Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   kattenkruid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145753)

Alexandr Borodin 31 oktober 2010 20:25

kattenkruid

http://www.youtube.com/watch?v=J5Xrc...eature=related

Ocharme bomma haar kruidentuintje :-D:-D

420yeahbaby 1 november 2010 10:15

Kattenkruid is een gras dat goed is voor de spijsvertering van de kat, als ik me niet vergis. Maar gaan ze er echt stoned op? Mij de vraag :D
Wie heeft de test al ondergaan met zijn/haar eigen poes?

Jazeker 1 november 2010 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 5065059)
Kattenkruid is een gras dat goed is voor de spijsvertering van de kat, als ik me niet vergis. Maar gaan ze er echt stoned op? Mij de vraag :D

Ja, onze Fritz was een echte junk. Als die daarmee lag te spelen was de plant meteen stuk. Later nog een textiel zakje kattenkruid voor hem gekocht en dat heeft hij gewoon open gekrabt om aan het spul te komen. Je moest zijn ogen zien op zulke momenten...

420yeahbaby 1 november 2010 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 5065071)
Ja, onze Fritz was een echte junk. Als die daarmee lag te spelen was de plant meteen stuk. Later nog een textiel zakje kattenkruid voor hem gekocht en dat heeft hij gewoon open gekrabt om aan het spul te komen. Je moest zijn ogen zien op zulke momenten...

Spijtig dat een kat niet in contant kan betalen voor zijn drugs he. 't Groeit zo easy dat kattenkruid ;)

Nynorsk 1 november 2010 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 5065059)
Wie heeft de test al ondergaan met zijn/haar eigen poes?

ik denk dat je kattenkruid verwart met kattengras.

circe 1 november 2010 10:26

ik heb zo'n flesje Catnip dat je dan op hun kussen moet spuiten. Mijn kat wordt er ook helemaal krols van, als is het een gesneden kater.

420yeahbaby 1 november 2010 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5065082)
ik denk dat je kattenkruid verwart met kattengras.

just ;-)

Cdude 1 november 2010 10:46

filmpie kattenorgie 8-)

PollyCorrect 1 november 2010 11:01

mijn kat doet het met valeriaan. Zelfs als ik een kruimeltje op mijn hand heb gehad, dan gaat hij passioneel in mijn hand bijten om te zien of er nog meer is.

Leuk!

Jazeker 1 november 2010 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 5065145)
mijn kat doet het met valeriaan. Zelfs als ik een kruimeltje op mijn hand heb gehad, dan gaat hij passioneel in mijn hand bijten om te zien of er nog meer is.

Leuk!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wiki wiki
Echte valeriaan (Valeriana officinalis) is een kruidachtige plant uit de kamperfoeliefamilie (Caprifoliaceae). Valeriaan is een bekende plant binnen de fytotherapie, Extracten van deze plant (verkregen door extractie met water of 70% ethanol in water) kunnen effectief zijn bij slapeloosheid.[1]

Hoewel veel mensen de geur van valeriaan onaangenaam vinden, werd het in de 16e eeuw gebruikt als parfum en als geurstof aan de was toegevoegd. Valeriaan heeft op katten een onweerstaanbare en sterk prikkelende werking. Omdat katten zo dol zijn op de geur heeft de plant als alternatieve naam 'kattenkruid', niet te verwarren met de niet-verwante soort wild kattenkruid (Nepeta cataria). De typische doordringende geur van de wortel ontwikkelt zich pas bij het drogen.

:-) Weer wat bijgeleerd....

The Paulus Experience 1 november 2010 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alexandr Borodin (Bericht 5064262)
http://www.youtube.com/watch?v=J5Xrc...eature=related

Ocharme bomma haar kruidentuintje :-D:-D

:lol: zalig die katten.
die schuimbekkende kat lol 8O

circe 1 november 2010 11:11

haaa... dus "kattenkruid" = "catnip" = valeriaan!

ik wou net vragen of iemand weet waar ik de zaadjes kan vinden! Valeriaan is wel te vinden zeker?
Of zal ik ineens valeriaanthee in stoffen zakjes stoppen als kerstkado voor de poes?

PollyCorrect 1 november 2010 11:11

Oh! Is valeriaan dus kattenkruid, maar dan de wortel ervan?

Ik heb een plantje 'herbe �* chats' gekocht, dus niét de gekiemde grasstengeltjes van dat graan (hoe heet het ook weer, waar ze bier van maken) maar een plantje en daar vindt Mr Loeloe niks aan. Die stinkvaleriaan daarentegen!

:D

Mijn andere kat, een wijfje, heeft trouwens totaal geen interesse in herbal remedies.

Cdude 1 november 2010 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 5065176)
Oh! Is valeriaan dus kattenkruid, maar dan de wortel ervan?

Ik heb een plantje 'herbe �* chats' gekocht, dus niét de gekiemde grasstengeltjes van dat graan (hoe heet het ook weer, waar ze bier van maken) maar een plantje en daar vindt Mr Loeloe niks aan. Die stinkvaleriaan daarentegen!

:D

Mijn andere kat, een wijfje, heeft trouwens totaal geen interesse in herbal remedies.

Hop?

PollyCorrect 1 november 2010 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 5065175)
haaa... dus "kattenkruid" = "catnip" = valeriaan!

ik wou net vragen of iemand weet waar ik de zaadjes kan vinden! Valeriaan is wel te vinden zeker?
Of zal ik ineens valeriaanthee in stoffen zakjes stoppen als kerstkado voor de poes?

Ook lekker: koop bij Di (of kruidvat) van die kapsules voor lekker slapen. Puur valeriaanpoeder. Ik neem soms zo'n capsule, doe hem open en strooi wat op mijn hand. Kat= crazy!!

PollyCorrect 1 november 2010 11:14

PS: ik hou ook van valeriaan, het is een beetje euforiserend als je 3 capsules neemt. Probeer maar eens. ;--))

Cdude 1 november 2010 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 5065184)
Ook lekker: koop bij Di (of kruidvat) van die kapsules voor lekker slapen. Puur valeriaanpoeder. Ik neem soms zo'n capsule, doe hem open en strooi wat op mijn hand. Kat= crazy!!

kan je dat ook snuiven?

Alexandr Borodin 1 november 2010 11:53

Valeriaan heeft zelf een sterker effect dan kattenkruid. De eerste keer dat ik dat ondervond was toen ik was thee aan het maken was van een gedroogde valeriaanwortel. Ik liet de wortel koken in water en de aromatische valeriaandampen vervulden mijn woonst. Opeens kwam mijn roste kater letterlijk naar beneden gevlogen, waarbij hij vanalles omstootte, om dan heel nerveus rond me te draaien en onophoudelijk klaaglijk luid te miauwen. Eerst had ik niet door wat er hem scheelde, toen ik hem een stukje valeriaanwortel gaf werd het me duidelijk.

Hij prefereerde ook valeriaan boven kattenkruid.

Er zijn nog andere planten die een euforiserend effect op katten hebben. Met name enkele uit de kiwi-familie zijn daar gekend voor. De bladeren en ranken van Actinidia kolomikta (straatstempel, Siberische kiwi) en A. polygama (zilverkiwi) hebben een soortgelijke werking op katten, maar ze zijn een stuk krachtiger dan kattenkruid. A. Polygama wordt in Zuid-Oost Azië gebruikt om tijgers mee te verdoven. De planten zijn verkrijgbaar bij de betere plantenzaak.

Alexandr Borodin 1 november 2010 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 5065188)
PS: ik hou ook van valeriaan, het is een beetje euforiserend als je 3 capsules neemt. Probeer maar eens. ;--))

Indeed. Wij maakten vroeger ons valeriaanextract zelf. Extra strong. 8-)

Een bodempje in een wijnglas, dan de rest opvullen met tafelwijn. Euforiserend en licht hallucinogeen.

Wij deden dat vroeger op café. Enig nadeel, valeriaan is nogal sterk aromatisch en vele mensen vinden de geur nogal vies. Zelf heb je daar geen last van, als je zo'n paar glazen binnen hebt. De omringenden kunnen daar anders over oordelen. :-)

PollyCorrect 1 november 2010 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alexandr Borodin (Bericht 5065291)
Indeed. Wij maakten vroeger ons valeriaanextract zelf. Extra strong. 8-)

Een bodempje in een wijnglas, dan de rest opvullen met tafelwijn. Euforiserend en licht hallucinogeen.

Wij deden dat vroeger op café. Enig nadeel, valeriaan is nogal sterk aromatisch en vele mensen vinden de geur nogal vies. Zelf heb je daar geen last van, als je zo'n paar glazen binnen hebt. De omringenden kunnen daar anders over oordelen. :-)

lekker! waarom ben je ermee gestopt?

;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be