Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Nog even een reactie hierop, Staaf:
Ik heb nooit méér van die 'demagogische, oeroude communicatievormen' gezien en gehoord dan op de Belgische hoogdagen die jouw oppergaai met zijn peperdure aanwezigheid opfleurt. Deze royale uitspattingen zien er wel een tikkeltje duurder uit dan dewelke jij hierboven beschreef. Buiten de officieel opgeroepen, en voor eeuwig en één dag dezelfde, driekleurenwapperaars en het koninklijk harmonieorkest dat met opgeheven hoofden, maar zo verregend als verzopen katten, zijn oppergaai vereert met de Brabançonne, laat Flahaut-Flut er de Belgische Bollenwinkel van Keske Schiet paraderen en rammelen minderjarige oudstrijders vol vaderlandsche overgave met een verzameling verguld metaal. Van de opgeblazen toespraken der hoge pieten, waarvan het er vingerdik opligt dat ze enkel zichzelf en de koning proberen te laten klaarkomen, zal ik maar zwijgen zeker?
Ik vraag me af wat met dit circus dient aangewakkerd te worden.
Of zou het misschien moeten dienen als ruggensteun voor datgene waar de belgicisten mee geboren worden? :P
|
Je beschrijving is zeker niet volledig naast de kwestie.
Wel vanuit een totaal andere invalshoek geschreven, dan ik normaal inneem om Belgische evenementen te schilderen.
Ik wist trouwens niet dat jij die Vaderlandsche manifestaties met je aanwezigheid vereremerkte.
Is dat een soort Vlaamsnationalistisch masochisme? :lol:
Maar in zekere zin heb je gelijk.
Ook Belgicistische folklore doet soms wat oubollig aan.
Echter, de schone tradities dewelke jij hier zo boosaardig neersabelt, zijn bedoeld om liefde, vrede en eenheid op te wekken in ons Vrolijk België.
PS
Krachtige tekst, vlijmscherp geschreven, maar een pijnlijke steek in mijn Belgische hart. De flaminganten zullen smullen. 8O :? :(
|
In een vorig leven heb ik tv gekeken, Staaf. Je zal moeilijk anders kunnen dan beamen dat, als er iets op de 'Vlaamse' radio en televisie in de verf werd gezet, het de 'schone Belgische tradities' waren die, volgens jou, 'soms wat oubollig
aandoen' maar die desalniettemin de bedoeling hadden om 'liefde, vrede en eenheid op te wekken'. Om dit royale circus te kunnen aanschouwen heb ik het dus niet hoeven te veremerken met mijn persoonlijke aanwezigheid. :P
Je gelooft het misschien niet, maar ik hoor niet alleen de Hoge Pieten en Le Roi Belge precies hetzelfde zeggen als jij, maar eveneens de geliefde Boudewijn bij een toespraak in Congo, waarop een zodanige tegenreactie kwam van één van die tot 'liefde, vrede en eenheid' opgewekte Congolezen, dat hij er kort daarop het leven bij inschoot. Eveneens dankzij jouw 'Vrolijke België, zijn Sacré Roi en de Hoge Pieten van 'l Armee Belge.
Er zullen in Congo nochtans gemakkelijk 10.000 labbekakken te vinden zijn die het uitbuiten en uitmoorden van hun voorvaderen als een eerlijke prijs beschouwen voor het gedwongen aanleren van de 'universele Hoftaal' en nog wat andere 'christelijke' voordelen voor het leven. Veel liefde, vrede en eenheid heb ik echter nog altijd niet gezien in Congo ondanks (of dankzij?) het bestaan van al die schitterende, Belgische tradities.
In België zelf is het niet anders. Vrede en eenheid dring je nu eenmaal niet met alle geoorloofde en ongeoorloofde middelen op. Die krijg je volledig gratis
als daar een GOEDE REDEN voor bestaat. Zo te zien is er daartoe minder reden dan ooit na het volharden in 174 jaar 'schone Belgische traditie'.
Conclusie: de shows die in Brussel worden opgevoerd dienen uitsluitend om het eigen, belgicistische volk te gebruiken, met als enige doel er het bestaande regime mee te bejubelen, en dus te verantwoorden en in stand te houden. Met andere woorden: een koninkrijk (en zijn koninklijke familie) in stand te houden dat hier, op het aantal moorden na, hetzelfde heeft proberen te doen als in Congo: het grootse deel van zijn inwoners verfransen, discrimineren en uitbuiten.
Alleszins toch bedankt voor het welgemeende complimentje.
Jammer dat ik er je hartje mee toeduwde. :?
Fijn dat de rede het op je belgicistische gevoel haalde. :)
Ik blijf echter in het 'Theatre de Bruxelles' alleen maar oeroude, demagogische en vooral, peperdure communicatievormen soortement Noël Slangen zien. :mrgreen: