De schoofzak |
1 november 2010 20:53 |
Eric Van Rompuy: 'La guerre continue'
Het gaat dus over gezegdes van Eric Van Rampuy. Over wat hij op zijn blog schrijft.
Den Eric, dat is de tsjeef die op zovele Gordels een truitje droeg om B-HV onmiddellijk te splitsen. Maar niet op de Gordel als zijn broer premier was.
Dien Eric schrijft nu dat hij alweer "oorlogstaal" hoorde dit weekend.
Waarom hij daar de aandacht op vestigt, als ge die oorlogstaal niet graag hoort, dat is me een raadsel. Is hij echt zo kortzichtig ?
"Hij heeft alweer een kans gemist om te zwijgen", denk ik maar, als hij meent te moeten opmerken "hoelang hij en zijn partij nog zouden moeten zwijgen?". Want: hoelang zijn de tsjeven aan de macht geweest, en wat hebben zij gebakken van de zo lang gevraagde splitsing ?
Voorts bevalt het me wel, dat ik taal hoor zowel bij PS als bij NVA, die getuigt dat ze nog niet aan het dromen zijn.
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101101_063
beetje tekst:
Citaat:
BRUSSEL - Vlaams parlementslid Eric Van Rompuy (CD&V) heeft het afgelopen weekend opnieuw 'oorlogstaal' gehoord tussen PS en N-VA. Dat schrijft hij maandag op zijn blog.
Van Rompuy verwijst naar uitspraken van Brussels minister-president Charles Picqué (PS) en N-VA-Kamerlid Siegfried Bracke. Volgens Van Rompuy heeft koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte enkel kans op slagen 'als de rust weerkeert en langs beide kanten van de taalgrens oorlogstaal wordt vermeden'.
Bemiddelaar naar de koning
Dinsdag brengt bemiddelaar Vande Lanotte een tussentijds verslag uit bij de koning. Na enkele bitse confrontaties tussen PS en N-VA leek het stof vorige week min of meer te gaan liggen. Maar CD&V'er Eric Van Rompuy zag het afgelopen weekend opnieuw enkele opflakkeringen van 'oorlogstaal'.
Van Rompuy verwijst in de eerste plaats naar de opvallende reactie van Brussels minister-president Charles Picqué (PS) op het VN-mensenrechtenrapport met kritiek op de taalvoorwaarden die sommige Vlaamse gemeenten hanteren. Volgens Picqué wil Vlaanderen met die maatregelen niet alleen het Vlaamse karakter in de Vlaamse rand bewaren, maar zijn ze ook bedoeld om migrantenstromen uit Brussel te weren. 'Picqué verwijt de Vlamingen impliciet verkapte 'racisten' te zijn en Brussel unilateraal te willen opzadelen met de migrantenproblemen', aldus Van Rompuy.
'Kriegsspel'
Langs N-VA-kant was er volgens Van Rompuy dan weer het kranteninterview met Siegfried Bracke. Daarin sluit de N-VA'er nieuwe verkiezingen niet uit als er op 12 november geen uitzicht is op een politiek akkoord rond de staatshervorming. 'Hij dreigt weer met een deadline op 12 november', verzucht Van Rompuy.
'Ik dacht enkele dagen terug dat PS en N-VA hun krijgsverrichtingen hadden gestaakt, maar blijkbaar 'la guerre continue'. Als CD&V blijven we bescheiden op de achtergrond maar voor hoelang nog? PS en N-VA doen alsof ze het alleen voor het zeggen hebben. Moeten de andere partijen laten betijen en dit 'kriegsspel' blijven ondergaan?', aldus nog Van Rompuy.
|
|