Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Nationalisme in Vlaanderen en Wallonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145473)

Snerror 26 oktober 2010 08:58

Nationalisme in Vlaanderen en Wallonië

Welke partij is volgens jullie het meest nationalistisch, de PS of de N-VA? En waarom?

Zwartengeel 26 oktober 2010 09:08

Ik heb de N-VA in ieder geval nog geen proefballonnetjes weten oplaten over het uitbreken van een burgeroorlog indien de Vlaamse onafhankelijkheid niet gerealiseerd zou kunnen worden.

quercus 26 oktober 2010 09:21

God ja, je kunt "nationalisme" op veel manieren een invulling geven. Maar goed, ik vind dat het nationalisme van N-VA een bevrijdend karakter heeft. Een volk met een eigen identiteit, eigen visies en eigen beleidsopties meer ademruimte geven door het te bevrijden uit het prangende Belgische korset.

Het nationalisme van de PS daarentegen is conservatief en bovendien in hoge mate schijnheilig. Ze pogen zich te presenteren als redders van la Belgique, terwijl hun enig doel is het verder kunnen zetten van hun OCMW-economie, op verdoken wijze gefinancierd door Vlaamse transferts.

Op zichzelf is er niets tegen een solidariteit van een deelstaat tegenover een andere. Op voorwaarde dat het gebeurt op een transparante en directe manier. Niet zoals in la Belgique, waar alles eerst moet verdwijnen in de mengpot van de federale overheid. Daar kan Wallonië en "Bruxelles" dan uit putten en kunnen ze beweren dat het niet "la Flandre" is dat hen steunt, maar la Belgique.

Het Finanzausgleich-systeem tussen de Duitse deelstaten is een goed voorbeeld van hoe het anders en eerlijker kan.

Everytime 26 oktober 2010 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5053138)
Welke partij is volgens jullie het meest nationalistisch, de PS of de N-VA? En waarom?

De N-VA omdat die partij openlijk voor de splitsing van België is.

http://www.youtube.com/watch?v=wKoBWib67Ig

Vlaanderen is toch echt bekrompen. Zondagmiddag, in "Mise au point" op RTBF, maakte Philippe Geluck (zeer bekende striptekenaar in Franstalig België en ook in Frankrijk) een grap tegenover Eric Van Rompuy zeggend dat de Walen een deel van de Kust zouden kunnen vragen en zeggend wel juist daarna, JE PLAISANTE. Hij zei dus duidelijk dat dit een grap was maar Van Rompuy reageerde zeer slecht, zeggend dat we met dit niet kunnen lachen. Ik ben van mening dat we daarmee wel kunnen lachen maar humor en Vlaanderen, dat gaat blijkbaar niet samen.

vlijmscherp 26 oktober 2010 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5053213)

Vlaanderen is toch echt bekrompen. Zondagmiddag, in "Mise au point" op RTBF, maakte Philippe Geluck (zeer bekende striptekenaar in Franstalig België en ook in Frankrijk) een grap tegenover Eric Van Rompuy zeggend dat de Walen een deel van de Kust zouden kunnen vragen en zeggend wel juist daarna, JE PLAISANTE. Hij zei dus duidelijk dat dit een grap was maar Van Rompuy reageerde zeer slecht, zeggend dat we met dit niet kunnen lachen. Ik ben van mening dat we daarmee wel kunnen lachen maar humor en Vlaanderen, dat gaat blijkbaar niet samen.

dus enkel separatisten kunnen nationalisten zijn? 8O zéér rare redenering.

jaja, al lachend zegt een zot zijn mening, zeggen we hier in Vlaanderen.

maar als iemand hier al lachend zegt dat de Franstaligen ofwel dom zijn ofwel niet willen Nederlands leren, dan zijn wij het die geen humor hebben zeker??

quercus 26 oktober 2010 09:58

Citaat:

En welk "hihihi"-argument had Geluck dan wel om een deel van de Vlaamse kust te mogen opeisen? Misschien "nous sommes quand-même en Belgique"?

EddyBal 26 oktober 2010 10:00

Citaat:

Ik denk dat je de term "nationalisme" eens moet opzoeken, misschien in je eigen taal. BELGISCH nationalisme is ook nationalisme.

Dat met het afpakken van onze grond niet kan gelachen worden, zou je moeten beseffen. Wallonië bezit het GROOTSTE stuk van België en NOG WILLEN ZE MEER! Vind jij dat normaal? (Corridor) Dus grapjes over de kust... Geven jullie dan een procentueel even groot stuk van de ardennen aan ons? Jullie gunnen ons niet eens onze eigen grond!

Everytime 26 oktober 2010 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 5053228)
En welk "hihihi"-argument had Geluck dan wel om een deel van de Vlaamse kust te mogen opeisen? Misschien "nous sommes quand-même en Belgique"?

In Vlaanderen kennen ze niet Geluck. Geluck is ook gekend in Franstalig België en in Frankrijk voor zijn humor en zijn grapjes, dat is typisch Geluck. Als ik me niet vergis, heeft Geert Hoste al problemen in Vlaanderen gehad met VVB, TAK of zoiets omdat hij in een sketch met het communautair lachte. Men kan blijkbaar voor hen daarmee niet lachen terwijl ik denk dat men wel daarmee kan lachen.

vlijmscherp 26 oktober 2010 10:08

Citaat:

ondertussen het filmpje bekeken.

Hij zegt dus dat hij het lachend bedoelde, maar ik heb niet de uitzending zelf gezien om zijn woorden te kunnen duiden.

verder zegt hij dat de Vlamingen blijkbaar al decennia lang met de Walen lachen?? waar en wanneer dan???

vlijmscherp 26 oktober 2010 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5053238)
In Vlaanderen kennen ze niet Geluck. Geluck is ook gekend in Franstalig België en in Frankrijk voor zijn humor en zijn grapjes, dat is typisch Geluck. Als ik me niet vergis, heeft Geert Hoste al problemen in Vlaanderen gehad met VVB, TAK of zoiets omdat hij in een sketch met het communautair lachte. Men kan blijkbaar voor hen daarmee niet lachen terwijl ik denk dat men wel daarmee kan lachen.

pf, als er in Vlaanderen grapjes worden gemaakt over het Nederlands van de Franstaligen, zijn we racisten. is dat dan beter???

Everytime 26 oktober 2010 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5053231)
Ik denk dat je de term "nationalisme" eens moet opzoeken, misschien in je eigen taal. BELGISCH nationalisme is ook nationalisme.

Dat met het afpakken van onze grond niet kan gelachen worden, zou je moeten beseffen. Wallonië bezit het GROOTSTE stuk van België en NOG WILLEN ZE MEER! Vind jij dat normaal? (Corridor) Dus grapjes over de kust... Geven jullie dan een procentueel even groot stuk van de ardennen aan ons? Jullie gunnen ons niet eens onze eigen grond!

U weet net als ik dat de Kust altijd Vlaams zal blijven. Wie niet kan zien dat de woorden van Geluck gewoon een grapje was, is echt bekrompen.

EddyBal 26 oktober 2010 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5053242)
pf, als er in Vlaanderen grapjes worden gemaakt over het Nederlands van de Franstaligen, zijn we racisten. is dat dan beter???

Of wanneer oppernar Leterme het franse volkslied zong... konden ze ook ni lachen he ;)

Everytime 26 oktober 2010 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5053240)
ondertussen het filmpje bekeken.

Hij zegt dus dat hij het lachend bedoelde, maar ik heb niet de uitzending zelf gezien om zijn woorden te kunnen duiden.

verder zegt hij dat de Vlamingen blijkbaar al decennia lang met de Walen lachen?? waar en wanneer dan???

Met uw Vlaams-Nationalistische spel gebeurt dat altijd. Daarom bestaat dit spel trouwens.

vlijmscherp 26 oktober 2010 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5053247)
U weet net als ik dat de Kust altijd Vlaams zal blijven. Wie niet kan zien dat de woorden van Geluck gewoon een grapje was, is echt bekrompen.

als je wat de Franstalige fora afschuimt, weet je dat dit in Franstalig België wel degelijk leeft. Ze vinden dat ze wel recht hebben op een stuk van de Vlaamse kust.

kijk, dat is natuurlijk het probleem hé, de Franstaligen lezen onze media en fora niet en dus denken ze dat wij die van hun ook niet lezen.

Metternich 26 oktober 2010 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5053238)
IAls ik me niet vergis, heeft Geert Hoste al problemen in Vlaanderen gehad met VVB, TAK of zoiets omdat hij in een sketch met het communautair lachte.

Kan ik mij absoluut niets van herinneren.

vlijmscherp 26 oktober 2010 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5053251)
Met uw Vlaams-Nationalistische spel gebeurt dat altijd. Daarom bestaat dit spel trouwens.

dus de Franstaligen die zeggen dat we racisten zijn als we lachen met hun Nederlands, spelen mee in het Vlaams-nationalistisch spel?

als we toch allemaal Vlaams-nationalisten zijn, wat is dan het probleem?

EddyBal 26 oktober 2010 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5053247)

Bekrompen? Brussel is een Vlaamse stad, in Vlaams Brabant. BHV is helemaal Vlaams. Hier is geen letter van gelogen, alleen dat men dat probeert VOLLEDIG te verfransen, hoewel het ONZE grond is. Er gaan zelfs stemmen op tegen de VERNEDERLANDSING van Brussel... how crazy can you get???
Kun je nog lachen?

Everytime 26 oktober 2010 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5053242)

Dit idee van racisme komt door het feit dat het Vlaams Belang in Vlaanderen een zekere populariteit heeft. Dit is een feit, wat men van het VB mag denken.

vlijmscherp 26 oktober 2010 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5053270)
Dit idee van racisme komt door het feit dat het Vlaams Belang in Vlaanderen een zekere populariteit heeft. Dit is een feit, wat men van het VB mag denken.

wat heb ik te maken met het VB???

dus omdat het VB bestaat in Vlaanderen is elke humor over Franstaligen een vorm van racisme???

Everytime 26 oktober 2010 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5053249)
Of wanneer oppernar Leterme het franse volkslied zong... konden ze ook ni lachen he ;)

Ah nee? Ik was met vakantie in Frankrijk toen het gebeurde : geloof me, de Fransen hadden hun nieuwe "Belgische mop" gevonden en de aanwezige Belgen in Frankrijk lachten ermee.;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be