Er zijn een paar zaken die steeds opnieuw mijn aandacht trekken bij alle commotie omtrent het - zogezegd - nakende einde van België:
(1) De
onvermijdelijkheid waarmede dit wordt afgeschilderd. De laatste 40 jaar is de Belgische centrale staat inderdaad gradueel ontmanteld ten voordele van de gewesten en de gemeenschappen. Maar het is een uiterst precaire oefening om uit het verleden de toekomst af te leiden. Ongetwijfeld dacht Willem I in 1815 ook - en alles wees daarop - dat zijn Rijk voor honderden jaren zou bestaan. Idem voor de Nederlanden in 1580. Toch liep het anders.
(2) Het feit dat de voorstanders van zulk een scenario
vrijwel steeds tegen een referendum zijn. Vaak zeggen ze tegen een referendum
an sich te zijn. De bevolking zou niet kunnen beslissen over ingewikkelde kwesties, het zou te gevaarlijk zijn enz. . Men vergeet dan wel dat de bevolking om de zoveel jaar de keuze krijgt om te stemmen voor allerlei partijen, van radicaal-rechts tot radicaal-links. Is ze wel in staat om partijprogramma's met elkaar te vergelijken en tegen elkaar af te wegen, maar niet om over zich uit te spreken over de toekomst van het eigen land?
Ander argument tegen een referendum (met positieve uitslag voor België): "achteraf moeten de politici het oplossen (en ze kunnen het niet)". Dan schijnt het me toe dat de politici niet in staat zijn om aan de keuze van de bevolking te voldoen en moet er wellicht uitgekeken worden naar andere politici.
(3) De enorme spreektijd die separatisten, nationalisten, regionalisten e.d.m. krijgen, zowel in de geschreven als in de audiovisuele pers. Alle partijen die in de media aan bod komen pleiten voor meer Vlaamse autonomie. Op welke wijze -d.i. zonder een tegengestelde mening - kan zo een debat tot stand komen, tenzij over de modaliteiten van die autonomie en de strategie om die autonomie te bereiken?
Wat meer is, hoe verklaart men dat het aantal separatisten relatief laag blijft (ca. 15 �* 20% in één gemeenschap), ondanks de massale mediatisering van de soevereinistische stroming? Hebben bovendien unionistische federalisten of unitaristen geen spreekrecht? Het bestaan van deze groep wordt zelfs door de VVB niet geloochend:
Citaat:
De VVB werkt als volwaardige politieke drukkingsgroep voort op basis van volgend uitgangspunt. Via de jongste opiniepeiling van De Standaard en de VRT kon men vaststellen dat ongeveer 20 % van de kiezers in Vlaanderen zweren bij het unitaire België en evenveel zijn voorstanders van een onafhankelijk Vlaanderen. Een groep van ongeveer 20 % vormt een amalgaam van mensen die zeggen niet te weten waar het met dit land naartoe moet, pleiten voor een federale staat met meer centrale bevoegdheden of kiezen voor het huidige federale model. Daartussen zit een groep van zowat 40 % die België niet noodzakelijk weg wil maar toch vooral pleitbezorgers zijn voor méér bevoegdheden naar Vlaanderen. Deze groep zal bepalen welke richting het uit gaat. Het is deze groep waarvan de VVB in de toekomst werk moet maken.
|
(
link)
Deze cijfers stemmen overigens overeen met die van een peiling van LLB die optekent:
Citaat:
En Flandre, ils ne sont que 22 % �* vouloir �* nouveau un Etat unitaire. A Bruxelles et en Wallonie, ils sont respectivement 50 % et 51 %.
|
Alvorens men spreekt over de opdeling van een land zou men toch verwachten dat er een debat is over de
wenselijkheid ervan.
(4) Het gemak waarmee over heikele kwesties wordt gesproken. Zo meent Annemans in zijn jongste boek dat de taalgrens de staatsgrens wordt en dat Brussel dan maar bij Vlaanderen zal horen.
Nochtans, de taalgrens loopt ook rond Brussel.
Citaat:
Hij (Sinardet) gelooft niet dat een territoriale opdeling van België volgens de gewestgrens Vlaanderen-Wallonië zal kunnen. Welnu, nochtans is de opdeling van desintegrerende landen volgens bestaande administratief-juridische afbakeningen (in België: de gewest- of taalgrens) een verworven luik van de internationale rechtsleer over statenopvolging (...) “Een Brusselse ministaat in het hart van Vlaanderen strookt ook niet met die uitgangspunten”, gaat Gerolf Annemans verder. “Ofschoon Brussel een van de drie Gewesten is, zal erop worden aangestuurd dat voor Brussel een oplossing wordt gezocht in de Vlaamse republiek die op het voormalige rijksgebied benoorden de gewestgrens België opvolgt.”
|
Deze redenering loopt volledig mank. Er is immers geen enkel precedent in het internationale recht te vinden waarbij een deelstaat om redenen van homogeniteit bij een andere deelstaat wordt ingelijfd.
Toppunt is wel dat Bruno Valkeniers, voorzitter van het Vlaams Belang, deze redenering onderschrijft:
Citaat:
Vanzelfsprekend bestaat de mogelijkheid dat Brussel minstens tijdelijk zijn eigen weg gaat.(...) We hoeven niet naïef te zijn: zelfs Vlaams-nationale politici moeten beseffen dat Brussel bij het uitroepen van de Vlaamse onafhankelijkheid niet zomaar voor Vlaanderen zal kiezen.
|
http://www.vlaamsbelang.org/6/104/
(5) De weinige aandacht die er wordt besteedt aan de internationale dimensie.Gaat Spanje, dat Kosovo niet erkent, wel Vlaanderen erkennen?
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt en buiten de EU valt,
quid dan met de euro?
Wat met de ratificatie v.h. Minderhedenverdrag, noodzakelijke voorwaarde om tot EU te behoren?
Hoe sterk staat Vlaanderen tov. de VN, de Raad van Europa, de EU?
Quid met territoriaal verlies? België verloor bv. in 1839 delen van Limburg en Luxemburg. Wallonië, dat in één of andere vorm steun zal zoeken bij Frankrijk zal van dat laatste land zware compensaties vragen voor een Vlaams lidmaatschap van de EU.