Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Voor wie nog twijfelt : Johan VDL noemt weg naar akkoord 'moeilijk en onzeker' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=145839)

Antoon 2 november 2010 18:34

Voor wie nog twijfelt : Johan VDL noemt weg naar akkoord 'moeilijk en onzeker'

Voor hen die dachten dat we er stilaan geraken ... "hold your horses", zoals de Amerikanen zouden zeggen.

We zijn nog ver van een akkoord, als er ooit een akkoord komt....

Citaat:

Vande Lanotte: "Weg naar akkoord nog moeilijk en onzeker"
Koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte (sp.a) heeft deze namiddag aan de koning uitgelegd dat de weg naar een akkoord zeker "nog moeilijk en onzeker" is, en van iedereen nog grote inhoudelijke inspanningen zal vergen.

De gewezen begrotingsminister heeft de vorst ook gemeld dat uit zijn contacten van de voorbije dagen "zonder enige twijfel" kon vastgesteld worden "dat alle partijen zich op een eerlijke manier inspannen" om dichter bij een akkoord te komen. Dat zei de bemiddelaar deze avond in een korte persverklaring.

Albert II stelde Vande Lanotte op 21 oktober aan om het vertrouwen te herstellen tussen de politieke partijen die onderhandelen over een staatshevorming en de vorming van een nieuwe regering.

De oud-voorzitter van sp.a legde vooral bilaterale contacten tussen de verschillende partijen en bracht ook de twee winnaars van de verkiezingen, N-VA-voorzitter Bart De Wever en PS-voorzitter Elio Di Rupo, opnieuw rond de tafel. (belga/mvdb)

© belga
02/11/10 18u02

EddyBal 2 november 2010 18:37

Citaat:

"dat alle partijen zich op een eerlijke manier inspannen"
Wat een zijkerd. Als hij nu nog niet heeft kunnen vaststellen dat in het zuiden zo goed als niks beweegt, dan is hij stekeblind.

Felix (be) 2 november 2010 18:39

Volgende fase = (Na de verkiezingen) Artikel 35?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5069025)
Wat een zijkerd. Als hij nu nog niet heeft kunnen vaststellen dat in het zuiden zo goed als niks beweegt, dan is hij stekeblind.

Maar natuurlijk: elke dag uitstel is een dag "gewonnen".
Denken ze.

Shadowke 2 november 2010 18:40

Citaat:

tja, zijn echte baas is de PS hé.

de 'goed nieuws'-show gaat rustig verder terwijl achter zijn rug alles in puin ligt.
die woordvoerder van het Iraakse leger kan je ermee vergelijken?

Eyjafjallajökull 2 november 2010 18:46

"De weg naar een akkoord nog lang en onzeker"... Allez, hij heeft nog 10 dagen :roll:

Straf trouwens, volgens de frankofonen zijn we al ruim een half jaar slechts een vingerknip verwijderd van een akkoord...

EddyBal 2 november 2010 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 5069050)
"De weg naar een akkoord nog lang en onzeker"... Allez, hij heeft nog 10 dagen :roll:

Straf trouwens, volgens de frankofonen zijn we al ruim een half jaar slechts een vingerknip verwijderd van een akkoord...

Dat IS ook zo. Ze moeten nog juist tekenen, en het werkstuk van BDW kan uitgewerkt worden in wetten ;)

Den Duisteren Duikboot 2 november 2010 18:53

Citaat:

Jij hebt vanop zijn schouder alles mee gevolgd?

Shadowke 2 november 2010 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 5069073)

waar heb jij de laatste 3 jaar gezeten?
was het op Venus beetje te goed de laatste tijd dat je daar 3 jaar hebt gelogeerd?

omaplop 2 november 2010 19:08

Hebben alle partijen nu al schriftelijk laten weten waartoe ze bereid zijn??

fonne 2 november 2010 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 5069125)
Hebben alle partijen nu al schriftelijk laten weten waartoe ze bereid zijn??

De grootste prestatie van VDL is dat hij erin geslaagd is Di Rupo en Dewever in dezelfde kamer te krijgen, en dan zelfs nog op hetzelfde moment. Om vast te stellen dat Di Rupo gewoon weigert over eender welke vorm van responsabilisering te spreken. Zelfs het "compromis" van Ecolo-Vert! waarbij Vlaanderen schaamteloos wordt gepluimd gaat nog te ver. Vlaanderen moet kaalgeplukt worden.

Felix (be) 2 november 2010 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5069135)
De grootste prestatie van VDL is dat hij erin geslaagd is Di Rupo en Dewever in dezelfde kamer te krijgen, en dan zelfs nog op hetzelfde moment. Om vast te stellen dat Di Rupo gewoon weigert over eender welke vorm van responsabilisering te spreken. Zelfs het "compromis" van Ecolo-Vert! waarbij Vlaanderen schaamteloos wordt gepluimd gaat nog te ver. Vlaanderen moet kaalgeplukt worden.

Als de deurwaarder (= het IMF) dan eindelijk toch langs komt,
wordt iedereen kaalgeplukt.
Denk ik toch...

BWarrior 2 november 2010 19:39

JA! Johan is goed bezig.

:lol::lol::lol:

Shadowke 2 november 2010 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5069215)
JA! Johan is goed bezig.

:lol::lol::lol:

nog altijd even goedgelovig.

we staan op 100 lichtjaar van een akkoord en dan is er een akkoord in zicht.
yeah right!

fonne 2 november 2010 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 5069175)
Als de deurwaarder (= het IMF) dan eindelijk toch langs komt,
wordt iedereen kaalgeplukt.
Denk ik toch...

Dus, als Vlamingen hebben we niets te verliezen, kaalgeplukt worden we toch. De Franstaligen hebben alles te verliezen. Er is dus geen enkele reden waarom de Vlamingen weer eens zouden moeten gaan toegeven.

quercus 2 november 2010 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) (Bericht 5069031)
Volgende fase = (Na de verkiezingen) Artikel 35?
Maar natuurlijk: elke dag uitstel is een dag "gewonnen".
Denken ze.

Inderdaad, ik denk dat, in het geval dat er toch verkiezingen zouden van komen, dat N-VA best zondermeer de invulling van artikel 35 zou op tafel gooien. Dus vóór de ontbinding van het federaal parlement ook dit artikel van de grondwet voor herziening vatbaar verklaren. Mocht blijken dat dit niet mogelijk is door verzet van de franco's, dan maar de forcing: het plan Senelle.

EddyBal 2 november 2010 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 5069073)

Valt dat op?

solidarnosc 2 november 2010 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 5069342)
Inderdaad, ik denk dat, in het geval dat er toch verkiezingen zouden van komen, dat N-VA best zondermeer de invulling van artikel 35 zou op tafel gooien. Dus vóór de ontbinding van het federaal parlement ook dit artikel van de grondwet voor herziening vatbaar verklaren. Mocht blijken dat dit niet mogelijk is door verzet van de franco's, dan maar de forcing: het plan Senelle.

Als ik me niet vergis is het voor herziening verklaard. Artikel 35. heeft niets met confederalisme te maken. In theorie kan men er ook bevoegdheden die vandaag van de gemeenschappen en gewesten bijplaatsen. En het "plan" van Senelle is absurd. Het is het staatskundig equivalent van de onbevlekte ontvangenis. Het is theologie geen wetenschap.

Shadowke 2 november 2010 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5069361)
Als ik me niet vergis is het voor herziening verklaard. Artikel 35. heeft niets met confederalisme te maken. In theorie kan men er ook bevoegdheden die vandaag van de gemeenschappen en gewesten bijplaatsen. En het "plan" van Senelle is absurd. Het is het staatskundig equivalent van de onbevlekte ontvangenis. Het is theologie geen wetenschap.

sorry solidarnosc, maar dat was het niet.

EddyBal 2 november 2010 20:33

Citaat:

ARt 35 is idd niet een echte confederatie, maar het komt er zeer dicht bij. Hoe we wél een confederatie kunnen maken zonder één seconde onafhankelijk te zijn, heb ik je al eens uitgelegd, nietwaar? ;)

quercus 2 november 2010 20:42

Citaat:

Sorry beste vriend, maar artikel 35 werd bij het stemmen van de grondwetsherziening net voor de kamerontbinding in de lente van 2010 niet voor herziening vatbaar verklaard. Dit wijst weer op naiviteit bij de Vlamingen. Het had wel degelijk moeten in de lijst van te herziene artikelen opgenomen worden. Dat er in de huidige versie van dat artikel niets over confederalisme vermeld staat is correct. Maar men kan dat artikel 35 een dusdanige invulling geven dat er de facto een Belgische staatsstructuur ontstaat die qua bevoegdheden van de deelstaten een feitelijke toestand van confederalisme met zich meebrengt. Daarvoor hoeft niet eens de term "confederalisme" gebruikt te worden, laat staan dat eerst nog aan het theoretisch verhaal (cher au coeur des Belgicistes) van voorafgaande onafhankelijkheidsverklaring van de deelstaten zou moeten voldaan worden.

Overigens kan ik er nog steeds niet bij dat de franco's van zulk een panische angst blijk geven wanneer het woord "confederalisme" valt. Maar om hen genoegen te doen kunnen we, door een gepaste invulling van art. 35 een toestand creëren die daaraan beantwoordt zonder dat het zo genoemd wordt. Want dat zoiets eraan komt staat als een paal boven water. De franco's en de Vlaamse Belgicisten zullen er moeten mee leven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be