Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Het Merapi mysterie (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145755)

Vlaamse Leeuwin 31 oktober 2010 22:58

Het Merapi mysterie
 
Ik kom regelmatig op Grenswetenschap.nl en zag vandaag dit onderstaande artikel. Ikzelf was het aswolk-probleem van afgelopen april alweer vergeten, maar nu ik dit artikel lees vind ik het toch opmerkelijk en stel ik mij serieus wat vragen :?

Citaat:

Het Merapi Mysterie

De Indonesische vulkaan Merapi laat al een tijdje van zich horen. Door de verschillende uitbarstingen staan er inmiddels minstens 450 slachtoffers op de teller. De eruptie komt breed in het nieuws maar één aspect ervan lijkt wonderweinig aan bod te komen: de aswolk van de Merapi. En dat terwijl we ons nog vaag herinneren dat zo goed als heel Europa lam lag toen de IJslandse Eyjafjalljökull een aswolk uitstootte. Maatschappijen annuleerden massaal vluchten, ook als ze niet in de buurt van de aswolk kwamen. Of althans, dat moesten ze. Hoe dan ook: alle vliegverkeer lag plat. Waarom is er met de Merapi geen vuiltje aan de lucht en lijkt diens aswolk van geen invloed op het luchtverkeer te zijn?




(aswolk)

In april 2010 kwam het vliegverkeer in Europa helemaal tot stilstand. De geruchten gaan dat het om een grootschalige militaire oefening ging, en dat de aswolk eigenlijk de ideale afleiding was. Het was zo'n nieuwe en onbekende dreiging dat vluchten die in de verste verte niet bij de aswolk kwamen ook aan de grond moesten blijven.
Bij de Merapi is het anders. De luchthaven van Jogjakarta, 25 kilometer verderop, werd slecht één uur lang gesloten voordat de landingsbaan was schoongeveegd, aldus de schaarse berichtgeving. Eén uur, of een paar uur meer, het staat hoe dan ook in schril contrast met de IJslandse aswolk.



(De Merapi vulkaan)

Natuurlijk, Midden Java, daar in de buurt zijn niet veel vliegvelden. Vliegtuigen kunnen daar gemakkelijk de aswolken vermijden en uitwijken naar andere luchthavens. In het geval van de Eyjafjalljökull trokken de aswolken over het dichtbevolkte Europa. Maar toch werd er veel meer aan de grond gehouden dan nodig. Als dat al een doel diende, welkeen zou dat kunnen zijn?

Niet alle vliegtuigen bleken last te hebben van de IJslandse aswolk. Toevallig of niet, precies in die periode was er een zeer grootschalige NAVO-luchtmachtoefening die gewoon doorging zonder dat de jets last hadden van een aswolk. Het bleek de grootste militaire oefening van het jaar. Wat bijzonder handig dat ze toen geen last hadden van burgervliegtuigen. Even gesteld dat dit alles geen toeval is, rest er slechts één vraag om het Merapi Mysterie op te lossen: wat hield die militaire oefening precies in?



Bron : Grenswetenschap.nl

Asshen Sukar 1 november 2010 02:04

De wind zal de andere kant opblazen ?

De hoogte van de wolk is ook belangrijk. Burger en militair zitten trouwens op een andere hoogte.

D'ARTOIS 1 november 2010 03:43

Dat kan,maar hoeft niet. Verder denk ik dat destijds met de IJslandse vulkaan eerder een politieke agenda in beeld kwam dan de 'dire need.' Heeft uiteraard ook te maken met de verantwoordelijkheid in geval van motorschade en calamiteiten die daar uit voort kunnen komen.

nihao 1 november 2010 06:51

Het heeft met religie te maken. De meeste Indonesiërs zijn moslims en dus fatalistisch...

Ik heb ooit in een zandstorm gevlogen in Saoedi-Arabië, waarbij het vliegtuig tot drie keer toe om zijn as wentelde, en niemand gaf een kik...

maddox 1 november 2010 07:05

Het is simpel. Ooit heeft een Boeing motoren weten uitvallen door een teveel aan rommel in de lucht, ergens boven Alaska. Een ongeval werd nipt vermeden. En schadeclaims net vermeden.

Stel dat door dezelfde oorzaak een passagiersvliegtuig de atlantische oceaan induikeld. Wie is de schuldige?

Maakt geen drol uit, de advokaten zullen een procedureslag uitvoeren, en de EU politici hebben gewoon de veilige optie voor henzelf gekozen.

thePiano 3 november 2010 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin (Bericht 5064502)
Ik kom regelmatig op Grenswetenschap.nl en zag vandaag dit onderstaande artikel. Ikzelf was het aswolk-probleem van afgelopen april alweer vergeten, maar nu ik dit artikel lees vind ik het toch opmerkelijk en stel ik mij serieus wat vragen :?

Intussen achterhaald: Na de eruptie van gisteren en vandaag luidt het aldus: Flights are having to be rerouted south of the no-fly zone, which means there are many more aircraft passing through the Spanish air traffic control sectors, rather than taking the usual routes over Ireland.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be