Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Nota De Wever afgeschoten: goed of slecht voor de Vlaamse zaak? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145177)

Rogge 19 oktober 2010 01:17

Nota De Wever afgeschoten: goed of slecht voor de Vlaamse zaak?

Zijn de Vlaamse Beweging en haar verzuchtingen wel of niet geholpen bij het afschieten van De Wever's nota door de Franstaligen?

Positieve kanten:
- Vlaamse partijen op één lijn
- De Wever zelf kan enkel populairder worden, in Vlaanderen welteverstaan
- de scheiding der geesten wordt nog maar eens versterkt

Negatieve kanten:
- nog steeds geen staatshervorming
- risico dat er nog meer toegevingen komen bovenop het afgezwakte compromisvoorstel in de nota

BWarrior 19 oktober 2010 01:23

Citaat:

- Vlaamse partijen op één lijn
- De Wever zelf kan enkel populairder worden, in Vlaanderen welteverstaan
- de scheiding der geesten wordt nog maar eens versterkt
1) Het lijkt me toch nogal naïef om te geloven dat alle Vlaamse partijen op één lijn zullen blijven staan.

2) Ik weet niet of BDW hiermee populairder wordt en zelfs indien dat zo is, of dit voor de Vlaams-nationalisten wel een goede zaak is. Een beweging geschraagd op één leidersfiguur? Een radicale N-VA die - al dan niet met meer stemmen - nog radicaler zal zijn en (paradoxaal genoeg) het status quo nog langer bestendigt?

3) Die derde redenering is een transponering van Wetstraatese referentiekaders naar de bevolking. Uiteindelijk wordt het gewoon vermoeiend, ja zelfs kolderesk.

Nexer 19 oktober 2010 03:49

http://m.standaard.be/artikel.xhtml?contentid=1271069

‘Dit is een frontale aanval op België'

Lees: Dit is een frontale aanval op mijn inkomstbronnen.

E. Gidius 19 oktober 2010 05:44

De nota De Wever willigde alle Franstalige eisen in op de uitbreiding van Brussel na:

1. Het zgn. Brussels gewest wordt extra gefinancierd (vanaf 2013 met 350 miljoen euro per jaar).
2. Het zgn. Brussels gewest krijgt constitutieve autonomie.
3. De Franstaligen in de 6 faciliteitengemeenten in de Vlaamse Rand krijgen inschrijvingsrecht bij de verkiezingen.
4. De rondzendbrief Peeters wordt ingeperkt.
5. De bevoegdheid van de Vlaamse overheid over de benoeming van burgemeesters in Vlaamse gemeenten wordt ingeperkt.
6. De solidariteitsbijdrage tussen de deelstaten blijft behouden.
7. De sociale zekerheid blijft federaal.

De punten 1, 3, 4 en 5 instaureren bovendien nieuwe privileges voor de "betere Belgen".

Daarnaast werden de belangrijkste Vlaamse eisen niet ingewilligd:

1. Geen afschaffing maar een versterking van het zgn. Brussels gewest.
2. Geen activering van art. 35, de restbevoegdheden blijven federaal.
3. Geen toepassing van de taalwet in Brussel.

De nota De Wever beantwoordt niet aan punten 2 en 3 van de Baert-doctrine:

1. Het akkoord moet een aanzienlijke stap zijn in de richting van meer zelfstandigheid.
2. Het akkoord mag verdere stappen niet onmogelijk maken.
3. Er mag geen onredelijke prijs voor betaald worden.

Op inhoudelijk vlak was het dus geen goed akkoord. De verdienste van de nota De Wever ligt op een ander vlak: dat van de politieke tactiek en de emancipatie van de Vlaamse geesten. Van daaruit bekeken is het imho van grote waarde, en verdient Bart De Wever de staande ovatie die hem op volgende N-VA congres zeker te beurt zal vallen.

Wisord 19 oktober 2010 06:12

Bicky Bart voelt zich in zijn gat gebeten omdat hij hevig aan zijn teksten gewerkt heeft en ze dan afgeschoten worden .... :) :) :) .... dit is nu wat ik bedoel frietkotpolitiek ... goedkoop , smakeloos en kinderlijk .

lees meer bij de roddelpers .... niveau dag allemaal http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...-in-laken.aspx

Wisord 19 oktober 2010 06:14

voor de enquete kies ik voor optie 4 ' HET KAN ME GEEN REET SCHELEN ' !

hurricane 19 oktober 2010 06:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5040504)

Dat was al even duidelijk.;-)

EddyBal 19 oktober 2010 08:00

Citaat:

Wat kom je dan altijd commentaar leveren? Dat is nogal in tegenspraak met je uitspraak nu. :roll:

plakker 19 oktober 2010 08:08

Ik zie dat iemand "slecht" heeft geantwoord, maar hoe kan je dat nu slecht vinden?
't Kan slecht zijn voor de Belgische zaak, maar voor de Vlaamse?

Gwyndion 19 oktober 2010 10:30

Ik lach me echt kapot, http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...gen-nota.dhtml wie gelooft die kerels nu nog? Ze hebben niet neen gezegd, ze hebben hem gewoon de huid vol gescholden, doen nu constant aan emo politiek (Nexer's linkje van http://m.standaard.be/artikel.xhtml?contentid=1271069 klopt geheel), hebben het als lager dan waardeloos beschreven,... En nu willen ze toch geen nieuwe verkiezingen, willen ze toch verder onderhandelen, was die nota toch niet zo slecht, willen ze zelfs toch nog eens met NV-A praten (ach, hoe edelmoedig van hen :roll:).

Ik snap steeds minder dat wij als de seperatisten bestempeld worden terwijl het de PS is die een steeds grote wig in België drijft door hun emopolitiek. Als er iets is dat BE aan het polariseren is dan zijn het EDR's emo oproepen die niet inhoudelijk zijn maar enkel afkeer wienst op te roepen (die stoute stoute seperatisten, die egoïstische responsabiliserignseisers,...), hun straffe uitlatingen om Groot Wallonië met de faciliteitgemeentes.

Sunny 19 oktober 2010 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5040778)
Ik lach me echt kapot, http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...gen-nota.dhtml wie gelooft die kerels nu nog? Ze hebben niet neen gezegd, ze hebben hem gewoon de huid vol gescholden, doen nu constant aan emo politiek (Nexer's linkje van http://m.standaard.be/artikel.xhtml?contentid=1271069 klopt geheel), hebben het als lager dan waardeloos beschreven,... En nu willen ze toch geen nieuwe verkiezingen, willen ze toch verder onderhandelen, was die nota toch niet zo slecht, willen ze zelfs toch nog eens met NV-A praten (ach, hoe edelmoedig van hen :roll:).

Ik snap steeds minder dat wij als de seperatisten bestempeld worden terwijl het de PS is die een steeds grote wig in België drijft door hun emopolitiek. Als er iets is dat BE aan het polariseren is dan zijn het EDR's emo oproepen die niet inhoudelijk zijn maar enkel afkeer wienst op te roepen (die stoute stoute seperatisten, die egoïstische responsabiliserignseisers,...), hun straffe uitlatingen om Groot Wallonië met de faciliteitgemeentes.

De PS is zich extreem belachelijk aan het maken, eigenlijk heel de franstalige politieke kaste (of moet ik van front spreken, mits ze die oorlogsrethoriek graag gebruiken). Uit sommige lezersbrieven op franstalige krantensites blijkt dat er toch een lichtje gaat branden.

Pol 19 oktober 2010 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5040497)
De nota De Wever willigde alle Franstalige eisen in op de uitbreiding van Brussel na:

1. Het zgn. Brussels gewest wordt extra gefinancierd (vanaf 2013 met 350 miljoen euro per jaar).
2. Het zgn. Brussels gewest krijgt constitutieve autonomie.
3. De Franstaligen in de 6 faciliteitengemeenten in de Vlaamse Rand krijgen inschrijvingsrecht bij de verkiezingen.
4. De rondzendbrief Peeters wordt ingeperkt.
5. De bevoegdheid van de Vlaamse overheid over de benoeming van burgemeesters in Vlaamse gemeenten wordt ingeperkt.
6. De solidariteitsbijdrage tussen de deelstaten blijft behouden.
7. De sociale zekerheid blijft federaal.

De punten 1, 3, 4 en 5 instaureren bovendien nieuwe privileges voor de "betere Belgen".

Daarnaast werden de belangrijkste Vlaamse eisen niet ingewilligd:

1. Geen afschaffing maar een versterking van het zgn. Brussels gewest.
2. Geen activering van art. 35, de restbevoegdheden blijven federaal.
3. Geen toepassing van de taalwet in Brussel.

Het onmiddellijk afschieten van de nota van de Koninklijk Verduidelijker maakt nogmaals duidelijk dat Di Rupo en de Franstalige politieke excellenties elke responsabiliteit afwijzen en ze het menen als ze het alleenrecht opeisen voor 'België'. De Franstalige partijbonzen staan daar boven elke democratische regel (eigenmachtig binnen het uur ernstige en enige nota koninklijk opdrachthouder afschieten) en een gans land moet buigen voor hun hebzuchtige grillen.

Di Rupo en co willen enkel onbeperkte macht in een zo groot mogelijk België en als Vlaanderen zich niet verder ondergeschikt en onvoorwaardelijk geldschietend wil gedragen, dan willen ze Vlaanderen uiteindelijk liever afstoten om hun alleenmacht te kunnen blijven koesteren. Intussen wordt de huidige toestand zolang mogelijk gerekt met schijn-onderhandelingen, betekenisloze verkiezingen, eindeloze belangenconflicten en andere vertragingstactieken.

Francis Vere 19 oktober 2010 10:42

Citaat:

Dat is inderdaad de houding die we moeten toejuichen als vlaamsgezinden.

Ik merk dit ook in mijn directe omgeving:
ofwel steunen de mensen Dewever
ofwel trekken ze er zich de ballen nog van aan: splitsen of niet splitsen; het zal hen worst wezen.

op die manier heeft de NV-A het democratische draagvlak voor een splitsing van Belgie vergroot.

Mijn moeder was altijd erg koningsgezind en Belgicistisch. De laatste jaren is ze het politieke spel zodanig beu, dat ze nu zoiets heeft van 'Ach, dat ze er allemaal hun plan mee trekken'. Weg steun voor de Coburghs. Weg steun voor een Belgische Unie.

BdW heeft niet enkel de verdienste dat hij kiezers aantrekt voor een nationalistische partij.
Hij heeft ook de verdienste dat hij de kiezers van de andere partijen duwt in de richting van apathie omtrent Belgie.

De schoofzak 19 oktober 2010 10:52

Niet zozeer het afschieten van de verduidelijkinsnota is een goede zaak voor de flaminganten;
maar wel degelijk het zo vlug afschieten, en in denigrerende bewoordingen.

Dit heeft het Weverke en zijn stratego-vrienden ertoe gebracht om klaar en duidelijk te stellen dat dit het minimum-programma is.

Hadden de frankofonen meer zeem (honing) aan het Weversbaartje gesmeerd, dan hadden ze hem nog kunnen verleiden tot een paar kleinigheden.
Nu niet meer.

Ik vermoed dat heel wat Vlamingen mede aangevoeld hebben samen met het Weverke, dat de frankofonen op een hautaine wijze de noeste arbeid van een domme Vlaming schaamteloos naar de prullenmand verwezen.
Dat zijn allemaal extra stemmen ten voordele van V-partijen.

Verkiezingen zouden niets oplossen ? Vergeet het maar gauw.
De nva moet natuurlijk niet de zot uithangen en openlijk aansturen op verkiezingen, maar wel hopen dat het zover zal komen, ten laatste in januari 2011.
Dan ga je pas zien welke ruimte in de Kamer vrijgemaakt zal moeten worden voor de zitjes van de V-partijen !!

Dan zal Di Pupo echt met de poepers zitten: een regering met aan Waalse zijde een minderheid, namelijk een regering van uitsluitend nva en mr (zonder fdf zelfs).

van Maerlant 19 oktober 2010 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5040503)
Bicky Bart voelt zich in zijn gat gebeten omdat hij hevig aan zijn teksten gewerkt heeft en ze dan afgeschoten worden .... :) :) :) .... dit is nu wat ik bedoel frietkotpolitiek ... goedkoop , smakeloos en kinderlijk .

Die frustratie bij jouw clubje is echt om van te snoepen :lol:

lollysticky 19 oktober 2010 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere (Bericht 5040798)
Mijn moeder was altijd erg koningsgezind en Belgicistisch. De laatste jaren is ze het politieke spel zodanig beu, dat ze nu zoiets heeft van 'Ach, dat ze er allemaal hun plan mee trekken'. Weg steun voor de Coburghs. Weg steun voor een Belgische Unie.

ik zie hetzelfde in mijn familie (waar ik de enige 'vlaams-nationalist' ben). Ofwel interesseert het hun geen reet, ofwel geven ze toe dat het 'goed is dat bart zijn been stijf houdt'

Francis Vere 19 oktober 2010 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 5040818)
ik zie hetzelfde in mijn familie (waar ik de enige 'vlaams-nationalist' ben). Ofwel interesseert het hun geen reet, ofwel geven ze toe dat het 'goed is dat bart zijn been stijf houdt'

Zelfs mijn broer, die al zijn ganse leven voor AGALEX-GROEN stemt, heeft nu zoiets van: 'van mij moeten ze Belgie niet splitsen, maar ik ga er ook niet wakker van liggen als ze morgen zo is'.

Hij voegt dan er dan wel nog een paragraaf over uitdovende solidariteit aan toe...

Als je zo'n mentaliteitsverandering ziet, weet je dat er een fundamentele déclic is geweest de laatste 3 jaren.

Met dank aan Di Rupo, Maingain, Milquet en Reynders.

andev 19 oktober 2010 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5040476)
1) Het lijkt me toch nogal naïef om te geloven dat alle Vlaamse partijen op één lijn zullen blijven staan.

2) Ik weet niet of BDW hiermee populairder wordt en zelfs indien dat zo is, of dit voor de Vlaams-nationalisten wel een goede zaak is. Een beweging geschraagd op één leidersfiguur? Een radicale N-VA die - al dan niet met meer stemmen - nog radicaler zal zijn en (paradoxaal genoeg) het status quo nog langer bestendigt?

3) Die derde redenering is een transponering van Wetstraatese referentiekaders naar de bevolking. Uiteindelijk wordt het gewoon vermoeiend, ja zelfs kolderesk.

Het is toch ook een feit dat de niet-zo-Vlaamse-partijen, we kennen ze, nu meer op hun tellen zullen moeten letten ivm toegevingen aan de Franstaligen!
Dat kan hen enkel nog meer stemmen kosten bij de volgende verkiezingen!

Het was een meesterzet van BDW het nu eens klaar en duidelijk op papier te zetten ipv in het ijle te palaveren zoals de Franstaligen om achteraf terug te kunnen komen op wat ze zouden toegegeven hebben!
Nu moet BDW nog duidelijk uitleggen waarom hij bepaalde zaken heeft voorgesteld zoals hij ze heeft voorgesteld. Dan staan de Franstaligen nog meer in hun hemd als hun profitariaatstrukjes duidelijk worden uitgelegd!

De schoofzak 19 oktober 2010 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wisord (Bericht 5040503)

...

Niks Vlaamser dan een goed frietkot.

En heb ik nu gisteren toch gehoord op tv dat één van de lievelingsgerechten van een of andere Vlaamse keukenChef zoiets van (goeie) bouletten was; onmiddellijk bevestigd door die andere keukenpiet (Meus of zoiets) ...

Vito 19 oktober 2010 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5040476)

Nogal wiedes, anders was er maar één Vlaamse partij.

Citaat:

2) Ik weet niet of BDW hiermee populairder wordt en zelfs indien dat zo is, of dit voor de Vlaams-nationalisten wel een goede zaak is. Een beweging geschraagd op één leidersfiguur?
Waar is de tijd dat N-VA nog de Lijst Bourgeois was???

Citaat:

Een radicale N-VA die - al dan niet met meer stemmen - nog radicaler zal zijn en (paradoxaal genoeg) het status quo nog langer bestendigt?
Hoe langer het status quo, hoe erger de schok. Vanden Boeynant-De Clercq eindigde met Leuven Vlaams. Iedere Belg heeft er belang bij dat er continue verandering is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be