Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Waalse regering pompt 200 miljoen in schuldverlichting! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145599)

omaplop 28 oktober 2010 08:33

Waalse regering pompt 200 miljoen in schuldverlichting!

Rap nog profiteren van de federale pot alvorens ze zelf moeten opdraaien voor de uitgaven, of , Wallonië verarmt niet, want ze kunnen zelfs aflossen?? Wie kan er nog aan uit?

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-...79909-3137.art

EddyBal 28 oktober 2010 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 5057659)
Rap nog profiteren van de federale pot alvorens ze zelf moeten opdraaien voor de uitgaven, of , Wallonië verarmt niet, want ze kunnen zelfs aflossen?? Wie kan er nog aan uit?

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_-...79909-3137.art

en dit dan?

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...roblemen.dhtml

Citaat:

Wallonië sloot het jaar 2009 af met een tekort van 882,2 miljoen euro. Dat is het dubbele van wat het stabiliteitsprogramma toelaat. Dat schrijft L'Echo vandaag op basis van cijfers van het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR).

Deze cijfers kunnen de Waalse overheid in de problemen brengen, want het zijn de officiële gegevens die het INR bezorgd heeft aan de Europese Unie in het kader van de Europese procedure bij buitensporige tekorten.

De cijfers wijken sterk af van degene die de Waalse Begrotingsminister André Antoine begin dit jaar presenteerde, namelijk een tekort van 406,86 miljoen euro. Dat valt net binnen de grenzen van het stabiliteitsprogramma. Het Rekenhof bracht het geschatte tekort in juni zelfs terug tot 273 miljoen.

Het verschil tussen de schattingen is te wijten aan verschillende correcties in het vorderingensaldo. Het INR telde sommige participaties van de Waalse overheid niet bij de inkomsten, maar voegde ze bij de uitgaven. Minister Antoine heeft een ontmoeting gepland met verantwoordelijken van het INR om hen te vragen de rekeningen van 2009 te herzien. (belga/adv)

EddyBal 28 oktober 2010 08:55

dubbel :(

omaplop 28 oktober 2010 09:28

Eddy, je artikel kende ik ook. Daarom is dat wat vandaag verschijnt een raadsel. Wat steekt erachter??

EddyBal 28 oktober 2010 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 5057771)
Eddy, je artikel kende ik ook. Daarom is dat wat vandaag verschijnt een raadsel. Wat steekt erachter??

NIKS

Gewoon dat ze beseffen dat ze iets aan hun schuld moeten doen. Hij riep toen daarvoor op, en ze hebben hem gehoord. Van hun budget dat normaal naar het Marshall plan gaat, pitsen ze 200 miljoen af om versnelde schuldaflossing te doen. Anders swingen de kosten de pan uit binnenkort. Is gewoon goed bestuur.

Glenneke 28 oktober 2010 19:47

Is dat allemaal Waals geld of zit er iets tussen vanuit de Solidariteitstransfer?

Natuurlijk ben ik langs de andere kant wel blij= begrotingstekorten oplossen tegen 2014 en dan splitsen, iedereen begint met een propere lei.

EddyBal 28 oktober 2010 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke (Bericht 5059114)
Is dat allemaal Waals geld of zit er iets tussen vanuit de Solidariteitstransfer?

Natuurlijk ben ik langs de andere kant wel blij= begrotingstekorten oplossen tegen 2014 en dan splitsen, iedereen begint met een propere lei.

:lol:

sorry maar je brengt me echt aan het lachen

reality check: BUITEN het tekort op de begroting, wat wil zeggen dat ze gaan BIJLENEN om toe te komen om alles te betalen, hebben we een staatsschuld van 100% BBP !!!

Niet bepaald een schone lei he ;)

En om op je eerste vraag te antwoorden: dat is geld van hun eigen budget.

Glenneke 28 oktober 2010 21:28

Citaat:

sorry maar je brengt me echt aan het lachen

reality check: BUITEN het tekort op de begroting, wat wil zeggen dat ze gaan BIJLENEN om toe te komen om alles te betalen, hebben we een staatsschuld van 100% BBP !!!

Niet bepaald een schone lei he

En om op je eerste vraag te antwoorden: dat is geld van hun eigen budget.
Niet erg heb het trouwens ook nooit echt begrepen.

zijn die 25 miljard nu de intresten of de totale staatsschuld, of is het misschien nog iets anders?

Ik iemand mij dit is degelijk uitleggen, al blijf ik bij mijn standpunt dat het feit dat dit bedrag niet daadkrachtig wordt weggewerkt het Belgisch failliet op alle vlakken aantoont.

Ik denk dat we daar tot een zelfde conclusie komen, niet?

alfa16vjtd 28 oktober 2010 21:31

Een failliet wordt op de volledige waarde van het land berekend hé :) Als de liberalen nog wat gebouwen verkopen dan kan het er nog sneller zijn dan gedacht

Garry 28 oktober 2010 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 5057771)

Gangster praktijken zoals altijd.

EddyBal 29 oktober 2010 00:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke (Bericht 5059284)
Niet erg heb het trouwens ook nooit echt begrepen.

zijn die 25 miljard nu de intresten of de totale staatsschuld, of is het misschien nog iets anders?

Ik iemand mij dit is degelijk uitleggen, al blijf ik bij mijn standpunt dat het feit dat dit bedrag niet daadkrachtig wordt weggewerkt het Belgisch failliet op alle vlakken aantoont.

Ik denk dat we daar tot een zelfde conclusie komen, niet?

We moeten ongeveer 22 miljard extra besparen op 5 jaar tijd ongeveer. Dat komt op 4 a 5 miljard per jaar, maar als je het eerste jaar iets extra kan besparen, speelt dat effect door dat je daarna iets minder kan doen of wat tegenslag kan verwerken.

En als je het niet goed hebt gesnapt, zoals je aangeeft, dan nog een sluiertje oplichten : België kan het zich veroorloven om 100% schulden te hebben, makkelijker dan andere landen, omdat het grootste deel van de schulden door het eigen binnenland (spaarders, banken, obligaties) wordt gefinancierd. Andere landen zouden daar niet zo makkelijk mee wegkomen en speculeerders aantrekken en op de vingers worden getikt door de EU-eurozone. Toch zitten we zowat aan het maximum dat nog een beetje veilig is. Hoog tijd dus om er iets aan te doen.

alfa16vjtd 29 oktober 2010 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5059500)
We moeten ongeveer 22 miljard extra besparen op 5 jaar tijd ongeveer. Dat komt op 4 a 5 miljard per jaar, maar als je het eerste jaar iets extra kan besparen, speelt dat effect door dat je daarna iets minder kan doen of wat tegenslag kan verwerken.

En als je het niet goed hebt gesnapt, zoals je aangeeft, dan nog een sluiertje oplichten : België kan het zich veroorloven om 100% schulden te hebben, makkelijker dan andere landen, omdat het grootste deel van de schulden door het eigen binnenland (spaarders, banken, obligaties) wordt gefinancierd. Andere landen zouden daar niet zo makkelijk mee wegkomen en speculeerders aantrekken en op de vingers worden getikt door de EU-eurozone. Toch zitten we zowat aan het maximum dat nog een beetje veilig is. Hoog tijd dus om er iets aan te doen.

Als we nu zoals een ocmw schuldbemiddeling doen voor wallonie en dus alle inkomsten in eigen beheer nemen? Dan kunnen we direct veel geld besparen ;)

fox 29 oktober 2010 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5057782)
NIKS

Gewoon dat ze beseffen dat ze iets aan hun schuld moeten doen. Hij riep toen daarvoor op, en ze hebben hem gehoord. Van hun budget dat normaal naar het Marshall plan gaat, pitsen ze 200 miljoen af om versnelde schuldaflossing te doen. Anders swingen de kosten de pan uit binnenkort. Is gewoon goed bestuur.

Ik snap iets niet. Hoe kan je aan 200 mijoen schuldverlichting doen als je met een gat zit van 800 miljoen?

Amon_Re 29 oktober 2010 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5060049)
Ik snap iets niet. Hoe kan je aan 200 mijoen schuldverlichting doen als je met een gat zit van 800 miljoen?

Creatief boekhouden, de Federale had ook 113 Mil aan misdaadgeld ingebracht in haar begroting eh, om de cijfers wat op te krikken (dat ze dat nu terug moeten storten is bijzaak...)

EddyBal 29 oktober 2010 12:17

Citaat:

Dat is budgetbeheer he. Als je 800 miljoen gaat BIJLENEN bij de schuld die je al hebt, en je betaalt 200 miljoen van je inkomsten af aan de interesten en lening, als je normaal minder zou betalen, dan doe je dat goed he. Het is een verbetering van de slechtere situatie

leuri 29 oktober 2010 12:18

Citaat:

Moeten we niet 22 miljard per jaar besparen om een begroting in evenwicht te hebben tegen 2015. Dus elk jaar tussen nu en 2015 dat we die 22 miljard niet besparen groeit onze staatsschuld dus sneller dan ons BBP (we komen dus boven de 100%). Maar ook na 2015 zullen we dus die 22 miljard extra per jaar moeten besparen. Dat is toch hoe ik het versta.

Nyquist 29 oktober 2010 12:18

Citaat:

Je kan beslissen om die niet uit te geven, maar te gebruiken om schulden vervroegd terug te betalen. Je zal nog altijd meer schulden hebben dan het jaar ervoor, maar 200 miljoen minder meer dan anders :)

gertc 29 oktober 2010 12:18

Citaat:

Jij bent veel te slim om aan politiek te doen ;-)

EddyBal 29 oktober 2010 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door leuri (Bericht 5060111)
Moeten we niet 22 miljard per jaar besparen om een begroting in evenwicht te hebben tegen 2015. Dus elk jaar tussen nu en 2015 dat we die 22 miljard niet besparen groeit onze staatsschuld dus sneller dan ons BBP (we komen dus boven de 100%). Maar ook na 2015 zullen we dus die 22 miljard extra per jaar moeten besparen. Dat is toch hoe ik het versta.

Nee. 22 miljard tegen 2015

gertc 29 oktober 2010 12:21

Citaat:

België kan het zich veroorloven om 100% schulden te hebben, makkelijker dan andere landen, omdat het grootste deel van de schulden door het eigen binnenland (spaarders, banken, obligaties) wordt gefinancierd. Andere landen zouden daar niet zo makkelijk mee wegkomen en speculeerders aantrekken en op de vingers worden getikt door de EU-eurozone. Toch zitten we zowat aan het maximum dat nog een beetje veilig is. Hoog tijd dus om er iets aan te doen.

Dat klopt niet helemaal. De binnenlandse spaartegoeden zouden inderdaad ruimschoots voldoende zijn om de hele overheidsschuld te financieren (net zoals Japan, dat ondertussen aan 200% van hun BNP zit). Maar in praktijk zit het overgrote deel van de overheidsschuld ondertussen in het buitenland - en dus inderdaad kwetsbaar voor speculatie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be