![]() |
Hoe sneller de privatisering van de NMBS, des te beter voor iedereen.
Vandaag is mijn laatste deeltje sympathie voor de NMBS weggegaan. Als ze nu de NMBS moesten privatiseren en saneren zou ik er geen traan voor laten. Zelfs voor het personeel niet.
Hoe je het draait of keert, de dienstverlening is barslecht, treinen hebben meer vertraging dan dat ze op tijd rijden, Vaak schaffen ze een halte af zonder een alternatief te geven. Stakingen zijn meer gewoonte dan uitzonderingen en meestal voor de belachelijkste redenen. Het loketpersoneel doen hun job met een zuur gezicht waarbij de conducteurs nog het enigste positieve lichtpuntje zijn en waarvoor ik nog respect kan opbrengen. Wat me het nog meest stoort zijn de tarieven bij de spoorwegen. Voor iemand die 26+ is kan je stellen dat er geen formule is om goedkoper te rijden. Waarom mag een persoon onder de 26 tal van voordelen genieten terwijl een 26+ volle pot betalen als ze allebei werken? Dit versta ik niet. Net zomin dat 65+ goedkoper rijden. In mijn geval is het zo dat ik als studerende 26+ niet mag genieten van een campuskaart maar een 24-jarige student wel. Dit vind ik gewoon discriminatie. Zoals de NMBS nu is mag ze voor mij opgedoekt worden. Slechter dan dit kan het niet worden. |
*knip*
|
Citaat:
"We always leave on time, sir." ---> Thatcher --> huidige penibele situatie |
Citaat:
|
Citaat:
Een vraagje: geloof je echt dat 26-jarigen in een privaat systeem even veel zullen betalen als studenten? In dat geval raad ik u een cursus Mono- en Oligopolistische Prijszetting aan. Als je aan hetzelfde tarief wil reizen als studenten en gepensioneerden, dan zal je dat openbaar vervoer volledig met belastinggeld moeten financieren. Ik ben alvast voor. Citaat:
|
Neologisme: comfortelasticiteit.
Huiswerk: zelf te definieren tegen morgenvroeg. Doelgroep: liberalen enzo. Hint: bepaalde mensen zijn zodanig afhankelijk van openbaar vervoer dat ze pas gaan Kiezen™ voor ander vervoer als het echt gortig wordt. En dat de private maatschappijen hun winstmodel daarop gaan afstellen. Bonusvraag: geef een situatie waarbij het winstgevender is om iets minder reizigers aan te trekken tegenover nu. |
Citaat:
Be careful what you wish for, it might come true |
UK aanhalen als slecht voorbeeld van privatisering is ondertussen achterhaald. Ongeacht stellingen dat de slechte staat van het spoor in UK al dan niet door de privatisering kwam, is het spoorverkeer in UK ondertussen performanter dan ooit, met verschillende private operatoren actief op het netwerk.
Zowel vracht als personenvervoer nam sterk toe sinds +/- 2000; 98% (!) van vrachtvervoer is op tijd; vertragingen van passagiertreinen zijn afgenomen met +/- 40% tussen 2000 en 2005 en qua veiligheid, hoewel ze vooral op dit vlak een slechte reputatie hebben door enkele grote ongevallen, valt het ook mee: 2 keer zoveel doden in veregelijking met België voor 5 keer meer treinverkeer (dat is dus 2,5 keer beter dan België hé). (cijfers komen van Eurostat & www.eimrail.org) Dus stop aub met een privatsering van openbaar vervoer slecht te noemen met UK als ultiem voorbeeld te geven, want het klopt gewoon niet. Ja, de tarieven zijn hoger dan in België, maar dat komt omdat tickets in België nog geen 20% van de kosten dekken, de rest betaal je (of beter: "men") met belastingen. Kostendekking in UK is dus 100% hé (en meer want ze maken zelfs winst). Het lijkt me logischer de prijs voor een dienst direct te betalen ipv indirect (en door mensen die niet eens de trein nemen...). Het sociale aspect?, helemaal akkoord dat deze wijze van vervoer betaalbaar moeten blijven voor mensen met lage inkomens. Dat kan ook met een geprivatiseerde maatschappij. Het uitgespaard belastingsgeld kan bvb. gebruikt worden om een lagere belasting te heffen op lagere inkomens waarbij ze zelf de besteding van dat extra geld beheren, al dan niet aan transport. Dus, Ratatosk, ondanks alle shit die ge hier over u krijgt, hoop ik met u dat de NMBS geprivatiseerd wordt. Er gaat jaarlijks 3 miljard (drie miljard!) naar de NMBS groep. Er zijn +/- 4Mj huishoudens in België, dat betekent dat ieder gezin, sowieso, jaarlijks 750€ betaalt aan spoorverkeer, alvorens ook maar één keer de trein te nemen. Ik hoop dat ze het omarmen, want het zou inderdaad beter zijn voor iedereen. Op de vrachtmarkt lijkt de NMBS alvast op een catastrofe af te stevenen; hopelijk zullen ze wat proactiever zijn op de passagiersmarkt. |
Het grootste probleem bij de spoorwegen zijn niet de problemen die ontstaan bij privatisering. Het grootste probleem is dat de spoorwegen in de eerste plaats genationaliseerd zijn, wat alle huidige problemen veroorzaakt.
|
Citaat:
De auto, de fiest en de bus zijn er ook nog. Maar je hebt wel een punt: de lijn moet ook ineens geprivatiseerd worden, met zware dereguleringen. Zodanig dat er echt een competitieve markt kan ontstaan in transport. |
De NMBS wringt zich in allerlei bochten om de europese eis van privatizering zo lang mogelijk uit te stellen & heeft dus de stappen tot "verzelfstandiging" van sommige zaken
reeds uitgevoerd (het spoornet heeft als dusdanig de NMBS en andere spoorwegmaatschappijen "als klant" - de NMBS "participeert" in sommige nieuwe maatschappijen zoals Eurostar, Thalys enz..). Is de "graad" van privatisatie een garantie van kwaliteit ? Neen dus : de investeringsdrang in spoorwegen schijnt bij privatizering nogal wat te vertragen - voorbeeld is het VK en de ontwikkeling van HST treinen op dit eiland. De nationalistische reflexen van de spoorwegmaatschappijen over gans Europa zorgen er intussen ook voor dat het milieuvriendelijkere spoor alsmaar meer reizigers verliest aan lage-prijs luchtvaartmaatschappijen en lijbusoperatoren. Werk aan de winkel voor het EP ! |
Treintje komt zo.
|
Citaat:
De keren dat ik daar de trein nam, heb ik er nooit over te klagen gehad. |
Kwestie van nog wat olie op het vuur te gooien
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20101109_098 Nieuwe stakingsaanzegging bij de NMBS. Weliswaar van de kleinste onder de spoorvakbonden, maar het volstaat om in Brussel een paar treinen stil te houden om de hele boel in het honderd te laten lopen. Bon, één positief punt: ze zouden ook staken voor een beter veiligheidssysteem. En voor betere werkomstandigheden, natuurlijk. |
Citaat:
Als dat redenen zijn om de NMBS te privatiseren dan kan ik er wel een paar om al de rest te nationaliseren. Ben aan het verbouwen en ik ga hier niet beginnen opsommen wat er allemaal al in het honderd is gelopen en hoe gemotiveerd en vriendelijk de meeste mensen zijn waar ik al met in contact ben gekomen. En dan doe ik nog 80 % zelf omdat ik de rest niet kan betalen. En daarnet in den Delhaize kregen kinderen snoep en ik niet. Van mijn part mag deze gehele neoliberale economie genationaliseerd worden. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be