Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior
(Bericht 5057474)
Die minderheden hebben wel gaandeweg het hele politieke discours gemonopoliseerd. Het enige probleem voordien was dat met de taalgrens en - wetten, waarvoor in 1963 - en eigenlijk al in 1921 - een pacificatiemodel bedacht werd.
|
Maar natuurlijk. Vlaanderen moest unitair zijn, maar de franstaligen mochten franstalig blijven. Dat was het probleem. Zoals azert ergens in een andere draad zegt: hij, als franstalige, wil zich aan de kust "thuis voelen". Hij wil zich in brussel thuis voelen, in Antwerpen thuis voelen, in Luik thuis voelen.
Niks mis mee, he, een Fransman zal zich in Lille en in Marseille ook wel thuis voelen.
Maar daarvoor moet die Vlaming aan de kust zich dus wel "aanpassen". Maar voelt die vlaming zich even thuis in Luik ? Welja, als 'em frans spreekt.
Het ganse probleem is de volledig asymmetrische houding die er altijd is geweest en blijkbaar nog steeds is: de Franstaligen willen zich "thuis voelen" in gans Belgie, maar het doen op hun Franstaligs. De Vlamingen mogen zich thuis voelen in gans Belgie, als ze het ook maar doen op hun Franstaligs.
We hebben hier dus een raar soort nationalisme vanuit Franstalige kant: ze willen hun eigenheid, maar dan over gans Belgie.
Toen de Vlamingen opkwamen voor HUN eigenheid, niet in gans Belgie, maar enkel maar het stukje Vlaanderen ervan, moest er VAN DE FRANSTALIGEN een duidelijke streep getrokken worden die een grens stelde aan de VLAAMSE prerogatieven, maar ze hadden dat wel niet in de andere richting begrepen. De taalgrens was enkel een eenrichtingsgrens die de invloed van het Vlaams-zijn geografische moest aan banden leggen, maar de franstaligen moesten zich nog altijd overal in Belgie kunnen thuis voelen.
En omdat er in een unitair belgie jammer genoeg bij meerderheid werd gewerkt wilden ze toen ook hun eigen regio om zelf in wallonie, zonder vlaamse invloed, kunnen te beslissen wat ze deden, en met beschermingsmechanismen zodat ze ook, ondanks de vlaamse meerderheid in Belgie konden beslissen wat ze deden. Als tegenprestatie mochten de vlamingen bij hun ook beslissen wat ze deden, zolang het unitaire belgie de facturen maar betaalde (en daar stoorde het niet dat vlaanderen een meerderheid had om de facturen te dokken).
Een paar onnozel vlaamse nationalisten hebben zich daar toen bij laten vangen, en het financieel-economische toegezegd voor een paar vodjes papier die hier en daar een klein (normaal) voordeeltje aan de vlaamse taal geven in vlaanderen. De vlaams-nationalisten wilden toen best dokken, op voorwaarde dat men niet te veel frans sprak in de brusselse rand.
En daar zitten we nu mee. De weg is half afgelegd:
de franstalige moet zich nog altijd thuis kunnen voelen in gans belgie, moet kunnen stemmen voor franstalige partijen in vlaanderen, gans belgie moet nog altijd afdokken voor de franstalige, maar hij mag wel bij hem doen wat hij wil, op kosten van het dierbare belgie.
Er is maar een weg vooruit: verregaande splitsing van politiek-economische bevoegdheden, inclusief het fiscale, de sociale zekerheid en al dat, zodat beide regio's volledig hun eigen economische politiek kunnen voeren, verantwoordelijk voor hun eigen kiezers, en met als gevolg hun eigen fiscaliteit en schulden.
Als ieder zijn potje grotendeels bij hem kookt, dan valt ook alle reden tot wederzijdse wrevel weg, he. Dan kunnen we elkaar terug beschouwen als normale mensen.