Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   Spa : Minder Europees geld voor IJzeren Rijn en Schelde-Seine-verbinding (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145605)

Politics.be 28 oktober 2010 10:40

Spa : Minder Europees geld voor IJzeren Rijn en Schelde-Seine-verbinding
 
De Europese Commissie heeft vandaag bij een tussentijdse evaluatie van de realisatie en versterking van Europese transnationale verkeersaders (de transeuropese netwerken - TEN-T) bekend gemaakt dat projecten die niet afgerond zijn tegen 2015 een deel van hun subsidiëring zullen verliezen. Het budget dat op deze manier vrijkomt zal opnieuw geïnvesteerd worden in nog te bepalen transportprojecten. Op deze manier wordt vermeden dat het geld onbesteed blijft. Met de aanpak wil de Commissie druk zetten op de realisatie van de projecten, maar geeft ze ook extra tijd. In principe is er geld uitgetrokken voor de periode 2007-2013, maar dat wordt dus verlengd tot 2015.


Bij de TEN-T projecten zijn ook enkele verkeersassen die België doorkruisen. Zo wordt het Diabolo-project, waarbij de HST Zaventem zal aandoen, mee gesubsidieerd door Europa en moet er een waterverbinding getrokken worden tussen Gent en Parijs om Schelde met Seine te verbinden. Gisteren werd al bekend dat het Schelde-Seine-project onder druk staat en dreigt een tiende van de Europese financiering te verliezen als er niet snel duidelijkheid komt over de realisatie van het project. Dat is goed voor 44,3 miljoen euro. Ook Diabolo moet inboeten, maar slechts voor een bedrag van 80.000 euro.


Vandaag komt daar het dossier van de IJzeren Rijn bij. Deze spoorlijn, die loopt van Antwerpen over Nederland naar het Duitse Ruhrgebied, is deels in onbruik geraakt en moet tegen 2016 gemoderniseerd en operationeel worden. Europa had hier 7.285.000 euro voor veil, maar merkt nu dat het project aanzienlijke vertraging heeft opgelopen. Zo is er vandaag nog steeds geen politiek akkoord. Hierdoor zou 4,5 miljoen van de subsidie weg dreigen te vallen.


Dat de Commissie streng is voor de realisatie van de transeuropese netwerken vindt Saïd El Khadraoui niet meer dan normaal. "Europa komt met zeer veel geld over de brug voor deze projecten: ruim 8 miljard euro. Dat je daar van wil weten of het geld dat je geïnvesteerd hebt ook effectief gebruikt wordt is terecht. Vaak lopen dit soort projecten vertraging op omwille van nationale belangen. Dat is ook in België gebeurd." De Commissie laat de deur echter nog een beetje open door de deadline te verplaatsen van 2013 naar 2015. "Laten we daar gebruik van maken en proberen de budgetten alsnog te recupereren. Niet alles daarvan gaat naar België, maar het zou goed zijn dat we tegelijk konden investeren én besparen."


"Ondertussen is er een groot debat bezig over de prioriteiten en middelen voor de volgende periode, vanaf 2014. Het is belangrijk dat de federale en regionale overheden in België zich bewust zijn van het belang goed geïntegreerd te blijven in het Europees vervoersnetwerk om economisch competitief te blijven."


Bron: politics.be


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be