![]() |
Overal superstations in Vlaanderen
Na Brugge begint nu ook Gent met de megalomane stations en dito stationsbuurten.
Maar het treinticket rijst de pan uit (evenals de prijzen in de supermarkten en winkels in deze megalomane buurten. Ik rij aan halve prijs, maar ik rij niet, want de treinmobiliteit is me nog te duur. En de veiligheidsapparatuur in de treinen laat te wensen. Juistere prioriteiten aub. |
Alle cafés aan de achterkant van het station zijn onteigend en gesloopt, voor de bouw van een parking. Als je hun maquette bekijkt lijkt het haast alsof ze zich willen spiegelen aan de Gare du Nord in Parijs.
|
Citaat:
Die nieuwe stations zijn echter nodig. Als men het spoor aantrekkelijker wil maken moet men met de stations beginnen. |
Citaat:
't Is eraan te zien dat 't crisis is... Bouwen wel, maar treinen rijden er niet meer na tien uur 's avonds. En op veiligheid wordt er bespaard... |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zie het voor me, die doodse, kille beton- en staalstructuur, met ergens onder een pilaar een plastic zakje en wat bladeren, gevangen in een windhoosje. De urinegeur, de ongebruikte ruimte als een speelplaats in permanente vakantie. De futuristische akoestiek van een openluchtsporthal, met cafetaria (plastic druivenranken als afdakje, voor nog meer gezelligheid). Kortom, een plaats waar heel wat leefloners een overgeprijsde en slappe koffie zullen drinken. Echter heel wat minder architecten, die in hun loft langs de Leie (Nespresso, what else?) nog maar eens de stationsmaquette bekijken en denken 'wat heerlijk om een flexibele en tegelijk duurzame leefomgeving te scheppen. Welk een voorrecht om de synthese tussen kunst en wetenschap concreet te maken in een nutsgebouw dat bovendien een ontmoetingsplaats is, een continentale haven, een knooppunt van levenslijnen en bedrijvigheid, ja zelfs een symbool van het menselijke streven naar het ontstijgen van zijn biologische inertie. Leve de vooruitgang! Hoezee' Dat is dan 2,30 euro voor de koffie mevrouw. Dat is dan 12, 90 euro voor uw treinticketje, meneer. Dat is dan 400 miljoen euro belastingsgeld, lieve burger. REIS NAAR DE TOEKOMST ! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Spreken we hier over station 'Gent St.Pieters' of 'Gent Dampoort'?
|
Citaat:
Het megalomane project werd deze week in de Morgen uit de doeken gedaan. |
Citaat:
|
Ik herinner me vooral een lange gang, waar allemaal bedelende vrouwen naast elkaar op de grond zaten. Tientallen naast elkaar aan 't bedelen, in één lange rij.
Ik versta niet hoe je op zo'n manier zelfs geld kunt verdienen? |
Citaat:
Maar dat interresseert de regering(en) niet natuurlijk. Wat zij willen is grootse gebouwen, en autostrades laten bouwen, want daarmee is het dat ze steekpenningen kunnen binnenrijven. |
Citaat:
Een station oké, een megalomaan station ? t' is tenslotte enkel om op of af de trein te stappen. |
Citaat:
L'imitation �* l'excès, Et s'ils attrapent la vérole, C'est pour ressembler aux Français. |
Citaat:
kwestie van eventjes in de verf te zetten wat niet belangrijk is voor degelijk openbaar vervoer. Als men het spoor effectief aantrekkelijk wil maken dan zou men werk maken van de betrouwbaarheid en de prijs; de eerste is veel te laag, de tweede te hoog. Al de rest, zoals deze megalomane uitspattingen, dienen enkel ter streling van het ego van zij die hun handjes in cement plaatsen. Hun houding is allesbehalve gericht op het 'aantrekkelijker' maken van het spoor. |
5 Bijlage(n)
Citaat:
Kijk over enkele jaren maar naar die mooie, uitgeslapen, opgewekte gezichten in het station, de gezichten die je nu al op de visionaire posters 'reis naar de toekomst' terugvindt. (Bedelaars, allochtonen, pubers worden via een centraal stofzuigersysteem verwijderd :-) |
Citaat:
Resultaat zal zijn vanaf ongeveer een maand of 6 na afwerking een megalomaan vuil en triestig uitzicht. Zeker waar treinen rijden en metaalafzetting van de spoorlijnen een dikke lange bruine laag onverwijderbaar roest leggen op alle gebouwen rondom. Het staat er nog niet en het is allemaal kapot! |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be