'importe quelle direction (y compris de faire un demi-tour). Bien que l'abus de langage soit courant, il ne faut pas confondre « carrefour giratoire » (qui est un carrefour) avec « rond-point » (qui désigne un type de place).

* http://www.unece.org/trans/conventn/signalse.pdf
n.b. "rondpunt of rond punt" bestaat niet in onze wegcode. ;-)
http://wegcode.be/index.php?option=c...d=48&Itemid=48

metten 19 oktober 2010 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5041158)
Ge bedoelt rotondes, die in Frankrijk carrefour giratoire heten, en in het Duits Kreisverkehr, en in UK roundabout.

Toon me eens het verschil. De verkeersborden die een rotonde bepalen zijn namelijk +/- Europees gelijk (*Conventie Wenen 1968), behalve in linksrijdende landen waar de pijlen in uurwerkzin staan. Daarbij komen nog de voorrangsborden (meestal B1) aan elke arm.

Of ge bedoelt "ronde punten" die in Frankrijk rond-point heten en hier (ronde) verkeerspleinen of ook rondpunt in de volksmond (in UK traffic circle).
Als er geen voorrangsbord B1 of stopbord B5 staat -of verkeerslichten- is daar voorrang van rechts, zoals in België en andere landen ook (behalve waar VVR niet bestaat).

D5-borden bepalen de rotonde, ttz vanuit elke "rotonde-arm" te zien. Staan die daar niet is het geen rotonde maar kan het een rondpunt zijn of verkeersplein in welke vorm dan ook:


n.b. "rondpunt of rond punt" bestaat niet in onze wegcode. ;-)
http://wegcode.be/index.php?option=c...d=48&Itemid=48

In Kapellen heeft enkele jaren geleden bijna een week lang een Brits verkeersbord op een rotonde gestaan die de bestuurders verplichtte in uurwerkwijzerzin de rotonde op te rijden!

Micele 19 oktober 2010 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5040779)
Hoeveel Nederlanders weten dat in België de meeste verkeerslichten niet verkeersvrij zijn?

Oh, zeker de meesten, in Nederland zijn er wel - ondertussen - veel meer conflictvrij (bij groene pijl) maar zeker niet allemaal .
Nederland is daar wel een uitzondering in Europa betreft zijn fietsveiligheid (maar het heeft ook nadelen*).
Dus Nederlanders moeten zich in elk Europees land aanpassen en niet alleen in Be.

Groene pijl betekent niet dat je altijd voorrang hebt bij het afdraaien (er zijn nog doorlopende fietspaden, ook zebrapaden die niet verkeerslichtgeregeld kunnen zijn)

*Even een studie zoeken:
Citaat:

http://www.steunpuntmowverkeersveili...s/store/55.pdf p 24

3.3 Buitenlands beleid en wettelijk kader

In Nederland geeft een groene pijl van een verkeerslicht aan dat in die richting
doorgereden mag worden. Mogelijk conflicterende weggebruikers (inclusief fietsers) hebben rood.
In de praktijk werkt in Nederland het merendeel van de verkeersregelinstallatie conflictvrij (CROW, 2002c).

Zoals in Vlaanderen, geeft in Duitsland een groene pijl aan dat voertuigen in die richting mogen verder rijden, maar dat ze andere reguliere weggebruikers voorrang moeten geven. Ook in de Verenigde Staten is deze regeling van kracht (MUTCD, 2003).

3.4 Vlaanderen: plaatsingscriteria en wettelijk kader
3.4.1 Richtlijnen voor het plaatsen van verkeerslichten
...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be