quercus |
2 november 2010 20:42 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
(Bericht 5069361)
Als ik me niet vergis is het voor herziening verklaard. Artikel 35. heeft niets met confederalisme te maken. In theorie kan men er ook bevoegdheden die vandaag van de gemeenschappen en gewesten bijplaatsen. En het "plan" van Senelle is absurd. Het is het staatskundig equivalent van de onbevlekte ontvangenis. Het is theologie geen wetenschap.
|
Sorry beste vriend, maar artikel 35 werd bij het stemmen van de grondwetsherziening net voor de kamerontbinding in de lente van 2010 niet voor herziening vatbaar verklaard. Dit wijst weer op naiviteit bij de Vlamingen. Het had wel degelijk moeten in de lijst van te herziene artikelen opgenomen worden. Dat er in de huidige versie van dat artikel niets over confederalisme vermeld staat is correct. Maar men kan dat artikel 35 een dusdanige invulling geven dat er de facto een Belgische staatsstructuur ontstaat die qua bevoegdheden van de deelstaten een feitelijke toestand van confederalisme met zich meebrengt. Daarvoor hoeft niet eens de term "confederalisme" gebruikt te worden, laat staan dat eerst nog aan het theoretisch verhaal (cher au coeur des Belgicistes) van voorafgaande onafhankelijkheidsverklaring van de deelstaten zou moeten voldaan worden.
Overigens kan ik er nog steeds niet bij dat de franco's van zulk een panische angst blijk geven wanneer het woord "confederalisme" valt. Maar om hen genoegen te doen kunnen we, door een gepaste invulling van art. 35 een toestand creëren die daaraan beantwoordt zonder dat het zo genoemd wordt. Want dat zoiets eraan komt staat als een paal boven water. De franco's en de Vlaamse Belgicisten zullen er moeten mee leven.
|