Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Stop de bezetting nu (https://forum.politics.be/showthread.php?t=146146)

Derk de Tweede 9 november 2010 11:59

Stop de bezetting nu

Sedert 1975 zucht het volk van West-Sahara onder de bezetting door Marokko van een groot deel van zijn grondgebied (de voormalige Spaanse Sahara), en verblijven meer dan 180.000 vluchtelingen in barre omstandigheden langs de grenzen van West-Sahara, afhankelijk van internationale hulpverlening, en in afwachting van terugkeer naar hun land. West-Sahara is de laatste kolonie in Afrika, en het gebied staat nog altijd op de lijst van de Verenigde Naties van zogenoemde niet-autonome gebieden.
http://www.west-sahara.nl/index.php?...dividual&id=19

Voor elitair links oninterresant deze bezetting.
Het bevrijdingsfront Polisario boekt soms kleine overwinneningen op de bezetter, ondanks dat er vanuit de Arabische wereld geen enkele steun komt.

Bovenbuur 9 november 2010 12:02

Vanuit rechts is er ook maar heel weinig steun voor de bezetter in dit geval, dus dan staat het weer gelijk, niet?

Derk de Tweede 9 november 2010 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 5085300)
Vanuit rechts is er ook maar heel weinig steun voor de bezetter in dit geval, dus dan staat het weer gelijk, niet?

Wellicht is daar te weinig te halen.
Overgens werd deze bijdrage geweigerd door mevrouw Anja Meulenbelt.

D'ARTOIS 9 november 2010 12:05

De inzet is de zeer profitabele visserij voor de kust van Spaans Sahara.

atmosphere 9 november 2010 12:05

Dank u voor deze informatie . Boycotten die Marokkaanse overheid!

Bovenbuur 9 november 2010 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 5085301)
Wellicht is daar te weinig te halen.
Overgens werd deze bijdrage geweigerd door mevrouw Anja Meulenbelt.

Geweigerd voor wat?

Tamam 9 november 2010 13:44

Het viel me op in Madrid dat men al jaren bezig is met bewustwording en acties tegen de bezetting van West-Sahara.

In België lijkt alles verdacht stil rondom deze kwestie.. jammer.

abou Anis 9 november 2010 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tamam (Bericht 5085550)

Jammer dat je dat vindt.

http://www.oxfamsol.be/nl/country.php3?id_mot=32
http://www.11.be/organisaties/organi...detail/sws,221
http://www.mo.be/artikel/nieuwe-hoop...telijke-sahara

Ganzenbordfan 9 november 2010 14:00

Citaat:

Het viel me op in Madrid dat men al jaren bezig is met bewustwording en acties tegen de bezetting van West-Sahara.

Ik vraag me af wat die actievoerders in Madrid zoal vinden van het Baskische streven naar soevereiniteit.

Gezien het om een Spaanse ex-kolonie gaat zou het wel eens kunnen dat men hier met twee maten en twee gewichten werkt.

Tamam 9 november 2010 14:02

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit eerder gehoord van de Solidariteitsgroep Westelijke Sahara tot nu toe; ... da's nu eens goed nieuws! Goed dat er ook hier een organisatie bestaat die actie voert tegen de bezetting.

backfire 9 november 2010 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 5085300)

De N-VA heeft in een van haar recente ledenblaadjes het nochtans gehad over Polisario en West-Sahara.

Bovenbuur 9 november 2010 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stimpy2 (Bericht 5085470)
wie is die vrouw

Iemand van de (Nederlandse) SP, kennelijk...
Citaat:

en wat is de reden van bezetting?
Macht, hebben, zoals bij elke (burger)oorlog.

D'ARTOIS 9 november 2010 15:04

Er zijn twee steden van enige omvang nl Layuuna en Dakhla.
De stranden zijn fenomenaal ruim en ideaal voor de die-hards onder de kite surfers. De kustlijn heeft een lengte van plm 850 km en met name in Layuuna en
Bu Wâchein heb je visserij industrie; aan de schepen te zien zijn het tonijnenjagers en tonijn brengt héél veel geld op. Het feit dat Marokko hiermee een aanzienlijk visserijgebied kan claimen is wellicht de enige waarde die aan de Westelijke Sahara kan worden toegekend.
Bij Layuuna is een zeer groot legerkamp gevestigd, te zien aan de vele barakken en de opslagtanks voor brandstof.

Dat van die vluchtelingen begrijp ik niet. Er is in de W-S niets behalve zand en stof van de Sahel. Aan de kust zou je met een waterzuiveringsinstallatie, windgeneratoren en zonnepanelen een ideale schone stad kunnen realiseren met een gecombineerde visserij / kassencultuur. Energie ligt er gratis (wind en zon). Layuuna heeft een vliegveld geschikt voor wide-bodies.

Hoogmoed 9 november 2010 19:50

Ze mogen mij die vluchtelingen kampen eens tonen LOL !

D'ARTOIS 9 november 2010 19:53

Heb jij ook al gezocht?

Derk,kom's met gegevens en coordinaten. Waar liggen die kampen?

De oxfamverhalen - dat is Yankenslang en daar moet je heel voorzichtig mee omgaan. Het waarheidsgehalte voor wat betreft W-S is minimaal.

den dinges 10 november 2010 01:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 5085290)
Sedert 1975 zucht het volk van West-Sahara onder de bezetting door Marokko van een groot deel van zijn grondgebied (de voormalige Spaanse Sahara), en verblijven meer dan 180.000 vluchtelingen in barre omstandigheden langs de grenzen van West-Sahara, afhankelijk van internationale hulpverlening, en in afwachting van terugkeer naar hun land. West-Sahara is de laatste kolonie in Afrika, en het gebied staat nog altijd op de lijst van de Verenigde Naties van zogenoemde niet-autonome gebieden.
http://www.west-sahara.nl/index.php?...dividual&id=19

Voor elitair links oninterresant deze bezetting.
Het bevrijdingsfront Polisario boekt soms kleine overwinneningen op de bezetter, ondanks dat er vanuit de Arabische wereld geen enkele steun komt.

De bezetter is geen jood, dus dat gaat weinig volk interresseren.

den dinges 10 november 2010 01:20

Citaat:

Kritiek geven op Marrokko ? België ? :lol: Zouden ze durven ?

den dinges 10 november 2010 01:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed (Bericht 5086536)
Ze mogen mij die vluchtelingen kampen eens tonen LOL !

Pas gezien op de Franse TV vandaag...Waarom ? Geloof je er niet in ? Laat mij eens raden ...Je bent zelf Marrokkaan ? :lol:

Hoogmoed 10 november 2010 03:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5087034)
Pas gezien op de Franse TV vandaag...Waarom ? Geloof je er niet in ? Laat mij eens raden ...Je bent zelf Marrokkaan ? :lol:

hahaha je bedoelt die protest kampen :oops: :oops: :oops:

Ik ben een Belg, die al meermaals in dat gebied geweest is.
De Polisario worden gesteund door Algerije, die op die manier een voet proberen krijgen in dat gebied.
De reden is zoals de meeste conflicten om olie, meer bepaald een oliepijpleiding. Op die manier heeft Algerije toegang tot de Atlantische oceaan wat meer mogelijkheden bied voor hun enorme olie voorraden aan de rand van het gebied dat de Polisario claimen. :lol:

D'ARTOIS 10 november 2010 03:15

De overslaghavens voor olie en LNG liggen allemaal langs de Mediterrane kust.
Een pijpleiding leggen naar de Atlanitsche oceaan is altijd mogelijk maar er geen faciliteiten voor overslag en voor tankers van groot tonnage. Dat moet gebouwd worden. Ik denk niet dat Algerije daar het geld voor heeft al zouden ze dat natuurlijk kunnen lenen. Als Algerije dat wil doen door een rebellengroep te steunen zijn ze wel erg verkeerd bezig. De Westelijke Sahara is een zandbak met een paar kleine steden en is verder vrijwel onbewoond.
Er is voldoende ruimte voor strand- en watertoerisme en high tech kasculturen
maar dat zijn projecten die in een politiek labiel gebied niet zullen uitgevoerd worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be