Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Eric Van Rompuy: 'La guerre continue' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145788)

De schoofzak 1 november 2010 20:53

Eric Van Rompuy: 'La guerre continue'

Het gaat dus over gezegdes van Eric Van Rampuy. Over wat hij op zijn blog schrijft.
Den Eric, dat is de tsjeef die op zovele Gordels een truitje droeg om B-HV onmiddellijk te splitsen. Maar niet op de Gordel als zijn broer premier was.

Dien Eric schrijft nu dat hij alweer "oorlogstaal" hoorde dit weekend.
Waarom hij daar de aandacht op vestigt, als ge die oorlogstaal niet graag hoort, dat is me een raadsel. Is hij echt zo kortzichtig ?

"Hij heeft alweer een kans gemist om te zwijgen", denk ik maar, als hij meent te moeten opmerken "hoelang hij en zijn partij nog zouden moeten zwijgen?". Want: hoelang zijn de tsjeven aan de macht geweest, en wat hebben zij gebakken van de zo lang gevraagde splitsing ?

Voorts bevalt het me wel, dat ik taal hoor zowel bij PS als bij NVA, die getuigt dat ze nog niet aan het dromen zijn.

link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101101_063

beetje tekst:
Citaat:

BRUSSEL - Vlaams parlementslid Eric Van Rompuy (CD&V) heeft het afgelopen weekend opnieuw 'oorlogstaal' gehoord tussen PS en N-VA. Dat schrijft hij maandag op zijn blog.

Van Rompuy verwijst naar uitspraken van Brussels minister-president Charles Picqué (PS) en N-VA-Kamerlid Siegfried Bracke. Volgens Van Rompuy heeft koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte enkel kans op slagen 'als de rust weerkeert en langs beide kanten van de taalgrens oorlogstaal wordt vermeden'.

Bemiddelaar naar de koning

Dinsdag brengt bemiddelaar Vande Lanotte een tussentijds verslag uit bij de koning. Na enkele bitse confrontaties tussen PS en N-VA leek het stof vorige week min of meer te gaan liggen. Maar CD&V'er Eric Van Rompuy zag het afgelopen weekend opnieuw enkele opflakkeringen van 'oorlogstaal'.

Van Rompuy verwijst in de eerste plaats naar de opvallende reactie van Brussels minister-president Charles Picqué (PS) op het VN-mensenrechtenrapport met kritiek op de taalvoorwaarden die sommige Vlaamse gemeenten hanteren. Volgens Picqué wil Vlaanderen met die maatregelen niet alleen het Vlaamse karakter in de Vlaamse rand bewaren, maar zijn ze ook bedoeld om migrantenstromen uit Brussel te weren. 'Picqué verwijt de Vlamingen impliciet verkapte 'racisten' te zijn en Brussel unilateraal te willen opzadelen met de migrantenproblemen', aldus Van Rompuy.

'Kriegsspel'

Langs N-VA-kant was er volgens Van Rompuy dan weer het kranteninterview met Siegfried Bracke. Daarin sluit de N-VA'er nieuwe verkiezingen niet uit als er op 12 november geen uitzicht is op een politiek akkoord rond de staatshervorming. 'Hij dreigt weer met een deadline op 12 november', verzucht Van Rompuy.

'Ik dacht enkele dagen terug dat PS en N-VA hun krijgsverrichtingen hadden gestaakt, maar blijkbaar 'la guerre continue'. Als CD&V blijven we bescheiden op de achtergrond maar voor hoelang nog? PS en N-VA doen alsof ze het alleen voor het zeggen hebben. Moeten de andere partijen laten betijen en dit 'kriegsspel' blijven ondergaan?', aldus nog Van Rompuy.

solidarnosc 1 november 2010 20:57

Tja je kan uiteraard alles opblazen buiten proporties.

Mr. Orange 1 november 2010 21:24

Ps'ers zullen nooit hun mond houden. Niets nieuws onder de zon, eerlijk gezegd...

Edit: alé kom, ze hebben gelijk. En NVA'ers moeten in principe ook niet zwijgen.

De verschillen zijn gewoon veel te groot... da staat een goed compromis + een goed beleid in de weg

Fieseler 1 november 2010 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 5066818)
De verschillen zijn gewoon veel te groot... da staat een goed compromis + een goed beleid in de weg

Een "goed compromis"...zou u mij eens kunnen vertellen hoe zo'n beest er uit moet zien?

Xenophon 1 november 2010 23:21

Citaat:

Moeten de andere partijen laten betijen en dit 'kriegsspel' blijven ondergaan?', aldus nog Van Rompuy.
Hoor je ze komen?

EddyBal 1 november 2010 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5067132)
Hoor je ze komen?

Yep, overdonderend luid, Eric van Rompay zijn oorlogstaal. ;)

Tejokus 1 november 2010 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5067150)

Past bij 11 november... ;)
Vrees wel voor een wapenstilstand voor wat 2010 betreft.

fonne 2 november 2010 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5067150)

Ik wacht met spanning tot hij eens een koninklijke opdracht krijgt. Zien wat hij ervan terecht zou brengen. Nog minder dan Leterme waarschijnlijk.

vlijmscherp 2 november 2010 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5066762)
Tja je kan uiteraard alles opblazen buiten proporties.

ach, wat heet buiten proporties?

aanschouw wat de haatcampagnes een mens aandoen: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=4531HTIB

maar wacht, het zal wel de fout zijn van de N-VA!

Zwartengeel 2 november 2010 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5068240)

aanschouw wat de haatcampagnes een mens aandoen: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=4531HTIB

Vanzelfsprekend is het de fout van de N-VA. De Vlamingen hadden maar hun plaats binnen België moeten kennen, nietwaar?

Mr. Orange 2 november 2010 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 5066924)
Een "goed compromis"...zou u mij eens kunnen vertellen hoe zo'n beest er uit moet zien?

Eentje waarbij de Vlamingen krijgen waar ze democratisch gezien recht op hebben. Nuja, dat is de laatse 180 jaar al een illusie geweest...

Jazeker 2 november 2010 17:15

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deborsu
De eerste keer dat ik uitgescholden word omdat ik een Waal ben. De eerste communautaire gewonde zal ik uiteindelijk niet worden. Die eer laat ik graag aan iemand anders. Maar als het zo doorgaat, gebeurt het vroeg of laat.

Is hij Jan Peumans en zijn vrouw reeds vergeten?

Fieseler 2 november 2010 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 5068659)
Eentje waarbij de Vlamingen krijgen waar ze democratisch gezien recht op hebben. Nuja, dat is de laatse 180 jaar al een illusie geweest...

Tussen Vlaanderen en zijn democratisch echt staat één dikke gepanserde deur...de pers/media

Garry 2 november 2010 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 5066924)

Dat is een strop met een beulsknoop met zeven ringen.

http://create.boomerang.nl/profiel/g...est-beoordeeld

solidarnosc 2 november 2010 22:58

Citaat:

In sectaire conflicten is het altijd de schuld van een andere en zijn extremistische elementen in beide gemeenschappen elkaars objectieven bondgenoten.

Zwartengeel 3 november 2010 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 5068766)

'Les flamins, c'est ni des djins', nietwaar?

Fieseler 3 november 2010 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5069767)
In sectaire conflicten is het altijd de schuld van een andere en zijn extremistische elementen in beide gemeenschappen elkaars objectieven bondgenoten.

In deze strijd om democratie staat de pers aan de kant van de macht.
Zij hebben het prerogatief om begrippen als "extremisme", "fascisme", "racisme", "rechts", "links" te perverteren en te monopoliseren.

Amon_Re 3 november 2010 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 5068766)

Zijn geen walen eh

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be